X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
דברים לכבוד פרישתו של הנשיא אשר גרוניס [כ' בשבט תשע"ה, 09.02.2015]
▪  ▪  ▪
אשר גרוניס, מרים נאור

מכובדי כולם,
הנשיא גרוניס ואני מונינו יחד לבית המשפט העליון. בתחילה הרבינו לשבת יחד בהרכבים בראשותו, ולימים שובצתי עמו גם בהרכבים מורחבים. בשבתנו יחד עמדתי על תכונותיו של הנשיא גרוניס כשופט יעיל, ענייני, הוגן, מוכן היטב, המכיר את פרטי העניין, ניחן בחשיבה יצירתית ובעל רעיונות מקוריים כיצד ליישב סכסוכים. תכונותיו אלו באו לידי ביטוי גם בתפקידו כנשיא, בו לצד מלאכת השפיטה, עשה לילות כימים על-מנת לשפר את השירות הניתן לאזרח.
בתקופה שלפני תום כהונתו, ולאחר החלטתה של הוועדה למינוי שופטים לפיה אחליף אותו בתפקידו, דאג הנשיא גרוניס לחלוק עמי מהניסיון והידע הרב שצבר במהלך שנות כהונתו כנשיא. זו דוגמה אחת מני רבות למחויבותו של הנשיא לתפקודה התקין של מערכת המשפט. על כך אני מוקירה לו תודה. הנשיא גרוניס, תודה על פועלך רב השנים למען הציבור ועל תרומתך לקידום המשפט הישראלי ולפיתוחו.
תפיסתו הניהולית של הנשיא גרוניס לאורך שנות כהונתו התאפיינה בשאיפה לתת שירות משפטי טוב יותר לצרכני המשפט - ציבור המתדיינים, המיוצג בדרך כלל בידי עורכי הדין. הנשיא גרוניס הביא כמעט אל קו הזינוק מיזם ניהולי מרכזי - תוכנית אסטרטגית רב שנתית שגובשה מול משרד האוצר ותכליתה לייעל את השירות הניתן לכלל המתדיינים ולשפרו; תוכנית זו תהיה משימתה הניהולית המרכזית של המערכת בשנים הבאות.
הנשיא גרוניס שם דגש רב על היעילות הדיונית, כמכשיר חיוני למימוש זכויות מהותיות, ועל הצורך לשמור מכל משמר על הזמן השיפוטי שהוא, כלשונו, "המשאב היקר ביותר של הרשות השופטת". על כן, כך קבע, אין לאפשר לבעל דין זה או אחר לפגוע בלא הצדקה במשאב מוגבל זה. בתקופת נשיאותו הוציא הנשיא גרוניס נוהל חדש לטיפול בבקשות לדחיית מועדי דיון. לפי הנוהל, קבלת בקשה לשינוי מועד דיון תישמר למקרים מיוחדים בלבד, ואף שינוי מועד דיון מטעמי בית המשפט ייעשה במקרים חריגים. בנמקו נוהל זה, עמד הנשיא גרוניס על הנזק הרב שנגרם לבעלי הדין כתוצאה מדחיית דיונים וציין כי עמידה קפדנית על מניעת דחיות מועדי דיונים שאין ביסודן הצדקה ממשית תסייע, בין היתר, במאמצים לקיצור אורך חיי תיקים במערכת. נוהל זה עורר לעתים מחלוקות, ואף הוגשה נגדו עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק, שנדחתה. בצד הנוהל האמור, הנהיג הנשיא שמיעה רצופה של תיקים בהליכים פליליים. השקפתו של הנשיא בדבר הצורך לשמור על האינטרס של כלל המתדיינים באה לידי ביטוי בפסקי דין רבים שנתן. ולא אפרט.
כדי לעמוד ביעדים שהוצבו לשם שיפור השירות לאזרח, יש צורך בשיתוף פעולה עם עורכי הדין המייצגים בפנינו את רוב ציבור המתדיינים. עם כניסתי לתפקיד שמחתי לראות את שיתוף הפעולה בין מערכת המשפט לבין מחוזות הלשכה; את השיח השוטף שבין ראשי המחוזות לבין הנשיאים במחוזותיהם, שיח שהוא מפתח לפתרון בעיות - הן בעיות מערכתיות, הן בעיות אישיות. שיתוף פעולה מבורך כזה זכור לי היטב משנים עברו, עת כיהנתי בבית משפט השלום ובבית המשפט המחוזי. לאחרונה הוקם גם צוות משותף שיעמיק את שיתוף הפעולה, וכדוגמה בלבד אביא את הנושא של דיוור דו סטרי באמצעות מערכת "נט המשפט", אשר במסגרתו הושגה הסכמה לגבי אופן משלוח כתבי בי-דין ממערכת המשפט אל עורכי הדין. עניין זה ממתין, על-פי הנחייתי, לתיקון תקנות סדר הדין האזרחי כדי ליישם את ההמלצות.
אני מבקשת להעלות על נס גם את פעילות המחוזות בהנצחתם של שופטים שהלכו לעולמם. לאחרונה התקיים אירוע מרשים בהשתתפות ארבעה נשיאים של בית המשפט העליון לדורותיו לזכרו של השופט עדי אזר ז"ל. גם האירוע היום לכבודו של הנשיא אשר גרוניס, יבדל לחיים ארוכים, מבטא פעילות משותפת ומבורכת זו.
עורכי הדין הם שותפינו הנאמנים לעשיית משפט והשיח ההדדי עימם תורם לשיפור ההליך המשפטי שכולנו מצווים על שיפורו.
ציינתי כי אני מברכת על שיתוף הפעולה בין מחוזות הלשכה לבין מערכת בתי המשפט. עם זה, מצרה אני על ששיתוף הפעולה עם הוועד המרכזי הוא חלקי בלבד. ההיסטוריה ידועה לכולם. אדגיש תחילה כי מילאנו בעבר ונמלא בעתיד את כל החובות המוטלות עלינו בדין כלפי הלשכה ומוסדותיה, כגון השתתפות בבחינות הקבלה ללשכת עורכי הדין. עם זאת צר לי שהדברים הגיעו למקום שהגיעו. אני שותפה לעמדתו של הנשיא גרוניס שלפיה על ראשי המערכת לפעול כדי להגן על שופטי ישראל מפני האיום המרומז שבמשוב ומפני תרבות של רצון לשאת חן. לדעתי מספר המצביעים במשוב מלמד בדיעבד שרוב ציבור עורכי הדין פשוט הצביע "ברגליים". אני קוראת מכאן לציבור עורכי הדין לחדש ימינו כקדם, להתנער בפומבי מהרעיון לקיים בעתיד משוב, רעיון שמערכת בתי המשפט אינה יכולה לקבלו, ולחזור לשיתוף פעולה, כפי שהיה בעבר. שיתוף הפעולה נחוץ לטובת ציבור המתדיינים. טובתו של ציבור המתדיינים צריכה לעמוד מול עיני מערכת המשפט אך גם מול עיני עורכי הדין. ישנן ותמיד יהיו דרכים לבירור ענייני של מחלוקות וטענות. חלוקת "ציונים" לשופטים איננה דרך כזו.
השנה שנת בחירות גם בלשכה. אנו שואפים להתנהל בניטרליות ולא ליטול חלק במאבקים פנימיים. אנו מעוניינים בשיתוף פעולה עם הלשכה על כל מוסדותיה, אך, כידוע, נחוצים שניים לטנגו.
תודה למארגנים, לראשי המחוזות וברכות מקרב לב לנשיא גרוניס ולרעייתו רנה.

תאריך:  10/02/2015   |   עודכן:  10/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן (רובי) ריבלין
דברי נשיא המדינה בטקס לציון יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה במליאת האו"ם [ח' בשבט תשע"ה, 28.01.2015]
יוסי אחימאיר
דברי הספד שנשא מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי בהלוויתו של עמירם בוקשפן ז"ל, סגן יו"ר הנהלת מכון ז'בוטינסקי [ג' בשבט תשע"ה, 23.01.2015]
אליקים רובינשטיין
דברי השופט אליקים רובינשטיין בטקס השבעתו כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור [א' בשבט תשע"ה, 21.01.2015]
מרים נאור
דברי נשיאת בית המשפט העליון בטקס השבעת השופט אליקים רובינשטיין כמשנה לנשיאת בית המשפט והשופטת ענת ברון כשופטת בית המשפט העליון [א' בשבט תשע"ה, 21.01.2015]
אשר גרוניס
דברי פרידה של נשיא בית המשפט העליון היוצא, אשר גרוניס [כ"ד בטבת תשע"ה, 15.01.2015]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il