X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
ח"כ קריב, השר סמוטריץ' והיועמ"ש אפיק [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
סמוטריץ': אכיפה בררנית היא רשע, וזה מה שקורה בשנים האחרונות
שר האוצר בוועדת החוקה: כשלשמאל מותר לחסום כבישים ולימין אסור - זו לא דמוקרטיה על אישור צמצום עילת הסבירות לקריאה ראשונה: "צעד ראשון שיבואו אחריו צעדים נוספים באחריות ושיקול דעת" המשנה ליועמ"ש גיל לימון: "החובה של הממשלה לנהוג בסבירות תבוטל דה פקטו ככל שההצעה תעבור"

אחרי ההצבעה בוועדת החוקה, שבה אושרה הצעת חוק יסוד: השפיטה (צמצום עילת הסבירות) לקריאה ראשונה, נשא דברים בוועדה השר בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית. "ביקשתי לבוא לכאן היום, קודם כל כדי לומר תודה אדוני היו״ר, אתה מוביל עכשיו תיקון מאוד חשוב במערכת המשפט הישראלית, בדמוקרטיה הישראלית. תיקון שיביא לחיזוק המוסדות הדמוקרטיים. זה צעד ראשון שיבואו אחריו צעדים נוספים באחריות ובשיקול דעת. בשיח עם כל מי שרוצה להיות שותף בשיח הזה".
הוא הודה לצוות הוועדה, לייעוץ המשפטי לוועדה ולכנסת: "אני יודע שזאת מלאכה מאתגרת ומורכבת ואני יודע שאתם לא עושים הנחות, בעומק הדיונים, ברצינותם ובהתמשכותם". עוד הודה לחברי הקואליציה ש"נותנים פייט לא קל, ומשתדלים לשמור על ענייניות ועל נחת". "אני רוצה להודות גם ליעוץ המשפטי לממשלה שאני חלוק עליהם 180 מעלות, אבל משתדלים לנהל את השיח הזה בדרך של דברי חכמים בנחת נשמעים".

לאחר דברי התודה, מתח ביקורת על הקצנה במחאה ואמר: "המאבק מצידה של האופוזיציה והמחאה האזרחית ראוי, אבל המאבק של אותם גורמי קצה שוליים שמוכנים לשרוף כאן את הכל - את הביטחון את הלכידות החברתית, את הצבא, את הכלכלה, הוא לא מאבק על הדמוקרטיה, כי מה שקורה היום בשלטון החוק במדינה הוא הדבר הרחוק ביותר מדמוקרטיה ליברלית מתוקנת ובעיקר שוויונית.
"אנחנו נמצאים בסיטואציה שבה לשמאל מותר לחסום כבישים ולהדליק מדורות על איילון ולשבש את נתב״ג, וכשהימין עושה את זה מפרקים אותו במכות, מגישים נגדו כתבי אישום ושמים אותו בכלא. לשמאל מותר לקרוא למרי אזרחי ולסרבנות עם אפס אכיפה. אין במדינת ישראל היום משטרה, פרקליטות ויועמ"שית.
"כשלשמאל מותר לחסום כבישים ולימין אסור, כשלשמאל מותר לקרוא למרי אזרחי ולסרבנות ולימין אסור, כשלשמאל מותר לרסס גרפיטי, ומול שפי פז מנהלים שלוש שנים הליך משפטי הזוי על ריסוס על מכון בתל אביב - זו לא דמוקרטיה. אכיפה בררנית היא רשע וזה מה שקורה בישראל בשנים האחרונות.

[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

"הקבוצה הפריבילגית הזו מבקשת להגן על הפריבילגיות של עצמה, היא לא רוצה לקדם שום דמוקרטיה. להתווכח לגופו של עניין על האיזונים הנכונים בין הרשויות, זה לגיטימי לחלוטין. אנחנו טוענים שהאיזון הזה הופר ומבקשים לייצר מערכת איזונים אחרת, שמחזירה את הסמכות והאחריות ומאפשרת לממשלה לקדם מדיניות שמחזירה את הסדר הישן והטוב של דמוקרטיה מתוקנת, ליברלית, פתוחה, עם זכויות, עם חירויות, עם הגנה על קניין, על חיים. אלו דברים שלא קיימים היום במדינת ישראל. אנחנו מקדמים את חיזוקה של הדמוקרטיה והחרויות ואת חיזוקו של ערך השוויון שמופר פה אחר פעם אחר פעם.
"הקואליציה הזו מחויבת לשמור על הדמוקרטיה ועל עצמאות המוסדות במדינת ישראל. שמעתי הבוקר את היועמ״ש לממשלה לשעבר שמהלך אימים. מנדלבליט היה יד ימינו של נתניהו כמזכיר הממשלה ומונה ליועמ"ש ע״י ראש הממשלה איש אמונו, זה בסדר, הרי החמאה נוזלת לו מהראש בכמויות שהוא יכול לטבוע.
"היועמ״שית הנוכחית מונתה מינוי אישי על סטרואידים ע"י שר המשפטים הקודם בניגוד לעמדת יו"ר ועדת המינויים. יש ממשלה שמותר לה למנות כי היא ממשלה נכונה של אנשים נכונים עם מינויים נכונים ויש ממשלה שאסור לה ואם חס וחלילה תמנה זה קטסטרופה. הציבור לא מטומטם ורואה בדיוק את חוסר השוויון הזה. לזה אנחנו באים לשים סוף", סיכם.

גם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי), הד"ר גיל לימון, דיבר לאחר ההצבעה והתייצב נגד צמצום עילת הסבירות: "בדיוני הוועדה שמענו דברים מאוד חשובים שמלמדים על המורכבות של הנושא של ביטול עילת הסבירות. גם אלו שמבקרים את המקרים בהם בית המשפט עשה שימוש רחב יותר בעילת הסבירות, כמו פרופ' יואב דותן, שדיבר פה היום, סבורים שההצעה הזו היא בגדר שפיכת התינוק עם המים.
"לאור דברים שעלו בדיוני הוועדה בימים האחרונים, אני מבקש להרחיב מעט על הפגיעה בשלטון החוק הגלומה בהצעה, כי זו מבחינתנו השאלה המרכזית שעומדת על הפרק. במדינה דמוקרטית כולם כפופים לשלטון החוק, מהאזרח ועד הממשלה והשרים. הכפיפות של הממשלה לשלטון החוק מובטחת על-ידי מספר מנגנונים, ובראשם על-ידי בית המשפט עצמאי שמוסמך בין היתר לבקר החלטות שלטוניות ועל-ידי בעלי תפקידים שונים ברשות המבצעת שמשמשים בתפקיד של שומרי סף.
"לגבי בתי המשפט, הפגיעה של ההצעה בשלטון החוק היא ברורה, מאחר שתישלל מבית המשפט עילת ביקורת חשובה ביחס להחלטות שרירותיות, שנותנות משקל עודף לשיקולים לא רלוונטיים או משקל זניח לשיקולים משמעותיים.
"מעבר לכך, המקרים שמגיעים לדיון בבית המשפט על עילת הסבירות מהווים טיפה בים-ההחלטות המנהליות המתקבלות על-ידי הממשלה ושריה מדי יום שלגביהן חבים השרים בחובת הסבירות. החובה של הממשלה לנהוג בסבירות תבוטל דה פקטו ככל שההצעה תעבור. בכך תיפגע גם היכולת של הייעוץ המשפטי הציבורי לקדם את השמירה על שלטון החוק, ולא ניתן יהיה 'לבלום' החלטות שרירותיות ובלתי סבירות באופן קיצוני במהלך גיבושן".
לימון פירט את דבריו: "מדובר בסוגים שונים של החלטות שמקבלים השרים והממשלה במליאתה, חלק גדול מהן כולל החלטות יישומיות-פרטניות. מיעוט ההחלטות הן החלטות מדיניות כלליות, במובן שאליו התייחס פרופ' דותן
ביטול עילת הסבירות יפגע הן ביכולת של יועצים משפטיים לשמור על שלטון החוק והן ביכולת של בתי המשפט לעשות כן.
"פגיעה משמעותית לא פחות בשלטון החוק הנובעת מהצעת החוק קשורה במעמדם של שומרי הסף, אשר ייחלש באופן משמעותי, עד כדי חשש מפני הפיכתם דה-פקטו למשרות אמון פוליטיות. מדובר הן בשומרי סף מובהקים שממלאים תפקידים רשמיים במערכת אכיפת החוק, כמו בכירי משרד המשפטים ומשטרת ישראל; והן ברגולטורים ובבעלי תפקידים בכירים, שגם הם ממלאים במידה רבה תפקידים של שומרי סף, כמו: נגיד בנק ישראל, ראש רשות ניירות ערך, מנהל רשות התחרות, מנהל רשות המיסים, מנהל מנהל התכנון, מנהל רשות האוכלוסין, ועוד.
"אחד התנאים המרכזיים ליכולתם של בעלי התפקידים הללו למלא את תפקידם הוא היותם עצמאים לחלוטין מהדרג הפוליטי. ערובה חשובה ביותר לכך היא דרכי המינוי וסיום הכהונה. אם תבוטל עילת הסבירות, והדלת תיפתח למינויים לא תקינים של שומרי סף ושל בעלי תפקידים בכירים אחרים, וחמור מכך - לפיטורים של שומרי סף ובכירים אחרים מטעמים פוליטיים, הדבר יפגע באופן קשה בעצמאותם של שומרי הסף, וכתוצאה מכך, יפגע באופן חמור ביותר בשלטון החוק.
התפקידים של שומרי הסף יוכלו להפוך בפועל, וללא ביצוע שינויים משפטיים נוספים, מתפקידים עצמאיים למשרות אמון, שכהונתם תלויה בכל רגע נתון בחסדיו של הדרג הפוליטי ובכך שהם ימלאו את רצונו. כשם שהרכב מאוזן של הוועדה לבחירת שופטים הוא תנאי הכרחי לעצמאותה של הרשות השופטת, כך גם עילת הסבירות היא תנאי הכרחי לעצמאותם של שומרי הסף, ולמעמדו של שלטון החוק כערך בסיסי בחברה דמוקרטית.
"לאור האמור לעיל, אבקש לחזור על עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה לפיה משמעות ההצעה - אם תתקבל - היא ביטול ערובה חשובה המבטיחה שהשלטון יפעל בהגינות ובהיעדר שרירות כלפי הפרט. ההצעה תגרום לפגיעה קשה במגוון רחב של מישורים בעבודת הממשלה, על כל גופי ויחידותיה. היא תפגע בערכים דמוקרטים בסיסיים, כמו תקינות פעילות המנהל, טוהר המידות של השירות הציבורי, שלטון החוק ואמון הציבור. על כן, עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה היא שאין מקום לקידום ההצעה", דברי המשנה ליועמ"ש.

תאריך:  04/07/2023   |   עודכן:  04/07/2023
+אושרה ההצעה שתאפשר לראש ועדה קרואה להתמודד בטבריה
07:43 05/07/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שמסירה את ההגבלה שהוטלה על ראש ועדה קרואה להתמודד בבחירות בעיר שבה פעל  ▪  ראש הוועדה הקרואה בטבריה יוכל להתמודד בבחירות הקרובות  ▪  האופוזיציה: חוק פרסונלי מושחת

"בעיה במשהו שלא חל על הרבה מקומות" [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+עלות מאגר הדנ"א לכלבים מוערכת בכ-140 מיליון שקלים
23:58 04/07/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שתי הצעות חוק מבקשות לחייב בעלי כלבים לתת דגימות דנ"א לצורך הקמת מאגר מידע, שיסייע בזיהוי ואכיפה נגד מי שמשאירים צואת כלבים במרחב הציבורי  ▪  חשש: המאגר עלול לפגוע בפיקוח על כלבים ובהגנה על בני אדם

מי ישא בעלויות [בינג AI]
+הנציבות תוכל להאריך העסקת עובד מדינה עד גיל 72
21:40 04/07/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ועדת העבודה והרווחה אישרה תקנות שיאפשרו לנציב שירות המדינה לאשר הארכת שירות לעובד בשירות המדינה  ▪  ההארכה המרבית כיום היא 4 שנים, אך התקנות החדשות יאפשרו הארכה של עד 5 שנים  ▪  המטרה: לשמר עובדים מיומנים במקצועות בהם קשה למצוא תחליף

ח"כ אלון שוסטר והנציב דניאל הרשקוביץ [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+הציונות הדתית דורשת לקדם את ביטול סעיף הנכד
20:18 04/07/23  |  עידן יוסף

המשבר הקואליציוני הבא? סיעת הציונות הדתית דורשת לקדם את ביטול סעיף הנכד ב׳חוק השבות׳. ע״פ ההסכם הקואליציוני, הייתה התחייבות לטפל בנושא לפני העברת התקציב, הבטחה שטרם מומשה (INN).
מרכז המחקר של הכנסת פרסם אתמול נתונים מהם עולה כי מתוך 70 אלף העולים בשנה האחרונה, 42 אלף מהם אינם יהודים. ומשנת 2009 עד 2021 עלו כ-292 אלף עולים, כאשר כ-120 אלף מהם אינם יהודים.

+משרד התקשורת: חסימת הניידים הכשרים לא תביא להתייקרות
18:46 04/07/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לאפשר למנויי שירותי תקשורת להסכים להגביל או לחסום שירותים - ולקבל סלולר כשר  ▪  היו"ר: לא נמתין עד אין סוף להסכמות - ולא נאפשר פגיעה ברפורמת הסלולר; שר התקשורת: המטרה היא לא לפגוע ברפורמת הסלולר אלא לבטל את הגזירה של השר הקודם הנדל

ביטן וקרעי. נדרשות הסכמות [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+ועדת החוץ והביטחון אישרה: ייאסר על עובדי המוסד להתאגד למשך שנה נוספת
17:08 04/07/23  |  עידן יוסף

ועדת החוץ והביטחון אישרה פה אחד את הארכת צו ההסכמים הקיבוציים לעובדי המוסד. הצו אוסר על התאגדות עובדי המוסד והוא בתוקף מזה 20 שנה. הוועדה מכירה בצורך בהסדרה קבועה בנושא ומציעה לבחון פתרונות חלופיים, כמו הקמת ועדת קבלה לעובדי המוסד. הארכה המאושרת תימשך שנה נוספת. ההחלטה התקבלה לאחר דיון חסוי בהשתתפות מבקר הפנים ואנשי משאבי אנוש של המוסד.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גיל לימון / Gil Limon  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל היום  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  ממשלת ישראל / Israel Government  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סמוטריץ': אכיפה בררנית היא רשע, וזה מה שקורה בשנים האחרונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
עידן יוסף
ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לאפשר למנויי שירותי תקשורת להסכים להגביל או לחסום שירותים - ולקבל סלולר כשר    היו"ר: לא נמתין עד אין סוף להסכמות - ולא נאפשר פגיעה ברפורמת הסלולר; שר התקשורת: המטרה היא לא לפגוע ברפורמת הסלולר אלא לבטל את הגזירה של השר הקודם הנדל
עידן יוסף
עונש המינימום בגין עבירת גביית דמי חסות ללא איום יופחת מ-7 שנים ל-5 שנים    תוסר ההבחנה בין עסקת דמי חסות שהושלמה לעסקת דמי חסות שלא הסתיימה   
הגדרת "דבר שאינו כדין" הובהרה במשמעות "דבר שהנפגע אינו זקוק לו אם לא התקיימה מערכת היחסים עם העבריין". נשקלת החרמה אזרחית במקרים של גביית דמי חסות
איציק וולף
52 חברי כנסת אישרו בקריאה שנייה ושלישית מול 29 מתנגדים את הצעת החוק הדוחה את בחירת הרבנים הראשיים לישראל    לאישור החוק קדם דיון פיליבסטר עד לשעות הבוקר המוקדמות
עידן יוסף
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק בעניין    המציעים ח"כ אזולאי וח"כ בן ברק: אין בעיה לכתוב בטוש איפה יוצרה התוצרת - כבר שנים שמנסים להעביר את ההצעה ולא מצליחים כי האינטרס של החברות הגדולות גבר על האינטרס של הציבור    היו"ר ביטן: הצעת חוק טובה שלא תעלה מחיר
עידן יוסף
בישיבת ועדת החוקה אמר היו"ר: "אצטרף לכל מי שמצטער על החקיקה. הלוואי שהיה לנו בית משפט שלא צריך להגבילו כי הוא משתמש בחוסר סבירות רק כשהיא קיצונית, אבל זה לא כך"    יועמ"ש הוועדה: כ-200 עתירות בעשור שנים התקבלו בבג"ץ עם צו מוחלט, בכרבע מהן נעשה שימוש בעילת הסבירות לרוב יחד עם עילות אחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il