X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אפק. "כאוס, לא משילות" [צילום: עופר עמרם]
הפצ"ר לשעבר: הרפורמה תפגע במאבק בטרור
שרון אפק, כיום המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, מזהיר שהצעותיו של רוטמן יפגעו בהגנה המשפטית לבכירי צה"ל ומשרד הביטחון במישור הבינלאומי
זו ההגנה המשפטית שאנו מייחלים לה?
שרון אפק
דברי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לייעוץ וחקיקה בכנס איגוד המשפטנים [כ"ב בטבת תשפ"ג, 15.01.2023]
לרשימה המלאה

הרפורמה המוצעת במעמדם של היועצים המשפטיים תפגע משמעותית בחופש הפעולה במאבק בטרור, בשל החשש מפני הוצאת צווי מעצר בחו"ל נגד בכירי צה"ל ומערכת הביטחון. כך מזהיר (15.1.23) המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לייעוץ וחקיקה, אלוף (מיל') שרון אפק, שהיה עד השנה שעברה הפרקליט הצבאי הראשי.
בדברו בכנס איגוד המשפטנים אמר אפק, כי עד כה יכול היה צה"ל לומר לדורשים לפתוח בחקירות נגד אנשיו, כי לפני תקיפה ניתן ייעוץ משפטי "על-ידי הגורמים המקצועיים ביותר, מומחים לדיני לחימה בפרקליטות הצבאית וגם בייעוץ המשפטי לממשלה. הם אלה שיושבים בדיונים בצבא ובקבינט. משפטנים בעלי ידע והבנה עמוקה בתחום, ששמם יוצא לפניהם בעולם. היועצים המשפטיים הם עצמאיים, כפופים רק לחוק, הם הפרשנים המחייבים של הדין, שיקול דעתם המקצועי אינו כפוף לשר.
"במקרה הזה לא תהיה חקירה מחוץ לגבולות המדינה. לא יוצאו צווי מעצר בחו"ל נגד בכירי הצבא ומערכת הביטחון. חופש הפעולה של הצבא במאבק בטרור יישמר. מהי חומת המגן של המפקדים והדרג המדיני במקרים כאלה? אומר לכם בצורה ברורה. חומת המגן היא המקצועיות והעצמאות של הייעוץ המשפטי הציבורי. המקצועיות והעצמאות - הן ולא אחרת. אני שב וחוזר - מקצועיות ועצמאות; עצמאות ומקצועיות. הדבר הוכח בהרבה מאוד הזדמנויות. אני הייתי שם.
"עכשיו תדמיינו תרחיש חלופי - אותן פגישות נערכות עם יועץ משפטי שהוא איש אמון, שמונה לתפקיד בשל נאמנותו, שאינו איש מקצוע רב ניסיון בתחום, שחוות דעתו אינה מחייבת כלל, שאם יערים קשיים על השר, הוא עלול למצוא עצמו בסכנת פיטורין. הוא זה שנתן ייעוץ מקצועי, לא מחייב, לפני הפעולה. מה דעתכם על התרחיש השני? איך הייתה מסתיימת הפגישה במקרה הזה? האם זו ההגנה המשפטית שאנו מייחלים לה? מה דעתם של מקבלי ההחלטות ששולחים את הטייס לתקיפה? זה התרחיש שהם רוצים? זה התרחיש שהם באמת רוצים? צריך להסתכל למציאות בעיניים פקוחות: אלה המשמעויות של ההצעות שעומדות על הפרק".
אפק התייחס להצעותיו של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, ולפיהן חוות דעתם של היועצים המשפטיים לא תחייב את השר, כל שר וכל רשות יוכלו לבחור בייצוג פרטי והיועץ המשפטי ייבחר כמשרת אמון. הוא הציג שורה של תרחישים, בהם לשיטתו ייפגעו הייעוץ המשפטי והאינטרס הציבורי, למשל: פסילת הצעה במכרז של גורם שהשר חפץ ביקרו, בחינת ניגוד עניינים של השר, בחינת מינוי אנשי שלומו של השר שאינם עומדים בתנאים הנדרשים, החלטות פוליטיות ערב בחירות והפעלת מערך האכיפה המשרדי.
"חבים נאמנות לציבור כולו"
עוד תהה אפק, מה יקרה אם שלושה עורכי דין ייצגו שלושה גופים ממשלתיים באותו הליך ויציגו שלוש עמדות מנוגדות. "והרי חילוקי דעות כאלה הם דבר של יום ביומו, והדבר הוא מתכון לכאוס. כאוס ולא משילות. ואם יופיע עורך דין פרטי מטעם השר, עד כמה יוכל בית המשפט לסמוך על כך שהעמדה אכן נבחנה בראי האינטרס הציבורי, באופן מקצועי וישר? עד כמה יוכל בית המשפט לצאת מתוך הנחה כזו? עד כמה ניתן יהיה להבטיח את חזקת התקינות המנהלית? האם בכלל תעמוד חזקת התקינות המינהלית?".
לדברי אפק, "כבר כיום היועצים המשפטיים הם אנשי אמון, אלא שאנחנו חבים חובת נאמנות לציבור כולו. לא לאדם מסוים, לא לשר מסוים ולא למפלגה מסוימת. אנחנו חבים נאמנות לציבור כולו. אנחנו חייבים לציבור חובה כפולה - גם לקדם את מדיניות הממשלה שבה הציבור בחר; וגם לשמור על האינטרס הציבורי ועל שלטון החוק". היועצים המשפטיים, המשיך, שומרים על הקופה הציבורית, טוהר המידות, דיני הבחירות והפרטיות ומונעים שחיתות וחוסמים השפעה פסולה של קבוצות לחץ.
"ההצעות שעומדות על הפרק אינן עניינם הפרטי של המשפטנים. אנחנו אמצעי, מכשיר של הציבור, אחת הערובות החשובות לשמירה על שלטון החוק ועל האינטרס הציבורי. הכלים שברשותנו הם ידע מקצועי רחב, ניסיון, יושר, עמוד שדרה מקצועי וערכי, והעצמאות שלנו", הוסיף אפק.
לדברי אפק, "הרפורמות שמוצעות כעת מרחיקות לכת בשינוי שהן מבקשות להוביל. אך במנותק מכל יוזמה שעל הפרק, ובאופן פנימי ויזום מתוכנו, אנחנו חייבים לפעול כל העת כדי להשתפר, להיות קשובים לביקורת, להתמקצע ולמלא את תפקידנו בצורה הטובה ביותר. לא כי כופים עלינו ולא כי מבקרים אותנו, אלא כיוון שגם זה חלק מאחריותנו לציבור - ומהציפיות מאיתנו.
"כמו מערכות נוספות בשירות הציבורי, יש לנו במה להשתפר. להיות יעילים יותר, להיות מהירים יותר, ממוקדים יותר, נגישים יותר, לתת שירות טוב יותר, להיות מחוברים יותר לטכנולוגיה עדכנית. אנחנו צריכים להיות קשובים לביקורת, לביקורת שמטרתה לשפר ולא להרוס. ולא רק להכיר בחשיבות הביקורת, אלא לקחת אחריות ולפעול באופן יזום, במעשים, כדי להשתפר ולמלא את תפקידנו בצורה הטובה ביותר".

תאריך:  15/01/2023   |   עודכן:  15/01/2023
+מי הזיז את הגלימה שלי
08:40 16/01/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

נדמה כי שינוי ערכי, מהותי, עמוק ויסודי כמו מהפכת המשפט, מחולל פאניקה והיסטריה מיותרת אך טבעית

ברק. כיתת יורים [צילום: מתוך יוטיוב]
+יו"ר ההסתדרות נפגש בחשאי עם לפיד
21:24 15/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ראש האופוזיציה נפגש בביתו עם ארנון בר-דוד וניסה לרתום אותו למאבק בתוכניות המשפטיות של הממשלה  ▪  כלל לא בטוח שבר-דוד ייענה לקריאתו של לפיד, ובשלב הזה הוא אפילו לא נותן אור ירוק לפרקליטים המוחים נגד חוק היועמ"שים להכריז על סכסוך עבודה

יאיר לפיד וארנון בר-דוד [צילום ארכיון: לשכת ראש הממשלה]
+זו ההגנה המשפטית שאנו מייחלים לה?
19:30 15/01/23  |  שרון אפק   |   לרשימה המלאה

דברי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לייעוץ וחקיקה בכנס איגוד המשפטנים [כ"ב בטבת תשפ"ג, 15.01.2023]

מי יגן אחרי חיסול מחבלים [צילום: חסן ג'די, פלאש 90]
+אסתר חיות חייבת להתפטר
14:50 15/01/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה

האם כבוד הנשיאה מסכימה עם כך שכל פסק דין שלה יגרור אחריו שובל ארוך של רינונים וחשדות שמא דבק בו פגם והוא ניתן שלא לגופו של עניין? הניתן בכלל לתאר את הנזק שעלול להיגרם בכך לבית המשפט בכלל? כשזו תמונת המצב, הרי שהתפטרותה - המיידית - של כבוד הנשיאה אסתר חיות מתחייבת ומתבקשת מאליה

נאום הנשיאה חיות [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+מלחמת האזרחים כבר פה
12:02 15/01/23  |  גדי חיטמן   |   לרשימה המלאה

החברה הישראלית מיליטריסטית באופיה  ▪  היא מתלכדת סביב איום חיצוני  ▪  אין לה ניסיון מוצלח עם מחאות חברתיות

מחאה אוטנתית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+להיות עם נורמלי בארצנו
11:17 15/01/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה

אני קורא לבני גנץ להתעשת, לחשב מסלול מחדש, ולעזוב בהפגנתיות את ההפגנה ברגע שהדגל השחור יעיב על מטרותיה  ▪  גנץ הודיע על כוונתו להשתתף בהפגנה  ▪  האם יעזוב את המקום כאשר יונף בלב תל אביב הדגל של הארגון לשחרור פלשתין כולה! ושל רשות הטרור הפלשתינית? האם לא יראה בהנפת דגל זה קו אדום שאסור לחצות אותו, דגל שחור המתנוסס מעל ההפגנה

גנץ. להתעשת [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפצ"ר לשעבר: הרפורמה תפגע במאבק בטרור
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שרון אפק עצמו יפגע
באום  |  15/01/23 21:44
2
נאמנים לציבור
חרד  |  16/01/23 02:14
3
יש תביעות נגד קציני צהל בחו"ל!
אחד שזוכר  |  16/01/23 08:06
4
יפוטר הפצ"ר לשעבר לאלתר!
פצר שמצר  |  16/01/23 08:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
יוסי דר
האם כבוד הנשיאה מסכימה עם כך שכל פסק דין שלה יגרור אחריו שובל ארוך של רינונים וחשדות שמא דבק בו פגם והוא ניתן שלא לגופו של עניין? הניתן בכלל לתאר את הנזק שעלול להיגרם בכך לבית המשפט בכלל? כשזו תמונת המצב, הרי שהתפטרותה - המיידית - של כבוד הנשיאה אסתר חיות מתחייבת ומתבקשת מאליה
גדי חיטמן
החברה הישראלית מיליטריסטית באופיה    היא מתלכדת סביב איום חיצוני    אין לה ניסיון מוצלח עם מחאות חברתיות
רון בריימן
אני קורא לבני גנץ להתעשת, לחשב מסלול מחדש, ולעזוב בהפגנתיות את ההפגנה ברגע שהדגל השחור יעיב על מטרותיה    גנץ הודיע על כוונתו להשתתף בהפגנה    האם יעזוב את המקום כאשר יונף בלב תל אביב הדגל של הארגון לשחרור פלשתין כולה! ושל רשות הטרור הפלשתינית? האם לא יראה בהנפת דגל זה קו אדום שאסור לחצות אותו, דגל שחור המתנוסס מעל ההפגנה
איציק וולף
נשיא המדינה הצהיר כי הוא מתמקד בניסיון תיווך למניעת המשבר החוקתי המסתמך בישראל, ולמניעת המשך הפילוג בעם    "פועל במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, אינני בטוח בהצלחת המהלך, הפערים משמעותיים"
יעקב קורי
האם חוק תקף גם אם הוא מוביל לאבדון? מי מחליט על כך?    החלופות הן מאוד פשוטות - הפגנות המוניות אל מול שר משטרה פורע חוק שיעשה הכל למיגורן בכוח תוך סכנה לפרוץ מלחמת אחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il