X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ביקורת שיפוטית חזקה ורכה. בליי ורוטמן [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
ייבחן שילוב מודלים בריטיים וניו-זילנדים בביקורת שיפוטית
קריב מציע הצעה לביקורת שיפוטית חזקה ברוב מיוחס, לצד ביקורת שיפוטית רכה על מודל אי-התאמה ברוב רגיל רוטמן: "הצעתך חשובה מאוד, ועצם המבנה הוא רעיון טוב. נשוב ונדון בנושא. אבקש מהייעוץ המשפטי להציע חלופה משולבת כזו" יועמ"ש הוועדה ציין הבדלים במודל הבריטי והניו-זילנדי, שניתן לשלב בהצעה

בעקבות הערותיו של ח"כ גלעד קריב (העבודה), מבקש יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן לקדם מודל משולב בין ביקורת שיפוטית חזקה שתתקיים ברוב מיוחס לבין ביקורת רכה של "אי התאמה" שתתקבל ברוב רגיל.
קריב פתח את דבריו (27.2.23) בביקורת על הקמת ועדה מיוחדת לחקיקה אותה כינה "חוק דרעי 2 ו"חוק הנבצרות" בטענה לפגיעה בוועדת החוקה: "היום הוקמה ועדה נוספת בכנסת לחוק יסוד הממשלה. זו ועדה מיוחדת שרוב חבריה אינם חברים קבועים בוועדת החוקה, שעתידה לדון בשינויים לחוק יסוד: הממשלה, חוק דרעי 2 וככל הנראה חוק הנבצרות. זאת בנוסף לוועדות מיוחדות לחוק כלי הנשק הלא חוקיים שנדונה בגרסתה הקודמת בוועדת החוקה. זו עוד עדות לכך שוועדת החוקה לא קיימת בכנסת ה-25, אלא ועדה מיוחדת לענייני הפיכה המשטרית. זו פגיעה חמורה במעמד של ועדת החוקה. הרעיון שחוק יסוד הממשלה, אחד משני החוקים המשטריים החשובים ביותר נלקח מוועדת החוקה זה רגע עצוב מאוד בתולדותיה".

לאחר מכן התייחס לנוסח מודל אי-ההתאמה (המודל הבריטי) והציע הצעה המאפשרת ביקורת שיפוטית חזקה ברוב מיוחס, לצד ביקורת שיפוטית רכה של מודל אי-התאמה ברוב רגיל: "הנוסח שהובא לנו לעניין אי-ההתאמה אינו רציני, כל הסיבה להניחו על השולחן היא כדי לומר לציבור שהייתה אופציה מרחיקת לכת ושהסכמתם 'להתפשר' על הנוסח שלכם. הנוסח חף מכל משמעות כשאין כלים אמיתיים להתמודד עם הצהרת אי-ההתאמה. עצם העובדה שלאחריה יתחייב תיקון בשלוש קריאות כאילו אנחנו עוסקים בחוק רגיל היא דוגמה לכך שמודל נברא בן לילה.
"אחת האמירות של חברי אופוזיציה הייתה שאם הולכים לביקורת שיפוטית המסויגת בדרישת רוב גדול או מאוד גדול, היה נכון לומר שלצד זה נשאיר ביקורת שיפוטית רכה של הכרזה על אי-התאמה ברוב רגיל. כך יהיו שני מנגנונים. אם יתגבש רוב מהותי בהרכב רחב (ולא בהרכב או ברוב שהציע היו"ר), אז יפסל החוק, אבל אם יהיה רוב קטן יותר ניתן יהיה להכריז על אי-התאמה. דיברתי על שילוב של ביקורת שיפוטית חזקה ורכה באותו הסדר.

היו"ר ח"כ רוטמן: "ברוב דעת שופטי ההרכב תהיה פסילה, ומרוב של 8 עד 12 תהיה הצהרת אי-התאמה. מה קורה כשבית המשפט העליון בהרכב 3 שופטים חושב שיש אי-התאמה, האם עליו להעביר זאת להרכב 15?"
קריב: "למספרים שאתה נוקט איני מסכים, אני חי בשלום עם כך שהעיסוק בתוקפו של חוק יתקיים בבית המשפט העליון, נוסח של אי-התאמה לא יכול להסתיים באמירה של העברה ליו"ר הכנסת. בבריטניה יש צו מתקן שלא דורש הליכי חקיקה. אם מביאים מנגנון משולב - מנגנון אי-ההתאמה חייב להיות מגובה בארסנל כלים אמיתי המדרבן את הכנסת לשקול חובת קיום דיון בוועדה או מליאה, חובת הצהרת מסירת עמדת הרשות המבצעת ביחס לאי ההתאמה ועוד". אם הולכים על דוקטרינה של ריכוז הביקורת השיפוטית בידי גוף אחד הגיוני לומר שלא שופט בית משפט השלום צריך לשאול עצמו אם נדרשת ביקורת רכה או חזקה, אלא לומר שהוא חושב שחוק סותר ולא יודע לפתור זאת, ואז זה עובר להרכב 3 בעליון.

רוטמן המשיך את דבריו: "אם יש 'קייס' זה עובר להרכב של 15 שנותן החלטה ברוב של 4 מתוך 5 שהחוק בטל, זה חוזר לבית משפט השלום שידון בכך שהחוק בטל. אם בהרכב אומרים שהחוק לא צריך להיות בטל אלא לתת אי-התאמה, או במקרה בו 8 שופטים אומרים לא תקף ו-7 שתקף, המשמעות היא מסלול של אי-התאמה. זה רעיון לא רע, הצעתך חשובה מאוד, ועצם המבנה הוא רעיון טוב. אבקש מהייעוץ המשפטי להציע חלופה משולבת כזו".

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד ד"ר גור בליי: "יש שלושה מרכיבים משמעותיים במודלים של בריטניה וניו-זילנד שלא מופיעים בנוסח המוצע - חזקה פרשנית שלא קיימת היום בישראל בחוק, שהחוק יפורש ככל הניתן בהתאם להוראות חוקי היסוד. בנוסף, בשתי המדינות יש הבנייה של ההליך המיוחד לאחר קביעת בית המשפט לאי התאמה - בניו-זילנד מסבירים איך זה נעשה בפרלמנט, ובבריטניה - איך אפשר לתקן את הדרוש תיקון בהליך מיוחד ולא בשלוש קריאות, זה נותן הבנייה לתהליך. הדבר הנוסף בשתי המדינות הוא הבנייה של בחינת אי-התאמה עוד מראש בהליכי החקיקה, שם נדרשת הממשלה להתייחס ולומר האם החוק המוצע תואם את הוראות חוק זכויות האדם. שלושת מרכיבים אלו הם מעטפת, מעגנים את ההכרזה אל אי-התאמה במקום להשאירה תלוי באוויר".
רוטמן סיכם את הדיון: "בכל הנוגע להליך החקיקה, כרגע אנחנו עוסקים ברגל אחת של ההליך - בתי המשפט, הליך החקיקה צריך להיות מוסדר בחוק יסוד החקיקה. בכל הנוגע להליך חקיקה והתייחסות הרשות המחוקקת או המבצעת לאותו פסק דין, קבענו מנגנון שלא הופיע בהצעת החוק של מפלגת ישראל ביתנו של העברת פסק הדין לידיעת יו"ר הכנסת וראש הממשלה. אני לא רואה בעיה להוסיף אמירה שהכנסת תקבע בתקנונה איך היא מתייחסת לכך, אך נדון בכך בהרחבה, וככל שהכיוון שהציע קריב - שאינו רעיון רע בכלל - ייבחר להצגה בפני הוועדה לקריאה ראשונה או לאחר מכן לקריאות שנייה ושלישית, יהיה זמן להמשיך לדון במנגנונים אלו. אבקש מהייעוץ המשפטי להתחיל לייצר את המנגנון המדורג הזה".
ח"כ קריב הבהיר: זה לא יכול להיות מוצג כהסכמה, כי יש פה עוד מרכיבים".

תאריך:  28/02/2023   |   עודכן:  28/02/2023
+רוטמן הודיע על תחילת הצבעות בשני חוקים
23:38 28/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הצעת החוק להצבעה כוללת דרישה כי על בית המשפט העליון להכריע בביטול חוקים ולקבוע מנגנון להעברת שאלות חוקתיות לבית המשפט העליון  ▪  הצעת החוק כוללת גם מנגנון התגברות המאפשר לרוב של 61 ח"כים "לחסן" מראש חקיקה נגד ביקורת שיפוטית

בליי ורוטמן. עוד עימות בוועדה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+גלנט: כל קריאה לסרבנות - פגיעה בביטחון ישראל
18:18 28/02/23  |  איציק וולף

שר הביטחון, יואב גלנט, ביקור בחטיבה המרחבית אפרים, ונפגש יחד עם סגן הרמטכ״ל האלוף אמיר ברעם, קצין המילואים הראשי תת-אלוף בני בן ארי ומפקד החטיבה אלוף-משנה מורדי וייס, עם לוחמי גדוד המילואים 363 אשר נמצאים בימים אלה בשירות מילואים בגזרה.
"כל קריאה לסרבנות היא פגיעה בביטחון ישראל, אסור לאף אחד להשתמש בסמל היחידה, בסמל צה"ל או בדגל ישראל על מנת להצדיק צד אחד. בשום פנים ואופן לא קוראים לסרבנות בשום מקום, בשום גזרה, בשום חיל ובשום יחידה", אמר גלנט לחיילי המילואים.

+יריב לכל דבר
11:46 28/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אם אני יריב לוין, הייתי מסתפק זמנית בחקיקה בקריאה ראשונה, מרגיע את הרוחות, עוצר אותה ונכנס למשא-ומתן עם היריבים

לוין. המנוע של ההפיכה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+אנרכיה בממשלה ובשטח
08:58 28/02/23  |  גדי חוטמן   |   לרשימה המלאה

אם שר האוצר והשר לביטחון לאומי מתעלמים מההסכמות בעקבה, אז הם מצפצפים על המנהיג שנבחר, רואים בו בובה  ▪  ההתנהלות הזו היא מתכון לאנרכיה בתוך הממשלה

נתניהו. הפך לבובה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ייבחן שילוב מודלים בריטיים וניו-זילנדים בביקורת שיפוטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
דן מרגלית
אם אני יריב לוין, הייתי מסתפק זמנית בחקיקה בקריאה ראשונה, מרגיע את הרוחות, עוצר אותה ונכנס למשא-ומתן עם היריבים
גדי חוטמן
אם שר האוצר והשר לביטחון לאומי מתעלמים מההסכמות בעקבה, אז הם מצפצפים על המנהיג שנבחר, רואים בו בובה    ההתנהלות הזו היא מתכון לאנרכיה בתוך הממשלה
דן מרגלית
מי היה מאמין שיהודים יתנקזו לפוגרום באוכלוסייה אזרחית? מפני שהמתנחלים חשבו כי כל דאלים גבר אחרי שבנימין נתניהו פירק את צה"ל בשטחים ומסר חלק מן האחריות לתפקודו ביהודה ובשומרון לשר החשוך בצלאל סמוטריץ'
דן מרגלית
אני סבור כי מספיק שחוק הנבצרות ישלול מאדם לכהן כראש הממשלה מסיבות בריאותיות (זה כולל גם בריאות נפשית)    לא צריך להרחיבו
רון בריימן
עדר התקשורת מגויס רובו ככולו למען עריצות המיעוט, אותו מיעוט שהיכרנו ב"בלפוריאדה", ושנים קודם לכן ב"מחאת האוהלים", וכיום בהסתה ובחסימות ב"קפלניאדה" ובנתיבי איילון    המכנה המשותף: רק לא נתניהו!    ייתכן שכבר כעת הגיעה העת להוציא עז אחת או יותר מבין העזים שנכללו מלכתחילה ברפורמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il