X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ביקורת על ספרו של טוביה טננבום, אני ישן בחדרו של היטלר יהודי – אמריקני מבקר בגרמניה 2014, הוצאת סלעמאיר, 336 עמודים
▪  ▪  ▪

אין זהו ספר מסע רגיל הגם כותרת המשנה - "יהודי-אמריקני מבקר בגרמניה". על-פי עדותו של המחבר "האירועים המתוארים בספר זה התרחשו משנת 2009 ועד שנת 2011. המסע בגרמניה": ממאי ועד ספטמבר 2010" (עמ', י"ג).
את רציונל כתיבת ספרו מסביר טוביה טננבום במשפטים הבאים: "את מניעיי לקידום הוצאתו של הספר לאור ניתן לסכם במילה אחת: אמריקה. באווירה הפוליטית היום, כשזכויות אדם זוכות בעיני רבים למעמד דתי ומקודש, חשוב לבחון את המצב במציאות. גרמניה היום היא אחת המעצמות הכלכליות החזקות בעולם... מדינה המתגאה בהיותה המובילה בתחום השמירה על זכויות האדם, מדינה שרבים בארצות הברית רואים בה מופת שיש לחקותו... ועם זאת, זוהי מדינה שלא השתנתה מאז ישב היטלר בלשכת הקנצלר בברלין.
כמובן, היטלר אינו שולט בגרמניה היום, המפלגה הנאצית הוצאה אל מחוץ לחוק, וגרמניה הפסיקה להשמיד יהודים, הומואים. אבל היטלר, בואו לא נשכח, לא יצר את המשוואה: הוא פשוט פעל בסביבה חברתית שהזמינה את ביצועה... לבו של העם הגרמני היה עם היטלר, ואותו המון מזדהה עמו היום. השנאה ליהודי אז, והשנאה ליהודי היום, כפי שהיא מתוארת בספר זה, היא אותה שנאה ממש. כן אני יודע, זה דבר נורא ואיום לומר: להאשים אומה שלמה בגזענות. אבל נורא פי כמה מהאשמה כזו הוא הגילוי שזו אכן האמת. מעומק לבי הייתי מבקש להאמין כי לא זה המצב. מעומק ליבי אני מבקש שהגרמנים - עם שתמיד חיבבתי- אינם מה שגיליתי שהם" (עמ' י"ח).
מדובר לא רק בגרמנים כגרמנים, אלא ביחסם ליהודים ועל כך הוא מעיר: "אם יש לגרמנים אובססיה, הרי זה אובססיה ל"יהודים". הם אינם יכולים להפסיק לדבר, או לחשוב על היהודי". ולכן הוא מציין שהינו: "אסיר תודה לכל אחד מהם על הרשות שהעניקו לי להיכנס אל תוך צופן לבם ונפשם, ועל כך שהניחו לעצמם לפתוח את דלתות חייהם בפני" (עמ' כ"א).
שותים רק בירה
בהקדמת ספרו כותב המחבר (שהוא יהודי אמריקני ממשפחת ניצולי שואה) שהחליט לבדוק מהי המשמעות של להיות גרמני, ולכן החליט לסוע לביקור בגרמניה. פגישתו הראשונה הייתה עם אנשי השמאל הקיצוני. דומה שמדובר בפרודיה המביסה את המציאות, כמו למשל בשיחתו עם מפגין שמאל קיצוני בשם ברנרד: "אני מירדן, אני אומר לו. כשהוא שומע את זה, ברנד מתרכך. הוא אוהב את ירדן. ירדן היא לא באמת מדינה קפיטליסטית, נכון? חם שם וכל זה, הוא אומר מהורהר. ספר לי, ברנד, מדוע אתה חי? מה מניע אותך?... מה שמפתיע הוא תשובתו של האיש: "שני דברים: להשיג שלום. להילחם בקפיטליסטים" (עמ' 11).
לאחר המפגש עם אנשי השמאל הקיצוני, מגיע טננבום למועדון ולבית קפה ולאבחנה הבאה: "אני חושב לעצמי, השמאלנים, או השמאלנים הקיצונים, שותים רק בירה. בירה ועוד בירה. האנשים כאן משלבים: בירה וקפה. האם המסקנה היא שהם נאצים. או אוי ניאו נאצים?" (עמ' 24). משם הוא הולך למקום המכונה "קלוב 88" ("המספר 88 מייצג HH, כלומר הייל היטלר", עמ' 25) ומסביר לסובבים אותו שהוא גרמני שהוריו הגרו לאמריקה כשהיה בן שנה. בעלי המקום, פרנק, סבור שליהודים יש קרניים, אף ארוך והם שולטים באמריקה ובגרמניה. נשיא ארה"ב "הוא כושי סמבו והוא צריך ללכת לאפריקה". וכמובן ש"ששה מיליון יהודים לא מתו במלחמת העולם השנייה. יש צורך בשבעים ושתיים דקות כדי להרוג בגז ולשרוף אדם אחד. איך אפשר לשרוף כל כך הרבה במהירות כל כך גדולה?" (עמ' 27). גם עובדת מספרם של היהודים בגרמניה, כרבע מיליון בקירוב במציאות, אצל פרנק הניאו נאצי, הופכת למספר מיליונים או "לפחות מיליון" (עמ' 28).
אגב, בהקשר לשיחה זו עולה העובדה שהלמונט שמידט, הקנצלר הגרמני בשנים 1974-1982 (יליד 1918, כיום בן 96) היה בנו מחוץ לנישואין של בנקאי יהודי עשיר ( השיחה עמו עמ' 32- 37).
ניתן לסגור את עמדות השמאל והימין הקיצוני בגרמניה, בסיכום הקריקטורי הבא: "האויב השני במעלה של פרנק, אחרי היהודים כמובן, הוא המשטרה הגרמנית. ממש כמו האנרכיסטים, הוא היה רוצה שהמשטרה תיעלם. וכמו האנשים בשמאל, הוא רק רוצה שלום ואהבה" (עמ' 30).
הדמות הבאה שעמה ניפגש המחבר הוא ג'ובאני די לורנצו העורך הראשי של "די צייט", ולאחר מכן הגיע לאוטושטדט "זהו המקום הקרוי וולפסבורג, וכאן מציגה פולקסוואגן לראווה את מכוניותיה" (עמ' 43). ביחס לדברי אחד העובדים ש"פולקסוואגן מכירה באחריותה לעולם" הוא אומר לי, ומשום כך היא משקיעה משאבי אנוש בהקלת המסחור במים ברחבי העולם", הוא מעיר: "הקול היהודי הצורמני שבתוכי צורח באוזני שיש שתי אפשרויות כאן: 1. האנשים שבאים לכאן לא מאמינים לאף מילה שרנה אומר, או 2. שהם מאמינים לו. אם אפשרות 1 היא הנכונה, כי אז פולקסוואגן היא הבדיחה של גרמניה. זה לא נראה כך. אם האפשרות השנייה היא הנכונה, הגרמנים הם העם התמים ביותר עלי-אדמות" (עמ' 46).
להינשא לישו
במינכן, במפגש של קונגרס דתי המחבר מחליט שלא יציג עצמו כירדני או גרמני אלא כפולני ולפעמים פרוטסטנט אמריקני. במהלכו הוא פוגש בין אנשים את "האחות יוטה מרי. נזירה מחייכת. היה לה חבר שנתיים, ואז היא החליטה שהיא רוצה משהו מעבר לכך בקשר, אך הדרך היחידה להשיג זאת, כך סברה, הייתה להינשא לישו. בעוד שלוש שנים, כך היא מתכננת, היא תינשא לו" (עמ' 52). כמו בכל המסע, המחבר תמיד חוזר ליהודים וליהדות כמו למשל כשהאחות מסבירה לו "מריה... משמעותו אהובת האל בעברית... מסעי לגרמניה הופך למסע אל תוך היהדות. החיים מלאי הפתעות!" (עמ' 54).
תחנה נוספת במסע הוא מלון "האוס סאנסוסי" בוואנזה (המשמש כמסעדה ואולם חתונות) שאביו של הבעלים נוכחי, קנהו מיהודי שהיגר לאמריקה. על מיקומו של העסק מעיר המחבר את ההערה הבאה: "אני מנסה להבין הזוג הצעיר שמתחתן כאן. איך זה עובד? כלומר, אני מנסה לדמיין את זה. הכלה אומרת לאהובה: "חמודי, יש לי רעיון נהדר! בוא נתחתן על-יד ועידת ואנזה. אתה יודע המקום עם היהודים והגז" ( עמ' 65).
לא ניתן במסגרת הסקירה לעמוד על שלל הדמויות מהן ניתן ללמוד על הגרמנים ועל יחסם ליהודים. למשל ניתן להביא את דברי הורסט טומאייר העונה (למחבר בקפה בהמבורג) לשאלתו על ההבדל בין הטורקי (כך במקור- י.ב.) ליהודי - "את היהודי קל יותר להאשים, יש אלפי שנים של היסטוריה" (עמ' 70). היחסים המשולבים והמורכבים בין יהודים-גרמנים לגרמנים מביאים את המחבר לציין (להערת מרואיינים מספר) במקרה הזה הפרופסור פטר לנדאו, האומר: "יש לי שורשים יהודיים. אבל אני נטבל לנצרות, אלוהים, כולם יהודים בגרמניה!" (עמ' 79).
הסטודנטים למשפטים מגדירים את הגרמניות – "תמיד להגיע בזמן, להיות מודע לחובות שלך", אולם כשמדברים על גאווה עולה התמונה הבאה: "(שאלה) זה טוב להיות גרמני? כן כולם אומרים. האם הם יניפו את דגל גרמניה. רק במשחקי כדורגל. למה רק אז? שרה: אם נעשה את זה בהזדמנות אחרת יקראו לנו נאצים" (עמ' 81). תמונה אחרת ניתן ללמוד מהשיחה עם ז'ק כהן, ממסעדת "כהן יודישס" שלשאלה, מי אוכל במסעדה הוא עונה: "הגויים. מדוע הם באים לכאן? הם אוהבים אוכל יהודי. והיהודים? הם הולכים למקדונאלדס"
(עמ' 106).
אוהבים את היהודים
היבט אחר ומשמעותי על יחסי יהודים ישראל וגרמניה בא לידי בתקשורת. בפגישה עם קאי דיקמאן העורך הראשי של הבילד מספר האחרון ש"כל עיתונאי שעובד אצלנו חייב לחתום על ארבע עקרונות: להתנגד לכל צורה של טוטליטריות פוליטית, לעמוד על עקרונות כלכלת שוק חברתית חופשית, לתמוך בברית הטרנס - אטלנטית, וחשוב מאוד: לקדם את הפיוס בין היהודים והגרמנים ולתמוך בזכויות החיוניות של המדינה הישראלית" (עמ' 176). באופן מפתיע, האימאם בדואיסבורג, יוסוף אינסגליס, בתשובה לשאלה על יחסו ליהודים, לישראלים ולגרמנים, עונה: "רוב הטורקים שחיים בדואיסבורג אוהבים את הגרמנים, אוהבים את היהודים, אוהבים את הישראלים ושמחים לחיות בגרמניה" (עמ' 198).
בקלן ניפגש שוב עם נקוט מבט גרמנית על ישראל (שלעיתים משולבת עם היהודית). שם מוצגת סמול לכנסיה תערוכה קבועה הקרויה " קלנר קלאגמאואר (כותל הדמעות של קלן) ובה מוצגות: כרזות, תצלומים ועלונים של נפגעים פלשתינים כולל גופות. "השמש זורחת בקלן ואני מפטפט מעט עם ארנולד, האיש האוחז באחד השלטים. ובכן ארנולד, אתה אוהב את הפלשתינים ואתה שונא את ישראל. נכון? "לא, שני הצדדים טועים". באמת? "כן. אין לי כוח לשניהם". הבה נביט בשלט שלידך. כתוב עליו: "החרימו את ישראל". זו הדרישה שלך. האם צריך להחרים רק את הישראלים, או גם את הפלשתינים? "את שניהם". אם כן מדוע הכרזות שלך תובעות רק את החרמת ישראל? "אנחנו מתכוונים לשניהם". אז אולי הכרזות שלך צריכות לומר "החרימו את פלשתין" ואנחנו נדע שישראל גם היא כלולה בזה? "אל תשאל אותי שאות! אני לא הבוס". מי הבוס? "הוא בשירותים". הבוס בשירותים? "הוא צריך להתפנות! מה, לא רוצה שהוא יתפנה?" (עמ' 253- 254).
דיאלוגים אירוניים פוקחי עיניים יש לאורך כל הספר. הספר הוא ספר דיאלוגים על השאלות: מה זה להיות גרמני, מהו יחסים האמתי של הגרמנים לעצמם ליהודי גרמניה, ליהודים בכלל ולישראל. סקירת כולם אינה אפשרית כפי שצוין ואסיים בקטע המסביר מדוע ניתנה לספר הכותרת "אני ישן בחדרו של היטלר". את פרק 20 פותח המחבר במשפטים הבאים: "ובכן, אן זו עדיין מדינה נאצית, אז כל עוד אני בגרמניה אני רוצה לחיות כאן כנאצי הטוב ביותר! כל מה שהפירר קיבל, גם אני רוצה לקבל. גישה נכונה, לא? אני בויימאר, במלון אלפנט, סוויטה מספר 100 (ש)הייתה פעם חדרו של אדולף היטלר. ועכשיו אני כאן. הרגשה נהדרת! כן, הם שינו מעט את החדר, הריהוט שונה, והמקלחת גדולה יותר, והם עשו עוד שינויים כאלו ואחרים. אבל זה המקום. הסוויטה שלו. הייל טוביה!" (עמ' 279).

המחבר הנו פובליציסט
תאריך:  01/09/2014   |   עודכן:  01/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מציאות או פארודיה על המציאות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
העם הגרמני והעם היהודי גזענות
yigal heffets  |  1/09/14 09:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
ספר הסיפורים של ראובן (יוסף) וימר, "וניל שוקולד", הוא מניפה נוסטלגית שתחילתה מהיות המספר ילד יתום מאב בחיפה של ימי המנדט הבריטי ועד בגרותו בירושלים ובקיבוץ מזרע, בנוי מעשרים וחמישה סיפורים קצרים שחציים אוטוביוגרפיים שחוברים למהלך של שנות דור, ואילו החצי השני הוא מחרוזת של סיפורי פנטסיה
ציפי לוין
גלגולים הוא סיפורן של נפשות הנכרכות זו בזו בעבותות המוות והחיים, שנסיבות קיומן ואופן התגלגלותן פנימה והחוצה בעולם הזה, נשזרות באופן היסטורי גם בתולדותיו של העם היהודי במדינתו
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
ציפי לוין
את כל התשובות - אמיתיות, משוערות או דימיוניות - תמצאו בין דפי "אהבתה של ברניקי" - רומן היסטורי מרתק ומעורר תהיות שסימני שאלה, פרי תחקיר מעמיק ודמיון פורה של סופרת ישראלית
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il