X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חצי שנה אחרי הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן נראה כי ניתן להכריז עליה ככישלון מספר הנוסעים לא עלה וזמני הנסיעה לא התקצרו בנתיבי איילון מתעקשים: "הכיוון נכון"
▪  ▪  ▪
דיילי הפעימה השנייה [צילום: עידן יוסף]

ביולי 2011 געשו העיר תל אביב ושכנותיה, כשהאוטובוסים המוכרים שינו לפתע את מסלולם במסגרת רפורמה מקיפה בתחבורה הציבורית, וגררו גל של תלונות מצד נוסעים מבולבלים. תחנות האוטובוסים מלאו אז דיילים מסבירי פנים שביקשו מהנוסעים להתאזר בסבלנות. הקמפיין הטלוויזיוני של "הדב הנבון" הבטיח שיפור של ממש. והתוצאות אמנם לא איחרו לבוא.
בחלוף חצי שנה בלבד, מגלים נתונים שהגיעו לידי TheMarker כי הרפורמה המדוברת מתקרבת להכרזתה ככישלון. זאת, לאחר כעשור של תכנון והשקעה של כ-200 מיליון שקל. ספירות נוסעים שבוצעו בשבועות האחרונים העלו כי מספר הנוסעים בקווי האוטובוסים באזור תל אביב לא גדל; מספר הרכישות של כרטיסי "רב קו" רשם קיפאון; ובדיקות מדגמיות שנערכו במספר קווים העלו כי גם לוחות הזמנים של נסיעות האוטובוסים לא התקצרו משמעותית - ובחלק מהקווים הנסיעות אף התארכו.
"אני לא יכולה לומר שהפרויקט הצליח לגמרי, אבל הכיוון טוב", מתעקשת רותי אמיר, ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברת נתיבי איילון והמתכננת של הרפורמה. "אני מאמינה שהתוכנית טובה ופותרת חלק מתחלואים, והיא מציעה רשת טובה יותר שמתאימה לצורכי האנשים", אומרת אמיר, ותולה את האשם דווקא בהסברה ובשיווק שליוו את הרפורמה. "הקמפיין בטלוויזיה היה הזוי. המסר היה הזוי", היא יורה. "זו לא מהפכה כמו שאמרו, אלא שיפור קטן. הלכנו על כיוון פרסומי שלא התאים לפרויקט".
"לא בשביל זה מטרטרים קשישים בין אוטובוסים"
הרפורמה בתחבורה הציבורית נועדה להחליף את מערכת האוטובוסים הישנה בגוש דן - שמעולם לא תוכננה ונבנתה טלאי על טלאי, בהתאם לביקושים - במערכת חדשה המשלבת קווים ראשיים מהירים לצד קווים מזינים בתדירות גבוהה. מכאן, שהרפורמה ביקשה להטמיע גם שינוי התנהגותי, ולשנות את אופן השימוש באוטובוסים לשימוש דו שלבי, תוך מעבר בין קווים, שנתמך בהשקת כרטיס במחיר אחיד (6.4 שקל) שתוקפו יפה ל-90 דקות.
אלא שהמעבר בין האוטובוסים והצורך בשימוש בשני קווים על מנת להגיע ישירות ליעד מסויים, הובילו לעתים להתארכות זמן הנסיעה. לפי נתוני נתיבי איילון, נסיעה ממרכז רמת גן לתחנה המרכזית בתל אביב התארכה מאז הרפורמה בכ-9 דקות. זאת, בעקבות התארכות זמן ההמתנה, זמן הנסיעה והצורך בהליכה נוספת.
"התפישה של מעבר בין קווים לא תפסה", אומר גורם בכיר בענף התחבורה הציבורית. "מסתבר שהציבור אהב את ההסדרים שהיו נהוגים בעבר, גם אם אלה נראו מסורבלים בעיני המתכננים". מגמה זו מתבטאת גם במספר הנוסעים. מספירות שערכה חברת נתיבי איילון עולה כי מספר נוסעי האוטובוסים הכולל במרכז תל אביב עמד בסוף השנה על 214,288 נוסעים ביום - נתון דומה לזה שלפני הרפורמה, המגלם עלייה של כ-5% בלבד לעומת ספירות נוסעים שהתבצעו ב-2003 והסתכמו ב-203,953 נוסעים ביום. זאת, כאשר ב-2006-2009 בלבד למשל, נרשם בכל המדינה גידול של כ-10% במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.
"העלייה הזו קטנה מהגידול באוכלוסייה, והיא עדיין בטווח הסטייה הסטטיסטית", אומר דני קומיסר, מנהל המידע והמחקר בעמותת משתמשי התחבורה הציבורית. "לא בשביל זה עושים רפורמה. לא בשביל זה מטרטרים קשישים בין אוטובוסים. המסקנה שלי היא שהרפורמה נכשלה, כי המטרה שהוגדרה היא בלימת ירידה ולא הגדלת מספר הנוסעים".
אחת הביקורות שנמתחת על נתיבי איילון נעוצה בהיעדר שיתוף הציבור לפני הטמעת הרפורמה. "החוליה החלשה בארגון מחדש היא לאו דווקא הקווים האורכיים, אלא המיניבוסים שנכנסים לשכונות", אומר קומיסר. "קו מפרקי לא צריך לנסוע בתוך שכונה. אפשר להכניס אוטובוס בתדירות נמוכה עם מסלול מפותל יותר, שישרת את אוכלוסיית הקשישים, ושיסיע אותם גם לבתי החולים ולעירייה".
לדברי אמיר, "לא נהוג לעשות שיתוף ציבור קלאסי בתחבורה ציבורית. יש תמיד חילוקי דעות בין משתמשי התחבורה הציבורית, שרוצים אוטובוסים קרובים ונגישים, לבין ראשי השכונות, שלא רוצים שאוטובוסים יעברו להם ליד הבית. במקרה של קו 9 למשל, קיבלנו את בקשת ועד שכונת יד אליהו, והקו שנסע דרך עזריאלי חזר להיכנס לתל אביב דרך רחוב יצחק שדה. מיד קיבלנו המון מכתבים מתושבים ששאלו למה ניתקנו אותם מעזריאלי".
מהפכה? אולי כשתגיע הרכבת הקלה
למרות התיאור הקודר, טוענים בנתיבי איילון לכמה מסלולים שבהם הנסיעה מהירה כיום יותר. בנסיעה מחולון ללונה פארק בתל אביב, למשל, נדרש בעבר להחליף שני קווים (89 ו-21) בזמן נסיעה כולל של 70 דקות. כעת אפשר לנסוע בקו 189 התדיר יותר, ולהגיע תוך 52 דקות (כולל המתנה) - חיסכון של 18 דקות. נסיעה מהתחנה המרכזית בתל אביב לאוניברסיטה נמשכת, לטענת נתיבי איילון, 34 דקות במקום 41 דקות (באמצעות הקווים 171 ו-271). בנסיעה מחולון לקריית עתידים ייחסכו חמש דקות, ובנסיעה מאלנבי לתל השומר ייחסכו כחמש דקות. גם במקרה זה, השיפור קטן ואינו מובהק. משתמשים בכמה מקווים אלה אף טוענים כי זמני הנסיעה שהציגה החברה תלושים מהמציאות.
יחד עם זאת, תחום אחד שבו הרפורמה שיפרה את המצב ללא ספק, הוא מחירי הנסיעה בין ערי הלוויין לתל אביב עצמה, אשר פחתו מטווח של 11.3-15.4 שקל ל-6.6 שקלים בלבד. זאת, תוך שהם נהנים מהרפורמה המשלימה של הכרטוס האחיד בין חברות התחבורה הציבורית השונות.
לפי נתוני חברת קווים, מפעילת האוטובוסים מבקעת אונו לתל אביב, חלה עלייה של 9% במספר הנוסעים, מ-2.49 מיליון בחודש ל-2.71 מיליון בחודש. בקו 69, למשל, המחבר בין רכבת מרכז לבית החולים תל השומר, היתה עלייה של 57% במספר הנוסעים. בקו 36, בין התחנה המרכזית בתל אביב למסוף חרושת באור יהודה, עלה מספר הנוסעים ב-23%. גם בחברות האחרות מעריכים כי נרשם גידול של כ-10% במספר הנוסעים מראשון לציון או פתח תקוה, למשל, לתל אביב - גידול שנזקף לזכות הוזלת מחירי הכרטיסים בלבד.
לפי נתוני קווים, כחמישית מהנוסעים משתמשים בכרטיסי מעבר, כלומר, נוסעים באוטובוס נוסף בתוך העיר באותו מחיר. ציון פת, מנכ"ל קווים, אומר כי "החיבור של כל האזורים עזר לנו מאוד. הגידול הוא בקווים שמחברים את בקעת אונו לתל אביב, ופחות בקווים פנימיים בפתח תקוה".
ומה בנוגע למהפכה? פת סבור כי זו תתרחש רק עם חיבור הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן למערכת האוטובוסים.
בחודש הבא תיעשה פעימת תיקון נוספת - שלישית במספר - של הרפורמה, שבמסגרתה יבוטלו כמה מהשינויים שייושמו ברפורמה המקורית, בלחץ תושבים. קו 9, למשל, יחזור לנסוע ברחוב קפלן; קו 26 ייכנס לשיכון ל' בתל אביב; קו 289 ייכנס לתוך אזור; וקו חדש יחבר בין מסוף כרמלית לרכבת מרכז בתל אביב.
אמיר טוענת כי הבעיה הגדולה של הרפורמה הייתה בציפייה למהפכה. לדבריה, "עוד בהתחלה אמרתי שאף אחד לא יעזוב את הרכב ויעבור לאוטובוס. השינוי ניסה להתאים את הקווים לצורכי הנוסעים. הרפורמה לא פתרה עדיין את העובדה שאוטובוסים לא מגיעים בזמן לתחנות ושאין הסדרי העדפה בנתיבים ייעודיים. כל עוד אוטובוס עומד בפקקים ורמזורים, הוא בהכרח יהיה איטי יותר. כדי להעביר נוסעים מתחבורה פרטית לציבורית, צריך להציע משהו מאוד אטרקטיבי. הנתיב המהיר הוא דוגמה לכך. הארגון מחדש שיפר את התדירות והנגישות, אבל זמני הנסיעה באוטובוסים הם עדיין פי שלושה וארבעה מרכב פרטי. שיפרנו את המצב במעט".
בינתיים הלקח החשוב שנלמד מהרפורמה הוא בהסברה. הרפורמה המתוכננת מחר בכשליש מקווי התחבורה הציבורית בירושלים, למשל, מלווה מזה זמן בהסברה עניינית, עם חוברות שמציגות את מסלולי הקווים החדשים, ובאלה קווים ניתן להשתמש כתחליף לקיימים. באתר התוכנית יש גם "מסלולן", שמאפשר לתכנן בדיוק כיצד להגיע מנקודה לנקודה. גם בגוש דן למדו מהרפורמה, והשינויים הבאים בתחבורה ציבורית, שיתבצעו בערים כמו רמת השרון, הרצליה, ראשון לציון ורחובות, ייערכו בהדרגה ולא ב"טיפול בהלם".

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הרפורמה בתחבורה הציבורית נכשלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
משר תחבורה כזה-יצא משהו טוב?
גימי-יהודי מיהודה  |  12/01/12 18:41
2
האיוולת ושברה
yosseff  |  12/01/12 19:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פשכצקי
המאמן החדש של האדומים: לרגע לא חשבתי לסרב. אלימלך: מאושר
איציק וולף
ח"כ חיים אמסלם מאשים את המנהיגות החרדית ואת התקשורת של המגזר בהשתקת הדרישה של הציבור לצדק חברתי ולסובלנות    "העסקנות הפוליטית והתקשורת החרדית מחזיקה אותו קצר ביותר שלא יפתח אוזניים ועיניים פן ירווח לו, וירצה לצאת מהקונכיה שכבלו אותו בה"
איתמר לוין
המדינה: עמנואל באומוולשפינר שיתף פעולה ביצירת העודפים בסך 90,000 דולר לזכות אולמרט בעקבות מימון כפול לנסיעותיו    הסניגורים: הוא מהווה כלי משחק בין גורמים בעלי עוצמה אך יזוכה
מירב ארד
גובר החשש בקרב הקהילה היהודית החיה בתוניסיה בעקבות קריאות אנטי-יהודיות שנשמעו במהלך טקס קבלת הפנים למנהיג החמאס, איסמעיל הנייה שהגיע לביקור במדינה
יפעת גדות
טיבלו באמבט שיבולת שועל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il