X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אמציה סמקאי, יוג'ין קנדל, איתן ששינסקי [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
ששינסקי מתנגד לסעיף קואליציוני שיהפוך את הקרן לקופה קטנה
הקמת הקרן לאזרחי ישראל שמה לה למטרה לחלק רווחי משאבי טבע לאזרחים ולדורות הבאים תוך הימנעות מ"קללת משאבי הטבע" ו"המחלה ההולנדית" כללי הקמה של הקרן צריכים להתנגד למניעים פוליטיים קצרי טווח, וזיכיון ים המלח המסתיים ב-2030 מחייב גישה תחרותית למכרז הקרוב השקעת יתרות הקרן בניירות ערך נזילים נחוצה כדי להגן מפני תרחיש "יום סגור"
במכתב ששלחו ששינסקי וקנדל לחברי הוועדה הם תיארו את מטרות החוק כחלוקת עושר בין דורית והגנה על אזרחי ישראל מול משברים. במכתב מוסבר כי השקעת חלקם של הדורות הבאים בתשתיות נוספות מייצגת גישה פטרנליסטית קיצונית שעלולה להביא לבזבוז כספי ה"ירושה" שלהם עוד לפני שקיבלו אותם.
הם מתנגדים להצעה להפנות את כספי הקרן להשקעות בתשתיות ומסבירים כי השקעות כאלה יקוזזו ברובן על-ידי צמצום השקעות דומות מתקציב הממשלה, והכספים ה"פנויים" יוקצו לסעיפים הבוערים ביותר על סדר היום הפוליטי. המכתב מדגיש את הצורך להגן על הקרן מפני פוליטיקאים עתידיים ומזהיר מפני הסטת כספי הקרן להשקעות בתשתיות מקומיות שהופכות את הקרן למיותרת ואולי אף מזיקה.

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל שמעה השבוע (21.3.23) סקירה מפי הפרופסור איתן ששינסקי והפרופסור יוג'ין קנדל. את הסקירה פתח הכלכלן ששינסקי, שציין כי הוקמו 40 קרנות במדינות שונות בעולם בהן יש משאבי טבע מתכלים, והתייחס לסיבות שבגינן קרנות אלו מוקמות:
  • ראשית, פריסת הפירות של משאבי הטבע השייכים לאזרחי המדינה ולדורות העתיד. בתוך כך, הסביר על "קללת משאבי הטבע" – מצב שבו לעיתים קרובות, מדינות עם שפע של משאבי טבע, למשל נפט או גז טבעי, מצליחות פחות מבחינת פיתוח כלכלי וממשל תקין בהשוואה למדינות שלהן משאבים מועטים יותר.
  • סיבה נוספת שמנה קרויה "המחלה ההולנדית" – תיסוף המטבע כתוצאה מהכנסות המתקבלות ממכירה בעולם של משאב הטבע. הדבר גורם לפגיעה בענפי הייצוא המסורתיים ולמיתון במשק.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ביחס לקרן לאזרחי ישראל, הסביר ששינסקי כי היה חשוב לקבוע כללי הקמה שיהיו עמידים בפני מניעים פוליטיים קצרי טווח. "בחוק הקרן לאזרחי ישראל נקבעו כללים שהיו במידה רבה אימוץ הכללים של הקרן הנורבגית", ציין. עוד פירט על עבודת ועדות ששינסקי, ובין היתר על אופן קביעת כללי המיסוי בגין משאבי טבע. כמו-כן, הוסיף כי זיכיון ים המלח עתיד להסתיים בשנת 2030, והמליץ לקיים, ככל שניתן, גישה תחרותית במסגרת המכרז העתיד לבוא.
"בקשר לענייני דיומא, אחת הנקודות היא שסעיף 62 להסכם הקואליציוני אומר שכספי הקרן יוקדשו למטרות של תשתיות, בינוי וכו'. אנו מתנגדים לכך מאוד. יש שיאמרו שזה אף ייצור קופה קטנה לאוצר ולממשלה", אמר ששינסקי.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

יוג'ין קנדל, לשעבר ראש המועצה הלאומית לכלכלה, תיאר את יעדי חוק הקרן לאזרחי ישראל, והסביר כיצד השקעת הכספים בחו"ל נועדה לאפשר לישראל להגשים יעדים אלה. בין היעדים שהוזכרו במהלך הדיון – חלוקת עושר בין דורית, כאשר הרעיון הינו לשמור, לפחות חלק מהעושר, לדורות העתיד ולאפשר להם להחליט איך להשתמש בו. בנוסף – הגנה על אזרחי ישראל בעתיד בפני משברים, כאשר הקמת הקרן נועדה להגן על ישראל מפני אירועי קיצון כדוגמת מגפת הקורונה.
בהתייחס להצעה שעלתה בעבר שגורסת כי יש להפנות את כספי הקרן להשקעות בתשתיות בישראל, הסביר כי השקעת חלקם של דורות העתיד בתשתיות נוספות מייצגת גישה פטרנליסטית קיצונית, אשר לנוכח אי-הוודאות לגבי העתיד, יכולה להביא לבזבוז של כספי ה"ירושה" שלהם עוד לפני שקיבלו אותה.
לדידו, השקעת היתרות של הקרן בתשתיות בישראל אינה משיגה את מטרות חוק הקרן לאזרחי ישראל, וזאת בשל הטעמים הבאים: רוב המיזמים התשתיתיים הממשלתיים אינם בהכרח רווחיים למשקיעים חיצוניים, אלא אם הממשלה מסבסדת אותם. לכן, תשואה גבוהה לקרן מהשקעות אלו מוטלת בספק רב. מלבד זאת, כדי לשמש כהגנה ל"יום סגריר", הכספים בקרן חייבים להיות נזילים – משמע, מושקעים בניירות ערך אשר ניתן למכור במהרה ללא הפסדים רבים. "השקעה בתשתיות הינה אחת מצורות ההשקעה הכי לא נזילות", אמר קנדל.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מנכ"ל "סמקאי אסטרטגיה", הד"ר אמציה סמקאי, אמר כי "הקרן האמיתית זה לא רק הכסף שנצבר, אלא כלל המשאבים וגם הגז באדמה. נשאלת השאלה – לו היה לנו היום את כל הכסף במזומן האם היינו משקיעים אותו דווקא בגז? אנו לא יודעים אם בעתיד, בעוד 30 שנה, ישתמשו בגז טבעי או מימן או חלופות אחרות. לכן העברה של הגז למזומן כמה שיותר מהר זה דווקא יותר חכם כי זה מאפשר גמישות ושמירה על ערך המשאב. לגבי השקעה בתשתיות – אם חייבים לעשות זאת כי הממשלה החליטה, הדבר הנכון הוא להחיל על התשתיות הללו את מבחן השוק".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

יו"ר הוועדה, ח"כ לימור סון הר-מלך, אמרה בסופו של הדיון: "קבלנו סקירה מקיפה ויסודית על הרציונאלים שמאחורי הקמת הקרן, על הליך הצעת חוק הקרן לאזרחי ישראל ועל מה שקורה גם בעולם. בשנת 2030 יסתיים הזיכיון של ים המלח וצריך לראות איך המדינה יכולה לקבוע את כללי הזיכיון וליצור גישה יותר תחרותית למכרז. המסר העיקרי היום הוא לשמור על כספי הקרן. שמענו היום כלכלנים משאוד מוטרדים מהסוגיה הזו. מטרת הוועדה היא לפקח על כספי הקרן, ומבחינת הפירות יש לנו קצת יותר גמישות להבין כיצד נוכל להשתמש בהם לטובת הדורות הבאים. מה שמוסכם על כולם זה הרצון והשאיפה להצלחת המיזם הזה".

תאריך:  25/03/2023   |   עודכן:  25/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן ששינסקי  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק תשובה  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ששינסקי מתנגד לסעיף קואליציוני שיהפוך את הקרן לקופה קטנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
מירב ארד
נכון לשנת 2022 מספר הצרכנים המחוברים לרשת החלוקה עומד על 150, וכי כיום נפרסו 680 ק"מ של קווים, מתוכם 630 שבהם הגז כבר זורם    מנכ"ל חברות החלוקה מרימון גז טבעי ורתם גז טבעי, עו"ד גלעד שי: "שני שלישים מהצרכנים הפוטנציאליים שלנו נעלמו. פרויקט הגז הטבעי לא מקבל עדיפות לאומית ביחס לתשתיות אחרות
יצחק דנון
החברה טוענת שהנמל אינו מאפשר להשלים את קו החלוקה לאספקת גז טבעי לפעילותו    מבקשת לאפשר לה להיכנס לנמל ומודיעה שתתבע 8.1 מיליון שקל
איציק וולף
חברת נתג"ז הודיעה לחברת שברון שבעקבות תקלה באוניה המניחה את הצנרת הימית במקטע ההולכה אשדוד-אשקלון צפויה דחייה של לפחות חצי שנה בהשלמת הפרויקט    הצפי החדש להזרמת הגז - בין אוקטובר 2023 לאפריל 2024
עידן יוסף
ארבע יחידות פחמיות ישמשו אחרי המועד אך ורק לעתות משבר של חרום ומצוקה אנרגטית    יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: "על המאסדרים לוודא שאכן חברת החשמל עומדת ביעדים, מדובר בחיי אדם ובאוויר שאנו נושמים"
עידן יוסף
ההכנסות למדינה הצפויות לעשור הקרוב ממאגרי לויתן ותמר יעמדו על כ-91 מיליארד שקל    מנכ"ל ניו-מד אנרג'י: "בניית מתקן הנזלת גז מלוויתן תאפשר לנו לייצא לאסיה ואירופה ללא תלות בגורמים מתווכים ותכפיל את ההכנסות מגז טבעי"    עמותת שומרי הבית: מדוע כאשר העולם מתקדם לאנרגיות מתחדשות - ישראל ממשיכה להתבוסס בגז? אנו הולכים בניגוד למגמה העולמית    יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: "עלינו ליצור מציאות שבה לכל מפעל או בית חולים בארץ יהיה חיבור לגז"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il