משנת 2026 יוטל מס של 15 שקלים על כל 100 קילומטרים נסיעה של כלי רכב חשמליים ופלאג-אין וכלי רכב שאינם מונעים בבנזין ובסולר. כך, על-פי תזכיר חוק שפרסמו (יום ו', 8.3.24) משרד האוצר ורשות המיסים. על-פי התזכיר, חבות המס תיקבע בהתאם לבדיקה שתעשה במכון הרישוי בעת חידוש רישיון הרכב, וגביית המס תתבצע על-ידי רשות המיסים.
בעקבות הגידול בשימוש בכלי רכב חשמליים בישראל, מעריכים באוצר כי ההכנסות בגין המס החדש צפויות לעלות משנה לשנה כאשר בשנת 2026 צפויה בגינו הכנסה של 1.53 מיליארד שקל, בשנת 2027 צפויה הכנסה של 1.93 מיליארד שקל ובשנת 2028 צפויה תוספת הכנסה בסך של 2.4 מיליארד שקל.
על-פי תזכיר החוק, המטרה הרשמית שלו היא הפחתת הגודש בכבישים ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית. "מטרת המיסוי היא להפנים את העלויות החיצוניות הנגרמות לחברה בשימוש ברכב חשמלי, ובתוך כך לעודד את הפחתת השימוש ברכב הפרטי ולתרום להפחתת הגודש בכבישים מצד אחד, ומצד שני לשמר את הכנסות המדינה ממיסוי על שימוש ברכבים, על-רקע המעבר לשימוש בכלי רכב שאינם מונעים על-ידי בנזין או סולר החבים בבלו", ציינו בהודעת האוצר. עם זאת, הצמדת המס לניסיון לעידוד שימוש בתחבורה הציבורית באופן שאינו כולל הסדרה של תחבורה ציבורית אמינה בישראל, ושאינו כולל הסדרה של תחבורה ציבורית בשבתות וחגים - הופך את הסיבה הזאת שציין האוצר לכל הפחות למס שפתיים.
ובאמת, גם במשרד האוצר מודים שמדובר למעשה במס שנעשה כאחד מצעדי הממשלה העיקריים להתמודדות עם הגירעון הפיסקלי המבני שהוחמר מאז מתקפת 7 באוקטובר ובעקבות מלחמת חרבות ברזל. עוד ציינו באוצר כי חיוניות חקיקת החוק הועצמה עוד יותר לאור הורדת דירוג אשראי ישראל והחשיבות בנקיטת צעדים שיגבירו את האמינות והיציבות הפיננסית של ישראל ושיתרמו להורדת היחס חוב-תוצר.
מס הנסועה החדש אמור להיות ברמה דומה למס הבלו המוטל על הבנזין ועל הסולר, ואמור להיעשות בהפחתת המשמעות הכלכלית של תועלות הסביבתיות של הרכבים החשמליים כמו הפחתת זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש.
אם החוק יעבור את כל משוכות החקיקה, הוא צפוי להפוך לגורם משמעותי מאוד ביחס לכדאיות החזקת כלי רכב חשמליים בישראל. זאת, משום שהוא יוסיף הוצאה של אלפי שקלים שבעלי כלי הרכב שאינם מונעים בבנזין ובסולר היו בטוחים שיחסכו בשל המעבר לרכב חשמלי. כך, לדוגמה, אדם שרכבו יעבור בשנה מרחק של 20,000 קילומטרים (מרחק הנחשב לקילומטראז' השנתי הממוצע) יידרש לשלם לרשות המיסים סכום של 3,000 שקל בגין המס החדש.
עם זאת, לצד מס הנסועה מקדמים רשות המיסים ומשרד האוצר מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לכלי רכב חשמליים עבור השנים 2027-2025. מטרת המתווה היא לשמר את התמריץ שקיים היום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה משמעותית במס קניה. אך הטבה זו צפויה להיטיב רק עם רוכשי כלי רכב חשמליים בשנים המדוברות, ולא במי שכבר רכשו בעבר כלי רכב חשמליים.
ממשרד האוצר נמסר כי גובה המס שנקבע מתחשב ביתרונות הסביבתיים של רכבים אלה, כמו הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה, אך משקף גם את העלויות החיצוניות שמושתות על המשק בגין השימוש בהם, וזאת בשל תרומתם לתאונות דרכים, לגידול בגודש בכבישים, לצורך במקומות חניה ועוד.
"רשות המיסים ומשרד האוצר רואים חשיבות רבה בקידום מהיר של החוק לצורך התמודדות עם המשבר התחבורתי ושמירה על האחריות הפיסקלית", לשון הודעת משרד האוצר.