הלך לעולמו (13.10.22) הטייס והקברניט האגדי עודד אברבנאל, מוותיקי הטייסים בארץ ומראשוני טייסי חיל-האוויר ו"אל-על". אברבנאל היה קברניט מטוס אל-על שנחטף לאלג'יריה ב-1968. בן 96 היה במותו.
אברבנאל היה מחלוצי התעופה העברית, בעל ותק של עשרות שנות טיסה. היה טייס וקברניט בחיל-האוויר ובהמשך קברניט באל על למעלה מ-30 שנה. עטור תהילה רב פעלים ועלילות בעל עיטור המופת וצל"ש הרמטכ"ל נודע כטייס מקצוען, בעל תושייה וקור רוח, ולא פעם כטייס הצליח להיחלץ מכמעט תאונה-אסון תעופה, תהודות לתושייתו וקור רוחו.
פרקי חייו
עודד נולד ב-1926 בתל אביב. אמו מרים ילידת יפו בת למשפחת ביל"ויים, אביו זאב יליד רוסיה שעלה לארץ כנער ב-1910 כדי שילמד בגימנסיה העברית הרצליה. המשפחה התגוררה בפינת הרחובות אלנבי וביאליק בתל אביב. בבעלות המשפחה הייתה חנות בגדים מצליחה בתל אביב. עודד למד בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב. עימו יחד באותו מחזור למדו העיתונאי נתן דונביץ, הסופר אוריאל אופק וידוענים נוספים.
כבר מגיל ילדות חלם עודד להיות טייס ולמד והתעניין בנושא הטייס והתעופה וכבר בהיותו בגיל 16 בשנת 1942 השתתף בקורס ואימוני דאייה בבית הספר לדאייה בגבעת המורה ליד עפולה וכעבור שנים אחדות עסק בהדרכה בנושא הדאייה. כשסיים לימודיו בגימנסיה ב-1944 ערב מלחמת העולם השנייה והוא בן 18 החל ללמוד תעופה בקלאב תעופה של תל אביב. עודד ביקש להתגייס לחיל-האוויר המלכותי אך הדבר לא הסתייע. הוא נסע לארצות הברית ללמוד באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק.
קורס טייס בקליפורניה בשיתוף "ההגנה"
בעיצומה של מלחמת העצמאות השתתף עודד אברבנאל בקורס טייס "אזרחי" שנפתח בראשית מרס 1948 בשיתוף ארגון "ההגנה" בבית ספר לטיסה בבייקרספילד, במדינת קליפורניה. בעלת בית הספר לטיסה הייתה אלינור רודניק, צעירה בת 22 בתו של אוסקר רודניק, אחד מהיהודים העשירים בארה"ב תומך ידוע במפעל הציוני. בקורס השתתפו 13 אנשים (11 גברים ושתי נשים), אנשי ארגון "ההגנה" וסטודנטים ארץ ישראלים ששהו בארצות הברית. הקורס היה חשאי, נמשך 4 חודשים והדריכו בו מדריכים מארצות הברית. יחד עם אברבנאל בקורס היו
שלמה להט (לנדאו) לימים סגן מפקד חיל-האוויר ומנכ"ל אל-על, זהרה לויטוב, אמנון ברמן, עמנואל רוטשטיין, מאיר חופשי ונוספים.
מתגייס לחיל-האוויר הישראלי
ביוני 1948 שב אברבנאל לארץ הוצב כטייס בטייסת 1 של חיל-האוויר הישראלי שהיה אז בראשיתו, ונטל חלק כטייס בפעילות המלחמתית והמבצעית של החייל בתקופת מלחמת העצמאות שכללה גיחות הפצצה, אספקה ליישובים הנצורים, פינוי פצועים ועוד. אברבנאל שירת שנים אחדות בחיל-האוויר כטייס במטוסים קלים, כקברניט דקוטה וכמדריך טייס.
בהיותו מדריך טיסה בחיל-האוויר הנחית עודד מטוס עם חניך שמנועו כבה באוויר. לאחר תיקון התקלה המריא בשנית ושוב כבה המנוע באוויר ושוב הנחית עודד את המטוס עם חניכו ללא פגע. על מעשה זה הוענק לו בתחילת שנות ה-50 צל"ש הרמטכ"ל.
הצלת הצנחן שמצנחו נתפס במטוס
ב-14 בדצמבר 1950, הטיס עודד כטייס חיל-האוויר מטוס דקוטה עמוס צנחנים שצנחו בדבוקות במפגן צניחה בפני חיילים ליד צריפין. במהלך ההצנחה נתפסה חופת מצנחו של אחד הצנחנים גורג' פרלוס בן ה-24, בזנב הגלגל האחורי של המטוס והצנחן נשאר תלוי בן שמיים לארץ. מדריך הצניחה שמואל (סמי) רפאל הבחין בנעשה ותוך גילוי תושייה ואומץ השתלשל מבעד לפתח המטוס כשהוא קשור לכבל, התיר את הסתבכות המצנח באמצעות עוגן חילוץ והצליח לגרור, יחד עם צנחנים נוספים שהיו במטוס, את הצנחן לתוך המטוס.
פעולת החילוץ התאפשרה הודות לקור רוחו ותושייתו של סרן עודד אברבנאל. אברבנאל הגביה טוס וכיבה את אחד המנועים על-מנת להקטין את לחץ האוויר, ועל-ידי זה אִפשר את משיכת הצנחן חזרה לתוך המטוס. ללא תושייתו וקור רוחו ומקצועיותו של הטייס סביר להניח שהצנחן לא היה ניצל. על מעשה זה הוענק לטייס אברבנאל עיטור המופת.
מצטרף כטייס ל"אל אל"
באוגוסט 1952 השתחרר סרן עודד אברבנאל מצה"ל ובאוקטובר אותה שנה היה לטייס אל-על. ב-1 במארס 1967 הטיס עודד מטוס בואינג מלוד לווינה. בהתקרבו לאזור הנחיתה בווינה סטה המטוס ממסלולו בטעות, כנראה בשל רוחות עזות שנשבו באזור, ובשל בעיה בתקשורת בין הקברניט לפקח הטיסה בשדה בווינה, ונכנס כ-20 ק"מ לתוך המרחב האווירי של הונגריה. מטוס קרב הונגרי מדגם מיג 21 הוזנק לעבר המטוס מלא הנוסעים. בקור רוח התעלם עודד מהמיג ההונגרי ותוך דקות ספורות לאחר שקיבל הוראות לתקן את כיון הנסיעה נחת בשדה התעופה בווינה.
בעקבות אירוע זה נערכה חקירה מטעם אגף התעופה האזרחית בישראל. אברבנאל הושעה למשך חודש אולם בתום החקירה נקבע כי לא עבר על כללי הטיסה, הוחזר לו רישיון הטייס והוא חזר לעבודתו כטייס באל-על, אך נשללה זכותו לשמש כקברניט מדריך במשך כשנה.
קברניט מטוס אל-על שנחטף לאלג'יר
ביולי 1968 היה עודד קברניט מטוס אל-על שנחטף בדרכו מרומא ללוד על-ידי מחבלים לאלג'יר. המחבלים השתלטו על המטוס כ-20 דקות לאחר המראתו, איימו בנשק על הנוסעים והורו להם להרים ידיהם. אחד מהמחבלים פרץ לתא הטייסים. הטייסים חשבו כי מדובר בנוסע שיכור וביקשו להוציאו מהתא. אולם אז התנגד המחבל ושלף אקדח. הקצין הראשון, מעוז פורז, אחז בידו של המחבל במטרה להפיל את האקדח. בתגובה הכה המחבל את פורז בראשו בקת האקדח ופצע אותו.
לאחר מכן ירה המחבל לכוון ראשו של פורז אך החטיא. קברניט המטוס, עודד אברבנאל הצליח בסופו של דבר להרגיע את החוטפים ולהנחית בביטחה את מטוס הבואינג באלג'יר שם הופרדו היהודים והישראלים משאר הנוסעים. בהמשך, לאחר 4 ימים שוחררו גם הנשים והילדים והוטסו לישראל. 12 הגברים שנותרו (שבעה אנשי צוות ועוד 5 נוסעים) הוחזקו כבני-ערובה באלג'יר 39 יום ושוחררו ב-1 בספטמבר 1968 לאחר שישראל הסכימה לשחרר 24 מחבלים שהיו כלואים בישראל "ללא דם על הידיים".
קברניט בכיר במטוס ג'מבו
בהמשך עבודתו באל-על הטיס אברבנאל כקברניט בכיר את מטוסי הג'אמבו של חברת "אל-על". אברבנאל היה דמות בולטת וכריזמאטית באל-על. לצד עבודתו כטייס היה נציג ועד הטייסים וצוותי האוויר, הרבה להאבק למען חבריו ולשיפור הבטיחות בטיסות ותנאי הטיסות ונקלע בשל כך לא פעם לעימותים עם הנהלת "אל-על".
באוגוסט 1986 בגיל 60 לערך פרש עודד אברבנאל מאל-על לאחר למעלה מ-30 שנות עבודה באל-על ו-45 שנות טיסה בהן צבר אלפי שעות טיסה. אברבנאל התגורר עם משפחתו במשך שנים רבות בשכונת צהלה בתל אביב. לפני מספר שנים עברו לשרון. הוא הובא לקבורה ביום ו' (14.10.22) בבית העלמין של מושב נורדיה.