X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
האוצר יפעל נגד המונופול של דנקנר מנור ולבנת

האוצר פועל להכניס תחרות ל'נשר'

נשר, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר ומשפחות לבנת ומנור, מחזיקה ב-85% משוק המלט חברת נשר, שהוכרזה כמונופול, מוכרת מדי שנה מלט במחיר הגבוה בעשרות מיליוני שקלים ממחיר השוק
▪  ▪  ▪
נוחי דנקנר [צילום: פלאש 90]

משרד האוצר בוחן את האפשרות לפתיחת שוק המלט ליבוא, נוכח המונופול הגדול של נשר (85%) בשוק המלט המקומי והשפעתו על תעשיית הבנייה - כך מסרו מקורות ממשלתיים המקורבים לנושא. בדיקה שערכו לפני כשנתיים וחצי משרדי האוצר, התמ"ת והשיכון העלתה, כי המלט של נשר יקר ממחיר השוק של המלט בעשרות מיליוני שקלים בשנה, ומדובר ברווח עודף של נשר, שלא היה אמור להצטבר אילו הפיקוח על מחירו היה אפקטיבי.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "ככלל, אנו סבורים כי יש לשאוף לפתיחת שוק המלט לתחרות. עבודת המטה בנושא מתבצעת בין משרדי האוצר, השיכון והתמ"ת".
נשר, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר ומשפחות לבנת ומנור, מחזיקה ב-85% משוק המלט לאחר ששנים רבות החזיקה ביותר מ-95% ממנו. מכיוון שהחברה היא מונופול, מחיר המלט נקבע על-פי נוסחה שנקבעה על-ידי יצחק סוארי ונקראת על שמו. הפעלת הנוסחה מתבצעת במשרד התמ"ת.
בבדיקה שנערכה לפני כשנתיים וחצי טען משרד האוצר כי נוסחת סוארי לא אפקטיבית, מכיוון שאינה שומרת על מחיר תחרותי של המלט ואינה מורידה את מחיר המונופול הגבוה למחיר השוק. פנייה למשרד התמ"ת לא הניבה שינוי של הנוסחה והנושא ירד מסדר היום נוכח נושאים שהוגדרו דחופים יותר.
עתה בוחנים במשרד האוצר את חידוש הטיפול בנושא במסגרת מהמאמצים להורדת מחירי הדיור ופתיחת השוק לתחרות. במשרד האוצר מבטלים את הטענה שלפיה השפעת המלט על מחירי הדירות נמוכה, וטוענים כי זו טענה דמגוגית וכי לא ניתן לכמת בדיוק את הנזק המלא של מחיר המונופול על השוק.
משרד האוצר התערב פעם נוספת בשוק המלט לפני כשנה וחצי על-רקע ניסיון המיזוג בין הנסון למשאב מקבוצת אי.די.בי. הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אודי ניסן, הוציא אז מכתב לרשות ההגבלים העסקיים, שבחנה את המיזוג, וציין כי יש להתנגד למיזוג מכיוון שיחזק עוד יותר את מעמד נשר בשוק ויפגע במקטע הצמנט והבטון. רשות ההגבלים התכוונה להטיל סייגים על המיזוג וכתוצאה מכן משכה משאב את בקשת המיזוג והוא לא יצא לפועל.
בממשלה מודעים להתנגדות הצפויה
במשרדי הממשלה אמרו בימים האחרונים כי ישנה מודעות גבוהה לכך שמשפחת לבנת - הפעילה בתחום באמצעות תעבורה - נשר ומשאב, צפויה להפעיל מומחים בעלויות גבוהות שיתנגדו לצעדים הממשלתיים.
למרות זאת, הצעדים שנבחנו בבדיקה הקודמת שהוקפאה צפויים להיבחן שוב. אלה כוללים שינוי נוסחת הפיקוח על המחיר והסרת חסמי יבוא. לדברי יבואני מלט, החסמים העיקריים הם הצורך בשינוע בכמויות גדולות ומתקני פריקה ואחסון בנמל אשדוד של מלט בתפזורת. גם השביתות בנמלים ומדיניות פריקת האניות מהוות סוג של חסם, מכיוון שלעתים צריכה אניה להמתין מחוץ לנמל כמה ימים ולשלם על כך אלפי דולרים.
מהלך נוסף שהממשלה עשויה לשקול הוא לאפשר יבוא של 30% מהשוק, גם אם מדובר ביבוא בהיצף. כיום ישנו יבואן אחד שמחזיק ב-15% מהיבוא ואינו מתחרה ישירות בסוג המלט והקלינקר (תוצר הקלייה של גיר מעורב בחרסית) שנשר מייצרת או מייבאת.
לפני כעשור, כשאי.די.בי הייתה עדיין בבעלות משפחות קרנאטי וקרסו, ניהלה נשר מאבק נגד יבוא מטורקיה, רומניה וירדן, בטענה שהיבוא מתבצע בהיצף. על-פי כללי הסחר העולמי, יבוא בהיצף אסור אם מתקיימים שני תנאים: המוצר נמכר במדינת היעד במחיר נמוך ממחירו במדינת הייצור, וכתוצאה מכך נגרם נזק לתעשיה המקומית במדינה המייבאת.
הממונה על ההיצף בתמ"ת מגן על נשר
הממונה על ההיצף במשרד התמ"ת, ראובן פסח, הגן על נשר בנימוק שמתבצע יבוא בהיצף. הממונה על ההגבלים העסקיים אז, דרור שטרום, התנגד למדיניותו של פסח, וטען כי יש להתיר יבוא בהיצף במקרה של מונופול מובהק כמו נשר. לגישת שטרום, יש להתיר יבוא בהיצף בשיעור של כ-30% מהשוק או עד ליצירת שיווי משקל בין מחירי המונופול ליבוא. משרד התמ"ת לא קיבל את עמדתו של שטרום. עתה צפויים משרדי הממשלה לבחון עקרונית ומשפטית את הגישה, שלפיה יש לאפשר יבוא בהיצף בשיעור מוגבל במקרה של מונופול מובהק כמו נשר.
מנשר נמסר בתגובה: "בהיותה של נשר מונופול מפוקח, מחירי המלט ורווחיות נשר מפוקחים ומאושרים מדי שנה על-ידי משרד התמ"ת. יודגש כי מחירי המלט מתוצרתה של נשר לא עלו בשלוש השנים האחרונות, וזאת על-אף העלייה החדה במחירי האנרגיה, וכן כי שוק המלט פתוח לתחרות חופשית ועל יבוא מלט לישראל אין מגבלות ומכסים".

תאריך:  03/08/2011   |   עודכן:  03/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האוצר פועל להכניס תחרות ל'נשר'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
" נושאים חשובים יותר" מדוע ?
יוסף המגיד  |  3/08/11 12:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
בפעם הראשונה בהיסטוריה מעמידה מדינה ערבית למשפט את נשיאה המודח    חוסני מובארק עזב את בית החולים בשארם א-שייח והובל באלונקה לתא הנאשמים בקהיר שם נפתח משפטו בגין שחיתות ודיכוי אלים של המחאה נגדו    מובארק הכחיש את האישומים נגדו
איציק וולף
אסולין שכב ללא הכרה יותר מארבע שנים לאחר שנדקר על-ידי גנב רכב    הדוקר נשפט ל-20 שנות מאסר
יפעת גדות
אנשים שעסקו בפעילות גופנית כ-300 דקות בשבוע, או חמש שעות - הורידו את הסיכון שלהם למחלת לב, כולל להתקפי לב, תעוקת חזה וניתוחי מעקפים, ב-20%, בהשוואה לאנשים שלא התעמלו בכלל
מירב ארד
הפסקת הפעלת הקו תיכנס לתוקף ב-10 בנובמבר    שקדי: העלייה במחירי הדלק והוצאות הביטחון הגבוהות בקו, חייבה בחינה מחודשת של מערך הטיסות
שירלי בר דיין
המאמן דירבן לקראת הגומלין מול הלסינגבורג בליגה האירופית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il