X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מרואן מסארווה, ארכיאולוג רשות העתיקות עם העוגן העתיק [צילום: יולי שוורץ/רשות העתיקות]
עוגן עתיק נמסר לאוצרות המדינה
צולל מסר לרשות העתיקות עוגן קטן ונדיר מסוגו בן יותר מ-1,700 שנה זהו העוגן הקטן ביותר מסוגו שנמצא אי-פעם בארץ ישראל, ומשערים כי שימש לעגינת סירת דיג קטנה

עוגן עתיק נדיר, בן יותר מ-1,700 שנה, הוחזר לאחרונה לאוצרות המדינה במסגרת קמפיין של משרד המורשת ורשות העתיקות לעידוד האזרחים להחזיר כל פריט עתיקות שיש ברשותם.
העוגן, העשוי מברזל ואורכו כ-2 מטרים, נמשה על-ידי צולל ב-1996 מול חוף פלמחים (אתר העתיקות יבנה-ים). הצולל, משה, אמר שהוא ניקה את העוגן לאחר שהבין שזהו חפץ עתיק. תחילה לא היה בטוח במשמעות הממצא בשל כיסויו בפסולת ימית, ורק לאחר הניקוי התוודע לערכו ההיסטורי. שימור העוגן נפגע עקב שיטת ניקוי לא מתאימה. רשות העתיקות מקווה לייצב את מצבו ומזכירה לציבור את חשיבות הדיווח על ממצאים מסוג זה מיד עם הגילוי.
השבוע הוא מסר אותו לרשות העתיקות, ואמר שהוא שמח לראות את החפץ מגיע למקום שבו ניתן לטפל וללמוד אותו כראוי. "אני שמח שיכולתי לעזור להחזיר את פיסת ההיסטוריה החשובה הזו למקומה הראוי", אמר הצולל. "אני מקווה שזה יעזור לנו ללמוד יותר על נתיבי הסחר הימיים העתיקים באזור".

משערים שהעוגן מתוארך לתקופה הרומית, בין המאות ה-1 ל-3 לספירה. זהו העוגן הקטן ביותר מסוגו שנמצא אי-פעם בארץ ישראל, ומשערים כי שימש לעגינת סירת דיג קטנה.
בעוד עוגנים עתיקים מתגלים לעתים קרובות בים, ממצא מסוים זה בולט בשל גודלו הקטן והנדירות שלו. עוגנים קטנים וקלים כמו זה כנראה נמשכו חזרה על-ידי ספינות במצוקה, מה שביטל את הצורך לנטוש אותם בים, ולכן משערים שהם גם לא נמצאו.
קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, אמר כי ״מעגן יבנה-ים עבר טלטלות בתקופה הרומית. בספר חשמונאים ב' נכתב, כי לאחר שנודע ליהודה המכבי שתושבי יבנה זוממים להטביע את ספינותיהם של שכניהם היהודים, הוא וצבאו פשטו על המעגנה, והעלה באש את כל הספינות שעגנו בה".
החזרת העוגן היא חלק מקמפיין רחב יותר של משרד המורשת ורשות העתיקות "אם זה עתיק - מחזירים בקליק" לעידוד אזרחים להחזיר כל עתיקות שיש ברשותם. הקמפיין, שהחל ב-1 ביוני, יימשך עד ה-23 ביוני.

"אנו קוראים לכל האזרחים שיש ברשותם עתיקות להחזירן לרשות העתיקות", אמר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "חפצים אלה הם חלק חשוב מהמורשת הלאומית שלנו, ואנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לשמר אותם לדורות הבאים".
אזרחים המעוניינים להחזיר עתיקות יכולים לעשות זאת בכל אחד ממשרדי רשות העתיקות או בכל אחת מתיבות ההחזרה ברחבי הארץ. הם לא יתבקשו להזדהות, והם יהיו זכאים להנחה בארנונה בגין תרומתם.

תאריך:  15/06/2023   |   עודכן:  15/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
רגע לפני היציאה לטיול בחו"ל כדאי להכיר אילו יעדים ברחבי העולם נחשבים למלכודות תיירים - וכאלה שניתן לוותר עליהם    הרשימה הבאה כוללת את 10 היעדים הנחשבים למלכודות התיירים הגדולות ברחבי העולם
עידן יוסף
מאחורי הקלעים יש פער לא קטן בין יש עתיד למחנה הממלכתי לגבי התנאים שיאפשרו את חידוש השיחות בבית הנשיא    באופוזיציה טוענים: אנשי המו"מ מטעם הקואליציה העלו דרישות שלא עלו בעבר
איתמר לוין
השופט אורן שוורץ: שינוי התקנות בידי ארדן, שהוביל לסגירת החווה לפני עשור, נעשה כדין ובהליך תקין    שווי החווה נטו - חמישית מהסכום שתבעו הבעלים
עידן יוסף
מדובר בבית המחבל אסאמה טויל שביצע באוקטובר האחרון יחד עם מחבל נוסף פיגוע ירי סמוך לשבי שומרון    הכוחות נכנסו לשכם זמן קצר לפני חצות ודווח כי במקום התפתחו חילופי ירי והפרות סדר מהם נהרג פלשתיני אחד
יצחק דנון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il