X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המפעל זיהם את עין בוקק [צילום: גזית אגסי, רשות הטבע והגנים]
העליון: הימנעות מתיקון זיהום מים - עוולה מתמשכת
ברון קובעת, בפסק הדין המתפרסם עם פרישתה, כי אי-מניעת זיהום עתידי והימנעות מתיקון זיהום קודם, הם מחדל העוצר את מרוץ ההתיישנות בתביעות נגד המזהם

גורם מזהם חייב למנוע נזקי זיהום עתידיים ולתקן זיהום מים שכבר גרם. אם הוא מפר חובות אלו - מדובר במחדל המהווה עוולה נמשכת, העוצרת את מרוץ ההתיישנות בתביעות נגדו. כך קובעת לראשונה (12.10.23) שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון, בפסק הדין המתפרסם עם פרישתה מבית המשפט. טכס הפרישה בוטל בשל מלחמת חרבות ברזל.
ברון קיבלה חלקית ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שלא לאשר תביע ייצוגית נגד חברת רותם אמפרט נגב (מקבוצת כימיקלים לישראל), שבבעלותה מפעל במישור רותם. הבקשה עסקה בדליפה של 350 מיליון מ"ק (כמות זהה לזו העוברת במוביל הארצי במשך שנה) של שפכים תעשייתיים מבריכות אגירה ואידוי של המפעל אל מי התהום, החל מסוף שנות ה-1960 ועד שנת 2000.
לדברי המבקשים, זיהום מי התהום פגע בצורה חמורה בשמורת הטבע עין בוקק, שהיא אוצר טבע יחיד במינו, וקיים חשש לנזק בריאותי למבקרים הרוחצים במי הנחל שבשמורה. עוד נטען, כי אף על-פי שהדליפה פסקה זה מכבר, חלחול השפכים אל תת-הקרקע טרם פסק ועדיין גורם להרס סביבתי חמור; וכי יש לנקוט צעדים מיידיים להפסקתו, שאם לא כן - ייגרם לשמורה נזק בלתי הפיך.
לדעת המבקשים, מאחר שלפי חוק המים מקורות המים בישראל הם קניין ציבורי - המשמעות היא שהזיהום פוגע בזכות הקניין האישית במים הנתונה לכל אחד מיחידי הציבור במדינה (העילה הקניינית). כן נטען להתקיימותן של עוולות נזיקיות שונות, ובהן רשלנות והפרת חובה חקוקה (העוולות הנזיקיות). בית המשפט המחוזי קבע, כי הוכחה לכאורה אחריותה של רותם אמפרט לזיהום, אולם הוא דחה על הסף את הבקשה, שכן לציבור בישראל אין זכות קניין במקורות המים, ואילו העוולות הנזיקיות התיישנו משום שהדליפה פסקה לפני כ-25 שנה.
ברון דחתה את הערעור לגבי העילה הקניינית, אך קיבלה אותו לגבי העוולות הנזיקיות. מקורות המים הם קניין ציבורי, אך לא קניינו של כל אחד מיחידי הציבור, מסבירה ברון. אין עוררין בדבר היותה של זכות הפרט לאספקת מים זכות יסוד בעלת מעמד חוקתי. אולם הזכות הקניינית במקורות המים נפרדת ממנה. הזכות הסטטוטורית למים הקבועה בחוק המים היא מוגבלת, תוכנה וגבולותיה מתעצבים לאור הוראות החוק, וממילא לא מתקיימים בה מאפייניה הטיפוסיים של זכות קניינית או מעין-קניינית. מכאן, שהזכות למים אינה מקנה לתושבי המדינה זכות קניין אישית במקורות המים.

כלי בשמירת איכות הסביבה
ברון. עוולה מדי יום [יונתן זינדל, פלאש 90]

כאמור, ברון קובעת, כי גורם מזהם חייב למנוע נזקי זיהום עתידיים, ואף לתקן את זיהום המים שגרם ולהשיב את המצב לקדמותו; הפרת חובות אלה בדרך של מחדל מהווה ככלל עוולה נמשכת. תוצאה זו עולה בקנה אחד עם מטרות דיני הנזיקין, ומתחייבת מתכליתם של דיני הגנת הסביבה, מסבירה ברון.
השאלה אם מעשה או מחדל מהווים עוולה נמשכת איננה שאלה עובדתית טהורה – בה לא תתערב ערכאת הערעור – אלא גם שאלה משפטית, במסגרתה ניתן ואף ראוי לשקול שיקולי מדיניות ושיקולים נורמטיביים אחרים. מאפייניהם הייחודיים של מפגעים סביבתיים הם שמחייבים את המסקנה, לפיה המחדל של אי-מניעת נזק עתידי והימנעות מתיקון נזקים קיימים מהווה עוולה נמשכת, המתאפיינת הן בחזרתיות והן ברציפות. זאת, מכוח החובות למניעת נזק עתידי למקור מים ולתיקון זיהום מים שגרם הגורם המזהם; חובות שכל עוד אינן מקוימות - יסוד האשם העוולתי בהן מתחדש מדי יום ביומו.
עוד אומרת ברון, כי סיווג העוולות כנמשכות נובע גם מכך שנזקים סביבתיים כרוכים על-פי רוב ב"תקופת חביון" ממושכת ובגילוי מאוחר של הנזק, ולפיכך הם טומנים בחובם איום על הדורות הבאים; מתוקף עקרונות הליבה של דיני הסביבה ובהם "צדק בין-דורי", עקרון "המזהם משלם" ועקרון "הזהירות המונעת"; ובהינתן שמקורות המים הם אחד ממשאבי הטבע החיוניים ביותר בישראל וגם מהמוגבלים העומדים לרשותה, בין היתר בשל שינויי האקלים, הגידול באוכלוסייה ועלייה ברמת החיים.
עוד אומר ברון, שהובילה את תחום התביעות הייצוגיות בבית המשפט העליון, כי זהו כלי רב-עוצמה, המשמש לקידום אכיפה אזרחית יעילה במגוון תחומים בעלי חשיבות חברתית, ומן הראוי לרתום אותו גם למניעת מפגעים סביבתיים. בעוד שהגנת הסביבה היא אינטרס ציבורי ראשון במעלה, האכיפה המינהלית והפלילית בהקשר זה היא לא פעם מוגבלת מסיבות שונות, וספק אם יש בכוחה להשיג הרתעה יעילה של הגורמים המזהמים.
ברון קבעה, כי התביעה הייצוגית תאושר ביחס לקבוצת המבקרים בשמורת עין בוקק, בעילות של רשלנות והפרת חובה חקוקה בשל יצירת זיהום המים ואי נקיטת הצעדים הדרושים למניעת התמשכותו. הדיון בה יימשך בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. היא חייבה את רותם אמפרט בהוצאות בסך 50,000 שקל.
השופטים עופר גרוסקופף ורות רונן הסכימו עם ברון. את התובעים – אלון טל, ביל סלוט, רותם סירקוביץ ונח עפרון – ייצגו עוה"ד מיכאל בך, רון לדרמן ואופיר עמיאל; את רותם אמפרט ייצגו עוה"ד אורי שורק, מיתר קורמן ורם שחורי; ואת היועצת המשפטית לממשלה – עו"ד יואב שחם.

תאריך:  12/10/2023   |   עודכן:  12/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: הימנעות מתיקון זיהום מים - עוולה מתמשכת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
אגודת ישי מד"א בארה"ב תרמו 11 ניידות טיפול נמרץ ו- 6 אמבולנסים שיגיעו לישראל במהלך סוף השבוע הקרוב
עידן יוסף
שירות הרכבת הקלה צפוי להסתיים בין 7 ל-8 הערב ולהתחדש מחר ב-8 בבוקר    העבודות נועדו לשדרוג מערכת האיתות ושיפור השירות
מירב ארד
המינוי נעשה לבקשת שר הפנים והבריאות משה ארבל - "לנוכח העומס הרב המוטל על כתפיו"
מירב ארד
אגודת ישי מד"א בארה"ב תרמו 11 ניידות טיפול נמרץ ו- 6 אמבולנסים שיגיעו לישראל במהלך סוף השבוע הקרוב
עידן יוסף
בעקבות המלחמה ובעקבות לחצים כבדים להמשיך פעילות, גם מצד טייסי החברה כדי להביא ישראלים ולוחמים שתקועים בחו"ל, בחברה הוחלט שיפעלו טיסות להבאת לוחמים מארה"ב ומהמזרח הרחוק    פורום השבת הציבורית: את ההחלטה בעניין צריך לקבל הרב של אל על לאחר התייעצות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il