X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סרטם של תומר וברק הימן על בית ספר יהודי-ערבי שקם בכפר קרע היה עשוי מהחומרים הצפויים ושרטט תמונה ורודה מדי של דו-קיום
▪  ▪  ▪
[צילום: מתוך עכבר העיר]

"גשר על הוואדי", "הסיפור האמיתי", ערוץ 1, 21:40
למחלקת התעודה של הערוץ הראשון מגיע קרדיט גדול. למרות הקשיים הכלכליים והאנושיים, "הסיפור האמיתי", "מבט שני" וגם "יומן", מספקים חומרים מצוינים לצופה ממוצע וסקרן. אבל הסרט שהוקרן אתמול היה חריג, ולא לטובה. כאשר על המרקע כרעו ילדים וילדות יהודיים ומוסלמים על שטיח בקריאות "אללה הוא אכבר" וילדים ערבים שרו "באנו חושך לגרש", השאלה הראשונה שעלתה בי היא: מה לעזאזל רוצים מדרדקים בני שבע?
סיפורו של בית הספר הדו-לשוני שנפתח לפני שלוש שנים בכפר קרע תועד ורוכז בחבילה עטופה יפה של האחים תומר וברק הימן. הצרה בסרטים דוקומנטריים מהסוג הזה היא שההתחלה, האמצע והסוף ידועים מראש. ילדים בני שש ושבע לא החליטו יום אחד לקום ולפתוח בית ספר עם השכנים מהיישוב היהודי\ערבי הסמוך. ההורים שלהם, שרצו לנקות את מצפונם, עשו זאת. ומה יהיה על הילדים? אללה ירחמום.
"אני לא רוצה שהילדים שלי יהפכו להיות כמו היהודים", הכריזה אחת האמהות. "הוא ילד, מה הוא מבין. בקושי יודע מה זו יציאת מצרים. מה זה הרמדאן הזה עכשיו", השיב אחד האבות בתמונה הבאה. "אני אתאיסטית לחלוטין, אבל אני יהודיה. מה פתאום שהילד שלי יכרע על שטיח ויתפלל לאללה?", גרסה אם אחרת. אתם יכולים לעצור כאן. השורה התחתונה שמציע הסרט מובנת לחלוטין מהציטוטים הנ"ל, ששובצו בתחילתו.
האמצע לא הפתיע גם הוא. אב יהודי הולך למילואים, משפחה ערבית מנסה לעבור מחסום ונכשלת, יום לימודים אחרי פיגוע וילד ערבי שקופץ לביקור בביתו של חבר יהודי ונאלץ להתמודד עם שאלות לא פשוטות מצד הסבתא. "גם אתה חושב שלכל אדם יש זכות לחיות?". יופי של שאלה לילד בן שבע. התשובה, אם תהיתם, היתה "כן", בעוד שהילד בעיקר ניסה להימלט לחצר כדי לשחק עם חברו.
גם ביקור של שתי ילדות, מוסלמית ויהודיה, בלונה פארק יצר רגעים של קרבה - וזה לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שהן בנות שבע. אבל שיחה מעניינת התפתחה בין הילדה היהודיה לאבי הילדה המוסלמית, בהתערבות לא עדינה בכלל של הבמאי. "היית נותן לה ללכת עם בחור?", שאלה. "תלוי בגיל". "ואם היתה אומרת לך שהיא אוהבת מישהו?". "אין דבר כזה רגשות. זה אסור", השיב האב. הבמאי היקשה: "אם הבת שלך בת 25 וגרה לבד, מה אתה עושה?". "הייתי יורה בה", פסק האב בנוכחות בתו. נשמע כמו חומר טוב לסרט דוקומנטרי על הסכסוך, אבל די ברור שהיוצרים ידעו למה הם חותרים ומי האיש לדחוק בו.
הרגעים הנפיצים ביותר כמובן שהושארו לסוף. יום השואה, יום הזיכרון, יום העצמאות והנכבה. מי הגאון שחשב לשבץ אותם לקראת סוף שנת הלימודים? יום השואה, כפי שלמד ילדון ערבי, הוא: "היהודים היו בגרמניה. והיה שם איש... כמו בוש! והגז הרג את היהודים... ואז הם רצו מדינה. אז באו וגרשו את הערבים, והיתה ליהודים". הינה נרטיב שבטח התקבל בברכה מאוחר יותר בארוחת הערב בביתו.
אז גם נוכחנו לגלות שצוות בית הספר לא ממש גיבש תפיסה ברורה של תכנים המועברים לילדים שבקושי למדו לקרוא או לחבר שתיים ועוד שתיים. המורה הערבייה סיפרה על הגירוש ועל העקירה וביקשה מהילדים לכתוב מכתב לאחראים על גניבת הקרקעות. אחר-כך הציעה המורה היהודייה גירסה משלה וטענה לפני ילדים בוכיים כי אין להם סיבה להרגיש אשמים. הרי במלחמה המנצח לוקח את השלל.
השקופית המסיימת את הסרט סיפרה לנו שלשנה הבאה נרשמו לבית הספר פי שניים תלמידים (כלומר הורים). היוצרים הביאו לנו בהפוכה. לפי נתון זה, בית הספר בכלל מצליח. אבל המציאות היא לא כל כך ורודה כמו שרצו שנחשוב בסוף. הילדים נותרו מבולבלים, ובתכל'ס גם אנשים מבוגרים מתקשים להתמודד עם שאלות של זהות ועם והסקת מסקנות הגיוניות מהסכסוך היהודי-ערבי.
לאחר הסרט התכנסו באולפן שני פסיכולוגיים קליניים ואם של אחד הילדים. אחד, כמובן, יהודי (מקרני שומרון) והשני ערבי, שהיה מעורב בהקמת בתי ספר דו-לשוניים. כל אחד מהפסיכולוגיים אמר בדיוק את מה שציפו ממנו, וכך גם האם. בשורה התחתונה לא קיבלנו שום פרט מעשי על המצב בבית הספר כרגע, כמה תלמידים לומדים בו, מהי תוכנית הלימודים, איך מלבנים סוגיות נפיצות כמו יום העצמאות ועוד.
"גשר על הוואדי" הוא הוכחה נוספת לכך שהמציאות המזרח תיכונית שלנו מספקת הרבה חומרים לסרטים, לספרים ולקריירות של עיתונאים. כל סרט העוסק בצורה כלשהי בסכסוך זוכה בפרסים ותהילה ברחבי העולם. אותנו, המקומיים שרוצים להאמין שאנחנו מבינים מעט במה לעזאזל קורה כאן, הסיפורים הורודים האלו של דו-קיום לא ממש משכנעים.

תאריך:  05/11/2007   |   עודכן:  05/11/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי אברהם
קרן דולב דורשת מבג"צ להורות לבטל את ועדת הסל שמונתה ללא סמכות על-ידי הממשלה    העותר: זוהי "ועדת שר" עם הרכב "מגמתי ומוטה"
משה ריינפלד
שופט קיבל עתירה של עורך עיתון מקומי לקבל את המידע, אך דחה את בקשתו לקבל מידע גם על הצעות המחיר לכל פרסום מחשש לפגיעה במפרסמים אחרים
אלעזר לוין
הכסף שולם לחנות בגדי הילדים "סוד הלימון", תמורת פינוי חנות בת 70 מ"ר בקניון הזהב    תשלם 7.5% מהמחזור    בלו בירד תשלם 70-35 דולר למ"ר לחודש    "פעלטון" תפתח חנות במרכז ראשל"צ    21.5 דולר למ"ר בקריית מטלון    רק 11 דולר למ"ר בתחנה המרכזית בת"א
הדר פרבר
OIC פותחת משרד בעירק כחלק ממאמציה לשחק תפקיד משמעותי יותר בנעשה במדינה
איציק וולף
יו"ר הרשות הפלשתינית נשמע מעודד במסיבת עיתונאים שקיים בתום פגישה עם מזכירת המדינה האמריקנית    אנו מוכנים לפרק הארגונים מנשקם אם ישראל תקיים מחויבויותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il