מדוע החליטו בנמל לחפות את השטח בקורות עץ ולא בריצוף סטנדרטי? לאדריכל אודי כסיף - שמשרדו, מייזליץ-כסיף, זכה בתחרות שערכה החברה לתכנון הפיתוח הציבורי של הנמל בשיתוף עם אדריכלית גלילה יבין - יש כמה תשובות.
"הרעיון של הדקים נבע מהרצון שלנו לייצר משטח מארח", אומר כסיף. "התלבטנו באיזה חומר להשתמש, והעץ נמצא כחומר הידידותי והנעים ביותר לפעילות מגוונת: אפשר ללכת עליו, לרוץ, לשכב ולשבת. משטחים אחרים לא עומדים בכל הפרמטרים האלה. יש גם משהו בעץ שמונע פגיעה - ילד שנופל על עץ ניזוק פחות מילד שנופל על בטון או אבן. בעץ יש משהו רך יותר. הרבה אנשים שרצים בנמל אומרים שנעים להם יותר לרוץ כך, מפני שהפגיעה של הרגל במשטח רכה יותר".
מעבר לשיקולים הפרקטיים, לבחירה בעץ יש גם ערך נוסטלגי. "חיפשנו אלמנט שיוכל לשחזר באופן מסוים את ההיסטוריה של הנמל", מסביר כסיף. "ראינו תמונות של אורחות גמלים שהולכות במקום, והיה לנו חשוב לתת ביטוי לדיונות ולגבעות שהיו שם בעבר. העץ משמר את הזיכרון של הנמל שהיה פה בעבר".
קורות הנמל עשויות מעץ איפאה, שהוא בעל צפיפות רבה ומקורו ביערות הגשם של ברזיל. "זה נעשה בכריתה ירוקה - המאושרת כנגד נטיעה של עצים חדשים", אומר כסיף. לדבריו, איפאה הוא עץ כבד מאוד, השוקע במים, והוא חזק ועמיד לאורך זמן".
עניין העמידות של העץ חשוב במיוחד במקום הקרוב לים. כסיף טוען כי אם היו בוחרים בבטון או באבן, הם היו נאכלים בתוך כמה שנים בגלל המליחות של הים. נמל תל אביב אינו הנמל היחיד בעולם המחופה בקורות עצים. כסיף מספר כי גם חלק מהנמל בסידני מחופה עץ, וכך גם בנמלים בברצלונה וביפן.
אבל מדוע היה צורך להותיר חריצים וחללים בין קורות העץ ומתחתיהן?
"העץ הוא דינמי", אומר כסיף. "כשחם הוא מתפשט, וכשקר הוא מתכווץ. לכן חייבים להיות חריצים בין הקורות שיאפשרו את התנועה הזאת. החלל מתחת לקורות נועד לשמור על העץ - כך שמידת הלחות מצדן העליון של הקורות ומצדן התחתון תהיה שווה".
הגיעו אליכם טענות של אנשים שאיבדו פריטים מתחת לקורות?
"שמעתי פה ושם על מקרים כאלה. זה בהחלט יכול להיות, ובעיני זה אפילו קצת משעשע. בכל מקרה, אפשר להרים את לוחות העץ בכל עת שרוצים, למשל אם מישהו איבד שם טבעת יהלום. זאת לא פעולה מסובכת, צריך רק לפתוח כמה ברגים".