X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מיארה. מציעה לגבש הצעה [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
מיארה: הרפורמה תאפשר לפגוע במאפיינים הדמוקרטיים והיהודיים
חוות דעת מקיפה נגד הצעותיו של לוין: לממשלה ולכנסת יהיו סמכויות בלתי מוגבלות, ואין מנגנונים שימנעו שימוש לרעה בהן; ההצעות חריגות לעומת המקובל בעולם ומהוות סיכון בינלאומי וכלכלי
נתניהו מתנגד להרחקתו מהרפורמה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו מסכים לחוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, ולפיה הוא מנוע מלעסוק ברפורמה המשפטית. כך מסר (2.2.23) פרקליטו, עו"ד מיכאל ראבילו, לבית המשפט העליון. בג"ץ אמור לדון בעתירת התנועה לאיכות השלטון, הדורשת לאכוף על נתניהו את ההסדר בנוגע לרפורמה. ראבילו אומר כי עמדתה של מיארה נמסרה רק הבוקר, כאשר נתניהו יצא לביקור בפריז, ולכן הוא מבקש שבועיים נוספים למסירת תגובתו לעתירה.

"קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת, שאין בו מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית". כך אומרת (2.2.23) היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, בחוות דעתה על הצעות הרפורמה מערכת המשפטית של שר המשפטים, יריב לוין.
במרכז ההצעות: בג"ץ יוכל לבטל חוק רק ברוב של 12 מתוך 15 השופטים, הכנסת תוכל לאשרר מחדש ברוב של 61 ח"כים חוק שבוטל בידי בג"ץ, לקואליציה יהיה רוב של שבעה מבין 11 חברי הוועדה לבחירת שופטים ותבוטל עילת הסבירות. לטענת מיארה, כל אחת מן ההצעות, ובוודאי הצטברותן, יובילו לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות.
"כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים, היורדים לשורש עקרון הפרדת הרשויות, העצמאות השיפוטית והמקצועיות של הרשות השופטת, ההגנה על זכויות הפרט, שלטון החוק והשמירה על המינהל התקין. קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת, שאין בו מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית", היא מתריעה.
לא לכוח בלתי מוגבל
לדברי מיארה, "אין חולק על מרכזיותו של עקרון שלטון הרוב בחברה דמוקרטית. בצד זאת, אבן יסוד במשטר דמוקרטי היא ההגנה על זכויות האדם והפרט, שלטון החוק ומינהל תקין, וההבנה כי לא ניתן להעניק לרשויות השלטון כוח בלתי מוגבל, ולהסתפק בהכרעת הרוב ככלל ההכרעה היחיד. כוח שלטוני בלתי מוגבל הוא מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין. עקרון הפרדת הרשויות מחייב מערכת שיפוטית עצמאית ובלתי תלויה, אשר יש בידה יכולת אפקטיבית לבקר את שתי הרשויות האחרות, תוך שמירה על עקרון הכיבוד ההדדי בין הרשויות. לכך אין מענה בתזכיר", היא סבורה (כל ההדגשות כאן ובהמשך - במקור).
השינויים המוצעים בוועדה לבחירת שופטים יביאו "לפגיעה בעצמאות, במקצועיות ובאי-התלות של הרשות השופטת. ההסדר המוצע מבטא מגמה הפוכה למגמה המקובלת במדינות דמוקרטיות בעולם, אשר יצרו לאורך השנים מנגנונים לחיזוק העצמאות והמקצועיות השיפוטית ואי-התלות של הרשות השופטת". לדברי מיארה, מדובר ב"ביטולה המעשי של הביקורת השיפוטית החוקתית בישראל, אל מול מתן סמכות חקיקה וחקיקת יסוד בלתי מוגבלת לרשות המחוקקת, הנשלטת למעשה על-ידי הרשות המבצעת".
מיארה אומרת כי הפגיעה ברשות השופטת מתעצמת לנוכח מאפייני השיטה בישראל, בה בתי המשפט הם בעל התפקיד המשמעותי ביותר לריסון כוחו של הרוב. בין מאפיינים אלו: הממשלה שולטת למעשה בכנסת; יחסי רוב-מיעוט מורכבים; מצב חירום מאז הקמת המדינה; והעדר כלים הנהוגים בעולם לריסון כוחו של הרוב, כגון חוקה, מגילת זכויות יסוד ושני בתי מחוקקים.
סתירה למקובל בעולם
מיארה דוחה טענה מרכזית של לוין ותומכיו, ולפיה הרפורמה עולה בקנה אחד עם המקובל בעולם. לדבריה, ההפך הוא הנכון: אי-אפשר ליטול רכיב אחד מתוך מערכת שלמה של איזונים ובלמים, להתעלם מן ההקשר שלו ולהעתיקו לישראל. "בחינה השוואתית רחבה מצביעה על כך שההסדר המוצע יעמיד את ישראל במקום חריג בהשוואה למדינות דמוקרטיות אחרות, ומנוגדת למגמות שניתן לזהות במדינות אלה, בין היתר, לחיזוק ההגנה על זכויות האדם והביקורת השיפוטית על חקיקה".
עוד אומרת מיארה, כי ברפורמה אין היגיון פנימי ובמבט כולל היא אינה עקבית. פסקת התגברות שוללת את הצורך להגביל את כוחו של בית המשפט; ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בטענה שבית המשפט מתערב יותר מדי בסוגיות ציבוריות, חוקיות ומשטריות - אינו עולה בקנה אחד עם אותן מגבלות מוצעות על יכולתו להתערב מלכתחילה. הרפורמה חלקית מאוד ועיקר חסר בה: חוק יסוד החקיקה. חלקיות זו "מעוררת קושי מהותי ביותר ביחס לאופן השימוש בסמכות המכוננת" [דהיינו: חקיקת חוקי יסוד]". הרפורמה מציעה לקבוע שחקיקת חוקי יסוד תהיה חסרת כל מגבלות, בעוד ההצעות בעבר לגבי חוק יסוד החקיקה נועדו להסדיר גם את סמכויותיה של הכנסת ולקבוע את הליכי החקיקה.
"התזכיר במבנה הנוכחי שלו אינו נוגע כלל בהסדרה של הכללים והמגבלות שיחולו על הרשות המכוננת, המחוקקת והמבצעת, אלא אך ורק דוחק ומצמצם את מקומה של הרשות השופטת כמבקרת רשויות אלה. בהעדר הסדרה רחבה של מערכת היחסים שבין הרשויות, תוצאת הדברים היא העדר מגנוני הגנה אשר יבטיחו את השמירה על תקינות ההליכים, עקרונות היסוד של השיטה, זכויות הפרט, שלטון החוק והמינהל התקין", מדגישה מיארה. לדבריה, שינויים כאלו יכולים להיעשות רק במבט צופה פני עתיד, ולא באופן שבו קואליציה קיימת מגבירה את כוחה שלה.
השלכות בינלאומיות וכלכליות
מיארה מתייחסת גם להיבטים בינלאומיים וכלכליים של ההצעות. היא מזהירה, כי הן עלולות לפגוע בחומת המגן המשפטית על ישראל בפני פורומים בינלאומיים, שכן אפקטיביות ועצמאות של מערכת המשפט המקומית היא תנאי לאי-התערבות של מערכות משפט בינלאומיות. ואילו "המערכת הכלכלית מושפעת מהמערכת המשפטית ומאיתנותם של המוסדות המשפטיים. משקיעים רואים חשיבות במערכת משפט איתנה, באיזונים ובלמים בין הרשויות ובעצמאות הרשות השופטת". לכן, יש לקיים שיח עם גורמי משק וכלכלה, כדי להביא בחשבון גם שיקולים אלה.
מיארה מוסיפה: "שינויים משטריים דרמטיים הנוגעים למאפיינים הדמוקרטיים הגרעיניים של המדינה, צריכים להיעשות בהליך שקול וסדור לגיבוש הסדר מאוזן ומקיף, לאחר עבודת מטה מעמיקה, תוך התייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים". היא מציעה, כי בתיאום עם לוין - עבודה כזו תכלול בחינה רחבה של מארג היחסים בין הרשויות, למשל במסגרת חוק יסוד החקיקה (שאיננו קיים כיום). היא גם הציעה ללוין להקים צוות מקצועי ייעודי בכיר, על-מנת לגבש בהקדם האפשרי הצעה ממשלתית שתוגש לו.

תאריך:  02/02/2023   |   עודכן:  02/02/2023
+שופטי העליון ייבחרו ברוב של חמישה
23:40 02/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט הציג שינויים בהצעת חוק יסוד: השפיטה ובהם קביעת מספר חברי הוועדה למינוי שופטים על תשעה וביטול הרוב המיוחס של 7 הנדרש למינוי שופטי עליון  ▪  ההצעה קובעת שהקוורום הנדרש הוא של 5 חברים וקובעת שניתן לזמן מועמדים לעליון לשימוע בכנסת

ח"כ רוטמן. ביצור שליטת הפוליטיקאים [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+הנשיא הציע: הקפאת חקיקת הרפורמה ל-14 יום
20:50 02/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מתווה ההידברות שהציע נשיא המדינה אמור לאפשר משא-ומתן בין התומכים ברפורמת המשפט לבין מתנגדיה ללא תנאים מוקדמים  ▪  גורמים בסביבת שר המשפטים: לא נקפיא את החקיקה

הרצוג. "לכונן מנגנון הידברות" [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+הפרקליטות אישרה לחקור את עו"ד חודק
20:13 02/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

זאת בעקבות פניית המשטרה אל הפרקליטות בבקשה לקבלת אישור לפתיחה בחקירה פלילית נגד עו"ד חודק שהצהיר בכינוס באילת כי הוא מוכן להשתמש בנשק במסגרת התנגדות לרפורמה המשפטית

עו"ד חודק. בקשה לחקירה פלילית [צילום: ארי אלינסון]
+סער: הודעת ראשי הקואליציה - מאפיוזית וצעד לעבר דיקטטורה
16:11 02/02/23  |  עידן יוסף

ח"כ גדעון סער בטוויטר: "לאחר ביזוי פסק הדין בעניינו של דרעי - מגיע ביזוי פסק הדין בעניינו של נתניהו. ביהמ״ש העליון אישר בשעתו את חוות הדעת בעניין ניגוד העניינים של נתניהו כנאשם וקבע שהענין נמצא בליבת תפקידו של היועמ״ש לממשלה. ההודעה המאפיונרית של 'ראשי הקואליציה' דוחפת את ישראל עוד צעד לעבר דיקטטורה.

+מנהל רשות המסים: "מוטרד מהשיח והקריאות להוצאת כספים והשקעות מישראל"
13:25 02/02/23  |  מירב ארד

ערן יעקב, מנהל רשות המיסים פורום Duns 100: ״בנוגע לרפורמה המשפטית, כאיש מקצוע וכאזרח אני מוטרד מדבר אחד, לעיתים בשיח בהסתכלות הפיננסית, יש פער בין השיח לבין האווירה והתבטאויות החברות בנושא העברת הכספים. מותר להעביר את הכספים אבל צריך לשים לב כי לפעמים הדברים מתגלגלים לא כמו שרצו ויוצר תהליך שאף אחד לא התכוון. אמירות אלו עלולות להשפיע באופן ישיר או עקיף על הכלכלה ועל השקעות. אני חושב שצריך, ראוי וחובה לקיים שיח אחר"

+דרוש מייד חוק לעצירת קנוניית הנבצרות
12:57 02/02/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

במשרדי היוע"משית לממשלה מקיימים דיונים בבקשות להכריז על נתניהו כמי שנבצר ממנו למלא תפקידו כראש הממשלה בשל משפטו הפלילי  ▪  קיים צורך דחוף בהסדרת נושא זה, כדי למנוע מהמערכת המשפטית לפעול משיקולים זרים ולהדיח בפועל את נתניהו מראשות הממשלה ולסכל רצון הבוחר

מיארה. מטרה פוליטית? [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+ראשי מפלגות הקואליציה נגד מיארה: "ניסיון השתקה"
12:20 02/02/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיפו בהצהרה משותפת: "אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי"  ▪  השר לוין: "היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו"  ▪  המשטרה: רמת האיום על מיארה - הגבוהה ביותר

מיארה. תחת מתקפה [צילום: מישל אמזלג/לע"מ]
+קודם כל פיענוח הכותרת: ביל מול בוז'י
12:18 02/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

גם פירוט: ביל קלינטון מול יצחק הרצוג  ▪  דפוס ההתנהגות חחוזר על עצמו  ▪  בשנת 2000 "השקרן-בו-שקרן" הפלשתיני. ב-2023 "השקרן-בן-שקרן" (לשונו של בצלאל סמוטריץ') הישראלי

נתניהו. מאחז עיניים [צילום: שיר תורם/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיארה: הרפורמה תאפשר לפגוע במאפיינים הדמוקרטיים והיהודיים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שמאלה פנה...
א.ל. רמת-גן  |  2/02/23 18:40
2
תיראו מופתעים
באום  |  2/02/23 20:04
3
שני הכותבים לא מבינים ששמאל
סתם אחד  |  2/02/23 22:03
4
בג"צ פגע במאפיינים היהודיים של
חשדנית  |  6/03/23 17:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
רפי לאופרט
במשרדי היוע"משית לממשלה מקיימים דיונים בבקשות להכריז על נתניהו כמי שנבצר ממנו למלא תפקידו כראש הממשלה בשל משפטו הפלילי    קיים צורך דחוף בהסדרת נושא זה, כדי למנוע מהמערכת המשפטית לפעול משיקולים זרים ולהדיח בפועל את נתניהו מראשות הממשלה ולסכל רצון הבוחר
מירב ארד
הוסיפו בהצהרה משותפת: "אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי"    השר לוין: "היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו"    המשטרה: רמת האיום על מיארה - הגבוהה ביותר
דן מרגלית
גם פירוט: ביל קלינטון מול יצחק הרצוג    דפוס ההתנהגות חחוזר על עצמו    בשנת 2000 "השקרן-בו-שקרן" הפלשתיני. ב-2023 "השקרן-בן-שקרן" (לשונו של בצלאל סמוטריץ') הישראלי
איתמר לוין
קובעת שהסדר ניגוד העניינים בשל משפטו של נתניהו אוסר עליו מעורבות כלשהי בקידום הרפורמה, כולל באמצעות הנחיות או נושאי משרות האמון בלשכתו
איתמר לוין
הארגונים, ובהם מן המובילים בתחום, טוענים שהיא תותיר "שמירת הסביבה ובריאות הציבור חשופות לרבבות איומים ללא כללים ממשיים למנוע אותם או אפילו להעלותם לדיון ענייני אצל מקבלי החלטות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il