X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הניתוק מהשורשים גובר [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
45% מהלא-דתיים לא שומרים כשרות
מחקר על תפישותיו והרגליו של הציבור הלא-דתי בישראל מלמדים כי מקרב השומרים כשרות ברמה כזו או אחרת מידת האמון ברבנות גבוהה בהרבה מאשר כשרות צהר 37% מהצעירים אינם רואים חשיבות בחיבור למורשת היהודית לרוב הלא-דתיים חשוב לקיים טקסים על-פי המסורת

45% מן הישראלים הלא-דתיים כלל אינם מקפידים על אוכל כשר. כך עולה מסקר מקיף שבחן את הזיקה למסורת ונערך על-ידי מכון מסקר בהנחיית הד"ר עדו ליברמן עבור מרכז ראש יהודי בתל אביב. הסקר הייחודי נערך בקרב שלושה סוגי ציבור - חילוני, מסורתי לא-דתי ומסורתי. הוא אינו כולל את מי שמגדירים את עצמם דתיים, דתיים לאומיים או חרדים.
בקרב החילונים בלבד הנתון לגבי אי-שמירת כשרות אף גבוה יותר - 73%. בקרב כלל המשיבים הלא-דתיים, 27% מקפידים על כשרות באופן מלא, 17% בדרך כלל, ו-11% ציינו 'עד כמה שניתן'. הנתונים באשר לשמירת כשרות בארץ יחסית דומים, אך החמירו מעט לשלילה - כלומר לפחות הקפדה על שמירת כשרות בחו"ל. לדוגמה, רק 17% מקפידים בחו"ל באופן מלא על הכשרות, לעומת 27% בארץ.
באופן מפתיע, רמת האמון שרוחש הציבור הלא-דתי לכשרות הממלכתית שנותנת הרבנות גבוה יותר מאשר כשרות צהר. כ-56% מהלא-דתיים סומכים על הרבנות המקומית, 22% על השגחת ארגון צהר ו-21% על השגחת בד"ץ. מידת האמון בהשגחת צהר נמוכה יותר בקרב הציבור המסורתי לסוגיו ובקרב צעירים עד גיל 30. האמון ברבנות המקומית גבוה דווקא בקרב הציבור המסורתי שאינו דתי.
כמחצית המשיבים (48%) ציינו כי הכרחי שברית המילה לבן הנולד להם תתקיים כפי המסורת, ורבע (25%) נוספים ציינו שחשוב שתתקיים באופן זה. 8% נוספים ציינו כי העניין חשוב להם במידה בינונית. 5%.11 ציינו כי לא חשוב להם האופן שבו נערכת הברית, ו-7% אף ציינו שזה בשום פנים ואופן לא חשוב להם.
באחוזים פחותים מעט, אך עדיין נעים בין 55% ל-70%, ציינו המשיבים כי הכרחי או חשוב
מבחינתם לקיים אירועים כגון חתונה, בר מצווה או לוויה, באורח יהודי מסורתי.

חצי עושים קידוש

כמחצית (53%) מקרב הציבור הלא-דתי, ציינו כי בביתם מתקיימת סעודת שבת ברוח יהודית מסורתית הכוללת קידוש בקביעות ו-46% השיבו כי הם נוהגים להדליק נרות שבת. 67% ענו כי הם שמחים להשתתף בסעודת שבת מסורתית כשמזדמן להם, ו-39% אף הוסיפו כי זה נכון או נכון מאוד שישמחו לקבל הזמנה מדי פעם לסעודת שבת במשפחה דתית כדי לחוות סעודת שבת אצלם. בהמשך לכך, 49% גם ישמחו להיות מוזמנים לקידוש שבת קהילתי.
50% מכלל המשיבים ציינו כי חשוב להם להיות מחוברים למסורת היהודית בדרך כזו או אחרת, במידה רבה או רבה מאוד, 22% במידה בינונית, 18% במידה נמוכה או נמוכה מאוד ו-10% ציינו כי הדבר כלל לא חשוב להם. אצל החילונים יש פחות חשיבות לחיבור למסורת מאשר אצל המסורתיים, וכך כמובן גם בפילוח מבחינת גילים - ניכר כי ל-37% מהצעירים הלא-דתיים הנושא אינו חשוב או פחות חשוב, לעומת כרבע מבני 30 ומעלה.

דקה לתפילין?
[צילום: AP]

16% מכלל המשיבים הגברים ציינו כי הם מניחים תפילין בכל יום (5% מקרב החילונים). אחוז דומה ציין כי הוא מניח תפילין כשמזדמן לו. 35% מקרב הנשים אמרו כי ישמחו אם בן זוגם או קרוב משפחתם יניחו תפילין בקביעות, ו-25% נוספות ישמחו שהם יניחו כשמזדמן להם.
17% מקרב הגברים משתדלים להתפלל תפילה אחת ביום לפחות - כ-3% מקרב החילונים
לעומת 22% ו-50% מקרב המסורתיים הלא-דתיים, והמסורתיים בהתאמה. 30% מקרב החילונים הגברים ציינו כי הם אינם מסרבים להתפלל כשיש להם הזדמנות לכך, כגון בהשלמת מניין או באזכרה. לעומתם, 49% ציינו כי אפילו כשיש להם הזדמנות כזו להתפלל, הם מעדיפים שלא. בקרב כלל הנשים (רובן מקרב המסורתיות), כרבע (24%) משתדלות להתפלל תפילה אחת ביום, אך כמחציתן (49%) ציינו כי הן מעדיפות שלא להתפלל כלל.

התחברות למקורות באמצעות לימוד

44% מהמשיבים ציינו כי הם שמחים כאשר מזמינים אותם ללמוד מקורות יהודיים באווירה לא מחייבת. בהתמקדות בקרב החילונים בלבד, כשליש (32%) ענו כך. רק 19% מהחילונים ציינו כי "המקורות היהודיים אינם חלק מהזהות שלי ואין לי עניין להשקיע בלימוד שלהם". בנוסף, 37% מהחילונים ציינו כי הם לא מעוניינים ללמוד מקורות יהודים בגלל החיבור שלהם לדת.
כמחצית (49%) מכלל המסורתיים-חילונים, ציינו בין שני התחומים שהם הכי מתחברים אליהם מהמקורות, את ספר התנ"ך ו-38% את פרשת השבוע. כל שאר תחומי הלימוד בפער ניכר: 18% בחרו בין שתי האפשרויות שניתנו להם את הקבלה, אחוז זהה את התלמוד, וגם את אגדות חז"ל. למשיבים ניתנו 9 אפשרויות של תחומי לימוד, ורק 6% מהמשיבים בחרו 'אף אחד מהם'.
7.2% מכלל המשיבים בחרו בדרך החרדית כדרך הראויה להם ביותר לחיבור לעולם היהודי, לעומת 11% בדרך הציונית-דתית, 37% בדרך המסורתית, ו-42% בדרך החילונית. בנוסף, 8% בחרו בדרך הקונסרבטיבית/רפורמית (13% מכלל החילונים), ואחוז נמוך מאוד מקרב המסורתיים.

תאריך:  18/11/2021   |   עודכן:  18/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המשטרה: איש עסקים ידוע, המוכר מאוד מתחום הכדורגל, עמד במרכז הונאת ענק בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים כאשר הונה משקיעים במיזמים שהוביל    חשוד גם בעבירות מין ומוסר
עידן יוסף
לאחר כשבוע שבו היו כלואים בתואנת שווא של ריגול, שחררה אותם אנקרה מן הכלא והם נחתו בנתב"ג שם התקבלו בידי משפחתם    ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד הודו לארדואן ולממשלתו
יפעת גדות
הוועדה לזכויות הילד קיימה דיון בנושא הגשמה עצמית    "כל הזמן אומרים שאנחנו מנהיגים של העתיד, אבל הוכחנו שאנחנו מנהיגים כבר עכשיו"    מציינים שלושים שנה לאשרור האמנה הבינלאומית לזכויות הילדים בישראל ושמונים שנה למותו של יאנוש קורצ'אק
עידן יוסף
בכביש 431 אירע פיצוץ אופנוע שבמהלכו הרוכב נהרג - ככל הנראה מדובר בחיסול בעולם התחתון    בנהריה נפצע אדם באורח בינוני מירי במרכז העיר
איציק וולף
שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, קרא לרוסיה לנהוג בשקיפות רבה יותר ביחס לעיבוי כוחות הצבא שלה בגבול עם אוקראינה    מתח ביקורת על ירי הטיל הבליסטי שביצעה רוסיה לצורך השמדת לווין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il