X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חיים ספטי, יערה בן-דוד, שושנה ויג ואורנה רבלין [צילום: אירית סלע]
נמרה פואטית
היצירה של אורנה ריבלין היא יצירה קוסמית שמגיעה מאינסוף כוחות כבירים והיא יכולה ליצור מתוך אווירה של קדושה החיבור של היצירה הוא חיבור בין עולמות גבוהים. הכתיבה כריחוף והמראה לעולם של חיות מיתיות ומראות נשגבים

ריקוד הקולות מאת המשוררת אורנה רבלין, הוא ספר שהתבשל זמן רב עד שיצא לאור. בשער הספר מצוין שהספר מכנס שירים משנת 1983 עד שנת 2013. כלומר 30 שנה המתינו השירים לפרסומם וזוהי חשיפתם.
כשקוראים בספר השירים, חשים בטמפו המתפרץ מן הספר. כותרתו "ריקוד הקולות" - מגשימה את עצמה במהלך הקריאה של הספר, ואכן זהו קצב שאינך יכול להינתק ממנו. וכן, ממש מתקיים חוזה בלתי כתוב בין הכותב לבין הקורא. כדי להמחיש את הקצב שטעון הספר, מצורף אליו דיסק ובו קולות מן הספר. מוזיקה קלאסית ויהודית שהכנרת חיה לבני מבצעת בעקבות המילים.
אורנה כמשוררת רוצה שנחווה את השירה ולא נסתפק בדפדוף בספר בלבד. היא מעצימה את החוויה וכנראה גם מצפה לתגובה שלנו. הספר מרשים ביותר ויש בו שירים ארספואטיים, שירים בעלי גוון מיסטי, שירים ארוטיים וגם שירי משפחה. אתייחס לפרק "גשם פעימות" - הכתיבה עבור אורנה היא כמעשה הבריאה. תכונותיה של הכותבת הן תכונות מיסטיות.
"ברוך שעשני
בָּרוּךְ שֶׁעָשַׂנִי מְכֻשֶּׁפֶת
לִדְבַר הַנָּמֵר
הַנִּשְׁפָּךְ מִלֹּעוֹ
אֶל עַצְמוֹתַי
וְהָיִיתִי מְקֻדֶּשֶׁת.
בָּרוּךְ שֶׁעָשַׂנִי
עוֹשֶׂה דְּבָרוֹ" עמ' 38
לוקחת המשוררת את הפסוק מן התפילות "ברוך שעשני גבר" ומשברת אותו, המנפצת את המוכר והידוע ובהחלט נוקטת בהזרה. החיבור בין המילים הופך קדוש, הכותבת נמצאת באקסטזה של כישוף בעת הכתיבה, והנביעה של המילים היא עשיית הדבר. היא מצווה לכתוב והיא כותבת. הקריאה אל הכתיבה מגיעה מכוחות בלתי נשלטים על-ידי המשוררת כמו בשיר בעמ' 39. "מקודשת"
נָמֵר מְכֻנָּף
סוֹבֵב גָּלַקְסְיוֹת
חוֹצֶה יְרָחִים וּשְׁמָשׁוֹת
לַעֲשׂוֹתֵךְ מְקֻדֶּשֶׁת
לְמִכְחוֹל אוֹתִיּוֹת
בַּשְּׁבִיל הֶחָלָב.
היצירה של אורנה ריבלין היא יצירה קוסמית שמגיעה מהאינסוף כוחות כבירים והיא יכולה ליצור מתוך אווירה של קדושה. החיבור של היצירה הוא חיבור בין עולמות גבוהים. הכתיבה כריחוף והמראה לעולם של חיות מיתיות ומראות נשגבים.
וממשיך השיר
"מַרְקִיד אֶל יְקוּמָיו
אִשָּׁה פּוֹאֶטִית
נִשֵּׂאת
אֶל גָּלַקְסְיוֹת
יְרָחִים וּשְׁמָשׁוֹת,
נִמְטֶרֶת אֶל
אֲגַם אַבְנֵי בַּזֶּלֶת
בִּשְׁבִיל הֶחָלָב.
בשיר קיימים כמה רבדים, הכתיבה כצורך ארוטי, השגת הנשגב גם כדי ליצור חיבור וגם כדי לנפץ ולהרעיש. הכוחות שפועלים על הכותבת הם כוחות מנוגדים, גבוהים ורחוקים.
בשיר בעמ' 40 "ההר" היא משאילה תמונה מטפורית שבה היא מקבלת השראה מן ההר, דיבור הכתיבה נעשה מתוך קריאה של הטבע אל המשוררת, הקריאות קריאות קוסמיות אוניברסליות, רצון להשתלב ולהיות אחת עם היקום בכל הספירות ובכל המקומות.
הכתיבה עבור אורנה היא הרצון להפוך להיות נמר פואטי, לכן בכתיבתה היא מעבירה לקורא את הדמויות המיסטיות שלקוחות מן העולם המיסטי שהיא בראה לעצמה ואולי שאבה גם מעולמות של משוררות אחרות.
כשקוראים בספרה של אורנה, מוצאים בו נקודות השקה לשירת יונה וולך. כן, בפראיות הזאת ברבדים המיסטיים שבהם היא משתמשת בשיריה, מסעותיה הרוחניים והרצון להתמזג עם הדמויות (לשון נמרית, עמ' 41 נמרים מקננים עמ' 42 ועוד!). ואכן הגעתי לנקודה שבה פונה הדוברת ליונה: עמוד 46
יונה
קֹרְאֹתַיִךְ
וְאַתְּ עוֹלָה
וּמְסַדֶּרֶת צוּרוֹת.
קֹרְאֹתַיִךְ וְיָצָאת
מִן הַמַּעֲמַקִּים
וּבָאתְ-
מִמְּבוֹא הַגַּנִּים,
אֲרוּזָה בִּכְלִי קִבּוּל
לְמַצָּבִי צְבִירָה.
בְּצוּרוֹת מְנֻקָּדוֹת
תִּתְגַּדְּלִי וְתִתְקַדְּשִׁי.
שיר נפלא שבו למעשה יוצרת המשוררת חיבור בינה לבין יונה וולך המשוררת האגדית. וכן, ניכרת ההשפעה של יונה וולך עם המראות המיסטיים שלה, על שירי הגנים שלה. אורנה רבלין כותבת בשיר הזה גם שיר הספד / קדיש והקדשה ליונה, היא קוראת לה להיות נוכחת בתוך השירה שלה. והבקשות של המשוררות ממשיכות להתחבר אל שירת יונה וולך: עמוד 47
וְרוּחַ יוֹנָה
וְרוּחַ יוֹנָה מְרַחֶפֶת
עַל פְּנֵי אוֹתִיּוֹת עִבְרִיּוּת
רֹאשׁ נָחָשׁ,
מְהַפֶּכֶת
חַיָּה בִּקְרָבָיו.
וגם השיר בעמ' 48
כלבנה במילואה
וְרוּחַ יוֹנָה נָשְׁבָה
וְהַשִּׁירָה פֶּטֶל קָדוֹשׁ
מִשִּׂיחֵי הַגַּנִּים הַתְּלוּיִים
אֶל שְׁבִיל הֶחָלָב
לַעֲשׂוֹתָהּ מַיִם גְּדוֹלִים
בֵּין שָׁמַיִם לְאֶרֶץ.
וְאַחַר כָּךְ
מְאוֹרוֹת גְּדוֹלִים
וּמְאוֹרוֹת קְטַנִּים.
וְאוֹתִיּוֹת
בְּכַדּוּר פּוֹרֵחַ וְעָגֹל
כִּלְבָנָה בְּמִלּוּאָהּ.

על ספרה אורנה רבלין, ריקוד הקולות, עיתון 77, 2013
תאריך:  05/11/2014   |   עודכן:  05/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נמרה פואטית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ערב מעניין ומגוון
אסתי קושמרו- אברה  |  5/11/14 14:49
2
אורנה ריבלין
הדס לאור אשור  |  10/11/14 23:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
הגיע הזמן שגם מדינת-ישראל או גופים פרטיים יובילו קמפיינים נגד תופעות פסולות כגון: גזענות, הטרדות מיניות, עבירות מין, אלימות נגד קשישים ועוד, כדי למגר את התופעה ולא לחכות עד שאדי העשן הולכים ומיתמרים
עו"ד חיים שטנגר
ההזדהות הרגשית של אוהדי הכדורגל עם קבוצתם, אינה עניין לחיבה וגם/או למנוד ראש סלחני של "בוגרים מבינים". האלימות במגרשי הכדורגל הינה עניין לפסיכולוגים, לפסיכיאטרים ולמערכת-החינוך, החייבים לעמוד בפרץ ולעצור גל עכור זה של שנאה ואלימות, טרם ישטוף הוא החברה הישראלית בכללותה
עמי דור-און
אל לה לשרת הבריאות להציג לציבור הנזקק לשירותים רפואיים המלצה גורפת ולא מדויקת - מי טוב ומי אינו טוב ואת מי יש להעדיף
יוני בן-מנחם
האירועים בירושלים הסיטו את תשומת הלב התקשורתית מהנעשה ברצועת עזה ומכך שתהליך שיקום הרצועה מקרטע. המתיחות ברצועה גוברת וחמאס נערך לסבב אלימות נוסף נגד ישראל. אסור לישראל לוותר בנושא הביטחוני אך שיקום הרצועה הוא גם אינטרס ישראלי
חגי הוברמן
בשמאל הישראלי אוהבים לצייר עולם דימיוני מופלא, מזרח תיכון קסום, שהיה יכול להתקיים אילו רק רבין לא היה נרצח. הרצח והרוצח, רק אלו לשיטתם, רצחו סופית גם את חלום השלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il