X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נשיא טורקיה ארדואן שוקל פלישה לצפון סוריה כדי למנוע הקמת מדינה כורדית על גבולות ארצו ארדואן חושש כי מהלך כזה יעודד את הכורדים בטורקיה למהלך דומה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Rebecca Blackwell]

למליציה הכורדית הסורית היו בשבוע שעבר הצלחות בקרבות בסוריה, היא הצליחה להשתלט מחדש על אזור קובאני לאחר שהארגונים הג'יהאדיסטים בצעו בו טבח של 200 בני אדם ועל-פי כמה דיווחים עיתונאיים היא פועלת עכשיו באזורי עין אלערב ואלקאמישלי, כדי לעשות "טיהור אתני" של השטח מתושבים ערבים וטורכמנים במטרה להקים מדינה כורדית על הגבול הצפוני של סוריה עם טורקיה.
הצלחתם של הכורדים בסוריה מהווה מכה קשה לנשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן שספג תבוסה קשה בבחירות האחרונות. ארדואן פועל כבר ארבע שנים כדי להפיל את משטרו של בשאר אסד ואף תומך ביחד עם סעודיה וקטאר בקואליציית המורדים המכונה "ג'יש פתח", שבסיסה העיקרי הינו ארגון "ג'בהת אלנוצרה", והנה הנשיא אסד נותר על כסאו והכורדים מאיימים להקים מדינה בסוריה שתגבול עם טורקיה.
אם תצליח האופוזיציה הכורדית בסוריה לממש את תוכניתה יהיו לדבר השלכות ישירות על הכורדים בטורקיה שדורשים אוטונומיה מטורקיה.
ב-15 ביוני הודיעו כבר עשרות מנהיגים כורדים על הקמת "אוטונומיה כורדית דמוקרטית" בדרום מזרח טורקיה שבירתה היא העיר דיארבכר שבאנטוליה. לכן הנשיא הטורקי ארדואן במצוקה קשה, על-פי דיווחים בעיתונות הטורקית הוא הורה לצבא לגבש תוכניות להקמת אזור חיץ באורך של 10 ק"מ ובעומק של 35 ק"מ בתוך שטח סוריה כדי למנוע את הקמת הישות הכורדית החדשה.
בסוף השבוע שעבר הצהיר הנשיא ארדואן כי ארצו "לא תאפשר לעולם הקמת מדינה כורדית בסוריה והאשים את הכורדים בסוריה ב "טיהור אתני" ובטרנספר של קהילות בשטחים ששוחררו מידי דאעש.
המהלך הזה של ארדואן זוכה להתנגדות מבית של ראש הממשלה אחמד דאודטולו והרמטכ"ל, הגנרל נג'דת אוזיל החוששים שכניסת כוחות צבא טורקים לסוריה תעורר את חמתן של אירן ורוסיה התומכות במשטרו של בשאר אסד.
מעמדו הפוליטי של הנשיא ארדואן בטורקיה בעקבות ההפסד הבחירות נחלש, הוא מתקשה להקים קואליציה בגלל הדרישות של המפלגות האחרות ובאוויר קיימת דרישה להקדים את הבחירות לפרלמנט.
ארדואן לא הצליח לשנות את החוקה הטורקית ולהפוך את המשטר הטורקי למשטר נשיאותי כמו בארצות הברית וצרפת, דבר שהיה מעניק לו סמכויות רחבות, ועל-פי כמה תיאורים עיתונאיים הוא הפך ל "ברווז צולע".
השאלה אם ה"ברווז צולע" הזה יצליח לממש את איומיו לפלוש לסוריה ולהקים בה אזור חיץ ומה עמדתה של ארצות הברית שהרי טורקיה היא חברה בנאטו ועל-פי הידוע הפצצות הקואליציה של המערב נגד יעדי דאעש בסוריה מתואמות גם עם האופוזיציה הכורדית הסורית.
נשיא טורקיה עומד בפני החלטה קשה שעלולה לסבך את טורקיה במלחמה בסוריה ושיש לה התנגדות חזקה מבית. נראה כי הפרסומים בתקשורת הטורקית והלחץ הפנימי עשו בינתיים את שלהם. דובר הנשיאות הטורקית אברהים כאלין הודיע ב-30 ביוני כי "הצעדים הצבאיים שטורקיה נוקטת נועדו רק לחזק את ביטחונה בגבולותיה עם סוריה וכי היא לא תפעל חד-צדדית, זה לא הגיוני שטורקיה תיכנס למלחמה או שתשליך עצמה לתוך האש".
למרות ההבהרה הזו, ידוע כי הנשיא ארדואן הוא אדם בלתי צפוי וכי אם תמשך הצלחת הכורדים בסוריה ו"הטיהור האתני" שמפניו הוא הזהיר, הוא עלול שוב להתהפך ולשנות את דעתו. הצלחת הכורדים בסוריה בתוכניתם עשוייה לתת רוח גבית לכורדים בטורקיה וליצור מומנטום שיאיים על טורקיה בהתפרקות.
קשה להעריך מה יעשה ארדואן בסופו של דבר אך דבר אחד ברור, המאבק שלו בנשיא סוריה בשאר אסד והמעורבות העקיפה שלו במלחמה בסוריה הפכו לבומרנג שמאיים על מעמדו בטורקיה ועל שלמותה של המדינה שבה רצה ארדואן להפוך לשליט כל יכול.

תאריך:  01/07/2015   |   עודכן:  01/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשיא טורקיה נגד הכורדים בסוריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יריב צודק! כורדים ערכו משאל עם
יוסי--ס  |  1/07/15 08:58
2
מהלך של איש מתוסכל ל"ת
יצחק יחזקאל   |  1/07/15 10:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
ב-2013 היה לחברה עודף הכנסות של כ-1.9 מיליון שקל, ואשתקד עברה לעודף הוצאות של כ-1.4 מיליון שקל
איתמר לוין
התגובות הכמעט-זהות שנשלחו כמעט יחדיו מלמדות שקיים לכל הפחות תיאום בין לשכת השר להנהלת הרשות בנוגע למינויו הפסול של הסמנכ"ל
איתמר לוין
החברה המרכזית מתנגדת לתוכנית ההבראה של הרשת וטוענת שמדובר למעשה בהקפאת הליכים תוך ניסיון לגלגל את החובות על הספקים
איציק וולף
שר הביטחון הצהיר כי רצף הפיגועים האחרון הוא 'גל טרור' והאשים את הרשות הפלשתינית בהסתה לרצח יהודים    צה"ל תגבר כוחות ביו"ש    בוטלו ההקלות למתפללים מוסלמים בהר הבית
איתמר לוין
מיכאל וידל, שהיה ראש המטה של שר התחבורה, הועדף על פני מועמדים ראויים ממנו בידי ועדת המיון לתפקיד סמנכ"ל מינהל וארגון    ביה"ד הורה לבחון שוב מועמדים נוספים שנפסלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il