X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שהם. 561 החלטות [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]
העומס הזניק התלונות על התמשכות הליכים
הדוח האחרון של נציב התלונות שהם: המליץ אשתקד לנקוט הליכים נגד חמישה שופטים 16% מן התלונות נמצאו מבוססות - לצד תלונות חסרות יסוד ומכפישות
"המספר זניח ביחס לכמות התיקים"
הרשות השופטת אומרת בתגובה לדוח: "אף שאין להקל ראש בצורך לזרז ולקדם את הטיפול בתיקים הממתינים להכרעה, מספר התלונות שהוגשו (778) ובוודאי מספר התלונות המוצדקות וההערות על עיכובים (39), הוא זניח לעומת כמות התיקים המטופלים על-ידי מערכת בתי המשפט.
"רשות השופטת מייחסת חשיבות רבה לדוח נציב תלונות על השופטים, לומדת אותו בכובד ראש ומפיקה ממנו את הלקחים הנדרשים. החלטות הנציב נדונות באופן שוטף לאורך השנה בין נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט, במטרה לבחון אלו צעדים יש לנקוט בעקבותיהן, וכל החלטה נבחנת בהתאם לנסיבות הקונקרטיות. כמו-כן, מנהל בתי המשפט מפרסם באופן עיתי לכלל השופטים פאראפרזות מתוך החלטות חשובות של הנציב שהן בעלות השלכות רוחב מערכתיות".

העומס הרב המוטל על בתי המשפט הוא אחד הגורמים לזינוק בתלונות המוצדקות על התמשכות הליכים, אשר הוגשו אשתקד לנציב תלונות הציבור על שופטים, אורי שהם. כך אומר שהם בדוח השנתי - האחרון בכהונתו - שהגיש (4.7.23) לשר יריב לוין ולנשיאה אסתר חיות. שהם המליץ אשתקד לנקוט הליכים - העמדה לדין משמעתי ואף הדחה - נגד חמישה שופטים בערכאות שונות.
בשנה שעברה ניתנו 885 החלטות, מתוכן 561 החלטות לגופן של התלונות. 50 תלונות (9%) נמצאו מוצדקות וב-40 תלונות נוספות (7%) הסתיים הבירור בהערה לשופוט, כך ש-16% מהתלונות היו מבוססות. 46% מן התלונות המוצדקות היו על התמשכות הליכים - זינוק לעומת 28% בשנת 2021; שהם תולה זאת בין היתר במחסור בשופטים, אשר לא מונו מאז אפריל 2022. עוד 22% מהתלונות המוצדקות היו על ליקויים בהתנהלות ההליך (לעומת 26% בשנה הקודמת) ושיעור דומה - על התנהגות השופט (לעומת 32%); התלונות המוצדקות הנותרות (10% לעומת 14%) היו על פגיעה בכללי הצדק הטבעי.
בחלוקה לערכאות, ממשיך לבלוט חלקם של בתי המשפט למשפחה - בשל הרגישות והרגשות המאפיינים את הדיונים בהם ובשל העובדה שאינם חשופים לביקורת ציבורית ותקשורתית: 26% מן התלונות המוצדקות היו על ערכאה זו. 28% מן התלונות המוצדקות היו על בתי משפט השלום, דהיינו - 54% על ערכאת השלום כולה. 24% מן התלונות על בתי הדין הרבניים היו מוצדקות - מאותן סיבות של בתי המשפט למשפחה. בבתי הדין לעבודה נמצאו מוצדקות 16% מהתלונות, בבתי המשפט המחוזיים 4% מהן, ובבית המשפט העליון - 2%.

נציבות תלונות הציבור על שופטים / דין וחשבון שנתי לשנת 2022
המלצות להדחות ולדין משמעתי

להלן כמה מן ההחלטות הבולטות שניתנו בשנת 2022.
• שופטת נוער העתיקה קטעים מהותיים מהחלטה של שופטת אחרת בלא לציין זאת, ושהם מצביע על חומרה יתרה בכך שההעתקה הייתה לא רק במישור המשפטי אלא גם במישור העובדתי. שהם קובע, כי יש בכך פגיעה קשה לא רק באתיקה השיפוטית אלא גם באמון הצדדים והציבור בבית המשפט; ועסקינן בהוצאת קטין ממשמורת אמו – סוגיה שהיא בבחינת דיני נפשות. הוא המליץ לשר המשפטים להעמיד את השופטת לדין משמעתי.
• שופט בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע, יוחנן כהן, העתיק בכמה מקרים פסקי דין של שופטים אחרים. שהם המליץ להעמידו לדין משמעתי, אך הוא הקדים ופרש.
• שהם שקל להמליץ להדיח שופטת עבודה איזורית, לאחר שפעם החמישית נמצאה מוצדקת תלונה על עיכוב במתן פסק דין – אך היא הודיעה על פרישה.
• שהם המליץ להדיח שני קאדים מבית דין שרעי איזורי, אשר הפרו את החובה לדווח לרשויות האכיפה על חשדות לפוליגמיה (ריבוי נשים). הנושא נבדק לבקשת שר המשפטים דאז, גדעון סער, לאחר ששהם כבר המליץ לנקוט הליכים נגדם בעקבות פניית השרה הקודמת, איילת שקד.
• שופטת שלום לא גילתה רגישות מספקת למצבה הבריאותי של עורכת דין ולא העניקה לה ארכה להגשת סיכומים.
• שופטת שלום הורתה לעורך דין להציג הוכחה לכך שהוא לא התייצב לדיון משום שהיה ליד מיטתו של בנו שאושפז בבית החולים. היה עליה לגלות חמלה ולתת אמון בעורך הדין.
• שופט שלום נתן החלטה בתביעה לפינוי נכס 11 חודשים לאחר סיום שלב הסיכומים, ואף סירב להתנצל על כך בפני הצדדים. אין להשלים עם העיכוב, למרות העומס הרב שעל כתפי השופטים, קובע שהם.
• שופט שלום קבע ששכר טירחתו של שמאי רכב היה מוגזם, והעיר שלקוחו יכול לתבוע ממנו את ההפרש. זוהי אמירה מעוררת אי-נחת, הנכנסת ליחסים שבין התובע לשמאי, אומר שהם.
• שופטת מחוזית לא הזהירה עד לומר את האמת, אך לאחר מכן הסתמכה על דבריו בפסק דינה. היה עליה גם להסביר מדוע נקטה בצעד החריג של הזמנתו כעד מטעם בית המשפט.

תלונות על דיינים וקאדים

• דיין בבית דין רבני איזורי חתם על כרוז ("פשקוויל") נגד עובד בחברה קדישא באותה עיר. שהם מזכיר, כי בעבר קיבלה הנציבות החלטות בנוגע לפעילות של דיינים מחוץ לתפקידם, וגם במקרה זה נקבע שהצעד היה פסול.
• בית דין רבני איזורי הטיל הוצאות של 7,500 שקל לטובת אוצר המדינה על עורכת דין שהגישה תלונה לשהם; אותה תלונה נדחתה ואף נמתחה ביקורת חריפה על טענות שווא שהעלתה עורכת הדין. עם זאת, הטלת ההוצאות הייתה בלתי מוצדקת.
• לא נמצא בסיס מספיק לקבוע שנשיא בית הדין השרעי לערעורים, עבד אל-חכים סמארה, מרבה להיעדר ואינו מדווח בצורה תקינה על היעדרויותיו, אם כי שהם העיר על החשיבות של דיווח נכון ותיעוד מלא.
• עשרה דיינים לשעבר בבתי הדין הרבניים מתחו ביקורת פומבית חריפה על הרכב מיוחד של בית הדין הרבני הגדול, שהתיר מסורבת-גט לאחר 18 שנים, מה שהוביל את ההרכב לחזור בו. שהם הביע צער על כך, אך ציין שהם אינם בסמכותו. דיין מכהן בבית הדין הגדול הכחיש את הפרסום לפיו התערב בנושא ולא נמצאו ראיות הפוכות. שהם לא מצא פסול בכך שחברי בית הדין המיוחד התייעצו עם פוסקים מובילים, שכן מדובר היה בפסק דין חדשני ותקדימי.
• נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף, איים על ראש הממשלה דאז, נפתלי בנט, להפסיק לחתום על תעודות גיור. שהם קבע שהוא היה מוסמך לעשות זאת.
• בית דין רבני מתח ביקורת חסרת הצדקה על טוען רבני, ולפיה הוא הדריך את מרשתו לשקר.

"דיאטת מצות" בבית המשפט העליון

• רשמת בבית דין איזורי לעבודה נתנה החלטות באיחור ניכר, למרות הערות קודמות של הנציבות; שהם הזהיר שתלונות מוצדקות נוספות עלולות להביא לצעדים נגדה. הוא הביע תקווה ששינוי ארגוני מתוכנן יפתור את הבעיה.
• אחד משופטי בית המשפט העליון השתמש בביטוי "דיאטת מצות" בדיון בעתירה בנוגע להכנסת חמץ לבסיסי צה"ל. הוא הסביר, כי רק ציין עובדה והתכוון ל"תזונת מצות". שהם קבע שלא היה בדברים משום זלזול בציבור הדתי, אם כי כללית ראוי להיזהר מאמירות העלולות בטעות להתפרש כפוגעניות.
• שופטת מחוזית ציינה בהחלטתה שאחד הצדדים הגיש לנציבות תלונות עליה, ושהם מזכיר את חובתו של בית המשפט להימנע מלחשוף מיוזמתו הגשת תלונות.
• שהם מצא, כי שופטת שלום הייתה צריכה להיות תקיפה יותר בהשלטת סדר באולמה, כולל הטלת הוצאות על הצדדים ובאי-כוחם. היה עליה גם לתעד בפרוטוקול את העובדה שנאלצה להזמין מאבטח לעזרתה.
• שופטת משפחה הבליגה שוב ושוב ובצורה בלתי נאותה על התנהגות בלתי נאותה של אחד מעורכי הדין.
• שופט עבודה איזורי הטיל הוצאות על מנכ"ל של חברה שלא התייצב לדיון משום שנפצע ועבר ניתוח באותו יום. היה עליו לגלות יותר רגישות, קבע שהם.
• שהם דחה מכל וכל תלונה ולפיה נשיא של בית משפט מחוזי הורה להעביר לכל השופטים חומר של ארגון "בצלם". התברר, כי ללשכתו הגיעו מעטפות סגורות שנועדו לכמה מן השופטים והוא רק הורה להעבירן ליעדן. הוא גם אומר שיש טעם לפגם בהגשת תלונות המבוססות על פרסומים תקשורתיים מצד מי שאין להם זיקה כלשהי לאותם אירועים. מדובר לרוב בתלונות בלתי מבוססות המכפישות את השופטים על לא עוול בכפם.
• תיק רשלנות רפואית מצוי בקדם-משפט 3.5 שנים לאחר הגשת התביעה. רוב העיכובים היו באשמת הצדדים, שגם לא צייתו להחלטות השופטת, אך גם היא תרמה לכך בהחלטות שעיכבו את ההליך.
• נאשם בבית משפט שלום, שלא היה מיוצג, עשה באולם ככל העולה על רוחו. במקום להעמידו על מקומו, ניסתה השופטת להרגיעו והבטיחה שהיא משמשת לו כעיניים.

תאריך:  04/07/2023   |   עודכן:  04/07/2023
+עלייה של 2.5% במספר התיקים החדשים בבתי המשפט ב-2022
16:41 04/07/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

נפתחו למעלה מ-861,000 תיקים; נסגרו למעלה מ-874,000 תיקים; המלאי עומד על 434,000 תיקים  ▪  שיעור סגירת התיקים גבוה משיעור הפתיחה, אם כי בשיעור נמוך מאשר ב-2021

בית המשפט בראשון לציון [צילום: יגאל יששכרוב]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העומס הזניק התלונות על התמשכות הליכים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
עמית ברמיזה ברורה ללוין: יש לאייש עשרות תקנים פנויים של שופטים    אלרון: בראש ובראשונה יש לייעל את ההליכים שבפני השופטים הקיימים
איתמר לוין
יוכבד גרינוולד-רנד הבהירה בסכסוך ירושה, כי אינה מאמינה לתובעת, תדחה את תביעתה בצירוף הוצאות ואף סיכוייה בערעור יהיו נמוכים משום שתקבע ממצאי עובדה
איתמר לוין
שטיין: כאשר עובדות מרכזיות נעלמות מעיניו של בית המשפט בהליך אזרחי - עליו להשתמש בכללים של נטל ההוכחה ולא לנסות להשלים על-פי המידע הקיים
איתמר לוין
הירש חויב לשלם 70,000 שקל לעו"ד עידית שינו בעקבות פרסומים בפייסבוק    ביהמ"ש: הירש קיבל שכר טירחה ולא התייצב לפגישות בעניינו של הלקוח
איציק וולף
המרכז לגישור תהליכי חדלות פירעון הודיע על ביטול האירוע שתכנן לקיים ביום שלישי לאחר שחמישה שופטי כינוס נכסים ביטלו השתתפות בו בעקבות חשיפת News1
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il