X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא המבחן הפסיכומטרי ואף לא מבחני הבגרות הם כלי החיזוי היעילים וההוגנים להצלחה בלימודים הגבוהים. רק השקידה על לימודים אינטנסיביים, לאורך שנות הלימודים בתיכון, היא זו שצריכה לשמש כמדד להצלחה
▪  ▪  ▪
ישראל היא ארץ שמקדשת תעודות באורח אובססיבי [צילום: פלאש 90]

הבחירות הקרובות תקעו, בין השאר, גם את הרפורמה שהייתה אמורה להתחולל בתחום החינוך. אחת המשימות שבהן ידון משרד החינוך בקדנציה הבאה שלו תהיה ביטולן של שתי רעות חולות הרובצות זה שנים על כתפיהם של תלמידי התיכונים: תעודת הבגרות והמבחן הפסיכומטרי.
להבדיל ממדינות אחרות בעולם מציבה ישראל את תעודת הבגרות, בצירוף עמידה במבחן פסיכומטרי, כתנאי-קבלה ללימודים במוסד להשכלה גבוהה בארץ. ראוי להזכיר כי עד לשנת 1982 די היה בתעודת הבגרות עצמה כדי להתקבל לאוניברסיטה, ואילו מזה 32 שנה הועלה רף הקבלה למוסד האקדמאי בתוספת של מבחן פסיכומטרי.
אין זאת כי אם ישראל היא ארץ שמקדשת תעודות באורח אובססיבי. הגיעו הדברים לידי כך שאפילו קורס בן יומיים-שלושה מזכה את המשתתף בו בתעודת-סיום, כשהוא מנופף בה בגאון. אלא שהעובדות בשטח מוכיחות בעליל כי בעל התעודה איננו בהכרח גם בעל הדעה, ולא תמיד עולה בידע שלו על מי שאינו מחזיק בה. יתר על כן: במקרים רבים כבר הוכח שזה האחרון אינו נופל במטענו הרוחני מזה הראשון.
תעשיה ענפה
זה בדיוק המקום להזכיר שבמדינות רבות בעולם הנאור "שמים פס" על תעודות שכאלה - לא כל שכן על תעודת-בגרות, ולחלופין גם על מבחן פסיכומטרי. קחו, למשל, את אוניברסיטת הסורבון בצרפת - מוסד אקדמי רם-מעלה לכל הדעות, שלא מהסס לקבל אל כתליו בוגרי-תיכון ללא תעודות שכאלה. כי בהבדל מישראל - עדיין מסתפקים הצרפתים בתעודת הסיום של בית הספר התיכון כמדד הכניסה לאוניברסיטה. זו הרי מעידה על כך שהתלמיד עמד בכל המטלות הדרושות של השתתפות בכיתה ועמידה בבחינות השגרתיות לאורך שנות-לימודיו.
על אחת כמה וכמה אמורים הדברים במבחן הפסיכומטרי עצמו. אחרי ככלות הכל אין המבחן הזה יותר מתלוי-תרבות, ובתור שכזה גם פוגע בשוויון ההזדמנויות של התלמידים. יתר על כן: סביב הרצון להצליח במבחן התפתחה תעשיה ענפה ומשגשת של מכונים פרטיים, שגובים ממון רב עבור השתתפות בקורסים. בדרך זו מעמיד המבחן הפסיכומטרי קשיים נוספים בפני מועמדים פוטנציאליים מרקע כלכלי-חברתי נמוך. הדברים אמורים, במפורש, בהכנסת יד גסה לכיסם של הורי-תלמידים, ובכך גם באפליה במבחן בין מי שיש לו לבין מי שאין לו.
הגברת נגישות
בביטול המבחן הפסיכומטרי יהיה, לכן, כדי לתרום להקטנת הפער החברתי-כלכלי בארץ. עובדה שקבוצה גדולה של חוקרים ואנשי-ציבור בתחום החינוך דוגלים זה מכבר בהחלפתו של המבחן הפסיכומטרי במבחן אחר, כחלק מתוכנית להגברת הנגישות למוסדות ההשכלה הגבוהה.
אם לא די בכך, הרי שהמבחן הפסיכומטרי עצמו נחשב למבחן נוראי ומטופש כאחד, כשמתווספת אליו גם מסחטת-כספים איומה. בתור שכזה הוא בצדק נחשב לאימא של כל ההונאות. אלא שמוסדות ההשכלה הגבוהה רואים בו, משום מה, תוספת נחוצה, שאין לוותר עליה, כשהם מתעלמים מן העובדה הפשוטה שגם תעודת הבגרות היא, בסופו של דבר, מסננת לא פחות טובה. אז מה, למען השם, הועילו בכלל חכמים בתקנתם?
בסיכומו של דבר צריך להבין שלא המבחן הפסיכומטרי ואף לא מבחני הבגרות הם כלי החיזוי היעילים וההוגנים להצלחה בלימודים האקדמיים. רק השקידה על לימודם אינטנסיביים, לאורך שנות הלימוד בתיכון, היא שצריכה לשמש כמדד להצלחה. תעודת הסיום השגרתית של בית הספר היא גם זו שתעיד על כך, ללא גינונים מיותרים של בחינות בגרות ומבחן פסיכומטרי.

תאריך:  04/01/2015   |   עודכן:  04/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
די לקידוש תעודות אובססיבי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לייב צודק במאה אחוזים
יואל קורנבלום  |  5/01/15 00:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
מירי רגב רותמת עגלתה לפני הסוסים    לגישתה, היא תהיה שרה בממשלה אצל נתניהו - לא "שרה" של נתניהו    אבל בינתיים יש רק סקרים. ובכלל לא בטוח שנתניהו הוא שירכיב את הממשלה הבאה
יהודה שלם
די בבחינתן של כמה מקביעותיו של אדליסט במאמרו מול מה שטענו הקומוניסטים נגד הציונות משנות ה-20' ועד קום המדינה כדי להראות עד כמה אפקטיבי הארס הקומוניסטי
מרדכי קידר
על העולם להתעורר, להבין את הבעיה ולדעת שאם מדינת ישראל תיפול מול האיסלאם, נפילתה של אירופה תהיה רק שאלה של זמן, ולא ארוך
יובל ברנדשטטר
מדוע המעסיקים האוסטרליים יכולים לעמוד בשכר מינימום של 20 דולר לשעה, בעוד שבישראל הם אינם יכולים לעמוד בשכר שהוא פחות מחצי ממנו? אומרים שהתשובה לכך מסובכת. אבל לדעתי התשובה היא פשוטה למדי
צבי גיל
בשעה שאין כמעט סוגיה בתחומי הכלכלה והממון שלא עולה על הכוונת בימים אלה בשל המונופוליזציה והקרטליזאציה שבה, משום מה לא נוגעים באותה תעשיה של "כלי קודש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il