X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רות גביזון מרצה בפקולטה למשפטים האוניברסיטה העברית
בלוג/אתר רשימות מעקב
השותפות בין יהודים דורשת כי המדינה לא תיתן מונופול לתפישה אחת של יהודיות בהסדרים המשפטיים והמדיניים שלה. בבתי דין רבניים הגדרות תהיינה הלכתיות, אולם הסדרי נישואים וגירושים בישראל אינם חייבים להיות מונופול דתי או אורתודוקסי
▪  ▪  ▪
ליהודים בארה"ב יש אתגר אחר ליהדותם [צילום: AP]
לכידות משמעותית
האתגר הגדול של היהדות ושל יהודים בעת הזאת היא שמירה של לכידות משמעותית בין יהודים, שתתקיים למרות שיש להם - בארץ ובעולם - קשת רחבה של גישות לדת ולמסורת

נקודת המוצא שלי היא עניין ברווחתם של יהודים כפרטים, ועניין בעתידו של העם היהודי כנושא של תרבות יהודית ייחודית. אין משמעות, ואין תוחלת, לקיומם של יהודים כפרטים אם הם אינם משתייכים לקבוצת היהודים. מטרת ההשתייכות היא לתת לאדם משמעות וזיקה היסטורית בין העבר לעתיד שלו ושל אחרים שהוא חלק מתרבותם המכוננת. בימינו, יהודים יכולים לבחור בין חיים יהודיים בתפוצות ובין חיים יהודיים במדינת הרוב היהודית בארץ ישראל. העם היהודי גילה יכולת הישמרות תרבותית נדירה גם בשנים ארוכות של קיום בתפוצות וללא מולדת, משום ש"יהודיות" הוגדרה בעיקרה על-ידי שמירת מצוות שחייבו התבדלות ואורחות חיים ייחודיים. כיום, חלק ניכר מן היהודים אינם שומרי מצוות. תנאי לשימורו ולשגשוגו של העם היהודי הוא שחלק ניכר מחבריו ירצה לשמור על זהותו היהודית, לפתח אותה ולהנחילה אחריו.
האתגר הגדול של היהדות ושל יהודים בעת הזאת היא שמירה של לכידות משמעותית בין יהודים, שתתקיים למרות שיש להם - בארץ ובעולם - קשת רחבה של גישות לדת ולמסורת היהודית, למקומם של אלה בזהות היהודית ובמשמעות היהדות בזמן הזה, כמו גם לציונות, למקומה של מדינת ישראל בזהויות יהודיות בימינו, ולמדיניותה של ישראל בנושאים שונים כגון עתיד השטחים או הסדרי דת ומדינה בישראל. שותפות וזיקה בין יהודים - למרות מגוון הגישות בנושאים אלה, ולמרות המחלוקות שמגוון זה מייצר - נחוצות על-מנת שיהודים יוכלו לפעול יחד לשימור יהדותם, ולחיזוק המדינה בה מתאפשרת להם, כיהודים, הגדרה עצמית, שבה יוכלו להמשיך להיאבק על הסדריה.
בתפוצות, השותפות מתוך ריבוי מסתייעת על-ידי כך שהמדינות שבהן חיים יהודים אינן עוסקות בקביעות מחייבות לגבי זהות יהודית. הוויכוחים בתוך היהדות מתקיימים וימשיכו להתקיים, כפי שהיה כל הימים. יש בציבור היהודי ריבוי של קהילות, וההחלטה עד כמה חשובה לאדם יהדותו, מה משמעותה בעיניו ומה הוא עושה על-מנת לשמרה ולהנחילה לילדיו היא שאלה אישית וקהילתית. ישראל שונה כי יש הקשרים שבהם לזיהויו של אדם כיהודי יש תוצאות משפטיות מדינתיות, ולמדינה יש אחריות לקבוע הסדרים בנושאים רלוונטיים כגון מעמד אישי, שבות או מרשם. ישראל שונה גם בכך שהיא המקום היחיד בעולם שבו יש רוב יהודי ופרהסיה ציבורית יהודית, המתבטאים בין השאר בשפה ובמועדים, ואשר בו המאפיין היהודי של המדינה הוא גורם ביחסי החוץ שלה עם שכנותיה, המשפיע על רווחת היהודים בארץ ובעולם.
לייחוד של חיים יהודיים במדינה שתי השפעות מנוגדות על זהויות יהודיות של פרטים ועל התנאים להנחלת זהויות יהודיות: מצד אחד, הדבר תורם להנחלת זהות יהודית "טבעית" גם אצל מי שאינם שומרי מצוות, שכן הם גדלים בתרבות ציבורית יהודית ועברית, וחיים במציאות שבה ליהודיות יש השלכות קיומיות בולטות. מצד שני, יהודי בחו"ל שרוצה לשמור ולהנחיל את זהותו חייב לפעול ולשמר מאפיינים יהודיים, על-מנת לצמצם את חשש ההיטמעות. בארץ, הזהות היהודית של מי שאינו שומר מצוות עלולה להיות שטחית ודלה, שכן אין תודעה של צורך לפתחה ולהנחילה כדי לשמור עליה.
אתגר ההתמודדות עם זהויות יהודיות בישראל הוא לכן כפול. ראשית, השותפות בין יהודים דורשת כי המדינה לא תיתן מונופול לתפישה אחת של יהודיות בהסדרים המשפטיים והמדיניים שלה. בבתי דין רבניים הגדרות תהיינה הלכתיות, אולם הסדרי נישואים וגירושים בישראל אינם חייבים להיות מונופול דתי או אורתודוקסי. זכאות לשבות ותנאיה ייקבעו על-פי מטרות חוק השבות ולא על-פי הגדרות הלכתיות. כך הוצע באמנת גביזון-מדן. שנית, ובעיניי לא פחות חשוב ולעתים מוצנע, יש לדחות את התפישה, ברעיון ובמעשה, שבישראל אפשר וחשוב להדגיש את הישראליות על חשבון היהודיות. ישראליות היא אזרחית ומכילה גם את אזרחי המדינה הלא יהודים. חובת המדינה לפעול לרווחת כל תושביה ולהגן על זכויותיהם היא חלק חשוב מהדמוקרטיה. חיזוק השותפות הכלל-ישראלית הוא יעד מדיני וחברתי חשוב. אולם טעם הקמתה של המדינה, ומה שמאפשר את שגשוגה, הוא היותה מימוש של עצמאות מדינית ותרבותית ליהודים בארצם. יצירה (חשובה) של ישראליות תרבותית אינה מסַפּקת, ואינה יכולה לספק, עומק היסטורי, תרבותי ולאומי היכול לפרנס זהות ושייכות משמעותיות. רוב הלא יהודים החיים בישראל גאים בזהותם הנפרדת ורוצים לשמרה. לכן, אינני מוותרת על היהודיות ועל הציונות לימין או לדתיים. הם טעם רצוני להיות חלק מהמפעל של מדינת ישראל ושל שגשוג העם היהודי. האתגר המיוחד שלי אינו רק להבטיח את קיום המדינה, אלא גם להבטיח כי תהיה בה הנחלה אפקטיבית של זהויות יהודיות - כולל כאלה שאינן מעמידות את העניין בהיסטוריה היהודית ובמקורות היהודיים על שמירת מצוות. רק הנחלה כזאת תאפשר המשך הנכונות של רוב הציבור החי בה לקיים אותה כמדינה שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית, התורמת לסיכוי של חיים יהודיים עשירים, תוססים ומגוונים מחוצה לה.

הרשימה המלאה מתפרסמת במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
הכותבת היא פרופסור (אמריטה) בקתדרה ע"ש חיים כהן לזכויות האדם, הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים; נשיאה מייסדת של מציל"ה, מרכז למחשבה ציונית, יהודית, ליברלית והומניסטית; כלת פרס ישראל לשנת תשע"א (2011).
תאריך:  03/11/2014   |   עודכן:  03/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אתגר הזהות הכפול של היהודים בישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כמה מילים! אבל הענין פשוט:
אחד העם-אבל יהודי  |  3/11/14 23:01
2
אין זהות כפולה.או יהודי או לא.
אורי צבי  |  3/11/14 23:07
3
רב מלל פרופסורי להגיד דבר פשוט
וכאילו לא להגיד  |  4/11/14 08:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
אם תנשור אבן מהמעטפת של הבניין וייגרם אסון, הכתובת לפיצוי לפי שיעור הנזק תהיה נציגות הבית המשותף. כך גם יקרה אם מעבר בלתי בטיחותי או מעקה לא תקני יגרמו או לא ימנעו נזקי גוף לעוברי אורח או למשתמשים קבועים בחלקי הרכוש המשותף
רועי אורן
שליטה של המפלגה הרפובליקנית על שני בתי-הקונגרס תוביל את ארצות-הברית לשיתוק פנימי אשר יפגע בסופו של דבר באזרחי ארצות-הברית. לכן, הייתי מציע לאזרח האמריקני לחשוב טוב-טוב על עתידו הפוליטי והחברתי בשנתיים שנותרו לכהונת הנשיא אובמה
משה מכנס
הנהלת קק"ל החליטה לבטל את האמנה שבינה ובין ממשלת ישראל, מטעמים כספיים, לאחר שלא עשתה זאת מנימוקים לאומיים חיוניים ונכונים
עמוס עמירן
בחרנו מנהיגות שאמורה, בין השאר, לספק לנו את השלום המיוחל. מאחר שהיא לא הצליחה לספק את הסחורה, יש לדאוג להחליפה במנהיגות אחרת
עו"ד דוד גולדמן
הפרקטיקה שנוצרה בשטח ובמיוחד בעקבות פסיקת בתי המשפט בנוגע לאחריותו של רואה החשבון לעבירות מס של לקוחו, מחייבת כלל התנהגות פשוט: אם יש ספק - אין ספק
רשימות נוספות
איך נפסיק לפחד ונתחיל לעשות תחקירים עיתונאיים  /  יובל יועז
לאן נעלם דוד לוי?  /  עמנואל רוזן
מלחמת העולמות של תנועת ש"ס  /  שלום ירושלמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il