ממשלת ישראל אישרה (יום א', 18.9.22) בישיבתה השבועית הצעת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ לאשר את תוכנית החומש הלאומית לבטיחות בדרכים שגיבשה הרלב"ד. כמו-כן אישרה הממשלה לתקצב פיילוט ליישום התוכנית בסך 80 מלש"ח.
במסגרת התוכנית, הוטל על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להקים ועדת תיאום בראשות הרלב"ד לצורך קידום עבודה בין-משרדית מתואמת לחיזוק פעילות הממשלה להגברת הבטיחות בדרכים.
יישום השלב הראשון של התוכנית הרב-שנתית ייצא לדרך מיד, עוד ב-2022. במסגרת שלב זה, ייבחר אשכול אזורי על-פי קריטריונים מקצועיים שיגובשו ברלב"ד. לצורך מימון השלב הראשון אושר לאגם תקציב בסך 80 מלש"ח מהמקורות הבאים: 35 מלש"ח מתקציב
משרד התחבורה, 15 מלש"ח מתקציב תוספתי של משרד התחבורה עבור הרלב"ד לצורך מימון תגבור אמצעי אכיפה, נהגים צעירים, משאיות והיסעים, הכשרת דו-גלגלי, הסברה וניהול, 23 מלש"ח מתקציב שהוקצה לבטיחות בדרכים במסגרת "עיר בטוחה", ו-7 מלש"ח מהתקציבים שהוקצו במסגרת החלטת הממשלה מס' 550 עבור תוכנית לצמצום פערים בחברה הערבית עד לשנת 2026.
תוכנית החומש הלאומית כוללת טיפול בנושאים הבאים:
- חברה ערבית: הפחתת שיעור המעורבות והנפגעים בתאונות דרכים בקרב החברה הערבית, לרבות הפחתת היפגעות ילדים ונהגים צעירים, צמצום מוקדי סיכון ביישובי החברה הערבית וקביעת יעדים נוספים ליצירת אקלים בטיחות ציבורי ופיתוח אמצעי חינוך הסברה והכשרה לאוכלוסיות בסיכון.
- עיר בטוחה: הגברת הבטיחות במרחב העירוני, לרבות באמצעות צמצום פגיעות במהלך חציית כבישים ובקרבת מוסדות חינוך, מרכזי יום ודיורים מוגנים (בדגש על אוכלוסיות הילדים והאזרחים הוותיקים); האטת מהירות הנסיעה; הפחתת שיעור המעורבות והנפגעים בתאונות דרכים בקרב הרוכבים על כלים זעירים והגברת האכיפה העירונית.
- נהגים צעירים: הפחתת שיעור המעורבות והנפגעים בתאונות דרכים בקרב
אוכלוסיית הצעירים, בין היתר באמצעות יצירת יעדים לשיפור מיומנויות תפיסת סכנה של נהגים צעירים; יצירת אקלים בטיחות משפחתי וחברי ועידוד מנהיגות צעירה והתערבויות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.
- רכב כבד: הפחתת שיעור המעורבות והנפגעים בקרב נהגי משא כבד, אוטובוסים.
- דו-גלגלי: הפחתת היפגעות חמורה של רוכבי דו-גלגלי.
- אכיפה: הגברת וייעול האכיפה הארצית בתווך העירוני והבין עירוני, לרבות הפעלת מתנדבים; הוספת ניידות; הגברת המודעות לאכיפה; שימוש ופיתוח אמצעי אכיפה וניטור אוטומטים ודיגיטליים חדשניים ומתקדמים, לרבות בחינת האפשרות למתן סמכויות אכיפה דיגיטלית לרשויות המקומיות וטיפול בנהגים רצידיוויסטים.
- בדרכים בין-עירוניות: יעדים לטיפול מואץ במוקדי סיכון בדרכים בין-עירוניות, בין היתר במטרה להביא להפחתת תאונות בדרכים חד מסלוליות, הפחתת היפגעות חמורה בתאונות אופנועים והתאמת אחזקת כביש לרמה נדרשת.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ
מרב מיכאלי: "מאז ממשלת שרון לא אישרה ממשלת ישראל תוכנית למאבק בתאונות הדרכים. אני גאה שהממשלה אישרה היום תוכנית לאומית למאבק בתאונות הדרכים שהיעד שלה הוא להפחית ב-5 שנים ב-50% את הנפגעות והנפגעים. אנחנו נלחמות ונלחמים על החיים, נלחמות ונלחמים על הבטיחות".