מרכז אדוה מפרסם (יום ד', 4.11.20) מסמך בשם "מיסוי כמנוע שוויון", אשר מצביע על כיוונים לשינוי מדיניות המיסוי בישראל, כך שהיא תאפשר לא רק התמודדות עם משבר הקורונה הנוכחי אלא גם מדיניות פיתוח כלכלית וחברתית ארוכת טווח, שתחתור לשדרוג רמת החיים של האוכלוסייה הישראלית תוך כדי קידום השוויון בחברה.
מחברי המסמך, שלמה סבירסקי, ירון הופמן-דישון וברברה סבירסקי, טוענים כי ישראל היא משק של מיסוי נמוך. במרבית השנים, רמת המיסוי (במונחי תמ"ג) בישראל הייתה נמוכה, יחסית. היא עלתה מאוד רק בעידן שתי המלחמות הגדולות, ששת הימים ויום הכיפורים.
בעוד שבעבר הסתמכה ישראל במידה רבה על סיוע מבחוץ, מקהילות יהודיות ומממשלות ידידותיות. היום ישראל היא ארץ המסוגלת לעמוד בזכות עצמה. המחברים טוענין כי "איננו זקוקים עוד באמת ל"דוד מאמריקה". אנו בישראל הצמחנו שכבות מבוססות ואף עשירות המסוגלות להעניק לממשלות ישראל כר פעולה נרחב מאוד".
עיקר המיסוי הנוסף המוצע במסמך זה ייפול על שני העשירונים הגבוהים ובעיקר על המאון העליון ובתוכו האלפיון העליון. אולם השקעה שכזאת כיום תאפשר הרחבה עתידית של שכבת משלמי כלל המיסים.
שני העשירונים הגבוהים משלמים כיום 91.6% ממס ההכנסה. כל מהלך של העלאת מיסים פירושו העלאת רמת המיסוי על שני עשירונים אלה. אלא שבתוך העשירון העליון נמצאים גם אנשי המאון העליון ובמיוחד האלפיון העליון, המהווים שכבה חברתית נבדלת ושונה בתכלית. ישנו מרחק רב בין ההכנסה החודשית הממוצעת של העשירון העליון - כיום כ-45,000 שקלים - ובין זו של המאון העליון - כ-145,000 שקלים, פי שלושה ויותר.
בשנת 2017 המאון העליון שילם 31.7% מסך הכנסתו ברוטו כמס הכנסה. אנו סבורים כי א/נשי המאון העליון מסוגלים לשלם מס גבוה יותר. מדרגת המס הגבוהה ביותר - כ-54,000 שקלים ומעלה - עומדת על סכום הקרוב לשכר החודשי הממוצע של העשירון העליון, כ-50,000 שקלים. מחברי המסמך סבורים כי מן הראוי לקבוע מדרגת מס שולי גבוהה יותר, אחת או יותר, למשתכרי שכר גבוה במיוחד.
כך גם לגבי המס על רווחי ההון. לטענת המחברים, במתכונתו הנוכחית, המס על רווחי הון משמר ואף מעמיק את האי שוויון הכלכלי, שכן בשעה שהמס המרבי המוטל על הכנסה מעבודה הוא 50%, המס המרבי המוטל על רווחי הון הוא 25% (ו-30% על בעל מניות מהותי). לטענת המחברים, הדרך הטובה ביותר להעלאת שיעור המס על רווחי הון היא לקבוע מס הכנסה מצרפי, החל הן על הכנסה מעבודה והן על הכנסה מרווחי הון, פיננסי ונדל"ני ולהטיל עליו שיעור מס אחיד.
המחברים תומכים גם בהטלת מס עושר. במהלך משבר הקורונה, מיסוי העושר עלה שוב לדיון. כאשר על-רקע הקושי להעלות את המס על ההכנסה, עלו לסדר היום הציבורי הצעות להטיל מס עושר שישמש למימון חבילות סיוע למשקי בית שנפגעו מן המשבר. המחברים סבורים כי חרף כל החששות המובעות מעת לעת, אין די במיסוי הכנסה וכי המטרה של צמצום האי שוויון מצדיקה את הטלתו של מס עושר.