X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בעיה מרכזית: מחסור בעמדות טעינה [צילום: ריץ' פדרונצ'לי, AP]
צו דרמטי בארה"ב להפחתת הזיהום מרכב
הממשל קובע: 56% מהמכוניות החדשות שיימכרו ב-2032 יהיו חשמליות ועוד 16% יהיו היברידיות הצעד המשמעותי ביותר במאבק בשינויי האקלים בתולדות ארה"ב צפוי מאבק משפטי ופוליטי

רוב מכוניות הנוסעים והמשאיות הקלות החדשות שיימכרו בארה"ב בשנת 2032 יהיו חשמליות או היברידיות. זו משמעותו של צו שמפרסם (20.3.24) ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן - הצעד המשמעותי ביותר במאבק בשינויי האקלים בתולדות ארה"ב. הצו צפוי להוביל למאבק משפטי, בהובלת חלק מיצרני הרכב ומושלים רפובליקנים, שכנראה יסתיים בבית המשפט העליון. הוא גם יהווה סלע מחלוקת נוסף במרוץ לנשיאות בין ביידן לבין דונלד טראמפ, המכחיש את קיומו של משבר אקלים.
את הצו מפרסמת הסוכנות להגנת הסביבה לאחר שלוש שנות הכנה. בשנה שעברה נמכרו בארה"ב 1.2 מיליון מכוניות חשמליות חדשות - אומנם מספר שיא, אך 7.6% בלבד מן המכירות. על-פי הצו, בעוד שמונה שנים בלבד אמורות המכוניות החשמליות להוות 56% מן המכירות, ועוד 16% יהיו היברידיים (משולבי דלק-חשמל). התחבורה היא המקור הגבול ביותר לזיהום האוויר בפחמן דו-חמצני בארה"ב, והרכב החשמלי הוא בעל תפקיד מרכזי באסטרטגיה של ביידן להילחם בהתחממות הגלובלית.
הצו מפחית בהדרגה את כמות הזיהום המותרת בתהליך הייצור של המכוניות, כך שעד 2032 למעלה ממחצית מהן לא יפלטו חומרים מזהמים. לדברי הסוכנות להגנת הסביבה, המשמעות תהיה מניעת פליטת 7 מיליארד טון פחמן דו-חמצני ב-30 השנים הבאות. עוד היא אומרת כי המשמעות גם תהיה תועלת שנתית בשווי של קרוב ל-100 מיליארד דולר לחברה האמריקנית, כולל חיסכון של 13 מיליארד דולר בשנה בהוצאות בריאות. הצו גם יחסוך לבעלי הרכב 6,000 דולר בהוצאות דלק ותחזוקה לאורך חייה של מכונית ממוצעת.
המעבר לרכב חשמלי מצריך שינויים עצומים בייצור, בתשתיות, בטכנולוגיה, בכוח העבודה, בסחר הבינלאומי ובהרגלי הצרכנים. איגודי העובדים בחברות הרכב הגדולות השיגו אשתקד העלאות שכר דו-ספרתיות, בתמיכתו של ביידן, לצד הבטחת תנאי התעסוקה בעת הגדלת חלקן של המכוניות החשמליות. טראמפ מצידו מפזר טענות כזב בנוגע לביצועים ולמחירים של מכוניות אלו, ובשבוע שעבר איים ב"מרחץ דמים" אם לא ייבחר, כאשר דיבר עליהן.
היבט פוליטי נוסף קשור לאלון מאסק, בעליה של חברת טסלה, יצרנית הרכב החשמלי המובילה בעולם. מאסק הכריז על התנגדותו הנחרצת לקדנציה שנייה של ביידן וטראמפ ניסה לשכנע אותו לתרום לקמפיין שלו, אך מאסק הודיע שאין בכוונתו לתרום לאיש מבין המועמדים. הצו של ביידן אמור להזניק בין היתר את המכירות של טסלה, בעוד שטראמפ כאמור עשוי לבטל אותו.
קבוצת שתדלנות המתיימרת לייצג את יצרני הרכב המסורתיים (למרות שהללו מגדילים את ההשקעות ברכב חשמלי, וכאמור הגדולים שבהם הגיעו להסכמות עם העובדים) השיקה קמפיין בהשקעה של מיליוני דולרים נגד מה שהיא מכנה בכזב "האיסור של ביידן על מכוניות". הקמפיין מתנהל בחמש מתוך שש מדינות המפתח בבחירות לנשיאות - אריזונה, ויסקונסין, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה - ובמדינות נוספות.

טראמפ יוכל לבטל את הצו
מכוניות טסלה. איגוד העובדים תומך בצו [צילום: בן מרגוט, AP]

חוק האוויר הנקי מסמיך את הסוכנות להגנת הסביבה לקבוע את כמות הזיהום שתיווצר מכלל המכוניות הנמכרות מדי שנה. לדבריה, היצרנים הם שיבחרו כיצד להקטין את הפליטה הכוללת ויוכלו לעמוד במכסות החדשות על-ידי שילוב של מכוניות דלק, חשמל, היברידי ומימן. התקנות לא יחולו על מכירת רכב יד שנייה וייכנסו לתוקפן לגבי מודל 2027, דהיינו בסוף 2026. חברות שיחרגו מן הכמות המירבית עלולות לספוג קנסות כבדים. אם טראמפ ייבחר לנשיא, הוא יוכל לבטל את הצו (כפי שהוציא את ארה"ב מהסכם פריז למאבק בשינויי האקלים).
ג'ון בוזלה, נשיא איגוד יזמות הרכב – בו חברים 42 יצרנים המייצרים כמעט את כל המכוניות החדשות הנמכרות בארה"ב – אומר בתגובה, כי הצו מציב יעד שאפתני אך מציע גם גמישות מסוימת. "הכללים מביאים בחשבון את החשיבות של מתן בחירה לנהגים ומשמרים את יכולתם לבחור את הרכב המתאים להם", הוא מוסיף.
איגוד עובדי הרכב – אשר הודיע על תמיכתו בביידן בבחירות הקרובות – אומר שהסוכנות השקיעה מאמץ ניכר ביצירת כללי פליטה סבירים יותר, אשר יגנו על העובדים המייצרים את רכבי הדלק, לצד יצירת נתיב שיאפשר ליצרנים "ליישם את המגוון הרחב של טכנולוגיות רכב כדי להפחית את הפליטות".
הצו מציב יעדים צנועים יחסית עד 2030 וזינוק בהם לאחר שנה זו, מה שיעניק ליצרנים יותר זמן להתארגן למימושו. מומחים לאקלים טוענים, כי הירידה חייבת להיות מהירה כדי למנוע את הסכנות החמורות ביותר של ההתחממות הגלובלית. היעד שנקבע בהסכם פריז היה להפחית אותה ל-1.5 מעלה עד סוף המאה ביחס לערב המהפכה התעשייתית; כעת ברור שקו זה ייחצה הרבה לפני כן, עם סכנה ממשית לאסונות טבע, גלי חום ושטפונות עזים וקטלניים בכל רחבי העולם.
כאמור, התנגדות לצו צפויה להגיע במיוחד מצד מדינות בשליטת הרפובליקנים. אליזבת מוריל, התובעת הכללית של לואיזיאנה העשירה בנפט ובגז, אומרת: "הם יכולים לרצות שכולנו נסע במכוניות חשמליות או שלא נסע במכוניות בכלל, אבל זו לא ההחלטה שלהם. יש גבול לסמכותם לעצב מחדש את החברה על-פי החזון שלהם ובית המשפט כבר הבין זאת".
מימוש הצו ניצב בפני קשיים מעשיים, בנוסף לאתגרים הפוליטיים והמשפטיים. אחד הבולטים שבהם הוא העדר עמדות טעינה לרכב חשמלי: אשתקד נבנו 172,000 כאלה, אך ההערכה היא שיהיה צורך ב-2 מיליון בשנת 2030 ובמספר הולך וגדל אחריה. כדי לעמוד ביעדי הצו, יהיה צורך להכפיל פי עשרה את מכירות הרכב החשמלי בתוך שמונה שנים. רוכשי מכוניות אלו זכאים להקלות מס בשיעור של עד 7,500 דולר, אך רק 18 דגמים זכאים כיום להטבה המירבית.

תאריך:  20/03/2024   |   עודכן:  20/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צו דרמטי בארה"ב להפחתת הזיהום מרכב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
כמעט כל הליקויים בנוגע למשבר האקלים שנחשפו לפני שלוש שנים לא תוקנו    מתריע: העדר פעולות מצד הממשלה ונתניהו יסכן את הדור הנוכחי והדורות הבאים
איתמר לוין
המעבר לאנרגיה נקייה יגביר בטווח הקצר את כוחן של סעודיה ושכנותיה, ובמקביל מאיים לפגוע קשות במדינות המפיקות נפט יקר ויותר ומזהם יותר - מנתח אקונומיסט, המציע דרכי התמודדות
עידן יוסף
דוח ישראלי חושף השפעה הרסנית של בני אדם על הים התיכון: קצב התחממות המים גבוה משמעותית מהתחזית, ומשפיע לרעה על המערכת האקולוגית    מינים פולשים רבים, כמו דג הארסן, מציפים את הים ודוחקים מינים מקומיים. הים הופך לחומצי יותר - יצורים ימיים נפגעים ומינים מקומיים, כמו אלמוגים ואצות, נעלמים כתוצאה משינויי האקלים והזיהום
עידן יוסף
תופעת הירידה ביכולת של דבורי הדבש לייצר דבש בעשור האחרון נובעת מעליית הטמפרטורות, דפוסי הגשם המשתנים ואירועי מזג אוויר קיצוניים, שימוש בקוטלי עשבים, הפיכת אדמה שהייתה עשירה בפרחים לאדמות חקלאיות המבוססות על גידול אחד בלבד וירידה בתפוקת הקרקע
איתמר לוין
הטמפרטורה הממוצעת הייתה גבוהה ב-1.48 מעלות מאשר בעידן הטרום-תעשייתי וצפויה לשבור שוב את השיא כבר השנה    וושינגטון פוסט: זו דוגמה חיה לצפוי לעולם אם המגמה תימשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il