X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האזרח הקטן לא יודע בזמן אמת מתי דולף עליו מידע מדוע כל כך חשוב לדעת שהמידע דלף לפני שעושים בו שימוש לרעה? ובכן, התשובה פשוטה
▪  ▪  ▪
הקורבן לא יודע [צילום: AP]

בזמן שהכנסת והתקשורת מצקצקות על חוק הלאום ומתווכחות האם יורד גשם בחוץ, נאלם בתקשורת השיח האחר, על דחיית הצעת חוק נוספת. הצעת החוק של אורי מקלב, משה גפני ויעקב אשר לחובת דיווח על פריצה למאגרי מידע נדחתה על-ידי ועדת שרים לענייני חקיקה. הצעת החוק פשוטה מאוד, וראוי לשים לה את תשומת הלב: כיום, אם חברה מסוימת, כגון לאומי קארד, מחזיקה מידע על אנשים, היא מחויבת בהנחיות מסוימות (נניח, הנחיות לשימוש במיקור חוץ במאגרי מידע), היא מחויבת במערך של בדיקות סבירות וגיבויים למידע, אבל היא אינה מחויבת לדווח לציבור כאשר מאגר המידע שלה נפרץ ומידע נגזל.
בעצם, מה שקורה היום הוא שרוב הפריצות למאגרי מידע לא מדווחות, והקורבן האמיתי, זה שמוחזק עליו המידע, כלל לא יודע שהמידע דלף ונעלם עד שהוא מגלה אותו ברשת או עד שנעשה שימוש לרעה במידע. הצעת החוק של אורי מקלב באה לטפל בבעיה ולחייב את בעלי המאגר לדווח למי שהמידע עליו שמור (בעל המידע) על הפריצה בתוך זמן סביר. בקליפורניה יש חקיקה דומה מאוד, והצעת חוק פדראלית נמצאת בצינורות. אבל, בסופו של דבר: האזרח הקטן לא יודע מתי דלף המידע.
מדוע כל כך חשוב לדעת שהמידע דלף לפני שעושים בו שימוש לרעה? ובכן, התשובה פשוטה. אם פרצו למאגר המידע של לאומי קארד, ולאחר הפריצה דיווחו לכל האזרחים, הרי שכולם יכולים לבטל את כרטיס האשראי ולמנוע מראש שימוש לרעה בכרטיס האשראי. אם פרצו לאתר המכיל מידע רפואי שלי, אני אוכל להתחיל לחפש את המידע בגוגל ולנסות לאתר מהם האתרים שמחזיקים אותו, כדי לשלוח בקשות משפטיות להסיר את המידע. אם מדובר בתמונות עירום שלי, או בחומרים שאני לא רוצה שיסתובבו, אוכל לפנות לבית המשפט לקבל צווי מניעה.
את כל זה אני לא אוכל לעשות לאחר שהמידע כבר מסתובב בצורה היסטרית ברשת וכולם משתפים אותו.
לכן, חשוב מאוד לקדם הצעת חוק כזו. הסיבה לדחיית הצעת החוק הזו לא תיוודע לעולם (הצבעות בוועדת שרים לענייני חקיקה חסויות), אבל מה שאפשר להניח הוא שכיוון שמפלגת יהדות התורה נמצאת באופוזיציה, הרי שהצעת החוק תידחה אוטומטית. הפתרון (התיאורטי) היה להוסיף חותם ממפלגת השלטון. אכן, זה לא פתרון ענייני וראוי. משה גפני, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, הוא אחד מתומכי הפרטיות הטובים ביותר במושב הזה, ואם הוא חתום על הצעת החוק, והוא מי שיקדם את הצעת החוק, אז ראוי היה לגייס את התמיכה.
אז איך כן אפשר לקדם את חובת היידוע? יש עוד שתי דרכים קטנות. הראשונה היא באמצעות רמו"ט, הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע. רמו"ט יכולים להוציא הנחיה לגבי חובת יידוע, כפי שהוצע בתקנה 11 להצעת תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) שטרם הגיעו לוועדה. גם שם, בהצעת התקנות, מדובר על חובת יידוע חסרה ורק במאגרים מסוג מסוים.
הדרך השנייה היא באמצעות דרישה אקטיבית. אותם אזרחים, שבכל מקרה לא אכפת להם מהפרטיות שלהם, יתחילו לדרוש זאת מבעלי המידע. אולי באמצעות שוק משוכלל נוכל להגיע לשם.

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (24.11.14)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  25/11/2014   |   עודכן:  25/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין חובה לדווח על מאגר מידע שנפרץ. מדוע?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
החרמת המשוב, יחד עם החרמת הוועד המרכזי של הלשכה, בידי מערכת בתי-המשפט, בראשות נשיא בית המשפט העליון הפורש, ד"ר אשר גרוניס, אינה פתרון ראוי ורצוי. יש לקוות, כי מערכת בתי-המשפט, בראשות נשיאת בית המשפט העליון החדשה, מרים נאור, תנקוט בדרך שונה ותבטל מיידית עם כניסתה לתפקידה - חרם בלתי ראוי ובלתי רצוי זה
יוסי ברנע
לו היינו קוראים היטב את הכרזת העצמאות, שהייתה מתוקף החלטת החלוקה של האו"ם, היינו מבינים שהכיוון הנו לאום אזרחי של מדינה דמוקרטית של כל אזרחיה. מדינת ישראל של הישראלים
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מתנגדים למהלכי החקיקה האחרונים בישראל אך בטוחים שבסופו של דבר הם יקלו על מאבקם בישראל בזירה הבינלאומית. לטענתם, מהלכים אלה רק יעצימו את הסכסוך ולא יפתרו אותו
רועי אורן
אין ספק שמדובר בצעד ראשון משמעותי של הנשיא אובמה כהפקת לקחים מבחירות האמצע,ועוד נכונו לנו מהלכים רבים בעיקר במדיניות הפנים האמריקנית
עמוס גלבוע
הבעיה שלנו עם הפלשתינים היא בראש ובראשונה בתחום המדיני בזירה הבינלאומית. שם הם מנצחים אותנו. מעמדנו מידרדר בהתמדה, ואין עוצר. רק מהלך חריג ומפתיע עשוי לעצור את ההתדרדרות ולחסום את האסטרטגיה המדינית החכמה של הפלשתינים. והמהלך הוא להכריז רשמית שאנו מכירים במדינה פלשתינית, שגבולותיה והסדרי הביטחון ייקבעו במשא-ומתן בינינו לבין הפלשתינים, כחלק מהסדרי שלום עם מדינות ערב ה"מתונות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il