ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן דנה (יום ג', 12.10.21) בפרק ב' (התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים) מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021. הדיון עוסק בסעיף 9 להצעת החוק, שמעגן את המודל התיקצובי החודשי החדש לבתי החולים.
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן "המודל עתיד להחליף את מבחני התמיכה והוא בסיס חשוב ליציבותם הפיננסית של בתי החולים. אנחנו מכוונים למודל של תקציב שיתבסס על תשלום חודשי יציב, קבוע ושקוף".
במהלך הדיון התעוררה סערה סביב סעיף בהצעת החוק, המגדיר כי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע בתקנות באישור הוועדה - הגבלות שניתן יהיה להטיל על בתי החולים הציבוריים הכלליים לשם שמירה על האיזון התקציבי שלהם, במקרים של חריגה תקציבית.
על-פי הנוסח המוצע, ההגבלות יוטלו לתקופה ובתנאים שייקבעו, וזאת בעניינים אלה, וכפוף לכך שהמנהל הכללי של משרד הבריאות ימסור לבית החולים הודעה בכתב כי הוא נדרש לתקן את הליקויים בתוך תקופה שיקבע ובמקרה שהליקוי לא תוקן, ימסור לבית החולים הודעה בכתב על כוונתו להטיל את ההגבלה ויתן לו הזדמנות לטעון את טענותיו לגבי נקיטתה. בין המגבלות המפורטות בסעיף - השעיה או פיטורים של חברי הנהלת בית חולים ציבורי כללי.
ח"כ קטי שטרית: "אני רוצה לדעת האם משרד האוצר סוחט את משרד הבריאות עם העז הזאת שאתם יכולים לפטר מנהלי בתי חולים".
ח"כ ניר ברקת: "במקוום לקבוע מדיניות מקצועית ועניינית הם יהיו כפופים עכשיו למרות הפוליטיקאים".
ח"כ מיכל רוזין: אני מתחייבת לפעול להוריד את הסעיף הזה מהצעת החוק.
בהתייחס לסערה הצהירה יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן כי הסעיף הזה לא יישאר ולא יאושר בוועדה כמו שהוא.
במהלך הדיון הציגה שלי לוי, ראש צוות בכירה מרכז המחקר והמידע של הכנסת בפני הוועדה מידע ונתונים על-אודות התקצוב הנוכחי של בתי החולים השונים בישראל וכן את עיקרי הצעת החוק שנידונה כעת. על-פי המודל המוצע, החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל אחד מבתי החולים תשלום חודשי קבוע שעליו יחליטו שר הבריאות ושר האוצר. עד ה-15 בדצמבר בכל שנה יודיעו השרים מהו הסכום התשלום החודשי שעל המוסד לביטוח לאומי להעביר לכל בית חולים בשנה הבאה וסכום זה יפורסם ברשומות. התשלום החודשי יועבר עד ה-15 בחודש.
הצעת החוק לא כוללת פרמטרים לקביעת הסכום, שיקבעו בתקנות על-ידי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע בתקנות את הכללים ואמות המידה לחישוב התשלום החודשי הקבוע וכן את אופן עדכונו בהתאם למדד שיקבע. על-פי ההצעה התקנות הראשונות יותקנו עד 1 בדצמבר 2021.
לאחר הצגת הנתונים ועיקרי ההצעה אמרה לוי: "בהצעה חסרים פרמטרים שונים כדי לקבל תמונה ברורה לגבי המודל. בין היתר, עד שלא יהיה סכום קשה מאוד להבין לאן אנחנו הולכים. אנחנו מבינים שאין כוונה להפחית סכומים לאף בית חולים, אבל לא מצוין האם יש תוספת תקציבית או שפשוט יעגנו ויחלקו מחדש את הסכומים הקיימים. שאלה נוספת היא איך הסכום הזה יעודכן בכל שנה, מהם המדדים, מה היתרונות והחסרונות שלהם?".
בהתייחס לדברים אמרה יו"ר הוועדה ח"כ סילמן: "ממה שהוצג כאן עולה כי יש יותר שאלות מתשובות, אנחנו מתבקשים להעביר חקיקה שאנחנו לא יודעים מה היא, הכל יקבע בהמשך וללא פיקוח פרלמנטרי. יש כאן שאלות מהותיות שצריכות להגיע לפתחה של הוועדה". בתום הדיון דרשה ח"כ סילמן ממשרדי ההמשלה להגיע לדיונים הבאים עם תשובות ברורות לגבי השאלות שנשאלו אודות המודל ופרטיו. כמו-כן, ולאחר שעלתה ביקורת חריפה מצד חברי הכנסת על סעיף המאפשר לממשלה לפטר מנהלי בתי חולים במסגרת צעדים לשם שמירה על האיזון התקציבי שלהם, הכריזה ח"כ סילמן כי הסעיף לא יאושר כפי שהוא בוועדה.
רועי רייכר, רכז בריאות במשרד האוצר: "כיום נעשית עבודה סיזיפית וארוכה בה מנסים לראות מה הם הגורמים שמשפיעים על הצורך של בתי החולים בתקצוב, בהתייחס לפרמטרים כמו מיקום בארץ, גודל, תמהיל פעילות, בעלות, הרכב כוח אדם ועוד. הקריטריונים במודל החדש יהיו ברורים וקבועים וזה יביא גם לשוויון. לא יצא מצב שבו בית חולים שיודע יותר לתקשר עם גורמים שונים יקבל יותר. לפעמים תחושת חוסר השוויון נובעת גם מפערי מידע לגבי אופן התקצוב. כעת תהיה שקיפות והיא תהיה פתוחה גם לביקורת".
ח"כ אופיר כץ: "יש פה דריסת רגל גסה של האוצר בענייני בריאות, במקרה הטוב בהסכמת שר הבריאות, זה לא יכול להיות ככה. אותם מעיינים אקסלים, לא האזרח שמקבל או לא מקבל טיפול. בנוסף, לא הגיוני שנאשר את החוק ללא הצגת פרמטרים ברורים. זו סיסמה שאין בה כלום ואם נאשר את זה אנחנו נפגע בתפקיד שלנו מול הציבור".
בהמשך עסק הדיון שוב במודל ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, במסגרתו מגדיל החוק המוצע את ההנחה המינימלית שנדרשים לתת בתי החולים לקופות החולים מ-18.5% ל-20%. לאחר ביקורת שעלתה שוב מצד נציגי בתי החולים, אמרה יו"ר הוועדה ח"כ סילמן כי "צריך להבין שמדובר כאן במשחק סכום אפס. לא סתם אמרתי שצריך לדון על ביטול הקאפ ואנחנו נידרש לזה בהמשך, בראייה לעתיד".
רו"ח נועה פרסטר, סמנכ"ל כספים, המרכז הרפואי שיבא: "החוק מנציח גירעון לבתי החולים ובא להגיד להם - אל תגזימו בהיצע שלכם. נוצרה פה מפלצת. ההנחות שמכריחים אותנו לתת זה מאות מיליונים ועכשיו מעלים א זה באחוז וחצי. החוק הזה לא מביא לבתי החולים ולו שקל אחד נוסף ואם יעבור, בעוד 5 שנים נשב כאן שוב כי ניאלץ לא לעבוד אחה"צ, לא יהיו תורים ויהיה מי שייתן שירות במדינת ישראל".
רקפת לוי, מ"מ סמנכ"ל ראש חטיבת הכספים, שירותי בריאות כללית: המצב הנוכחי הוא שאין שוויון במערכת. חשוב שהסעיף כן יעבור אחרת נישאר בסוף בלי כלום. צריך להסדיר את הסכומים, לראות שהם מכסה ומוסיפים מקורות אבל לא להשאיר את המצב הנוכחי של חוסר שוויון על-כנו".