X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שר האוצר הבא יצטרך לשחרר מדי שנה קרקעות למינימום 50,000 יחידות דיור חדשות, שכן רק הגדלת היצע הקרקעות תוכל להביא לירידת מחירי הדיור
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. מנותק מהמציאות [צילום: פלאש 90]

פוליטיקאים לא משתנים, אצל הפוליטיקאים שלנו הערך הכי חשוב הוא ערך ה"דיבורים", הם מבטיחים הבטחות לפני הבחירות ושוכחים אותן דקה אחרי ההשבעות. הם לא מתחייבים לאזרחים ומרשים לעצמם לפזר הבטחות, למרות שאין להם שום הבנה עמוקה בתחומי הכלכלה.
אדון שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הוא המנותק. מנותק מהמציאות, מנותק מהכלכלה, מנותק מההבנה ועכשיו מנותק מהממשלה.
גם הפעם, כמו בפעמים רבות בעבר, ממשלת ישראל בכלל ושר האוצר בפרט השלו את הציבור במשך חודשים רבים. הרבה תוכניות הציע לפיד, גרם לרוכשים רבים לשבת על הגדר ולחכות לחוק מע"מ 0, שיאפשר להם לרכוש קורת גג בישראל. ועם מה נותרו הרוכשים עכשיו? עם החלום ושברו ומחירים שעדיין בשמיים.
במקום להפשיר קרקעות בצורה מאסיבית, לאפשר כניסת 50 אלף עובדים סינים, לפיד ייצר בעיקר ספינים דוגמת חוק 0% מע"מ על דירות חדשות, תוכניות מחיר מטרה, תוכנית דיור להשכרה ועוד שלל הצעות משוללות עתיד. אם המדינה רצתה באמת לעזור לזוגות הצעירים, היא יכלה לקבוע קריטריון פשוט אשר יקבע מי יהיה זכאי להטבה ובאילו תנאים הזכאים יקבלו "מתנה" מהמדינה בעת הרכישה, לא חשוב איפה יקנה ובכמה יקנה ולא יותר מ-1.6 מיליון שקל.
לחלופין, לנגד משרד האוצר עמדה האפשרות לקבוע סכום הנחה קבוע של כ-20% משווי הדירה ומהטבה זו יכלו ליהנות כל הזכאים על-פי קריטריונים מוגדרים.
במקום זה, שר האוצר לשעבר, סיבך את כל התוכנית והבטיח הבטחות לא מעשיות. הרי אין כאן מעשה קסם, ישנן עלויות קבועות בבניית יחידות דיור ואותן לא ניתן לשנות. אם הממשלה באמת הייתה רוצה להקל על הרוכשים ולהעניק להם הטבה של 20% על רכישת דירה, היא יכלה למכור את הקרקע לקבלן במחיר נמוך ב-20%, כך הקבלן יבנה והמדינה תקבע את תנאי המרכז והקריטריונים לקבלת ההטבה. האוצר יכול לקבוע מי ייגש לקבלן ויוכל לרכוש ממנו דירה במחיר מופחת. למעשה מדובר כאן על עלות קרקע מופחתת כאשר ההנחה, תגולם במחיר הדירה.
כדי לשנות משהו באמת, ולא רק את כותרות העיתונים, שר האוצר הבא יצטרך לשחרר מדי שנה קרקעות למינימום 50,000 יחידות דיור חדשות שכן רק הגדלת היצע הקרקעות תוכל להביא לירידת מחירי הדיור וכן 50 אלף עובדים זרים רצוי סינים שלא נשכח.
יתר על כן, גם בתחום ההיתרים יש מה לעשות. כבר דובר על כך שהקבלים יקבלו תוך שנה אחת את כל הרישיונות והיתר הבנייה ואיפה זה עומד היום? גם הדיבורים על קיצור ההמתנה להיתרים ייקברו עמוק יחד עם חוק מע"מ 0, מחיר מטרה ו90% משכנתה בערבות המדינה.
הממשלה הבאה תהיה חייבת גם להגדיל את היצע עובדי הבנייה בשוק, במצב הנוכחי אין מספיק עובדים ופועל סיני מקבל 25-40 אלף שקלים בחודש, עובדה זו מקשה מאוד על הקבלנים להוריד את מחירי הדירות ואף מגדילה את עלויות הבנייה.
על-מנת להוריד את מחירי הדירות לאחר הבחירות, הממשלה תצטרך לנקוט במספר צעדים מצטברים. היא תצטרך לשחרר קרקעות בפועל ולא על הנייר, להפחית את הביורוקרטיה, ולקבוע בחוק היתר תוך 12 חודש מפתיחת התיק. כמו-כן, על המדינה לחייב את הרשות לפתוח תיק באופן מיידי ללא מגבלות, במידה והתב"ע בתוקף ואפילו במצב בו אין פיתוח במקום. כמובן שפתיחת תיק הבקשה וההיתר יותנו ב3 חתימות חיצוניות חשובות - הג"א, כיבוי אש וחישוב זכויות הבנייה המותרות.
קיצור ההמתנה להיתרים, יכולים להוריד את מחירי הנדל"ן באמת, כיוון שקבלן טוב שהוא גם יזם וגם הקבלן, עובד על רווח של 15% מהעלויות בגין עבודה על פרויקט של 5-6 שנים. לכן, כאשר הרווח פר שנה יגדל, הקבלנים יוכלו להוזיל את המחירים ובו בעת גם לבנות יותר פרויקטים.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת מזרחי
תאריך:  30/12/2014   |   עודכן:  30/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וכל הכבוד לשר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ברור!
שמ  |  30/12/14 11:31
2
מזמן לא קראתי כל כך הרבה
ניצן ש  |  30/12/14 12:54
3
לאן לשלוח קורות חיים?
אהרון שחר  |  30/12/14 21:04
4
ואלה עוד דרכים להוזיל
איצקו  |  30/12/14 21:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
בוז'י הרצוג הזהיר מפני הפגיעה האפשרית ב... זכות הציבור לדעת    הרצוג ולבני, הצביעו רק לאחרונה - היא בעודה שרת המשפטים! - בעד סתימת פיו של העיתון הנפוץ במדינה, כדי שרק הציפיתונים ישמשו מקור מידע לציבור. ככה נראית בעיניהם זכות הציבור לדעת!
שולמית קיסרי
הגנב הישראלי השבע הוא שבע ומקושר, חבר של 30 המשפחות בעלות ההון בישראל שבבעלותן עשרות חברות, אלה שהבנקים נותנים להן הלוואות מבלי לבקש בטחונות, בעלי המשרות הכי גבוהות בחברות ממשלתיות, בכנסת או בממשלה
אליקים העצני
יש לקבוע בחוק, שמדינאי מכהן החוזר בו מהבטחה עקרונית לציבור, ייאלץ לקבל מחדש את אמון הציבור או להתפטר
עו"ד חיים שטנגר
לאט-לאט, אבל באופן שיטתי - עד כדי בטוח לגמרי - מקבלת דמותו של מרן ממדים מפחידים של הערצה, ללא כל גבולות וללא כל מגבלות שהן, עד כי קיים חשש לצמיחתה של משיחיות שקר ספרדית מקבילה, כפי שצמחה היא מבית-מדרשה של משיחיות השקר של חב"ד
יוני בן-מנחם
קטר מנסה להביא להפשרת היחסים בין טורקיה למצרים אשר נפגעו בעקבות התנגדותה של טורקיה לעלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון. ההערכה בעולם הערבי היא כי למרות הסתייגותה של מצרים הפיוס יקרה בקרוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il