הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה החלה (יום ה', 2.3.23), לדון בהצעה לתיקון הסעיפים העוסקים בנבצרות ראש הממשלה, בהכנת החוק לקראת קריאה ראשונה.
ההצעה לתיקון חוק נבצרות ראש הממשלה נועדה לתקן את חוק יסוד: הממשלה, שבנוסחו הנוכחי קובע בסעיף - 16 (ב) ו- 16 (ג) כללים למצב של נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "נבצרות עלולה להוביל להפסקת כהונתו של ראש הממשלה. בשל ההשלכות של קביעת קיומה של נבצרות של ראש הממשלה, כשהקביעה מתקבלת בניגוד לדעתו, כשהוא כשיר פיסית ונפשית לתפקידו, משמעותה הדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על-ידי נציגי העם. כלומר, קביעת נבצרות ראש הממשלה היא בפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי".
לכן ע״פ הצעת החוק, מוצע להבהיר כי בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה וכי החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף.
יוזמי הצע"ח הדגישו כי "תיקון זה נועד להדגיש כי הסמכות להכריז על נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו, נתונה בידי ראש הממשלה עצמו ובמקומות שבהם ראש הממשלה אינו יכול לעשות כן ובמקרים אלו בלבד, תעשה זאת הממשלה, ברוב מיוחד של שלושה רבעים מחבריה. ככל שהחלטה כאמור התקבלה על-ידי הממשלה בניגוד לדעתו של ראש הממשלה, תועבר הודעת הממשלה לאישור מליאת הכנסת שתינתן ברוב מיוחד של תשעים חברי הכנסת".
יו"ר הוועדה, ומיוזמי הצעת החוק, ח"כ
אופיר כץ: ההצעה שמונחת בפניכם באה למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים, ולהשתמש בה לסיכול רצון הבוחר. החלטה דרמטית כזו צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי-מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת. ראיתי את ההתנגדויות של הגורמים הלא נבחרים ואני רוצה להגיד לכם: לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך שווה ערך להפיכה. אנחנו מבהירים את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים: כל קול שווה ואי אפשר לבטל את אותם קולות של אלו שיצאו והצביעו. העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם".
בפתח הדיון חברי האופוזיציה נטשו את הדיון במחאה על שעדיין לא ניתנה חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לוועדה, עו"ד אייל לב ארי בשל לוחות זמנים: "תנהלו את הדיון עם עצמם. אתם דורסים את כל נהלי הכנסת ולא מאפשרים לייעוץ המשפטי להיערך כמו שצריך", אמר ח"כ
יוראי להב הרצנו.
המשנה ליועמ"ש לענייני משפט ציבורי, עו"ד
גיל לימון: ההסדר שקיים היום בחוק הוא עמום ויש לתקן אותו. ראויה הידרשות הכנסת להבהרת הנסיבות בהן נבצר מרה"מ למלא את תפקידו והמנגנון שבאמצעותו ייקבע הנבצרות. פרטי ההסדר לגופם מעלים קשיים משפטיים . גם בחינה של הסדרים משפטיים מקבילים שהוראות נבצרות על בעלי תפקידים בכירים אחרים לא מוגבלות רק לסעיפים בריאותיים, כמו הנשיא."
עו"ד לימון הוסי: "הצעת החוק הנוכחית מבקשת לצמצם את הנסיבות לנבצרות אך ורק להיעדר יכולות פיזית או נפשית. אנחנו סבורים שהגבלת המצב של נבצרות בשל נסיבות בריאותיות בלבד מעוררת קושי רב. מאחר שיכולים להיות מצבים נוספים, לרבות כאלה שלא ניתן לצפות מראש, ובהם כאלה שבהם רה"מ לא יוכל למלא את תפקידו. נכון שתהיה אפשרות להחיל נבצרות על מצבים כאלה, כדי שלא נימצא חלילה במצב כזה שרה"מ לא יכול למלא את תפקידו והחוק לא יוכל להסמיך את ממלא מקומו להיכנס לנעליו ולהפעיל סמכויות חיוניות."
ח"כ אורית פרקש הכהן: הסוגיה של נבצרות של ראש ממשלה ראויה לדון בכנסת, אך במקום לקיים דיון אמתי ומשמעותי, אנחנו נמצאים בחקיקה פרסונלית מתוך מטרה לייצר כיפת ברזל לראש הממשלה. הצעת החוק אומרת שאין באמת נבצרות אלא אך ורק בהחלטת ראש הממשלה, או ברוב של 75% מחברי הממשלה, וגם אז יש לראש הממשלה אפשרות לכהן עוד 7 ימים בתפקיד. החוק תפור עבור אדם אחד, בגלל עתירה ספציפית הקיימת כנגד ראש הממשלה.
ח"כ
משה ארבל: חוק הנבצרות ייזכר לדורות כחוק " דפנה ברק ארז". היא שהביאה אותנו למצב הזה בהחלטה שיפוטית לפתוח את דלתות בית המשפט כדי לדון בעתירה המופרכת הזאת.
יו"ר הוועדה, ח"כ כץ, סיים את הדיונים להיום והודיע כי הוועדה תשוב ותתכנס ביום ראשון, בשעה 12:00.