X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האופרה מאמי משנת 1986 הייתה חתרנית והתבטאה בצורה קיצונית במיוחד נגד אוכלוסייה מסוימת בחברה. במה שונה השיר האחרון של הזמר עמיר בניון?
▪  ▪  ▪
בניון. לא מעודד פעולה פיסית [צילום: פלאש 90]
ריבלין ביטל הופעה של עמיר בניון
עידן יוסף
בבית הנשיא אומרים כי אמירותיו של בניון בשיר "אחמד אוהב ישראל" אינן מסייעות להרגעת הרוחות * בניון אמור היה להופיע בטקס שיזם המשרד לאזרחים ותיקים * השר אורבך הודיע שיחרים את הטקס בעקבות ההחלטה
לרשימה המלאה

אופרת הרוק מאמי, שיצאה בשנת 1986, הייתה לא פחות מחתרנית. האופרה, שנכתבה על-ידי הלל מיטלפונקט והולחנה על-ידי אהוד בנאי ויוסי מר חיים, מספרת סיפור עגום על צעירה ובעלה. לאחר שבעלה הופך לצמח בשירות מילואים, אלו נודדים יחדיו לעיר מעיירות הפיתוח ומחפשים דרך להתפרנס. מאמי נאנסת בפאב בו היא עובדת על-ידי פועלים פלשתינים ולאחר מכן אותם פועלים נרצחים על-ידי הימין הקיצוני. עותק מהאופרה ניתן לראות כאן, אבל אני דווקא רוצה לדבר על המסר החתרני של אותה האופרה, באמצעות שני שירים: שיר התולעים ושיר האונס.
[הפוסט הזה, אגב, הוא שחזור של שיחה שהייתה לי עם תחקירנית של אחד מכלי התקשורת, שבחרה בסופו של דבר לא להשמיע את דעתי באותה התוכנית, מסיבותיה.]
בשנת 1986, עשרים שנה לאחר מלחמת ששת הימים והסיפוח דה-פקטו של השטחים ועשור לאחר "המהפך", החברה הישראלית עברה לא מעט. הייתה זו התקופה בה מאיר כהנא עדיין כיהן כחבר כנסת, ותקופה בה ארגונים כמו "שלום עכשיו" התחילו לצמוח. מאמי באה כביקורת משמעותית על התרבות שלנו, שחיה לצד הכיבוש (עוד לפני האינתיפאדה) והצליחה להציג את הסכסוך בצורה מעניינת יותר. אני חושש ששלושים שנה לאחר הדיסק, הוא רלוונטי מתמיד.
שיר התולעים, בו אריה מוסקונה מציג את הימין הקיצוני, הוא חריף ביותר. התולעים במחזמר (הימין הקיצוני) שרים כך:
  • שבו בשקט, תנו לתולעים לעבוד.
    הערבים גוזלים מכם את מקומות העבודה.
    הם פה הם שם בכל מקום וכבר קשה לכם לחיות.
    הם מסריחים, הם מתרבים כמו שפנים,
    ---
    ארגנו נגדנו הפגנות, לנו זה לא איכפת.
    חוקקו נגדנו כל מיני חוקים, לא איכפת.
נשמע מוכר? מוסקונה לא שר משהו ששונה בהרבה מההתנהגות של פעילי הימין הקיצוני היום ולא אומר דברים שונים בהרבה ממה שאנשים כמו מיכאל בן ארי אומרים בנוגע להעסקת ערבים, ומה שאנשים כמו בנצי גופשטיין אומרים לגבי בנות ישראל. גם התפישה, לפיה, למרות כל חקיקה נגדם לא יהיה ניתן להשתיק את המחאה שלהם והמעשים שלהם, מה לעשות, צודקת.
קריאה תרבותית מפי בניון
אז האופרה מאמי מ-1986 הייתה חתרנית, והתבטאה בצורה קיצונית במיוחד נגד אוכלוסייה מסוימת בחברה. במה שונה השיר האחרון של עמיר בניון? בניון הלחין ושר שיר חדש, "אחמד", בו הוא מתאר את הדרך שבה הוא תופש את ערביי ישראל, או לפחות חלק מהם. בניון בחר בדרך סרת טעם, וגרר את התגובה הפבלובית מצד השמאל: קריאה לחקירה על-ידי המשטרה.
כאן בדיוק הטעות. אם נסתכל על הסעיף בחוק העונשין שמדבר על הסתה לגזענות, נבין את הבעייתיות. קודם כל, מהי הגזענות אליה מסיתים? "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסייה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני". כלומר, ההסתה לגזענות לא צריכה להיות סתם למצב בו אדם אינו מחבב בעלי צבע עור מסוים או בני דת מסוימת, אלא ממש קריאה לפעילות פיסית של השפלה, ביזוי, איבה, עוינות או אלימות.
מעבר לכך, העבירה היא כזו הדורשת "כוונה" (עפ 2831/95 אלבה נ' מדינת ישראל). אם נסתכל על פרשת אלבה, נראה כי שופטי בית המשפט העליון היו מעט חלוקים בנוגע להיקף הכוונה. אבל בכל מקרה, כדי שמעשיו של בניון יעמדו ברף של "הסתה לגזענות" היה עליו לפחות, במקרה הקל ביותר, לצפות שהמעשים שלו יובילו למעשה פיסי, ולא רק לתחושות בטן פנימיות.
עמיר בניון ביצע קריאה תרבותית. הוא מאתגר את החברה, הוא מציג את עמדתו. הדעה הזו אינה דעה של פעילות פיסית, אלא קריאה פוליטית שאינה שונה בהרבה מאמירות של נבחרי ציבור כגון משה בוגי יעלון, שטוען כי ברשות הפלשתינית משתמשים בספרי לימוד שמבוססים על ציטוטים של היטלר. איש לא ביקש להעמיד את בוגי לדין.
בניון בשירו לא קורא לפעולה פיסית, הוא לא מעודד כזו. הוא מספר את הדרך שבה הוא רואה את המציאות. ועם כמה שאני לא מסכים איתה, אני חושש שזו זכותו. רק כדי להבדיל ולהציג היכן הגבול, אדגים עם הסרטון הבא:

כפי שניתן לראות, בסרטון יש קריאה אקטיבית. קריאה לפעולה; כלומר, כאן דווקא אם היה מדובר בשיר שהוא חברתי-סאטירי, אבל היה חשש שההומור לא היה נתפש כראוי (והיו דוגמאות בעבר), הרי שעשויה לקום כאן אחריות.

פורסם במקור: Intellect or Insanity - יהונתן קלינגר (26.11.14)
הכותב הוא בעל תואר שני במשפטים ותארים ראשונים במשפטים וממשל, וסטודנט בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה בבר-אילן לקראת תואר שלישי. פעיל למען זכויות אדם בעולם הדיגיטלי וחברה חופשית.
תאריך:  26/11/2014   |   עודכן:  26/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פנינה שרביט-ברוך
ניתוח האירועים, כפי שנעשה בהחלטת תובעת ביה"ד בנוגע ל"תקרית המרמרה", בשילוב הממצאים והמסקנות, יכול להעיד על מגמה של משרד התובעת ביחס למקרים עתידיים, אשר יש להתייחס אליה ברצינות וראוי להפיק לקחים ולהיערך לקראת הבאות
איתן אראל
בתגובה לביטול הופעת הזמר עמיר בניון בבית הנשיא: צר לי מאוד על כְבוֹד-משכן נשיאֵי-ישראל ירושלים – בשל תגוּבתכם שבויית ה"נאוֹרוּת" האנטי לאומית
רפי לאופרט
ריבלין עדיין לא הצליח לחמם ממש את כיסאו כנשיא המדינה, וכבר מצטייר כמטרד לאומי של ממש
אילן ריס
זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית    נוסח מוצע המבוסס על הכרזת העצמאות תוך חידוד העניין הדמוקרטי על-ידי פירוט זכויות הפרט הנתונות לכל אזרחי המדינה
דרור אידר
גם אם יש חולקים, ברור שקיים רוב בציבור בעד החוק. אבל התקשורת הישראלית ברובה אינה רק מנותקת מהקול המרכזי של הציבור; היא מייצגת יקום אחר, מקביל, כופה, יהיר, מחנך בעל כורחנו, לא סובלני לדעות אחרות!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il