X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
[צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות]
מטמון זהב מלפני 1,100 שנה התגלה ליד יבנה
המטמון מורכב מדינרי זהב מלאים, אך גם - באופן יוצא דופן, מכיל כ -270 מטבעות זהב קטנים - חתיכות דינרי זהב, שנחתכו כדי לשמש כ'כסף קטן'

מטמון מטבעות מרשים ונדיר מהתקופה העבאסית, מלפני כ-1,100 שנה, נחשף על-ידי חניכי שנת שירות בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות במימון רשות מקרקעי ישראל, לקראת הקמת שכונה במרכז הארץ.
ביום שלישי האחרון, כשהגיעו חניכי שנת שירות "תנועת תרבות" מחולון לעבוד בחפירה, זיהו לפתע שניים מהנערים משהו מנצנץ באדמה. לדברי עוז כהן, חניך שנת שירות ב"תנועת תרבות" בחולון, "זה היה מפתיע. חפרתי באדמה וכשגרפתי אותה החוצה, ראיתי מה שנראה כמו עלים מאוד דקים. כשהסתכלתי שוב ראיתי שאלה מטבעות זהב. זה היה ממש מרגש, למצוא מטמון כל כך מיוחד ועתיק".
לדברי מנהלי החפירה, ליאת נדב-זיו וד"ר אלי הדד מרשות העתיקות, "המטמון, שנטמן באדמה במכוון בתוך פך חרס, הכיל 424 מטבעות זהב, שמרביתם מתוארכים לתקופה האיסלאמית הקדומה ולשושלת העבאסית. האדם שהטמין את אוצרו לפני 1,100 שנה ודאי ציפה לחזור לקחת אותו, ואפילו קיבע את הכלי בעזרת מסמר על-מנת שלא יזוז ממקומו. מה מנע ממנו לחזור ולאסוף את רכושו? אנחנו יכולים רק לנחש. מציאת מטבעות זהב, בודאי בכמות נכבדת כזו, היא נדירה ביותר. לא מוצאים מהם הרבה בחפירות ארכיאולוגיות משום שזהב תמיד היה יקר ערך, והתגלגל מדור לדור. המטבעות, העשויים מתכת אצילה שאינה מתחמצנת עם האויר, נמצאו במצב השתמרות מעולה, ממש כאילו הוטמנו אתמול. מציאתם עשויה להעיד על סחר בינלאומי בין יושבי האזור לאזורים מרוחקים".
לדברי ד"ר רוברט קול, מומחה למטבעות ברשות העתיקות, "נדיר ביותר שנמצאים בחפירות בארץ מטמונים מהתקופה העבאסית - ובמיוחד מטבעות זהב. זהו אחד המטמונים המוקדמים ביותר המוכרים מהתקופה הזו (סוף המאה ה -9) בארץ. המטבעות עשויים זהב טהור - 24 קראט. המשקל הכולל של המטמון הוא כ-845 גרם זהב טהור - סכום כסף משמעותי לאותם ימים. לשם דוגמה, בסכום כזה יכול היה אדם לקנות בית מפואר באחד השכונות הטובות בפוסטאט, בירת מצרים העשירה באותם הימים. מבדיקה ראשונית של המטבעות, מרביתם מתוארכים לסוף המאה ה- 9 לספירה. בתקופה זו, היווה האזור חלק מח'ליפות העבאסית העצומה, שנפרשה מפרס במזרח לצפון אפריקה במערב, ואשר מרכז השלטון שלה ישב בבגדד שבעירק. המטמון מורכב מדינרי זהב מלאים, אך גם - באופן יוצא דופן, מכיל כ -270 מטבעות זהב קטנים - חתיכות דינרי זהב, שנחתכו כדי לשמש כ'כסף קטן'. חיתוך מטבעות זהב וכסף היה מאפיין קבוע במערכת המוניטרית בארצות האיסלאם לאחר שנות החמישים של המאה ה-9, עם היעלמותם הפתאומית של מטבעות הברונזה והנחושת.
אחד המטבעות שנתגלה בחפירה, הוא מטבע נדיר ביותר, שמעולם לא נמצא בחפירות בישראל: שבר של סולידוס מזהב של הקיסר תיאופילוס (829 - 842 לספירה), שנטבע בקונסטנטינופול, בירת האימפריה הביזנטית דאז. הופעתו של שבר מטבעות ביזנטי קטן זה במאגר מטבעות איסלאמי, היא עדות חומרית נדירה לקשרים המתמשכים (מלחמה, סחר) בין שתי האימפריות שהיו יריבות בתקופה זו.
לדברי ד"ר קול, "למציאת המטמון הנדיר עשויה להיות תרומה גדולה למחקר, מאחר שהממצאים מתקופה זו בארץ דלים יחסית. אנחנו מקווים שחקר המטמון יספר לנו עוד על תקופה עלומה בהיסטוריה של הארץ".

[צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות]
חתיכות דינרי זהב [צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות]
תאריך:  24/08/2020   |   עודכן:  24/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטמון זהב מלפני 1,100 שנה התגלה ליד יבנה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
היכונו לדרישת "הפלסטינים" לקבל
בני בנקר  |  24/08/20 11:05
2
חדשות מצוינות!!! ל"ת
וינטר הניה  |  24/08/20 12:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
משרד האנרגיה פרסם את המכרזים שיאפשרו את חיבור יהודה ושומרון לגז טבעי    ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "אי החלת הריבונות מפלה בפועל מאות אלפי אזרחים בכל תחום, כולל בגז הטבעי"
יצחק דנון
טוענת: חברת מוצרי השיער שמן מרוקאי-ישראלי הפרה התחייבות לתשלום עמלה תמורת חסות לאירוויזיון למשך עשר השנים הבאות
עידן יוסף
המועד הקובע להעמדת התקציב, יהיה ה-23 בדצמבר 2020    במסגרת התיקון, סיכמה הוועדה עם שר האוצר על תוספת של 11 מיליארד שקל לתקציב המדינה לשנת 2020, נוסף על ההצמדה למדד המחירים לצרכן    סה"כ יעמוד התקציב המועדכן על 411 מיליארד ש"ח    התוכנית המלאה לשימושי התקציב תוצג בפני ועדת הכספים עד ל-13.9
עידן יוסף
רוב התקציב יגיע מהמשרד להגנת הסביבה    תמיכה תינתן גם למיניבוס, לאוטובוס בין-עירוני ולאוטובוס מפרקי עירוני    כיום פועלים 80 אוטובוסים ערניים חשמליים
עידן יוסף
התגלתה בחפירות ארכיאולוגיות באזור קריית גת    חוקרים: המצודה נבנתה לפני 3,200 שנה בניסיון כנעני להתגונן מהתעצמות האויב הפלישתי שהגיע לאזור    האתר הוכשר לקהל בשיתוף פעולה של רשות העתיקות וקרן קימת לישראל. אירוע הפתיחה: ב-25 באוגוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il