X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מיקווה. מה באמת מתרחש שם [צילום: ז'ראר אלון]
מיקווה - לטיהור הגוף והנשמה
מיקווה ביידיש, זו ברירת המחדל המתבקשת להצגה זו. קדמה לה, ההפקה שעלתה בעברית ב"בית לסין". הפעם, המחזה מקבל את הפאן הטבעי שלו
[צילום: ז'ראר אלון]

תיאטרון היידישפיל שרוב להקתו משובצת בשחקנים צעירים-ישראלים, לצד הוותיקים דוברי היידיש כשפת אם, מעלה בימים אלה את הדרמה-סאטירה "מיקווה" שכתבה הדר גלרון. גלרון, חוזרת בשאלה, מעבירה באומץ לב ביקורת נוקבת, במחזה הלכאורה קומי, תוך שנינות, גם אם בחצאי משפטים ורמזים, אך תוך תאור חזותי עד ריאליזם של כל מה שמתרחש בבית המרחץ לנשים, המיקווה.
המיקווה הוא המקום אליו מגיעות כיום נשים חרדיות לאחר שבעה ימים "נקיים" מתום המחזור החודשי, כדי להיטהר ולהיות ראויות לקיים את מיצוות פרו ורבו. למעשה, המיקווה במקורו נוצר כדי שכולם, גברים כנשים, ישמרו על ההיגיינה, בהעדר מרחצאות או שירותים בבתים לאורך מהלך ההיסטוריה, עד לעת האחרונה. בהצגה - המיקווה היא רק לנשים, ללא שלט מחוץ לבנין שלו, כדי לשמור על צנעת הפרט(?).
בירכתי בימת תיאטרון היידישפיל, ניצבת הבריכה, שהחילונית שבאה במפתיע להיטהר בה, לא מתוך רצון אלא כדי להיות טהורה עבור בעלה, מכנה את הבריכה בבוז: "כולה שלולית". הבימאי הרגיש מיכה לבינסון, עיצב כך את החלקים האלה של ההתרחשות, כך שהמים לא נראים, אך נשמעים. לעומת זאת, בנושא התערטלות הנשים בכניסתם לטבול, הוא היה נועז יותר מהצגת בית לסין, ורובן נראות כאן בעירום. משום מה, סצינות אלו מעניקות באמת תחושה של היטהרות. מה גם, שבטרם היכנסן להליך הפיסי, הן שופכות את ליבן זו בפני זו, כך שביוצאן, הן עברו תהליך כפול.
לאחר מערכה ראשונה קצת ארוכה, שפורשת פרטי פרטים על ההליך, ועל הבעיות של כל אישה ומשפחתה, מגיעה המערכה השנייה, הדרמה מתעצמת ועימה הפואנטה. רק במערכה זו נפתרות התעלומות, והשאלות שהתעוררו במערכה הקודמת, זוכות לפתרון ולסוף מאוד מפתיע. סוף שמוצג בצורה מאוד גרפית ומיוחדת. לא נחשוף את כל הסיפור, כדי לא לגרוע מהחוויה. נסתפק בציון חלקם של היוצרים והשחקניות. וכן - אין אף גבר בהצגה. כולה על טהרת הנשיות. בקהל לעומת זאת - נראו בין הגברים גם חרדים מזוקנים...
טרייסי אברמוביץ' כשושנה, הבלנית הוותיקה בבית המרחץ, חרף הקפדתה על הכללים, מתגלה גם כבעלת חולשה רגשית לבעיות שלה עם בתה, ויכולתה להחצין את הדואליות הזו, הקפדנות עם הפגיעות הרגשית - מעולה. הנשים הפוקדות את המיקווה ומתחברות לחברות-נפש הן אירמה סטפנוב החמודה החביבה והטמפרמנטית כ"אסתי", שמכניסה קצב והומור למחזה. מירי רגנדורפר, "שירה"הבלנית הצעירה החדשה, כובשת את הלב כאן בדרמה של סיפורה של שירה, מעבר ליכולת השירה שלה שהכרנו בהצגות שונות בעבר. אליאן דבאל-שור כ"חדווה" היא אחד ממוקדי הדרמה. אשת עסקן ציבורי הרץ לכנסת, אישה מוכה וחבולה, שמגיעה למרחץ עם בתה הקטנה אלישבע - אלומה רוזנבלום מתיכון אלון, ילדה שהפכה אילמת מאז חזתה לראשונה בהתעללות אביה באמה. אלומה עושה תפקיד לא קל, אך גם ללא טקסט היא כובשת את הלב במשחקה.
מי שמתגלה ככשרון מובהק ומרשימה מאוד במשחקה, היא הילית דייטש, "הכלה תהילה", שהטרגדיה שלה קורעת את לב הצופים. טרגדיה המגלה הרבה על עצם מהות נושא השידוכים בקרב העדה החרדית, שמביאים מצד אחד לחיי נישואים שחלקם מצליחים מתוך הרגל, אך בחלקם גם לקריעת משפחות בהמשך, ולעוד מרעין בישין שלא כאן המקום לפרט. מול כל אלה, מגיעה למיקווה גם הקלפטה היהודיה הטיפוסית, שאוהבת לשלוט תוך רכלנות בגורל אחרות, "הינדי" הלא היא ענת עצמון הוותיקה. הסצינה שלה לקראת סוף המחזה, בו היא מסירה את הפאה, ומתגלה סודה הנורא בווידוי מרגש מאד, עצמון מביאה כאן שיא נוסף במחזה בעוצמת משחקה.
את הקטעים המצחיקים ומבדרים ביותר כתבה הדר גלרון לדמות של החילונית, מיקי, שאת מה שעשתה ענת מגן שבו הנפלאה בהפקת בית לסין, עושה כאן גלרון בהרבה חן, אך משהו באשכנזיות שלה לא מתחבר לדמות הפרחית-המזרחית שזכורה לנו בגילומה של מגן-שבו. ובכל זאת, עצם הדיבור שלה בעברית עם כל יתר הנשים במיקווה, מעניק קצב ועניין להצגה ביידיש. כל זה - תוך העברת ביקורת עמוקה של המחזאית על מסורת ההסתרות, הצביעות בחברה החרדית, השפלת הנשים, ועצם היות האישה במיגזר הזה רק מכונת הולדה.
מישה צ'רניאבסקי עיצב משחקי תאורה יפהפיים, מותאמים לחילופי המיקום והאוירה. כנרת קיש עיצבה במה חכמה ויפה, דליה פן-הלר עיצבה את התלבושות האותנטיות המגוונות, אלדד לידור על המוזיקה, לאה שלנגר הוותיקה על התרגום ליידיש, ואדם לבינסון על עיצוב הווידאו היפהפה - כולם עם בימויו של מיכה לבינסון סוגרים את מעגל היוצרים.

תאריך:  13/01/2015   |   עודכן:  13/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופטת הטרייה פנינה נויבירט משתמשת בצורה מקורית ונבונה בסטריט וויו כדי לבחון זירת תאונה. יש לקוות, שעם הניסיון היא תלמד לעמוד על לוחות הזמנים ותוכל לתת בו-במקום פסקי דין בתביעות פח
גלעד הראל
ילדים הם צרכני וידאו רציניים, והם יכולים לבלות שעות בצפייה בסרטוני וידאו ב-YouTube. אך אפילו שם הם עלולים להיחשף לתוכן שאינו הולם את גילם. מהן הסכנות ואיך נוודא שילדינו נשארים בטוחים ב-YouTube?
יוסף כהן-אלרן
ללא התחכמות מיותרת, בשפה בהירה וזורמת, מביא לנו אוריה באֶר בספרו החדש "שש מאות החלונות" מבחר של סיפורים קצרים המתרחשים בזמנים ובנופים שונים, משיב מעט מן הכבוד האבוד של הסיפור הקצר אל מקומו ומאפשר קריאה שיש בה אתנחתות למעבר בין הדמויות והאירועים
אתי דור-נחום, שיפי חריטן
אחרי שאיבד את בנותיו באסון ההדברה, הרב שמעון גרוס מחבק בשתי ידיו את החיים החדשים, שנולדו באותו בית-חולים שבו שכל את אביגיל ויעל ז"ל, ומאפשר לעצמו לסגור מעגל    "השם נתן, השם לקח - יהיה שם השם מבורך"    ראיון מרגש
צילה שיר-אל
חשוב מאוד וכדאי לדעת שלמרות ההשפעה הקשה והמלחיצה מעט של כוכב זה, הרי שבסופו של דבר מטרתו העיקרית היא לחזק את האדם לקראת הליכתו בשביל שינויי החיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il