X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כך מעידים ממצאיו של דוח חדש שפורסם על-ידי ארגון זכויות האדם "יש דין" על-פי הדוח, קטינים נשפטים כבוגרים, כתבי אישום וחומרי חקירה לא מתורגמים לערבית ורק ב-0.29% מהתיקים היו זיכויים מלאים
▪  ▪  ▪
[צילום: יח"צ]

בדוח חדש ומקיף שמפרסם היום (א', 06.01.08) ארגון זכויות האדם של תנועת השמאל "יש דין" נחשפת שורת ליקויים וכשלים חמורים במימוש זכויות ההליך ההוגן במערכת המשפט הצבאית הפועלת בשטחים הכבושים.
בדוח, משפטים בחצר האחורית, נחשף כי בבתי המשפט הצבאיים בשטחים מתבצעת הפרה שיטתית של המשפט הבינלאומי ולא מתקיים הליך הוגן לנאשמים ועצורים פלשתינים.
הדוח מתפרסם בעקבות מחקר מקיף וחסר תקדים שנמשך למעלה משנה וכלל, בין השאר למעלה מ-800 תצפיות בדיוני בתי המשפט הצבאיים ביהודה ושומרון, ראיונות עם סנגורים הפועלים בהם ואנשי סגל המשרתים בהם, נתונים שהתקבלו מצה"ל ואיסוף נתונים רחב.
כידוע, מאז כיבוש השטחים שופט צה"ל, במערכת בתי המשפט הצבאיים, אזרחים פלשתינים המואשמים בביצוע עבירות שונות - ביטחוניות ואחרות. כמחצית האסירים המוחזקים כיום במדינת ישראל נשפטו בידי בתי המשפט הצבאיים.
בין השאר, נחשפת בדוח העובדה החמורה כי החקיקה הצבאית, שעל פיה נשפטים הנאשמים במערכת המשפט הצבאית, אינה נגישה לאוכלוסיה הפלשתינית, היות ועותקיה מצויים רק במספר יחידות צבאיות ובספריות בודדות בישראל. כך הדבר גם לגבי פסקי הדין הצבאיים, שמלבד אי-הנגישות הפיזית אליהם, הם אף אינם מתורגמים לערבית.
"הדוח בוחן את כל הזכויות שעל מערכת משפטית לממש כדי שיתקיים בה הליך הוגן", מסביר מחבר הדוח, ליאור יבנה. יבנה מוסיף כי "לצערנו, מצאנו כמעט בכל אחד מהסעיפים שבדקנו הפרה שיטתית של זכויות אלה. החל ביכולת של עצורים להיפגש עם עורך דינם וכלה בלחץ מערכתי המכוון לסגור תיקים בעסקות טיעון, תחת קיום משפט הוכחות מלא".
בין הממצאים הנוספים בדוח:
• 0.29% זיכוי מלא:
בין 2002 ל-2006 הוגשו 43,000 כתבי אישום. 5% מהם בלבד כללו אישום ברצח או בניסיון לרצח. כ-70% מהתיקים לא עסקו בעבירות פח"ע. מבין 8,854 תיקים שהגיעו להכרעת-דין בשנת 2006, ב-23 תיקים בלבד (0.29%) נמצא הנאשם זכאי לחלוטין.
• הארכת מעצר:
מתצפיות "יש-דין" בדיוני הארכות מעצר עלו הנתונים הבאים: הארכת מעצר ל-10 ימים נמשכה בממוצע 3 דקות. הארכת מעצר עד תום ההליכים נמשכה בממוצע דקה ו-54 שניות. על-פי נתוני צה"ל, בסוף שנת 2006 היו שני שלישים מהנאשמים בבתי המשפט הצבאיים נתונים במעצר עד תום ההליכים.
• פומביות הדיון:
שני נציגים בלבד מכל משפחה מורשים לצפות בדיונים בעניין יקיריהם. מי שאינם בני משפחה יכולים לצפות בדיונים רק על בסיס בקשה מראש מקצין זוטר של יחידת בתי המשפט, ועל-פי שיקול דעתו.
• מגבלות על עורכי דין:
עורכי דין פלשתינים לא יכולים לבקר את לקוחותיהם הכלואים בישראל, עובדה המערימה קשיים רבים על הכנת ההגנה של נאשמים פלשתינים רבים. שורת מגבלות נוספות המוערמות על סנגורים, גורמת לכך שנאשמים רבים זוכים לייצוג באופן פורמאלי, אך לא להגנה המשפטית המיטבית לה הם זכאים.
• הסדרי טיעון החליפו את המשפט:
מבין אלפי התיקים שהסתיימו בבתי המשפט הצבאיים בשנת 2006, רק 130 (1.42%) הסתיימו לאחר משפט הוכחות מלא. לדברי התובע הצבאי הראשי, 95% מתיקי בתי המשפט הצבאיים מסתיימים בהסדרי טיעון.
• תרגום:
משקיפי "יש דין" דיווחו כי ב-35% מהדיונים, בהם נכחו, התרגום היה "חלקי או מרושל", וכי ב-5% נוספים לא היה תרגום כלל. פקודות הקבע למתורגמנים בבית המשפט הצבאי שומרון מכילות 12 סעיפים העוסקים בסדר, משמעת וניקיון, אך לא בתרגום.
• קטינים:
במערכת המשפט הצבאית בגדה המערבית אין בית משפט לנוער, וקטינים (המוגדרים בחקיקה הצבאית כנערים עד גיל 16 ולא 18, כמקובל כיום בעולם) מועמדים לדין בבתי המשפט הצבאיים הרגילים. גזר דינו של אדם נקבע על-פי גילו בעת מתן גזר הדין, ולא על-פי גילו בעת ביצוע העבירה.
"מערכת המשפט הצבאית אינה עומדת בדרישות המשפט הבינלאומי ואינה מספקת משפט הוגן לנשפטים בה", אומר היועץ המשפטי של "יש דין", עורך הדין מיכאל ספרד. לדבריו, "תיקון הליקויים עליהם מצביע הדוח יקטין את הסכנה של עיוותי הדין".

תאריך:  06/01/2008   |   עודכן:  06/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההליך בבתי הדין הצבאיים רחוק מלהיות הוגן
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בבתי המשפט האזרחיים - המצב זהה
קצת היגיון  |  6/01/08 13:40
2
המרצחים זוכים.......
סמרלי  |  6/01/08 14:26
3
כמה כסף מקבל ארגון "יש דין"
מזרחן  |  6/01/08 21:32
4
הליך לא הוגן
ירון לוי  |  20/01/08 13:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
לראשונה מאשרת ממשלת ישראל בבול רשמי הנצחה לגוש קטיף ומצרפת פסוק הרומז לכך שלא יהיו פינויי התנחלויות נוספים
עידן יוסף
קריאתו להעלות לגרדום את אולמרט, לבני, רמון וברק תיבחן על-ידי היועץ המשפטי לממשלה
הדר פרבר
מנתוני הצבא האמריקני עולה כי לפחות 3,178 מתו כתוצאה מאש עוינת    הצבא הבריטי דיווח על 174 הרוגים
דרור מרום
בשנת 2007 גדל ייצוא הענף ב-9.6% - והסתכם ב-2.086 מיליארד דולר    הייצוא לסין גדל ב-52% והגיע ל-12.3 מיליון דולר    גם הייצוא למרוקו גדל - ב-53.5% והסתכם בכמיליון דולר    הענף קלט 800 עובדים חדשים
גדי להב
גדי להב מנתח את העלילה הפוליטית הסבוכה של "הישרדות"    והפעם, טינה מקריבה עצמה למען הקבוצה ודן ממשיך לחפור לעצמו את הקבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il