X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"נומאד", אפוס היסטורי תבניתי ומקרטע על איחודה של קזחסטן, הוא ניסיון מעניין אך לא מוצלח לשיתוף פעולה הוליוודי-קזחי
▪  ▪  ▪
לא באנו לקולנוע כדי לטייל [צילום: עכבר העיר]
מגושם ומקרטע כמו בוראט בחנות חרסינה

נניח שהייתם נתקלים בהגדרת התשבץ הבאה: "הסרט ששם את קזחסטן על המפה". מילה אחת, חמש אותיות, ו' שניה ו-א' רביעית ( _ ו _ א _ ). התשובה הנכונה היא כמובן, "נומאד". אם חשבתם על סרט אחר, "נומאד" מתיימר לשנות את עולם האסוציאציות שלכם.
במאה ה-18 היתה קזחסטן אוסף מפוזר של שבטים נוודים, שנעו לאורכה ולרוחבה של הארץ המדברית, הגובלת עם סין, רוסיה וטיבט. השבטים קיימו מסורת ארוכת שנים של מלחמות עם פולשים שונים, בעיקר עם הג'ונגארים, אך לא הזניחו גם את המאבקים הפנימיים בין הפלגים. את הסטטוס-קוו מפר לוחם-מכשף בשם אוראז (ג'ייסון סקוט לי), המנבא את לידתו של משיח מקומי, צאצא של ג'ינגס-חאן הגדול. כאשר נולד הגואל לעתיד, שולח שליט הג'ונגאר את שר הצבא שלו, שאריש (מארק דאקסקוס), להרוג את התינוק. אוראז מציל את מנסור (קונו בקר) הפעוט, ומגדל אותו כחלק מחבורת יתומים. יחד עם חברו הטוב אראלי (ג'יי הרננדז), יוצא מנסור להגשים את ייעודו ולהפוך למאחד האומה הקזחית: אבלאי-חאן.
תהליך ההפקה של הסרט הוא כמעט אפוס היסטורי בפני עצמו: עקב בעיות תקציביות, הופסקו צילומי הסרט, והבמאי איבאן פסר הוחלף בידי סרגיי בודרוב. המשקיעים החדשים דרשו עוד סצינות קרב, וגם סיפור אהבה נרחב יותר, מה שהאריך עוד יותר את הצילומים. בנוסף לכפילות בעמדת הבימוי, הסרט זכה גם לשתי גירסאות בשלב העריכה. אחת באנגלית, ואחת בקזחית. ומכיוון שהשחקנים ההוליוודיים אינם דוברים את שפת המקומיים, מדבבים השלימו את המלאכה. מאידך, חלק מהשחקנים הקזחים לא ידעו אנגלית, כך שגם הגירסה הבינלאומית מדובבת בחלקה. בסרט שמוקרן בישראל, כולם מדברים קזחית, גם אם השפתיים לא תמיד נעות בתיאום מלא עם הדיאלוג.
לא מפתיע אם כך שכל הסלט הזה לא הפך ליצירה אחת שלמה. הצל"ש היחיד מגיע למחלקת התלבושות הססגונית, עליה מופקדות מארית אלן ("עיניים עצומות לרווחה"), ומישל אוקונור ("הארי פוטר וחדר הסודות"). אך למרות שכל הדודות שישבו מאחורי התפעלו שוב ושוב מן ההפקה, נדמה לי שהסרט היקר ביותר בתולדות קזחסטן היה יכול לנתב את תקציבו לאפיקים נוספים. ניכר כי צולמו בדיוק שני שוטים של המוני סוסים דוהרים, אשר שובצו כמה וכמה פעמים במהלך הסרט, תוך שימוש בטכניקות עריכה שונות. וזה באמת נחמד מאוד שיש המון צילומי נוף מדבריים, אבל לא באנו לקולנוע כדי לטייל.
מצד שני, הנופים הם הדבר היחיד שמסיח את הדעת מהתסריט של רוסטאם איברג'ימיקוב ("הספר מסיביריה"). חלקו הראשון של הסרט מגושם ומקרטע כמו בוראט בחנות חרסינה. החלק השני כל כך תבניתי, עד שאי אפשר שלא לנחש כי הקזחים ראו יותר מדי הוליווד לאחרונה. הגיבור מסתובב עם שיער קצוץ המעוטר בצמה בודדה, כאילו היה "פדוון" צעיר ב"מלחמת הכוכבים". שאריש מציע להילחם על העיר בקרב אחד על אחד, ממש כמו ב"טרויה". הקרב האחרון בו נבקעות חומות העיר הבצורה, נראה כמו שיחזור סוג ב' של הקרב על "מצודת הלם", בסרט האחרון של "שר הטבעות". אפילו עניין הנבואה מטופל בצורה פשטנית. במהלך כל הסרט עושים המשתתפים כל שביכולתם להגשימה. החבר'ה הרעים שוגים בכוונה, והטובים, מציבים מכשולים דמיוניים בפני עצמם.
בתור שיתוף פעולה הוליוודי-קזחי ראשון בקולנוע, "נומאד" הוא ניסיון מעניין אך לא מוצלח. כותרות פתיחה באותיות קיריליות, מניירות של סרטים יפניים, ושחקן ראשי ממקסיקו, לא ממש תרמו לידע שלי על קזחסטן. זהו בהחלט אפוס היסטורי מופק להפליא, אבל לא משהו שאי אפשר לתפוס בערוץ "הולמרק". ויש לי הרגשה שאני יודע מה חשב עליו הכתב הקזחי מספר 1.

תאריך:  16/04/2007   |   עודכן:  16/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחל אלג'ים
במוזיאון לוחמי הגטאות מציעים לילדים מפגש חויייתי ומלא רגש עם עולמם של הילדים שחיו בתקופת השואה    המסר: פעם היה רע, אבל אנחנו חזקים ואופטימיים    מוזיאון מדהים המתאים לילדים מעל גיל 9 ועד בכלל
תמר סוקניק
חמי רודנר, ג'נגו, ערן צור, רם אוריון, שי נובלמן, "דפנה והעוגיות" "איזבו" ועוד הרכבים יופיעו בבארבי בערב התרמה למועדון ה"סינדרום"
מיכל ויניק
הבמאי קלוד לנצמן ייקח חלק בהקרנה חגיגית של סרטו התיעודי "שואה", בסינמטק תל אביב    יום שני בשעה 21:15
עידן יוסף
14 אלף איש צפויים להשתתף בעצרת הנעילה של יום השואה בנוכחות הרמטכ"ל    היום נחנך אגף חדש במוזיאון הגדול, שיאפשר תצוגה אינטראקטיבית ואומנותית מתקדמת של זכרון העבר [אולם יזכור]
אסף דוד-מרגלית, רונן ליבוביץ
בתגובה על הודעת ועדת וינוגרד דורשת ח"כ גלאון כי יחלו בפרסום שוטף של העדויות שבועיים לאחר הגשת דוח הביניים    "פרסום מיידי הוא הכרח ולא אופציה להגעה לחקר האמת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il