X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ברברה שיפר-ברגשטין   |  מטבח בריא - משפחה בריאה
הדרך בה ההורים מאכילים את ילדיהם, והדרך בה הם מבלים את הזמן ביחד איתם, הן החוטים מהם נרקם מארג חייהם מה שההורים מביאים לשולחן, הן במישור המציאותי והן במישור המטפורי, חייב להיות קשור באופן הדוק לידע שלהם בנוגע לטוב ולנכון
▪  ▪  ▪
המזון והמשפחה קשורים אחד לשני בקשר אינטימי [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

העולם שלנו משתנה בקצב כה מהיר, עד שבזמן שאתם קוראים שורות אלו, סביר להניח שהמצאה חדשה מוצגת לעולם. הקדמה ממשיכה להביא נוחיות, ועוזרת לנו להשיג דברים בצורה מהירה ופשוטה יותר. למעשה, לפעמים קצב ההמצאות מהיר יותר מאשר יכולותינו להשתמש בהן. בו בזמן, בעוד הנוחיות נעשית העדיפות הראשונה, חלק מצרכינו הבסיסיים נזנח. עוד ועוד סוגי מזון מיוצרים על-מנת להגיע לשולחננו בקלות, וכפועל יוצא, יותר ויותר משפחות מפסיקות לתפקד כתא משפחתי טוב ויעיל, בייחוד בזמן הארוחות.
אתם זוכרים את הרעיון הזה? המזון והמשפחה קשורים אחד לשני בקשר אינטימי ומחזקים זה את זה - זהו הרעיון המרכזי של הספר שלפניכם. זה - והבחירה הנבונה במזון ובהרכבי מזון על בסיס "התזונה החדשה", הפתרון הביו-דינאמי. כלומר, התזונה השוקלת את ערכו הגליקמי של המזון הבא אל פיכם. זכרו, כי מטבח בריא זהה למשפחה בריאה, ומשפחה בריאה היא משפחה אוהבת.
אני בספק אם יש עובדה אחת מקורית בדפים אלה, בהתחשב בכך שמזון ומשפחה הם נושאים אשר ממלאים את דפיהם של ספרים רבים. זהו דיוקן של הנושא אשר מציג מציאות מצערת המערערת את איכות חיינו הבסיסית. בחרתי בכותרת "להזין את משפחתכם באהבה - הפתרון הביו-דינאמי", על-מנת להעביר את המסר שאנו בוחרים את המזון שלנו כיום לפי מדד של נוחות, וכי הרגלי האכילה שלנו פוגעים בדינאמיקה המשפחתית ובבריאות שלנו. מי יכול לחשוב על נושא חשוב יותר העומד על סדר היום שלנו כיום?
הספר הזה מוכרח היה להיכתב. הוא מספק הסברים כיצד עלייה במשקל מתקדמת והופכת להשמנת יתר. הוא מספק מידע שיכול להגן על משפחות כנגד הסכנות הגדולות הטמונות במזון התעשייתי, אשר מטרתו להגדיל רווחים על חשבון הבריאות של המשפחה שלנו. יש לקוות שמעקב אחרי המחיר שאנו משלמים עבור אוּרח חיינו הנוח, יסב את תשומת לבנו לחשיבות שישנה בהיפוך המגמה הגואה של ניכור בין הורים לילדיהם.
כדי להבין עד כמה הנושא הזה חשוב, עצרו, התבוננו והקשיבו, אבל לא בהכרח בסדר הזה. התבוננו סביבכם וראו, כי עוד ועוד אנשים נעשים שמנים יותר ויותר. בעבר, משקל לא היה נושא שיחה שכיח. השוואת דיאטות ותלונות על דיאטות, לא היו נושאים שעניינו הרבה אנשים, מכיוון שהבעיה הייתה היכולת לקנות ולא היכולת לאכול. בימינו, ההשמנה מקבלת מימדים של מגפה. אנחנו מוצפים באופן קבוע במידע כיצד השמנה והמחלות הנובעות ממנה, מדביקות את הציבור, שלא להזכיר מגוון של תוכניות משודרות כגון "יורדים בגדול" הזוכות לרייטינג גבוה.
לאחרונה שודרה תוכנית דוקומנטרית שעסקה באירועים שקרו בזמן מלחמת העולם השנייה. סצנה אחת הראתה תמונה של קהל גדול של אנשים המפגין ברחובות. בסצנה אחרת, קהל גדול של אנשים עמד בתור לאולם קולנוע, ובאחרת אנשים שוטטו להם בחופשיות. לא היה ולו אדם שמן אחד בכל הקהל הגדול הזה. מאז התמונה השתנתה ובגדול. למעשה, וול-מארט מספקת כיסאות-גלגלים המצוידים בסלי קניות גדולים, אשר מטרתם המקורית הייתה לעזור לאנשים נכים לעשות קניות. הכיסאות האלה משמשים אנשים שמנים מאוד שלא יכולים לעבור בין השורות מפני שהם שמנים מדי - במקרה הזה גם הם יכולים להיחשב נכים.
התבוננו שוב, הפעם בקרובי המשפחה שלכם. רוב הסיכויים שלילדכם אין בעיות השמנה, מכיוון שרוב הילדים (למרות שעם הזמן עובדה זו נעשית פחות ופחות מדויקת) שומרים על משקל סביר. אבל במשפחתכם המורחבת, רוב הסיכויים שהדודה השמנה שפעם הייתה בולטת במשמניה, אינה בולטת עוד. כיום, רוב הסיכויים הם שתמצאו מספר קרובי משפחה שמנים מדברים זה עם זה ליד המזנון. הם כבר לא בולטים בשטח. בגילאי העמידה בולטים כיום דווקא אלה שאינם שמנים.
התבוננו במנות המוגדלות שנעשו כיום נורמה. אכילה אינה בהכרח במתאם עם רעב. אכילה נעשתה עוד אחת מהעסקות היום יומיות שלנו. המנות הענקיות המוגשות במסעדות המזון המהיר, משפיעות על הבחירה שלנו היכן לאכול - אם אנחנו יכולים לשלם פחות ולקבל יותר, למה לחשוב פעמיים? קשה להתנגד למקומות המציעים לנו "אכול כפי יכולתך". ארוחות מוגדלות מובילות לתיאבון מוגדל, ובעוד האחד מזין את השני, מנות ענקיות הופכות להיות הנורמה.
התבוננו בתפוצה העצומה והמתפשטת של החטיפים. אתם יכולים לקנות תפוחי-אדמה, פירות, תירס, סלק, שעועית, בטטות וסביר להניח שעוד פריטים רבים אחרים, כולם מיובשים, מומלחים, מתובלים, ממותקים, מטוגנים ונארזים באריזות נוחות המושכות מאוד את העין ונוחות מאוד לכיס. אדם לא צריך להיות רעב על-מנת לנשנש כמה שקיות של משהו מטוגן, ומכיוון שחטיף אינו ארוחה, הוא תופס מקום של נשנוש בין ארוחות, על-מנת שלא נהיה רעבים מדי עד לארוחה הבאה.
התבוננו בילדים המשחקים בחצר בית-הספר או במגרשי המשחקים. בעבר היה נדיר לראות ילדים שמנים רצים, דוחפים ומשתתפים במשחקי ספורט. כל הילדים נראו פחות או יותר בכושר. פה ושם ניתן היה להבחין בילד שמנמן עומד בצד, בדרך-כלל מתבודד, שלא נבחר לשום קבוצה בגלל שהמשקל שלו היה מפריע לקבוצתו לנצח במשחק. גם כיום הילדים דומים מאוד האחד לשני, אבל במשקל העודף שלהם. הרעש שעולה מחצר בית-הספר אינו חזק כפי שהיה והמשחקים נהיו פחות ספורטיביים. הילדים הסובלים מעודף משקל כבר אינם מבודדים כפי שהיו. הם בדרך-כלל מתקבצים יחדיו ומשחקים במכשירים האלקטרוניים שלהם. המראות הללו, שהופכים יותר ויותר שכיחים, מצביעים על הסתגלותנו למצב הזה. הסטטיסטיקה מראה, כי שני שלישים מהילדים בארה"ב הם בעלי משקל עודף. האם החברה נמצאת בהדחקה קולקטיבית?
הקשיבו לכל המסרים המגיעים מן התקשורת ומציעים לנו דרכים לשיפור הבריאות שלנו. עצות חדשות מגיעות אלינו חדשות לבקרים. החדשות, מומחים בתחום ומפרסמים משליכים לעברנו את המידע החדש ביותר המגיע ממחקרים, על-מנת לגרום לנו להיות מודעים לכך שנוכל לשפר את בריאותנו אם ניפטר מכל מה שמזיק לנו. קודם אמרו לנו לא לאכול חמאה, לאחר-מכן אמרו לנו לא לאכול מרגרינה, אחר-כך אמרו לנו לא לערבב קבוצות מזון באותה הארוחה, לאחר-מכן אמרו לנו לאכול על-פי סוג הדם שלנו. אין לזה סוף.
אין אנחנו חסרים שמיעה אלא הקשבה. האין זה מסקרן שמחקרים מדעיים מספקים לנו מידע חדש בקצב מסחרר בנוגע לבריאות, תזונה, אורחות חיים ופריצות דרך מדעיות, שכל מטרתם היא נוחיותינו ורווחתינו? כנראה לא הייתה עוד בהיסטוריה של העולם תקופה בה נכתב ופורסם כל-כך הרבה חומר על בריאות, תזונה והתעמלות. אנו יודעים כיום כיצד לשלוט ברמת הכולסטרול, בלחץ הדם, במשקל שלנו, ברמת האנרגיה שלנו ועימם, ביכולותינו להשיג שלווה וסיפוק. המידע לא מוגבל עוד למיוחסים ולמלומדים. הכל מוצג בכל-כך הרבה דרכים שונות, ולכל אחד יש גישה למידע קל להבנה.
מגזינים חודשיים, כולל אלה שאינם קשורים לבריאות, מפרסמים מאמרים על בריאות ברוב גיליונותיהם. תוויות מזון מפרטות את מרכיבי המזון, כך שקונים יכולים להשוות בין המוצרים ולבחור בצורה מושכלת יותר.
ולמרות זאת, מחלות הקשורות לכלי הדם, הפכו להיות גורם התמותה מספר אחת בימינו; ההשמנה נפוצה יותר בימינו מאשר אי פעם; סוכרת מסוג 2 לא נחשבת עוד להפרעה נדירה. כל הבעיות הללו נגרמות עקב תזונה לקויה.
ישנם חוקרים הטוענים, שאנו חוזים כיום בדור הראשון בהיסטוריה האנושית שתוחלת חייו תהיה נמוכה מהדור הקודם לו. הבריאות של ילדינו מתדרדרת ולמרות זאת, קולות האזעקה אינם חזקים דיו על-מנת לעורר תנועה שתלחם נגד המגפה הזו. איכות החיים שלנו היא נוחה בכל-כך הרבה מישורים, עד שאף אחד לא "מקשיב" למחיר של הנוחות. למרות התפוצה הרבה של המידע, איננו נוקטים באמצעי מניעה, ותחת זאת מסלקים את הסימפטומים בעזרת תרופות.
עצרו, בואו נעשה הפסקה רצינית. הורים צריכים לחשוב מחדש על מה שקורה ועל הדרכים בהן המשפחות שלהם מושפעות. אלברט איינשטיין אמר: "המאמץ האנושי החשוב ביותר הוא השאיפה למוסריות בפעולות שלנו. האיזון הפנימי שלנו ואפילו קיומנו מותנים בכך. רק פעולות מוסריות יכולות לתת יופי ואצילות לחיים". ההצהרה הזו משמעותית ביותר כאשר היא נוגעת להורים. כאשר הדינאמיקות המשפחתיות הן בריאות ומספקות, בני המשפחה משגשגים. הדרך בה ההורים מאכילים את ילדיהם, והדרך בה הם מבלים את הזמן ביחד איתם, הן החוטים מהם נרקם מארג חייהם. מה שההורים מביאים לשולחן, הן במישור המציאותי והן במישור המטפורי, חייב להיות קשור באופן הדוק לידע שלהם בנוגע לטוב ולנכון. להורים יש מחויבות מוסרית וסמכות לעשות כך.
ילדים מושפעים מאלרגיות יותר מאי-פעם. יותר ילדים מאובחנים ב"הפרעת קשב וריכוז" (ADD), יותר ילדים משוטטים בקניונים, יותר ילדים סובלים מהשמנה, יותר ילדים פעילים מבחינה מינית בגילאים צעירים, יותר ילדים סובלים ממחסור בדמויות הוריות, בעוד התופעה של משפחות אלטרנטיביות מוסיפה להתפשט.
בתוכניות כגון 'נערות משתגעות', אנו רואים בחורות הלומדות בקולג', כנראה שיכורות, רוקדות בחושניות וחושפות את עצמן ללא בושה. הפיקוח המשפחתי הולך ונחלש, ובלעדיו הצעירים נעשים פחות מרוסנים.
בימינו אנו יודעים הרבה יותר על התפתחות הילד והמשפחה משידענו בעבר, אבל נראה כאילו החוכמה שלנו אינה מתועלת בצורה נכונה. אנחנו יודעים שזה לא נכון להכות את ילדינו כאשר הם מתנהגים בצורה לא יאותה, אנחנו יודעים כי כאשר ילדינו הקטנים בוכים עלינו לחבק אותם, לא לתת להם סוכרייה על מקל כדי להרגיע את כאבם. הורים יודעים שהשימוש במזון כדבר מרגיע, יכול ליצור תלות במזון שתוביל בתורה להשמנה; אנו יודעים כי עוגיות יכולות לעזור לנו להרדים את הילד, אבל מצד שני הן גורמות לבעיות שיניים. רוב ההורים יודעים אילו אסטרטגיות הוריות הן טובות, אבל הנוחות של חיינו המודרניים כמו עומדת בדרכנו ומונעת מאיתנו להשתמש בהן.
'להזין את משפחתכם באהבה' הוא מוטו הנוגע בנושאים של בריאות גופנית ורגשית. בימינו, הנורמה היא ששני ההורים עובדים, ועם זאת, מודעים לחשיבות של בילוי זמן איכות עם ילדיהם. בכל זאת, נראה שהנושאים החשובים הללו נזנחים. ישנם כוחות סביבתיים המתערבים וגורמים להורים להתפשר ולוותר על כוונותיהם הטובות, כוחות החותרים תחת יכולת טיפוח המשפחה. הורים עובדים מחפשים אחר קיצורי דרך, ומזונות מעובדים מספקים זאת; הורים מגיעים הביתה עייפים ולכן רוצים להימנע מהרעש שהילדים שלהם מייצרים. טלוויזיה ומשחקי וידאו עושים את העבודה בשבילם. הפתרונות האלה הם אולי נוחים, אבל הם יוצרים בעיות אחרות.
זה פשוט מאוד להסתמך על מזון תעשייתי. הוא מספק קיצור דרך העוזר להורים להימנע מלבשל ארוחות בעצמם. מזון תעשייתי ממלא את המשפחה בכימיקלים ובתוספים שמדרדרים את הבריאות שלהם. הבריחה מהרעש אשר מקימים ילדים בריאים במשחקם, משמעה פחות אינטראקציה איתם. יותר מדי משפחות מושפעות מהמסר שכמו נמצא באוויר - "אכלו מהר, והיו בשקט". ילדים בעלי הפרעות הם תוצרים של בתים בהם חברי המשפחה לא מעניקים זה לזה מספיק תשומת לב.
מפגשים בין הורים לילדים יכולים לקבל חיים חדשים דרך נושאים המשותפים לשני הצדדים. בישול ואכילת ארוחת ערב בצוותא הם צרכים המשותפים לכל חברי המשפחה ולכל המשפחות.

"התזונה החדשה" היא דרך בריאה וקלה ליישום לכל משפחה
פרק מתוך הספר מטבח בריא - משפחה בריאה, המפתח הגליקמי לתזונה נכונה, מאת ברברה שיפר–ברגשטין, הוצאת אסטרולוג. 203 עמ', 98 שקלים
תאריך:  16/11/2011   |   עודכן:  16/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
סוכן המוסד גבריאל אלון מתמודד עם פרשייה בה נרצח עיתונאי רוסי שרצה לחשוף פרשה שיש בה סכנה לעולם המערבי ובמיוחד לישראל. מומלץ
עפר דרורי
הנושא המרכזי הוא מחתרת איסלאמית בלונדון המתכננת את חטיפתה של בתו של שגריר ארה"ב בבירה האנגלית
עפר דרורי
עיקרו של הספר ההתרעה שסיפק המוסד לקברניטי המדינה בדבר המלחמה הצפויה עם מצרים. הספר מגולל את שרשרת האירועים שהביאה את המוסד להתריע על מלחמה צפויה, על אספקת תוכניות המלחמה של מצרים וסוריה לצה"ל ושרובן התגשמו. מומלץ
שולמית קיסרי
ספר חדש לסופרת הבריטית עטורת הפרסים הספרותיים הלן דנמור    תיאור של מסע ייסורים של רופא צעיר שמובל לחקירות ולבית כלא נוסח רוסיה הסובייטית ורעייתו היהודייה בלנינגרד של 1952
עו"ד אופיר צומן
זהו הספר היישומי הראשון בישראל על החוק למניעת הטרדה מינית. בעידן של מודעוּת סביבתית הולכת וגוברת ניתן לראות בספר תרומה לשיפור איכות הסביבה. על-אף שהדרך עדיין ארוכה, הגשמת החזון נראית אפשרית בהחלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il