ועדת הכלכלה החלה (יום ג', 6.1.21) לדון בתיקונים לתקנות התעבורה וצו התעבורה, שמחייבים התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. לפי ההצעה, החובה תחול על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 5 ותיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2021, כך שהציבור יוכל להיערך ולהתקין את המערכות עוד לפני הקיץ. מי שייתפס מסיע ילדים מתחת לגיל 5 כשברכבו לא מותקנת מערכת המתאימה לתקן שנקבע בתקנות צפוי לקנס של 250 שקלים ול-4 נקודות. במהלך הדיון עלו טענות לבעיות בקבלת אישור למערכות קיימות, חשש לעלויות גבוהות ובעיות ביישום, והיו"ר יעקב מרגי דרש תשובות לכך בהקדם והודיע כי בכוונתו להמשיך את הדיון ולאשר את התקנות כבר בשבוע הבא.
מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, הסבירה כי יש שני סוגי מערכות, האחת ניידת והשנייה מחוברת למערכות הרכב, כאשר כל אחד יוכל לבחור מה שמתאים לו. היא הוסיפה כי השאיפה היא ליישם את התיקונים עוד לפני הקיץ הקרוב. עו"ד דוד טמיר, מהלשכה המשפטית של המשרד, סיפר כיצד הוא השאיר את בנו בן ה-4 לישון ברכב אחרי טיול, ונזכר בכך רק אחרי שעה וחצי. "זה יכול לקרות לכל אחד. המקרה שלי לא דווח כי רק כשזה מגיע לתוצאה טרגית זה מדווח", אמר.
תמיר הוסיף כי בעשור האחרון מתו 34 ילדים שנשכו ברכבים ועוד 462 מקרים שהסתיימו בבתי חולים, והדחיפות היא כדי להציל נפשות לפני הקיץ. עוד אמר תמיר כי עלות מערכת שלא מחוברות לרכב תעמוד על כ-400-300 שקלים, וכי ישנה הטבת מס על מערכות מחוברות כדי לעודד יבואנים להתקין אותן מראש ברכבים חדשים.
מרגי שאל האם בכוונת משרד האוצר לתמרץ את ההתקנה. נציג אגף התקציבים, דניאל מלצר, השיב: "לפי התחשיבים שלנו מדובר בעלות של מאות מיליוני שקלים שתושת על הציבור, ובתקופה כזו הדבר דורש בדיקה מעמיקה".
מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הצטרף גם הוא לדיון ואמר כי בקיץ האחרון איבדנו שלושה ילדים חסרי ישע. הוא ביקש להזכיר לחברי הוועדה כי לא מדובר בתאונה רגילה, אלא בילדים שניצלים למוות, ואמר כי זו לא החלטה שמקבלים כשמסתכלים מהחור של הגרוש. "אנחנו אמונים על הצלת חיים ובטיחות בדרכים ולא יכול להיות שלא נעשה את המקסימום למגר את התופעה הזו", אמר. הוא הוסיף כי התנגדות האוצר לא מגובה בנתונים, וכי עלות כל מקרה מוות שייחסך, לפי האוצר, היא 17 מיליון שקל.
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין אמרה כי הדיון הוא על הצלת חיים, אך צריך לוודא שהמוצרים יעשו את העבודה ושיש יותר ממוצר אחד בשוק. היא הוסיפה כי צריך לתת את הדעת גם על הנטל הכלכלי שיוטל על ההורים. ח"כ בועז טופורובסקי בירך את שרת התחבורה והמשרד על הבאת תקנות אותן כינה "לא פופולריות", ואמר: "כשתהייה חובה להתקין מערכת יהיו יזמים רבים שיכנסו לשוק ותהייה תחרות, אך בהתחלה יש לשקול תמרוץ כלכלי". מנגד, ח"כ יצחק פינדרוס קרא לעצור את הדיון בתקנות, מכוון שהדבר אינו ישים ויטיל עלויות כבדות על ההורים. ח"כ הילה שי וזאן אמרה גם היא כי צריך לבחון את נושא העלויות עוד לפני שמאשרים את התקנות, וביקשה לוודא שיש מספיק חברות בשוק שמספקות מערכות, כדי שתהיה תחרות.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, אמרה כי למרות ההסברה הרבה שעושה הרשות המקרים מתרחשים מדי שנה. "שימו את הציניות בצד, יש פה תקנות שנועדו להציל חיים. ראינו לא מעט מכשירים בשוק, חלקם בעלות של כ-50 שקלים. גם היום כל הורה חייב לקנות כסא בטיחות לילד שעולה הרבה יותר. לנו כהורים, וגם כסבים וסבתות, יש אחריות על הילדים שלנו", אמרה.
לעומת זאת, ראש אגף מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר, טען כי המשרד הופתע מהתקנות, ואמר כי לא היה תהליך עבודה מסודר. "שלחנו בקשה להתייחסות ולא קיבלנו שום דבר. מדובר ברגולציה עם עלויות מאוד גבוהות ושאלות של תחרות, ואי אפשר להעביר אותה בלי עבודת מטה רצינית", אמר. בתשובה לשאלת היו"ר מרגי, אם משרד ראש הממשלה תומך או מתנגד, אמר פישר: "אנחנו מתנגדים".
מנכ"ל משרד התחבורה מלכה ביקש להגיב, ודחה את האמירות של נציגי האוצר ומשרד ראש הממשלה. לדבריו, התהליך מתקיים כבר מספר שנים ולא מדובר במשהו חדש. "תפקידנו להציל חיים. יש אין סוף מערכות בשוק ודאגנו לתקינה מקלה. אני לא בטוח שמנכ"ל משרד ראש הממשלה מסכים עם פישר", אמר.
עם זאת, מספר יזמים טענו כי תקינה תוביל לעיכוב בייצור ושיווק מערכות, ותחסום יזמים צעירים. מנכ"ל טופו גרופ, המשווק מוצר שנמכר באיטליה, אמר כי היוזמה מבורכת, אך בפועל יש רק 4 מכונים בישראל שיוכלו לבדוק את התקן והם מבקשים כ-100 אלף שקלים לבדיקה שתוצאותיה לא ברורות. הוא הוסיף כי באיטליה מהערכות נמכרות בכ-50 אירו כשהממשלה מממנת 50% מהעלות והיענות הציבור לא עלתה על 30%. בעקבות הדברים הביע היו"ר מרגי חשש שלא ניתן יהיה ליישם את התקנות כבר בקיץ.
את הדיון סיכם היו"ר מרגי בדרישה כי משרד התחבורה יבחן את כל הטענות בהקדם. הוא הוסיף כי הוא מאמין שנעשתה עבודה מקצועית וללא כל העדפה של יצרן כזה או אחר, אך אמר כי הוועדה רוצה להיות משוכנעת בכך במאת האחוזים. "עלינו לבחון שהתקינה היא ישימה, נכונה ומדתית ובכוונתי לכנס את הוועדה לדיון המשך כבר בשבוע הבא. חייבים לאפשר לכמה שיותר חברות לפעול בתחום, להתייחס גם לסוגיית העלות ואם צריך אז אפשר להתבסס על תקינה מחו"ל", הבהיר.