X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יוסי פלדמן עם יצחק רבין [צילום: ארכיון המשפחה]
סיפור חייו של "מר שימור" - יוסי פלדמן
הוא יזם, הקים וניהל את בית ספר שדה הראשון בארץ בעין-גדי. בהמשך ריכז וניהל פרויקטים ארציים בחברה להגנת הטבע, ובשנות ה-80 יזם והקים את המועצה לשימור אתרי מורשת ועמד בראשה ברציפות במשך 26 שנים. סיפור חייו המרתקים של איש הטבע והשימור יוסי פלדמן
[צילום: ארכיון המשפחה]

[צילום: ארכיון המשפחה]

יוסי פלדמן נולד ב-4 אפריל 1932 בתל אביב לעליזה ואברהם פלדמן. שני הוריו נולדו בעיירה גרוסלובה שבאוקראינה. אביו אברהם הגיע ארצה בשנת 1919 באוניה רוסלן שסימלה את תחילתה של העלייה השלישית ועבד בקרן קיימת לישראל. אמו עליזה הגיעה ארצה קצת מאוחר יותר בתחילת שנות ה-20. השניים הקימו ביתם בתל אביב. ליוסי פלדמן שתי אחיות, אחת מהן, עדינה נשואה לשחקן יעקב (יענקלה') בן סירה.
מנעוריו היה יוסי פלדמן חבר בתנועת "מחנות העולים", למד ב"בית חינוך לילדי עובדים ברחוב טשרניחובסקי בתל אביב (ששכן מול "גן מאיר") ואחר כך בבית ספר החקלאי מקווה ישראל. זמן קצר לאחר תום לימודיו בשנת 1949 הצטרף לגרעין נח"ל שיצא להכשרה בקיבוץ רביבים בנגב.
במקביל לעבודתו במשק רביבים נהג פלדמן לסייר במרחבי הנגב ולהשתתף כארכיאולוג חובב בחפירות ומחקרים ארכיאולוגים. בן השנים 1951-1952 השתתף כסייר במשלחתו של החוקר נלסון גליק שהגיע מארצות הברית לחשוף עתיקות בנגב. מספר פלדמן: "במהלך סיורי בנגב גיליתי לראשונה כמה אתרים ומממצאים ארכיאולוגיים חשובים ובהם: עיר קדומה באזור ניצנה בו נמצאו כלי צור רבים ובהם מאות ראשי חץ וכמו-כן גיליתי לראשונה את ציורי הסלע בהר גשור. בן השנים 1954-1957 עמד פלדמן בראש פרויקט שיקום העיר הביזנטית (נבטית)בשבטה שכלל 100 עובדים.

מקים את בי"ס שדה הראשון בישראל בעין גדי

בשנת 1958 התיישב פלדמן בעין גדי ויזם, הקים וניהל במקום, את בית ספר שדה הראשון בישראל (ואולי בעולם כולו) ששימש בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת מרכז לטיולי בתי ספר ותנועות נוער באזור הנגב ובמדבר יהודה. "הרעיון מאחרי הקמת בית ספר שדה, מסביר לי יוסי פלדמן, הוא שבית ספר שדה לא ישמש רק מקום לינה למטיילים ונקודת מעבר ממקום למקום אלא ישמש גם כמרכז לימוד ומחקר של החי והצומח בסביבתו כשהתלמידים ובני הנוער נוטלים חלק פעיל בתצפיות, בסיורי מחקר ואפילו בחפירות ארכאולוגיות ובדרך זו לומדים טוב יותר להכיר האזור. פלדמן מספר לי בגאווה כי בתקופת בו ניהל את בית ספר שדה עין גדי נהגו חניכיו ובני נוער לסמן על-ידי צביעת אבנים את שבילי ההליכה במדבר ולימים אומץ הרעיון על-ידי אחרים והפך לפרויקט ארצי הידוע בשם סימון שבילי ישראל.
בשנת 1961 הצטרף פלדמן לחברה להגנת הטבע שאימצה את מתכונת ודרך פעילותו של בית הספר שדה עין גדי והקימה בעקבותיו שורה של בתי ספר שדה דומים במקומות נוספים ברחבי הארץ.
ב–1 באפריל (זו לא מתיחה) 1965 נישא יוסי פלדמן לפנינה לבית אליאש. החתונה נערכה במעיין עין גדי סביב מדורה, בהשתתפות כ-300 איש. על החלק האמנותי הופקדו חברי "חבורת האש" המיתולוגית עליה נמנו אנשים כמו, שלמה כהן הלא הוא "סולימן הגדול" ונוספים ש"עשו שמח" לקהל המוזמנים.
בשנות ה-70 הצטרף יוסי פלדמן למושב בית נקופה בו הוא חבר עד היום. במסגרת עבודתו בחברה להגנת הטבע ניהל פלדמן כמה פרויקטים ארציים כמו "שבוע שמירת הטבע" והקמת היחידה לתיאום טיולים. בשנת 1980 ריכז את מערכת האנציקלופדיה החי והצומח של ארץ ישראל בעריכת עזריה אלון(עורך ראשי) ובהוצאת משרד הביטחון.

מקים את המועצה לשימור אתרים

בתחילת שנות ה–80 נקרא פלדמן מטעם החברה להגנת הטבע לרכז ולהוביל הטיפול בנושא האתרים ההיסטוריים, שימורם ומניעת הריסתם, נושא שהוזנח לאורך השנים. כדי ללמוד הנושא הוא סייר באתרי היסטוריה ומורשת ברחבי הארץ והתוודע להרס ולהזנחה של מבנים היסטורים "בכל מקום שהגעתי אליו פגשתי את הטרקטורים הבאים להרוס "אומר לי פלדמן. בתחילה פעל כמעט לבדו ממשרד צנוע ברחוב השפלה 3 בתל אביב וכמעט ללא תקציב. עזרה לידו מזכירה (אורה נתנזון) בשליש משרה. פלדמן אומר לי כי הבין כי רק גוף ציבורי גדול רחב ובעל השפעה יביא לקידום המאבק לשמירת מבנים היסטוריים ולכן רתם למאבק אישי ציבור, אנשי רוח, היסטוריונים, אנשי אקדמיה ועוד. בן האישים שהתגייסו לנושא, מספר פלדמן, היו רחבעם זאבי (גנדי), חוקר הזמר העברי אליהו הכהן, הסייר הוותיק פרופ' מנשקה הראל, חוקרי ארץ ישראל זאב וילנאי, ופרופ' יהושוע בן אריה ועוד רבים וטובים.
כנס היסוד של המועצה לשימור אתרים נערך ב-17 בדצמבר 1984 במכון ון ליר בירושלים במעמד נשיא המדינה דאז חיים הרצוג ובהשתתפות כ-350 איש. בכנס הוקרא מצע מגילת היסוד אותה חיבר אליהו הכהן.
פלדמן חושף בשיחה איתי דבר שאולי לא רבים יודעים כי בתחילת דרכה והתהוותה של המועצה לשימור אתרים דרשה אשת הנשיא חיים הרצוג אורה הרצוג שייסדה ועמדה בראש ארגון "המועצה לישראל יפה" ל"ספח" את הטיפול בשימור אתרים לאחריותה של המועצה לישראל יפה. אני וחברי, אומר פלדמן התנגדנו לרעיון כי "המועצה לישראל יפה" נתפסה בעניי כאריסטוקרטית שרוב עיסוקה בקוקטיילים כיבודים ופרסים ולתחום שימור אתרים דרושים אנשי שטח וביצוע.
אחד מהמאבקים הראשונים של המועצה לשימור אתרים היה בזכרון יעקב: המועצה המקומית בראשותו של ראש המועצה דאז ישי שיבובסקי ביקשה להרוס המבנים ההיסטריים הישנים ברחוב הראשי בישוב ולהקים במקומם בתי קומות עם גגות רעפים . כביכול תוכנית שימור. המועצה לשימור שזה לא מכבר קמה ניהלה מאבק עיקש נגד התוכנית בטענה שזה לא שימור ראוי ודרשה לשנות תוכנית הבנייה ולשמר צביונו המקורי של הרחוב. מאבקה שכלל הפגנה בהשתתפות אלפי איש והזמנת כלי תקשורת למקום צלח לבסוף והתוכנית שונתה.
מאבק נוסף שצלח הוא בשכונת נווה-צדק. מהנדס העיר המליץ לראש העיר שלמה להט להרוס שורה ארוכה של מבנים ישנים בשכונה בטענה שהם מסוכנים לציבור. מספר פלדמן: "בדקתי את העניין עם אנשי מקצוע, והתברר כי טענה זו אינה נכונה ורק מיעוט קטן מבן הבתים שתוכננו להיהרס מסוכנים לבטיחות לציבור. הבאתי את ראש העיר דאז שלמה(ציץ)להט לסיור בשכונה והראיתי לו את המלצת אנשי המקצוע. ציץ' הורה מיד להפסיק את ההרס וכך ניצלו בתים היסטורים חשובים".
תקופתו של פלדמן כמנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת נמשכה 26 שנים(1984-2010) בתקופה זו שוחזרו ושומרו אתרי שימור כמו צריף בן צבי בבית קשת, מכון אילון ברחובות, מבנים היסטוריים בירושלים ובצפת והרשימה ארוכה . אם כי היו גם אי-הצלחות ומבנים בעלי ערך היסטורי, ואדריכלי נהרסו בחטף. אם נביא בחשבון שפלדמן החל לעסוק בנושא השימור עוד קודם לכן במסגרת החברה להגנת הטבע הרי ניתן לומר כי כמעט 30 שנים מחייו הקדיש לנושא השימור. כאות הוקרה על פעילותו רבת השנים הן בחברה להגנת הטבע והן במועצה לשימור אתרי מורשת התכבד פלדמן בהדלקת משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-62 למדינת ישראל.
יוסי פלדמן הוא אב ל-4 ילדים: אבי פלדמן, מנהל חברה, יערה טל אדריכלית במקצועה, עופרי ברונשטיין מתגוררת בקיבוץ חקוק בצפון ומעיין פלדמן המתגוררת בקיבוץ נערן שבבקעת הירדן ו-8נכדים.
בינואר 2012 נפטרה רעייתו פנינה פלדמן .פנינה כתבה ספר בשם "צעדים בערפל". העוסק בסיפור חייו של השחקן יעקב בן סירה שהיה ילד בשואה הספר זכה בפרס "יד ושם" לספר המיועד לילדים ולנוער תשע"ג.

תאריך:  13/01/2015   |   עודכן:  13/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפור חייו של "מר שימור" - יוסי פלדמן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארווין קליין
קולנוע עדן – גן עדן של אשליות בצל החיים האמיתיים - מאת ג'אקו ונטורה, מדריך טיולים, יליד יפו, איש משמר הגבול, מראשוני צולחי התעלה במלחמת כיפור
איתמר לוין
שלי יחימוביץ' לא דייקה כאשר אמרה שכל התרומות לקמפיין שלה באו מ"עמך"    איציק שמולי גילה שעם מחאה חברתית לא משלמים במכולת    אלדד יניב לוחם בטייקונים - אבל גם יודע להיעזר בהם
עליס בליטנטל
מיקווה ביידיש, זו ברירת המחדל המתבקשת להצגה זו. קדמה לה, ההפקה שעלתה בעברית ב"בית לסין". הפעם, המחזה מקבל את הפאן הטבעי שלו
איתמר לוין
השופטת הטרייה פנינה נויבירט משתמשת בצורה מקורית ונבונה בסטריט וויו כדי לבחון זירת תאונה. יש לקוות, שעם הניסיון היא תלמד לעמוד על לוחות הזמנים ותוכל לתת בו-במקום פסקי דין בתביעות פח
גלעד הראל
ילדים הם צרכני וידאו רציניים, והם יכולים לבלות שעות בצפייה בסרטוני וידאו ב-YouTube. אך אפילו שם הם עלולים להיחשף לתוכן שאינו הולם את גילם. מהן הסכנות ואיך נוודא שילדינו נשארים בטוחים ב-YouTube?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il