הוועדה לביקורת המדינה דנה (יום ג', 10.11.20) בנושא הקשיים בלמידה מרחוק עבור תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז, לפי הנתונים מדוח מבקר המדינה: תשתיות מחשוב ללמידה מרחוק ומרחבי למידה חלופיים בתקופת משבר הקורונה.
המשתתפים בדיון העלו את נושא חשיבות ההקלטות לשיעורים ולשימוש בהן לטובת התלמידים בעלי לקויות למידה, ומחו על כך שהסתדרות המורים הודיעה שלא ניתן להקליט את השיעורים לטובת התלמידים, וכי אין אפילו נוהל או מדיניות שמסדיר זאת. בתגובה לכך, השיבה דני ז'ורנו, נציגת משרד החינוך, כי המשרד פועל לגיבוש נוהל בעניין, וזה יפורסם בקרוב.
המרצה בהסתדרות הרפואית, ד"ר אסנת קידר, הביאה את נושא המסמך שגובש והתפרסם בידי משרד החינוך בעניין לקויות הלמידה, ושאלה למה לא הוצג המסמך כחומר לוועדה היום כדי שהחברים והמשתתפים יוכלו לעיין בו, והוסיפה: "מה שמטריד אותי כרגע הוא שנכתב מסמך יוצא מן הכלל. השאלה איך מיישמים את מה שנכתב במסמך?".
קידר הוסיפה כי היא ציפתה ממשרד החינוך להציג לוועדה נתונים לגבי השיעורים המוקלטים ואמרה: "אני רוצה מאוד ומבקשת לעשות הערכה ראשונית ומשוב מבתי הספר, כדי שדיון זה יניב פירות".
דני ז'ורנו, מנהלת אגף לקויות למידה והפרעות קשב במשרד החינוך, הציגה בפני הוועדה כי כל בית ספר נהנה מאוטונומיה ועצמאות כלכלית כדי להתמודד עם הצרכים הבית-ספריים השונים מבית ספר לאחר, ואמרה: "לבתי הספר יש אוטונומיה איך לחלק או לנתב את המשאבים, ולשם כך יש שעות פרטניות. מנהל טוב יכול לעשות את העבודה הזאת, או להקצות מורה-מלווה לאותם תלמידים שזקוקים ליחס יותר אינטימי עם דמות בוגרת".
בעניין ההקלטות השיבה ז'ורנו כי בקרוב אמור לצאת חוזר מנכ"ל שיבהיר את עניין ההקלטות משיעורי הזום השונים, ואמרה: "הלמידה מרחוק היא לא רק מאתגרת, היא גם הזדמנות עבור תלמידים עם בעיות קשב וריכוז מפני שהסביבה היא עם הרבה פחות מסיחים".
בתגובה לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח בעניין ההתאמות, השיבה לילי טלדן, הממונה על מערך האבחון וההתאמות במשרד החינוך, כי המשרד פרסם את התשובות כבר ב-7 בנובמבר 2020.
ח"כ וליד טאהא (הרשימה המשותפת) הצביע על כך שהסוגיה הכללית של הזום קשה מאוד להורה ולמלווה, וכי יש להגן על המורים מפני הקלטות לשיעורים שהתקיימו בזום. ואמר: "לאיש אין את הנוסחה לעשות מכת מחץ לתופעה הזו, הילדים עם בעיות קשב וריכוז הם הקורבן שחווים את הבעיה הזו ביום-יום, במפגש הפרונטאלי התלמיד חווה חוויה מסוג אחר שבה הוא פוגש את המורה ומרגיש את הלמידה מקרוב".
מנהלת הפיתוח הפדגוגי ברשת "אמית", רעות תותי נאור, ביקרה גם היא את משרד החינוך ואמרה כי אנו נמצאים כיום בין הגל הראשון לגל השני של הקורונה, ואמורים לדעת מה כן צריכים לעשות ומה לא. נאור הציגה את הקושי בגמישות שניתנת לבתי הספר ואמרה: "הגמישות הפיננסית לא קיימת בבתי הספר, כדי לסייע לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז, שהתמודדות מחייבת תפקודים ניהוליים שונים".
ברשת "אמית" ההנחיה היא שהמנהלים יכולים לנהל את האירוע לצוותים החינוכיים וכי יש להם את הידע הדרוש לעשות זאת, כך ציינה נאור והוסיפה: "המנהלים יכולים לפרק את מבנה הכיתה ולהטיב עם התלמידים. בכל בית ספר מתמקדים במבנה הלימודי כדי למנוע את הנשירה הסמויה".
ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) ביקר את פועלו של משרד החינוך בנושא התלמידים עם לקויות הלמידה ואמר: "ציפיתי ממשרד החינוך להתנהג אחרת, במשרד החינוך נרדמו בשמירה. התלמידים הללו בסכנת נשירה, והם הראשונים בנשירה הסמויה בעקבות הזום".
איריס שני, מנכ"ל עמותת עמ"ל, אמרה כי הפרעות קשב פוגעת בכל תחום בחיים כגון במשרד לביטחון פנים ובמשרד הבריאות ועוד: "פועלים כרגע כדי לקדם תוכנית לאומית להפרעת קשב, ואנו רואים יותר ייצוג לאוכלוסייה הערבית והחרדית, ויש להתייחס אליהן כאוכלוסיות בסיכון".
שני ביקשה מהוועדה להתייחס להפרעות הקשזב והריכוז כמו שמתייחסים לסוכרת ומחלות כרוניות אחרות, ובעניין הצעדים בהם נוקבים בעמותה השיבה: "למרות שאנחנו כבר עושים את ההכשרות שלנו בעניים ההתמודדות עם התלמידים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. לצערי, אנחנו עדיין לא שם".
יו"ר הוועדה שלח סיכם את הדיון: "ישנה אחריות רבה אומנם המוטלת על ההורים, אך עלינו לקבל תשובות בעניין איסור השימוש בהקלטות מהשיעורים המועברים באמצעות הזום ממשרד החינוך לאלתר. לא ייתכן שתלמידים והורים לא יכולים להשתמש בהקלטות הזום בוודאי לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז או קשיי למידה".