X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יוסי אבו ובני זומר [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
המעבר לגז טבעי חסך למשק כ-65 מיליארד שקל ב-2021
ההכנסות למדינה הצפויות לעשור הקרוב ממאגרי לויתן ותמר יעמדו על כ-91 מיליארד שקל מנכ"ל ניו-מד אנרג'י: "בניית מתקן הנזלת גז מלוויתן תאפשר לנו לייצא לאסיה ואירופה ללא תלות בגורמים מתווכים ותכפיל את ההכנסות מגז טבעי" עמותת שומרי הבית: מדוע כאשר העולם מתקדם לאנרגיות מתחדשות - ישראל ממשיכה להתבוסס בגז? אנו הולכים בניגוד למגמה העולמית יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: "עלינו ליצור מציאות שבה לכל מפעל או בית חולים בארץ יהיה חיבור לגז"

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל התכנסה לאחרונה (7.2.23) ושמעה סקירה מפי נציגי חברות הגז בדבר ההתקדמות בהפעלת מאגרי הגז, היקפי ההפקה, לוחות הזמנים להשגת היעדים והצפי לעתיד. הפגישה כללה מצגות ממספר גורמים ביניהם מנכ"ל ניו-מד אנרג'י, יוסי אבו, סמנכ"ל לענייני אזור בחברון, בני זומר, מנכ"ל אנרג'יאן שאול צמח ומנהל הגאולוגיה והגיאופיזיקה במשרד אנרגיה, הד"ר מייקל גרדוש.
במהלך הישיבה הביע ח"כ מיכאל ביטון דאגות לגבי התחרותיות וההוגנות של שוק הגז בארץ: "המדינה חילקה את האופן שבו תביא את הגז לאותו מפעל בקצה בשני מסלולים. יש מסלול הולכה ראשי שבו מטפלת חברה ממשלתית. בנוסף, ישנן 3 חברות חלוקה פרטיות שמספקות לאזורים השונים. החברה הממשלתית ביצעה את תפקידה, ואילו החברות הפרטיות הן ברמות שונות. מפעלים בלוד ובנהריה לא מקבלים גז. צריך לדאוג שכל שרשרת המכירה היא תחרותית והוגנת, ללא מניפולציות. בנוסף, ראיתי באחד מניירות העמדה תיאור לפיו בשנת 2040 ייגמר הגז שכן זהו לא משאב בלתי מוגבל. הדיון האם לייצא וכמה לייצא משפיע על עתודות הגז של ישראל. לכן, אני רוצה לשמוע את אותה נחישות לגבי אנרגיה מתחדשת, לא פחות מהנחישות ביחס לביסוס משק הגז".
יוסי אבו הציג סקירה של תגליות הגז הטבעי בישראל, והדגיש את הפוטנציאל הרב לתגליות נוספות מול החוף ואת כושר ההפקה של מאגר לוויתן, העומד על 12 מיליארד מ"ק (BCM) גז בשנה. המשק הישראלי צורך בשנה 13 BCM. מאגרי הגז מהווים עוגן אנרגטי אזורי. למשל, יש רצון עז של המצרים לייצר עוד חיבורים עם מערכת ההולכה הישראלית. אנו עובדים מסביב לשעון כשותפים בלוויתן על פיתוח מתקן הנזלת גז מלוויתן (FLNG), זהו הפרויקט האופטימלי. מדובר במתקן צף שהופך את הגז לנוזל, מעבירים את הנוזל באונייה ליעד ושם הופכים שוב את הנוזל לגז", הסביר.
הוא גם הדגיש את חשיבות הייצוא לתעשיית הגז וביקש ממדינת ישראל לספק את כלי האסדרה הדרושים למיצוי מלוא השקעתם הכספית בסך 5-7 מיליארד דולר, כולם השקעה של ניו-מד אנרג'י.

תגליות הגז הטבעי בישראל / מצגת
מצגת: משק הגז הטבעי בישראל על ציר הזמן; מבנה הבעלות על המאגרים; מחירים בישראל והכנסות המדינה; תחזית עדכנית להכנסות מתמר ולוויתן; ביקושים לגז טבעי במשק המקומי 2030-2020 (26 עמ')
מצגת לוועדה לענייני הקרן לאזרחי ישראל / מצגת
פעילות אנרג'יאן בישראל - התחלת הפקת הגז ממאגר כריש, אנרג'יאן – מנוע צמיחה ותחרות במשק הגז הטבעי בישראל, סיכום _9 עמ')
עלייה בשימוש בפחם, פגיעה בתחרות ובביטחון האנרגטי של ישראל כתוצאה מהאצת יצוא הגז / נייר עמדה
השימוש בפחם או בסולר בשנה האחרונה הוא בעייתי לא רק בגלל הזיהום, אלא בגלל מחירו הגבוה שגרם לעלייה בתעריף החשמל. עד תחילת ההפקה ממאגר כריש לא היה כלל עודף היצע של גז במשק הישראלי, בשל הייצוא. בהעדר היצע ישנה פגיעה קשה בתחרות וכך מחירי הגז למשק המקומי על ו בשנת 2022 ,כך שמחירי ה"ס פוט" )חוזים קצרי-טווח( חצו את רף ה -7 דולרים. לפגיעה בתחרות ישנה השפעה גם על החוזים ארוכי הטווח ולכן הגדלת היצוא עלולה להביא שוב לעליית מחירים במשק הישראלי. (3 עמ')
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

אבו ציין כי כתוצאה ממעבר לשימוש בגז טבעי, בשנת 2021 חסך המשק הישראלי כ-65 מיליארד שקלים. "כשאנו מסתכלים על הכנסות למדינה החזויות לעשור הקרוב - סך כלל התשלומים למדינה שיתקבלו מלוויתן לבדו, יהיו כ-46 מיליארד שקל, וממאגר תמר כ-45 מיליארד שקל. חלק הארי מכך הולך לקרן העושר", דבריו.
בני זומר הסביר כי שברון, השותפה במאגרי לויתן ותמר, מחויבת להפחתת פליטת הפחמן באמצעות השקעות באנרגיה מתחדשת ובטכנולוגיה. הוא גם פירט את היתרונות של הגז הטבעי לציבור, לרבות שיפור איכות האוויר והורדת מחירי החשמל.
שאול צמח הציג את פעילות אנרג'יאן ביחס למאגרי תנין וכריש והסביר כי החברה היא הפעילה ביותר בתחום הקידוח וחיפושי הגז בים התיכון. הוא גם ציין שתקופת ההרצה בכריש תסתיים בקרוב והיקפי הייצור יגיעו ל-8 מיליארד מ"ק גז בשנה עד 2024.
הד"ר מיכאל גרדוש, מנהל תחום גאולוגיה וגיאופיזיקה במשרד האנרגיה, דן במעורבות המשרד בפעילות ובתמיכה ביוזמה להגברת התחרות והגדלת סך העתודות. הוא הביע רצון להביא חברות חדשות לארץ כדי להגביר את התחרות והעריך כי ישנה כמות גז נוספת באגן שמתחת לאדמה הדומה בכמותה לזו שנמצאה. "ביחס למתקן הנזלת הגז - אמר גרדוש - אנו רואים בצורה חיובית את היוזמה כדי להגיע לעצמאות אנרגטית. עקרונית אנו תומכים בזה אבל טרם קיבלנו הודעה עם תוכניות מפורטות".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר: "אנו מדברים על 20 מיליארד שקלים של הכנסות, אך מנגד ההוצאות הכוללות עומדות על 20 מיליארד שקלים, לא כולל עלויות חיצוניות. יש גם הוצאות ביטחוניות ולישראל אין רווח מהעניין הזה. מדוע כאשר העולם מתקדם לאנרגיות מתחדשות - ישראל ממשיכה להתבוסס בגז? אנו הולכים בניגוד למגמה העולמית. החשמל הזול ביותר הוא של שדות סולאריים. מקימים מתקן FLNG, אסדות ותחנות, וכל זה ישמש לטווח של 40 או 50 שנה קדימה. זו גישה אסטרטגית שגויה, ישראל משקיעה את כספה במקומות לא נכונים".
סמנכ"ל לובי 99, מירב דוד: "למשק הישראלי יש את כל הגז שהוא צריך לצרכיו הפנימיים, אבל בנסיבות הללו בתוך עשור וחצי אנו יכולים להיקלע למצב שהגז בכריש ותמר יגמר, ואז ניקלע למצב שחלק מהגז שלנו יהיה מיובא. במקרה שכזה המחירים קופצים למחיר היבוא. חברות הגז רוצות לייצא יותר בגלל המשבר באירופה, הן מעוניינות להרוויח עכשיו. הלקח שלנו הוא שאנחנו לא רוצים להיות במצב של מדינה שמייבאת גז בעת משבר. מדינת ישראל תצטרך לבחון את הסכנות בבואה להרחיב את הייצוא. הרחבת הייצוא טומנת בחובה סכנות שבסופו של יום ימומנו על-ידי הציבור".
יו"ר הוועדה, ח"כ לימור סון הר-מלך, סיכמה את הדיון: "אנו נשמח לקבל עידכונים ביחס לעבודה המשותפת, לרבות על הפרויקט הימי להנזלת הגז. הביטחון האנרגטי של ישראל הוא חשוב מאוד, נוודא שיש ואכיפה מוגברת יותר ושדברים לא באים אחד על חשבון האחר. עלינו לייצר מציאות שבה אין מפעל או בית חולים שהם חסרי חיבור לגז בשלב הזה. מלבד זאת, אנו צריכים גם לתת מענה לנושא של אנרגיה מתחדשת וגם על זה תדון הוועדה בהמשך".

תאריך:  12/02/2023   |   עודכן:  12/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסי  אבו  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק תשובה  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שאול צמח  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המעבר לגז טבעי חסך למשק כ-65 מיליארד שקל ב-2021
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
עידן יוסף
החשכ"ל יהלי רוטנברג: בקרן פועלים אנשים מקצועיים וייקח זמן עד שיראו תשואות    חברת ועדת ההשקעות, פרנסואז בן צור: הקרו היא דוגמה לתכנון ארוך טווח במדינה    ליברמן; אם יש תשואה חיובית, המשמעות היא שנעשית עבודה טובה ופעילות הקרן יעילה
איציק וולף
בשנת 2022 ניגבו 3.28 מיליארד שקל היטלים - פי 2.6 מסך כל ההיטלים שניגבו במצטבר עד תחילת שנה זו    1.59 מיליארד שקל הפכו לחלוטים
איתמר לוין
דחה את הערעור על האישור שנתנה הממונה על התחרות לרכישת 39% ממניות חברת הנפט המצרית בידי חברת EMED - אך הורה לממונה לבחון מחדש שלושה מן התנאים
מירב ארד
בשלב הראשון תתבצע הנחת צנרת הולכה באורך 150 קילומטר משדה תמר הנמצא כ-90 קילומטר מערבית לחיפה לכיוון מצרים
עידן יוסף
יו"ר קצא"א, ארז כלפון: "התעשיה היא הפתרון ולא הבעיה. בתהליך המעבר לאנרגיות מתחדשות אנחנו חייבים לשמור על הביטחון האנרגטי. אלמלא קצא"א - נמצא עצמנו במשבר אנרגיה חמור, בדומה למתרחש באירופה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il