|
|
נימוקי הוועדה: "לכאורה מדובר בעוד בדיחה מסוג 'גברים מנגה נשים ממארס', אך למעשה כאשר מתבוננים על התשדיר מתחילתו ועד סופו וכאשר מעמידים אותו לצד ליין הפרסומות של גולדסטאר בשנים האחרונות רואים מגמה שבדומה לפרסומות של אקס יוצרות דימוי נשי פתאטי ועלוב ומובילים לשנאת נשים. הגברים היושבים בפאב וצופים בשחקנית הכדורגל מתייפחת על המסך עושים עבודת משמוע רבת מוקדים: מה לבחורה ולכדורגל? בכי והבעת רגש שייכים לעולם התוכן הנשי העלוב והמטופש ואין לקחת בהם חלק וכי על הגברים לבדל עצמם מכל הנ"ל בין היתר באמצעות שתיית בירה. נשים, כך על-פי הפרסומת אינן מוזמנות לשתות בירה גולדסטאר, כי הן לא גברים. 'תגיד תודה שאתה גבר'- כי להיות אישה אומר שחצי עולם חושב שאתה פשוט דפוק".
|
"דקת גזרה, עם יתרונות בולטים" - מצלמת אולימפוס
|
|
נימוקי הוועדה: "בתשדיר זה החברה המסחרית הבינלאומית אולימפוס הפיקה פרסומת המתייחס לגוף האישה משל היינו בשנות החמישים בארצות הברית. ההשוואה בין המוצר שאותו מוכרים, במקרה זה מצלמה, לבין גוף האישה אשר עליו להיות, על-פי הוראת התשדיר - 'רזה עם יתרונות בולטים', היא מבזה. מסר כזה מעודד התייחסות לנשים כאל חפץ, כאל אובייקט ולא כאל סובייקט".
|
"הלוואי עליי גוף כמו שלך" - המשביר לצרכן
|
|
נימוקי הוועדה: "בתשדיר זה המשביר לצרכן הופך את הטרגדיה של נשים רבות בעולם לצחוק. פניה של הדוגמנית מורן אטיאס מטושטשים בפיקסלים והיא מדברת כמו ספק נערת ליווי ספק קורבן אונס. הרעיון הוא לקרב את הצופה אל הדמות וליצור אמפטיה ורחמים עד הרגע שבו הצופה מגלה במה בעצם מדובר. ההגחכה של הטרגדיה של קורבן לאונס או נשים העוסקות בזנות הופכת לקומדיה עבור המשביר לצרכן, כשהם מגלים, כמה נחמד, שהם בעצם התכוונו למבצעי האופנה שלהם".
|
"ללכת עד הסוף" - דו איט מטבחים
|
|
נימוקי הוועדה: "הרעיון של הויז'ואל הראשון בסדרה היה להציג את המטבח כמשול לאישה אשר הכיתוב מציע מה יש לעשות עמה. JUST DO IT, השילוב בין הכיתוב לתמונה מצביע על כך שכאשר הלקוח הגבר מעוניין בדבר מה, יהא זה מטבח או אישה, הוא יכול לעשות זאת. היא כבר 'מוכנה לשימוש' שכן הדוגמנית שרועה על השיש, בלבוש שאיננו משתמע לשני פנים, ידה האחת מונחת על איבר מינה, פניה פונות מעלה, עינה עצומות ופיה פתוח. ברור מאליו שהפרסומת איננה פונה לנשים אלא ללקוחות הגברים שבאמצעות כספם יכולים לרכוש כל העולה על רוחם, מין מאישה ומטבח משוכלל, 'במחיר חבילה'".
|
"מאמי תפסיקי לחפור, יש פוסטינור" - פוסטינור
|
|
|
|
נימוקי הוועדה: "הפרסומת לגלולה שאחרי קיום יחסי מין ללא אמצעי מניעה עושה שימוש בערב רב של סטריאוטיפים סקסיסטים. ראשית מדובר בזוג נשים שהתקשורת הציגה אותן כסטריאוטיפ הבלונדינית הטיפשה היפה שכל טיבה טמון במיניות השופעת שלה, בהמשך בכך שהפרסומת מציגה שתי נשים העומדות להיות בשר טרף לקבוצה של גברים תאבי בשר ומין, ולבסוף אחת מהן מוצגת כטיפשה כל-כך שלא רק שהיא לא מבינה את חומרת מצבה, שכן היא עומדת למות, אלא היא אף לא מודעת לקיומה של פוסטינור 2".
|
"תעשי רק מה שאת אוהבת" - רשת פרופורציה
|
|
נימוקי הוועדה: "הקמפיין של פרופורציה בנוי על הסיסמה 'תני ליופי שלך לפרוץ', כאשר המסר הוא שהיופי טמון בהתערבות כירורגית אלימה בגוף האישה כך שתתאים לסטנדרטיים של תעשיית היופי המערבית. אותה תעשיית יופי מגדירה את האישה כמו שצריכה לשאוב את שומניה, להגדיל את שדיה, לשרוף את שורשי שערותיה למתוח את פניה ועוד ועוד. או אז יוכל 'היופי' המדומה, שהושג תוך גרימה סבל וכאב לפרוץ לכאורה. השימוש במשחק המטקות על שדיה של הדוגמנית משדר מסר של סנקציה אלימה על מי שמעזה לאהוב את עצמה כמות שהיא".
|
Winter Collection 2010 - נעלי TO GO
|
|
נימוקי הוועדה: "הפרסומת מראה את הדוגמנית מירי בוהדנה, נועלת מגפיים ולבושת בגד גוף וגרבי רשת. התנוחה שנבחרה לפרסום המגפיים היא כשהדוגמנית שוכבת על צידה רגלייה פסוקות בתנוחה אקרובטית ומעוותת. הבחירה לפרסם חברת נעליים הפונה לנערות ולנשים תוך הצגת מיניות בוטה של אישה ותנוחת גוף מעוותת".
|
אף אחת לא יכולה להגיד לא לשוקולד - AXE דאודורנט
|
|
|
|
נימוקי הוועדה: "בדומה לסדרת הפרסומות הקודמת שלהם, גם תשדיר זה מקפיד להציג את הנשים כקלות דעת, אינפנטיליות וכמי שכל מאוויהן מופנות למין. השימוש במין ובמיניות קלת הדעת של הנשים מועצמת על-ידי הדגש על העובדה שהדאודורנט הוא בריח שוקולד מה שגורם לנשים מסביב לדמות הבובה משוקולד לאבד עצמן לדעת, לרוץ ברחובות העיר אחריו, לנגוס בעכוזו, ולטבול בגופו תות שדה. אקס ממשיכים במסורות של יצירת עולם דימויים שבו כל מה שנשי הוא מיני, פתאטי, אידיוטי והכי חשוב-קל להשגה, הושט את היד לדאודורנט בריח שוקולד ונראה מה יקרה אם מישהי תנסה להגיד לא?".
|
|
|
נימוקי הוועדה: "מרבית הפרסומות של בנק הדואר מבוססות על מערכונים של אלי ומריאנו אשר דרכם מועבר המסר לציבור. אין כל קשר בין המטרה שלשמה הופק התשדיר לבין הבדיחה על חשבון הפרזנטורית שנבחרה. זהו ניצול ציני נפוץ של מיניות האישה בכדי לעשות את התשדיר אטרקטיבי יותר לכאורה. אנו מצפות בעיקר מרשות ממשלתית לעשות מאמץ ולא לייצר נזק ציבורי ולהעמיק את הסטריאוטיפים הסקסיסטיים בחברה הישראלית".
|
נוזל כלים עדין לידיים - פיירי
|
|
נימוקי הוועדה: "בסיומה של ארוחה משפחתית, כאשר עולה השאלה מדוע על האישה המבוגרת להדיח את הכלים, מבטי כולם מופנים אל הכלה הצעירה. הגברים בסצנה אינם מעלים על דעתם לקחת חלק במלאכה; הפעולה היחידה שאב המשפחה מצליח לבצע היא להורות לכלתו כי למרות חוסר רצונה היא תכף ומיד תיגש לשטיפת הכלים. התמונה האחרונה כמו עושה את הגלולה למרה במיוחד כאשר מאחורי הכלה הממושמעת עומדים כל הנוכחים וצופים כיצד המחאה שלה הושתקה מיד וללא עוררין. היא עוטה פנים מחוייכות כאילו היא נהנית מן ההשפלה הפומבית והקהל הצופה בה מרוצה מהמשמוע החברתי שהצליח גם הפעם".
|
|