|
|
מיכאלי המשיכה: "אנחנו שמים סכומים חסרי תקדים בסובסידיה לתחבורה הציבורית, התקציב הכי גדול במונחי סובסידיה, הוא נותן כסף לאזרחים. זו פעם ראשונה שמובאת תוכנית חומש לתחבורה הציבורית. לצד המטרו, פעם ראשונה שאנחנו אומרות שצריך לעבוד כדי שבטווח הבינוני יהיו הקלות, וזה בתוכנית החומש. התקציב מביא לכולנו אפשרויות חדשות אמתיות. האפשרות היא גם במבנה המשרד וגם במשרד, המשרד משנה את כל תשומות הלב שלו".
מיכל פרנק, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אמרה כי "המשרד היה מורגל מאוד להיות מחולק בין תשתיות - כבישים ומחלפים לבין תפעול תחבורה ציבורית, היום אנחנו עוברים לעבודה הרבה יותר מתואמת שאומרת שרוב העבודה על תשתיות בשנים הקרובות תהיה בתשתיות תחבורה ציבורית".
השרה מיכאלי: "אגרת הגודש קיבלה הרבה תשומת לב, כי זה דבר חדש, זו גזרה, אבל המאסה העיקרית היא התוספות לשירות ולתשתיות של התחבורה הציבורית, נכון שיותר קשה לנסח את זה בכותרת כי זה נבנה בהדרגה, אבל זה הגדול. בתקציב הביצוע לשנת 2022 שיעמוד על 38 מיליארד שקל, שימו לב לעוגה, 80% מיועדים לצרכי התחבורה הציבורית ו-20% לכבישים".
|
|
|
מנכ"ל המשרד הציגה כי תוכנית החומש לשנים 2022-2026 כוללת תוספות של 7 וחצי מיליארד שקל לשירות - אוטובוסים, רכבות ורכבות קלות, הגדלת התדירות ותוספת קווים. 46 מיליארד שקל בתוכנית מיועדים לפיתוח הרכבת - נתיבים במוקדים משמעותיים, מסילות כפולות, חשמול. 6 מיליארד שקל מיועדים לנתיבי תחבורה ציבורית, 2.8 מיליארד שקל לבטיחות בדרכים ומוקדי סיכון, וכן 2 מיליארד שקל להם יתווספו תקציבים נוספים לצמצום פערים במגזר הערבי. 2 מיליארד שקל מיועדים לשבילי אופניים, ו-3.5 מיליארד שקל למסופי אוטובוסים.
לעניין המגזר הערבי הוצג כי סה"כ התקציבים שיושקעו בתוכנית החומש יכללו: 3.1 מיליארד ש"ח לתשתיות, 1.7 מיליארד שקל לתחבורה ציבורית ו-140 מיליון שקל בהסברה והדרכה, כאשר היעד הוא הפחתה של 9% במספר הנפגעים קשה או קטלני, ביחס למספר בשנים 2020-2016.
עוד הציגה פרנק עלייה בסובסידיות לתחבורה הציבורית, כאשר זו צפויה לעמוד בשנת 2022 על כ-11.75 מיליארד שקל, והציגה כי הנסיעות באוטובוסים לציבור מסובסדות בגובה של בין 50 ל-70 אחוזים.
בנוסף הציגה פרנק כי לעניין אלימות כלפי נהגי אוטובוסים, נעשית עבודה עם המשרד לביטחון פנים להחמרת האכיפה.
|
|
|
השרה מיכאלי התייחסה למחסור בנהגים: "היום נהג אוטובוס זה בכלל לא מקצוע מוסדר, אני מקווה שנראה גם נהגות בעתיד הקרוב, ההכשרה שלו שונה בין מפעיל למפעיל, ויש לפעול כדי להעצים אותם, לתת להם כלים ותנאים טובים יותר, במקביל לשפר את היחס של הציבור לכך". פרנק: "אנחנו נצטרך לגייס אלפי נהגים, אנחנו עובדים על תוכנית עם לוחות זמנים, שישתלבו עם העליות בתוספות השירות. אנחנו עובדים על שיפור תנאי העסקה, על שיפור תנאי העבודה, על תודעה והליך גיוס והכשרה".
מניתוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי בשנת 2021 הצעת התקציב המקורי נטו של משרד התחבורה הינה כ-33 מיליארד ש"ח, ההוצאה המותנית כ-1.5 מיליארד ש"ח, תקציב קורונה כ-3.3 מיליארד ש"ח והתקציב נטו כולל קורונה כ-36.3 מיליארד ש"ח. בשנת 2022 הצעת התקציב המקורי נטו של המשרד הינה כ-36.6 מיליארד ש"ח, ההוצאה המותנית כ-1.8 מיליארד ש"ח והתקציב המקורי ברוטו כ-38.3 מיליארד ש"ח.
|
|
|
חברי הכנסת אמרו כי הפערים בתחבורה הציבורית בין הפריפריה למרכז, אינם מצדיקים פגיעה בפריפריה הסובלת מפקקים ומנגד אינה נהנית מתחבורה ציבורית טובה.
|
|