X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בחברת החשמל מזהירים כי עקב הקיבולת המצומצמת של הצינור המחבר את "תמר" עם מתקן הקליטה באשדוד והביקושים מצד צרכנים קטנים ובינוניים, ההסכם שחתמה עם "תמר" נמצא בסכנה
▪  ▪  ▪
קידוח תמר [צילום: מן הטלוויזיה]

חברת החשמל דיווחה הלילה כי קיבלה ממשרד האנרגיה והמים, ביום חמישי האחרון, טיוטא של מסמך מטעם מנהל רשות הגז הטבעי שכותרתו: "פניה לכל גורם המעוניין בכך להביא את הצעתו או עמדתו לעניין הסדרת השימוש בקיבולת צינור הגז מאסדת תמר באמצעות מערכת ההולכה של חברת ים תטיס בע"מ".
במסמך נכתב כי משרד האנרגיה והמים ורשות הגז הטבעי מקיימים הליך שעניינו מתן אפשרות לכל גורם שיש לו עניין בכך תוך זמן שנקבע במסמך להציג הצעתו או עמדתו בעניין הסדרת השימוש בקיבולת צינור הגז הטבעי מאסדת "תמר" ועד ליציאת הגז הטבעי מתחנת הקבלה באשדוד, בהתאם לסמכויות שלפי חוק משק הגז הטבעי.
המסמך הועבר להתייחסות חברת החשמל טרם פרסומו לציבור, וממשרד האנרגיה והמים נמסר לחברה כי המסמך הינו טיוטת נייר עבודה אשר נמצאת בדיונים בין משרד האנרגיה והמים לרשויות השונות, כי ייתכנו בו שינויים מהותיים, וכי לאחר סיום הדיונים תועבר לחברה טיוטא מתאימה.
במסמך נכתב כי החל ממועד הזרמת הגז הטבעי ממאגר "תמר" ברבעון השני של שנת 2013, תמר תהא ספק יחיד בעל יכולת אספקת גז טבעי רציפה במשק הישראלי. קיבולת הצינור מאסדת תמר ועד ליציאת הגז מתחנת הקבלה באשדוד מוגבלת ואין ביכולתה לספק את כלל הביקושים השעתיים הצפויים של צרכני הגז הטבעי בשנים הקרובות, ומאחר שהקיבולת בצינור הגז הינה משאב ציבורי, נדרשת הסדרה של הקצאת הקיבולת.
במסמך נקבע כי השותפויות בקידוח "תמר" (נובל אנרג'י, אבנר, דלק קידוחים וישראמקו) לא יסרבו לחתום על חוזים למכירה או לשיווק גז טבעי עם צרכנים המבקשים להתקשר עימה בחוזים, רק בשל העובדה שמשמעות ההתקשרות עימם היא שסך כל כמות הגז הטבעי האמורה לעבור בצינור חורגת מהקיבולת המקסימלית הנאמדת בכל רגע מסוים, בו הביקוש המצטבר של כלל הצרכנים להזרמת גז טבעי בצינור צפויה לעבור את הקיבולת המקסימלית.
חלוקת קיבולת הצינור לכל הצרכנים תבוצע על בסיס נוסחה שנקבעה במסמך, והמבוססת על עיקרון ה-Pro Rata ביחס לכמות החוזית השעתית שנקבעה בהסכם של הצרכן המסוים, למעט משווקים וצרכנים קטנים יחסית, אשר לגביהם נקבעו הוראות מיוחדות (לרבות עדיפות לקבלת מלוא הקיבולת המבוקשת על ידם).
עוד נקבע במסמך כי הביקוש העודף לגז טבעי יסופק, במידת הזמינות שתתאפשר, דרך החברה, באמצעות גז טבעי נוזלי ("LNG"). העלות העודפת כתוצאה מרכישת LNG תושת על כלל צרכני הגז הטבעי בהתאם לנוסחה שנקבעה במסמך, למעט על צרכנים קטנים.
כאמור, לחברת החשמל הובהר כי המסמך מהווה נייר עבודה. החברה בוחנת את מקור הסמכות למתן ההוראות האמורות הן לעניין הסמכות להתערב בהסכמם מסחריים, הן לעניין הסמכות לחייב את החברה לרכוש גז טבעי עבור כל המשק והן לעניין המתווה העקרוני העולה מהמסמך. בכוונת החברה להתייחס למסמך ולהגיש למשרד האנרגיה את עמדתה בעניין העקרונות הכלולים במסמך, וכן לפעול בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה במטרה למזער ככל האפשר את הפגיעה בה הצפויה כתוצאה מיישום העקרונות כמפורט לעיל, אם וככל שיתקבלו.
שימוש בדלקים חלופיים
בחברת החשמל מציינים כי לאור האמור במסמך ייתכן שבעת אירוע מיצוי קיבולת, החברה תוכל לרכוש משותפות "תמר" כמות גז טבעי נמוכה מהכמות החוזית השעתית המקסימלית הנקובה בהסכם הנוכחי, ועקב כך תיאלץ לעשות שימוש בדלקים חלופיים (LNG שהינו יקר משמעותית, וכן דלקים חלופיים אחרים, כגון פחם וסולר, אשר האחרון שבהם הינו יקר משמעותית ומזהם יותר מגז טבעי).
בנוסף, בעקבות הסקת יחידות ייצור בדלקים חלופיים במקום גז טבעי בעת אירוע מיצוי קיבולת, צפויה ירידה בניצולת של יחידות ייצור אלו (ביחס למצב בו הן מוסקות בגז טבעי) ועלייה בעלויות התחזוקה.
החברה מעריכה כי עלויות נוספות אלו יוכרו על-ידי הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל לצרכי תעריף החשמל, אולם יהיה פער בין מועד ההוצאה הכספית הנוספת לצורך רכישת הדלקים החלופיים היקרים יותר, לבין קבלת הסכום במסגרת תעריף החשמל, דבר אשר עלול להשפיע לרעה על תזרים המזומנים של החברה.
בחברת החשמל מעריכים כי תדירות אירועי מיצוי קיבולת, וכן הביקוש המצרפי לגז טבעי במסגרתם, יגדלו במשך השנים ביחס למועד תחילת הזרמת הגז הטבעי ממאגר "תמר", עם כניסת יצרני חשמל פרטיים נוספים, וזאת עד הגדלת הקיבולת אותה ניתן יהיה להעביר ממאגרי הגז הטבעי בים למתקני קליטה ביבשה.
כמו-כן, אין ודאות שניתן יהיה לרכוש גז טבעי מונזל בכמות שתהא מספקת כדי לתת מענה לכלל צרכי המשק (מבלי להתייחס לזהות הגורם שיבצע את הרכישה ולשאלה האם ניתן לחייב את החברה לבצע רכישה כאמור עבור כלל הצרכנים).
על-אף העובדה שבהתאם לעקרונות המותווים במסמך העלות הנוספת בגין רכישת LNG בעת אירועי מיצוי קיבולת תוטל באופן יחסי על כלל צרכני הגז, לרבות יצרני חשמל פרטיים ולמעט צרכנים קטנים, ולא תועמס באופן בלעדי על החברה, מבדיקה ראשונית של החברה עולה כי תיתכן פגיעה בכושר התחרות של החברה מול יצרני החשמל הפרטיים.
בנוסף, אם יכפו על שותפות "תמר" להקטין את כמות הגז שהתחייבה לספק לחברה, הדבר עלול להשפיע באופן מהותי על נתח השוק של חברת החשמל, אולם עקב מורכבות הנושא הדבר מצריך בדיקות נוספות, ואין ביכולת החברה להעריך בשלב זה את מידת ההשפעה.
הסכם "תמר" מתוכנן להגיע לדיון ואישור בוועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (הקבינט החברתי כלכלי) במהלך הימים הקרובים.

תאריך:  08/07/2012   |   עודכן:  08/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ייתכן שלא נקבל מ'תמר' את כל הגז"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
לאחר שפיזר את ועדת פלסנר הביא ראש הממשלה לאישור הליכוד את המתווה שגיבשה כצעד ראשון לפני חקיקה לשוויון בנטל    השר יעלון יהיה נציג המפלגה בצוות שינסח את החוק
עמירם ברקת
במהלך כנס המועצה ההנדסית של התאגדות מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה הזהיר שר האנרגיה ממשבר בענף החשמל    "כנראה שעד שלא נשלם מחיר - לא נבין"
שירלי בר דיין
הוא יכול לשחק גם בעמדת הבלם ובעברו כיכב בשבדיה ובפינלנד
איציק וולף
עשרות אלפים התכנסו ברחבת מוזיאון תל אביב    אל המקום הגיע גם יו"ר קדימה שאול מופז    יאיר לפיד תקף את ראש הממשלה ומלשכת נתניהו נמסר כי מי ששירת בעיתון במחנה לא יכול להטיף לקצין בסיירת מטכ"ל
דני פורת
טור דה פראנס: חגיגה בריטית בהרי הווז'. אבאנס במקום השני, ניבאלי שלישי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il