רוב מכוניות הנוסעים והמשאיות הקלות החדשות שיימכרו בארה"ב בשנת 2032 יהיו חשמליות או היברידיות. זו משמעותו של צו שמפרסם (20.3.24) ממשלו של הנשיא
ג'ו ביידן - הצעד המשמעותי ביותר במאבק בשינויי האקלים בתולדות ארה"ב. הצו צפוי להוביל למאבק משפטי, בהובלת חלק מיצרני הרכב ומושלים רפובליקנים, שכנראה יסתיים בבית המשפט העליון. הוא גם יהווה סלע מחלוקת נוסף במרוץ לנשיאות בין ביידן לבין
דונלד טראמפ, המכחיש את קיומו של משבר אקלים.
את הצו מפרסמת הסוכנות להגנת הסביבה לאחר שלוש שנות הכנה. בשנה שעברה נמכרו בארה"ב 1.2 מיליון מכוניות חשמליות חדשות - אומנם מספר שיא, אך 7.6% בלבד מן המכירות. על-פי הצו, בעוד שמונה שנים בלבד אמורות המכוניות החשמליות להוות 56% מן המכירות, ועוד 16% יהיו היברידיים (משולבי דלק-חשמל). התחבורה היא המקור הגבול ביותר לזיהום האוויר בפחמן דו-חמצני בארה"ב, והרכב החשמלי הוא בעל תפקיד מרכזי באסטרטגיה של ביידן להילחם בהתחממות הגלובלית.
הצו מפחית בהדרגה את כמות הזיהום המותרת בתהליך הייצור של המכוניות, כך שעד 2032 למעלה ממחצית מהן לא יפלטו חומרים מזהמים. לדברי הסוכנות להגנת הסביבה, המשמעות תהיה מניעת פליטת 7 מיליארד טון פחמן דו-חמצני ב-30 השנים הבאות. עוד היא אומרת כי המשמעות גם תהיה תועלת שנתית בשווי של קרוב ל-100 מיליארד דולר לחברה האמריקנית, כולל חיסכון של 13 מיליארד דולר בשנה בהוצאות בריאות. הצו גם יחסוך לבעלי הרכב 6,000 דולר בהוצאות דלק ותחזוקה לאורך חייה של מכונית ממוצעת.
המעבר לרכב חשמלי מצריך שינויים עצומים בייצור, בתשתיות, בטכנולוגיה, בכוח העבודה, בסחר הבינלאומי ובהרגלי הצרכנים. איגודי העובדים בחברות הרכב הגדולות השיגו אשתקד העלאות שכר דו-ספרתיות, בתמיכתו של ביידן, לצד הבטחת תנאי התעסוקה בעת הגדלת חלקן של המכוניות החשמליות. טראמפ מצידו מפזר טענות כזב בנוגע לביצועים ולמחירים של מכוניות אלו, ובשבוע שעבר איים ב"מרחץ דמים" אם לא ייבחר, כאשר דיבר עליהן.
היבט פוליטי נוסף קשור לאלון מאסק, בעליה של חברת טסלה, יצרנית הרכב החשמלי המובילה בעולם. מאסק הכריז על התנגדותו הנחרצת לקדנציה שנייה של ביידן וטראמפ ניסה לשכנע אותו לתרום לקמפיין שלו, אך מאסק הודיע שאין בכוונתו לתרום לאיש מבין המועמדים. הצו של ביידן אמור להזניק בין היתר את המכירות של טסלה, בעוד שטראמפ כאמור עשוי לבטל אותו.
קבוצת שתדלנות המתיימרת לייצג את יצרני הרכב המסורתיים (למרות שהללו מגדילים את ההשקעות ברכב חשמלי, וכאמור הגדולים שבהם הגיעו להסכמות עם העובדים) השיקה קמפיין בהשקעה של מיליוני דולרים נגד מה שהיא מכנה בכזב "האיסור של ביידן על מכוניות". הקמפיין מתנהל בחמש מתוך שש מדינות המפתח בבחירות לנשיאות - אריזונה,
ויסקונסין, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה - ובמדינות נוספות.