חברת אל-על פרסמה (יום ד', 21.3.18) את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017 והרבעון הרביעי של השנה, והציגה ירידה דרסטית ברווח הנקי לשנת 2017 בהשוואה לשנה הקודמת: החברה סיימה את שנת 2017 עם רווח נקי בסך של כ-5.7 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-80.7 מיליון דולר ב-2016.
הכנסות החברה בשנת 2017 עלו בכ-3% ל-2,097 מיליון דולר, בהשוואה לכ-2,038 מיליון דולר אשתקד; הגידול בהכנסות הינו פועל יוצא של המשך העלייה בכמות הנוסעים שהטיסה החברה בהיקף של כ-2.4%.
נתח השוק של החברה מתנועת הנוסעים בנתב"ג בשנת 2017 עמד על כ-28.5% לעומת 32.6% אשתקד, זאת לאור העלייה החדה בתנועת הנוסעים בנתב"ג בהיקף של כ-16%, שיעור גבוה מקצב צמיחת פעילות אל-על בנתב"ג שגדל בכ-2.4% והסתכם בכ-5.6 מיליון נוסעים.
הוצאות ההפעלה גדלו בשנת 2017 בכ-110 מיליון דולר ביחס לשנת 2016; בין היתר כתוצאה מגידול בהוצאות השכר, שהושפעו מהתחזקות השקל מול הדולר, מהסכמי העבודה, וכן מהפרשה למענקים בגין שנה קודמת. כמו-כן, נרשמה עליה בהוצאות הדלק כתוצאה מעליה במחירי הדס"ל וכן הוצאה בגין שומת מס ועוד.
הרווח מהפעלה בשנת 2017 הסתכם בכ-29 מיליון דולר, בהשוואה לכ-110.6 מיליון דולר ב-2016. הרווח לפני מס הסתכם בשנת 2017 בכ-8.7 מיליון דולר בהשוואה לכ-93.4 מיליון דולר ב-2016.
מהחברה נמסר כי למרות הירידה ברווחיות, החברה מייצרת תזרים מזומנים חיובי גבוה וממשיכה להציג נזילות גבוהה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-2017 בכ-284 מיליון דולר, לעומת כ-243 מיליון דולר ב-2016; ה-EBITDA בשנת 2017 הסתכם בכ-197 מיליון דולר, לעומת כ-287 מיליון דולר ב-2016; יתרות המזומנים והפיקדונות של החברה, נכון לסוף דצמבר של השנה הקודמת, הסתכמו בכ-286 מיליון דולר.
הכנסות החברה ברבעון הרביעי של שנת 2017 עלו ב-11% ל-512 מיליון דולר, לעומת כ-461 מיליון דולר ברבעון הרביעי אשתקד. החברה סיימה את הרבעון הרביעי של 2017 עם הפסד נקי של כ-29.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-2.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2016.
גונן אוסישקין מנכ"ל אל-על: "במהלך שנת 2017 התמודדה החברה מול התחרות הגוברת בשוק התעופה הישראלי כתוצאה מגידול משמעותי במספר המושבים של חברות זרות ובמיוחד חברות ה-Lowcost. על-אף הסביבה העסקית המאתגרת, החברה רשמה גידול של כ-3% בהכנסות, לצד זה רשמה החברה גידול בהוצאות שנבעו הן מהשינויים בשערי החליפין בעיקר של השקל מול הדולר שהשפיעו בין היתר על הוצאות השכר והן מעליה במחירי הדלק, ובהוצאות אחרות.
"אל-על מצויה בעיצומו של תהליך אסטרטגי של התאמת החברה לשינויים הנדרשים לשם שמירה על מעמדה התחרותי והמשך מיצובה כשחקנית המובילה בשוק התעופה הישראלי: ההצטיידות במטוסים החדשים והמתקדמים מדגם "הדרימליינר", שאנו רואים בה גורם משנה כללי משחק מבחינת החברה, אשר יביא לשידרוג חויית הנוסע ולחסכון בהוצאות התפעוליות של החברה; כמו גם הרחבת רשת הנתיבים בצפון אמריקה: בוסטון, מיאמי וסן פרנסיצקו והגדלת תדירויות ביעדי אל-על; השקעה בעולמות הדיגיטל מתוך כוונה לייצר שיפור ושינוי מהותי בתחום חשוב זה וכן אינטרנט במטוסים. בנוסף אנו ממשיכים לפעול, ולשמחתנו בהצלחה רבה, לשיפור הדיוק המיבצעי.
"כמו-כן, אנחנו בעיצומו של מהלך שינוי מתכונת הטיסות ליעדי החברה באירופה על-מנת לתת מענה אל מול טיסות ה-Lowcost שתופסות נתח הולך וגדל בנתב"ג. במסגרת זו איחדנו את כל מותגי החברה באירופה תחת המותג "אל-על" לשיפור חווית הלקוח ובהמשך התייעלות תפעולית ולצד זה נשמור על מחלקת העסקים עבור לקוחות העסקיים הנאמנים שלנו. המודל החדש מאפשר לנוסעי אל-על לאירופה לטוס במחיר משתלם ולבחור בעצמם, תוך שקיפות מלאה, את חבילת הטיסה שמתאימה לצרכיהם".