X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
עד עשרה תעריפים אחידים מבוססי מרחק [צילום: טלי טסלר]
מחקר של הכנסת מצא:
ביטול הנחת הערך הצבור יפגע גם בנוסעים "לא מזדמנים"
בניגוד לטענת שר האוצר כאילו רק נוסעים מזדמנים ייפגעו, מצא מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהפגיעה בנוסעים מרפורמת התעריפים של ליברמן ומיכאלי תהיה רחבה הרבה יותר הרפורמה תכלול שני תעריפים לפריפריה "קרובה" ו"רחוקה", אך הטבות רבות יבוטלו
בדלת האחורית: ביטול הערך הצבור יאושר בוועדה
עידן יוסף
השרים מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן יגישו בקרוב לוועדת מחירים הצעה שתייקר כמה הנחות בתחבורה הציבורית - הנחת 20% למבוגר ו-50% לנוער בשימוש בערך צבור ברב-קו והנחות חופשי-חודשי וחופשי-יומי בחלק מערי הארץ
לרשימה המלאה

עידן יוסף
ארגון הנהגים: רפורמת התעריפים תבריח נוסעים מתחבורה ציבורית

רפורמה ללא יעדים מדידים
משרדי התחבורה והאוצר אומנם טוענים שההתייקרות תאפשר הקצאת יותר כסף לתשתיות התחבורה הציבורית ולהגדלת היקף השירות והתדירות, אך ככל שהמהלכים הנוכחיים יבריחו נוסעים מן התחבורה הציבורית לרכב הפרטי או לאמצעים אחרים, לרבות הליכה ברגל ונסיעה באופניים, יצא שכרנו בהפסדנו.
במקום לעלות, שיעור המשתמשים בתחבורה הציבורית הולך ופוחת - וזאת בניגוד למדיניות הממשלה. ללא קביעת יעדים מדידים להגדלת שיעור משתמשי התחבורה הציבורית בכל ישוב, בכל שנה, לא ניתן יהיה לעקוב האם עומדת המדינה ביעדים שהציבה לעצמה.
באופן שיטתי, מנותקת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה מהשטח. בכל פעם שהיא מכינה במחשכים רפורמה בתחבורה הציבורית היא משאירה חלק מהנוסעים בתחנה, מה שמצריך אותה לבצע בהמשך תיקונים שאותם יכלה למנוע מראש לוּ רק הייתה נוהגת שקיפות ומשתפת את רעיונותיה להערות הציבור, בצירוף מסמך RIA לבחינת השפעות האסדרה, Assessment Impact Regulatory.
חישוב התעריפים מתעלם הן ממדד הפריפריאליות של הישוב והן ממדד האפקטיביות של השירות ביחס למספר התושבים. דהיינו נוסע בפריפריה ישלם מחיר זהה על אותו מרחק כמו הנוסע במרכז הארץ. זאת למרות שאיכות המוצר אותו מקבל הנוסע בפריפריה נמוכה בהרבה. לדוגמה, בעוד שלנוסע בגוש-דן יהיו 10-20 נסיעות ישירות בשעה מנקודת המוצא לנקודת היעד, לנוסע בפריפריה תהיה רק נסיעה אחת או שתיים בשעה, ובמסלול ארוך ומתפתל. על הרשות לתחבורה ציבורית להציע לוועדת המחירים לקבוע מערכת תעריפים הפרשית (דיפרנציאלית) שתשקלל אוטומטית את תעריף הנסיעה בהתאם לאיכות המוצר.

ב-1 באפריל 2022 צפויה היכנס לתוקף רפורמת תעריפים חדשה בתחבורה הציבורית, הטומנת בחובה התייקרות חדשה של עד 25% בנסיעה בתחבורה הציבורית. כפי שנחשף לראשונה ב-News1, שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ושרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) הסכימו ביניהם על ביטול הנחת התשלום ב"ערך הצבור". יודגש, כי אין מדובר בביטול אפשרות התשלום בערך הצבור אלא בביטול ההנחה הקבועה עליו של 20%. ביטול הנחת הערך הצבור בטענה כי הנחה זו רק נועדה לתמרץ נוסעים להשתמש ברב-קו ולא לשלם במזומן.
ליברמן אף טען כי בערך הצבור עשו שימוש נוסעים מזדמנים ולכן נכון לבטל את ההנחה. אולם מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), שערכה החוקרת רינת בניטה, מעלה כי טענה זו אינה נכונה. במחקר, שהוכן לקראת דיון (יום ג', 22.3.22) בוועדת הכלכלה בנושא הרפורמה המתוכננת, נכתב כי בקרב הנוסעים הרגילים (לא אוכלוסייה הזכאית להנחות, ע.י.) ישנם לא רק "נוסעים מזדמנים", שלא עושים שימוש קבוע בתחבורה הציבורית, אלא גם משתמשים שנוסעים בתחבורה הציבורית באופן קבוע, אבל בתדירות או במרחק שלא מצדיקים רכישה של חוזה תקופתי, ונהנו עד כה מהטבת הערך הצבור ברב-קו. בין אוכלוסיות אלו אפשר למנות עובדים שמועסקים במודל עבודה היברידי, אנשי מקצוע שנדרשים לנסיעות אחת לשבוע בלבד וסטודנטים בהיקף לימודים חלקי.
אין שקיפות
מתברר כי גם כעת, כשבוע וחצי בלבד לפני כניסת הרפורמה לתוקף, שומרת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה את הקלפים קרוב לחזה ומסרבת לנדב עליה פרטים אפילו למרכז המחקר והמידע של הכנסת (וכן לעיתונות, ע.י.), בטענה שמרבית פרטי הרפורמה טרם הוחלטו, ו"בימים אלו" מתבצעת עבודת מטה במשרד התחבורה שנועדה להבטיח כי רפורמת השירות תיטיב עם נוסעי התחבורה הציבורית.
אפילו מידע על התעריפים ההיסטוריים שיבוטלו לא נמסר, ולכן אין ביכולתו של הממ"מ לערוך השוואה של תשלום הנוסע לפני הרפורמה ואחריה. כל שמסכימה הרשות הוא למסור פרטים כלליים שלפיהם, "במסגרת אישור התקציב אישרה הממשלה עקרונות לרפורמת שירות בתעריפי התחבורה הציבורית" וכי "רפורמת השירות בתעריפים צפויה לפשט את התעריפים ולהפוך אותם לנגישים עבור הנוסעים". עוד נמסר כי "תעריפי התחבורה יקבעו על בסיס מתודולוגיה ברורה ושקופה, וכן צפוי איחוד בין התעריפים הנהוגים באמצעי התשלום השונים כך שתתייתר ההשוואה ביניהם ותקל על הנוסעים". בהקשר זה נמסר כי "פישוט התעריפים, ומעבר לתעריפים מבוססי מרחק, עומדים בקנה אחד עם הפרקטיקה הבינלאומית המיטבית".
באשר לשאלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנוגע לסוגיית ההסדרים הייחודיים שבמסגרתם הוענקו הנחות על בסיס מקום מגורים, נמסר כי ברפורמת השירות ימשיך המשרד לשים דגש על תושבי הפריפריה, והתעריפים העירוניים באזורי הפריפריה יהיו נמוכים יותר מהתעריפים במרכזי המטרופולין. כך, צפויים להיקבע שני תעריפים נפרדים לפריפריה "קרובה" ו"רחוקה", כפי שהונהג ביישומוני התיקוף בתחבורה הציבורית עד כה.
כמו-כן, צוין בתשובת המשרד כי במסגרת רפורמת השירות אף נשקלות הנחות נוספות לציבור הנוסעים, בין היתר, מתן הנחות שיטיבו באופן מהותי עם נוסעים שמתבססים על קישוריות לביצוע נסיעות (באמצעות מעבר בין קווים שונים, ע.י.).
למרות פניית הממ"מ בנושא, לא נמסר בתשובת הרשות האם ובאיזה אופן תהיה עלייה בסך התשלום מצד נוסעי התחבורה הציבורית שאינם זכאים להנחה מיוחדת, ושלא רוכשים חוזה תקופתי (מינוי).

תאריך:  22/03/2022   |   עודכן:  22/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביטול הנחת הערך הצבור יפגע גם בנוסעים "לא מזדמנים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מרכז מחקר ומידע
עידן יוסף
בשנים 2020-2019 נפתחו יותר מ-10,000 תיקי עבירות מין    ל-70% מבין החשודים בתיקי עבירות מין נגד נשים שנפתחו ב-2019 יש לפחות תיק אחד נוסף בגין עבירות מין
עידן יוסף
מחקר שחיבר מרכז המידע והמחקר של הכנסת חושף כי למשרד העבודה חסרים נתונים רבים שאמורים היו לשמש אותו לצורך אכיפת איסור העסקה פוגענית בשבת    ח"כ משה אבוטבול: "לא זו בלבד שהפרת החוק לא מוגרה, אלא הנושא הפך למכת-מדינה"
עידן יוסף
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה לנציג הקרן: זה משהו שאתם צריכים לא לישון בלילה בגללו, ולקום בבוקר עם תוכנית. אני מרגישה חוסר אכפתיות בתוך הקרן הזו וחוסר הבנה לאיך המדינה שלנו נראית    נציג הקרן: "הכסף נועד להקמת מתקני השבה ופיתוח מפעלי מיחזור"
עידן יוסף
אין יוזמה לאכיפת חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על-ידי ישות מדינית זרה ואין שום הפעלת סמכות מצד משרד המשפטים ורשם העמותות, כדי לאכוף אותו גם לאחר שתלונות שהוגשו בנושא נמצאו צודקות
מירב ארד
שיעור הנשים מקרב הנרשמים החדשים כדורשי העבודה במשבר הקורונה עומד על 55.7%    55.4% מהתביעות לקבלת דמי אבטלה הוגשו על-ידי נשים    ב-15 השנים האחרונות שיעור הנשים מקרב מקבלי דמי האבטלה היה גבוה משיעור הגברים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il