X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
תגובה למאמרו של אלכסנדר יעקובסון "ביתם של כל הישראלים", הארץ מיום 25.9.16
▪  ▪  ▪

יעקובסון עונה למאמרו של עבד עזב תוך שהוא מתייחס לשאלת "המדינה היהודית". בהקשר ללגיטימציה שלה הוא מסביר ש"זכותם של עמים להגדרה עצמית היא זכות אוניברסאלית שחלה גם על עמים שלא נבחרו כלל, או שנבחרו בטעות", טענה הנשמעת (הגם שנינותה) כטענה בנאלית ומובנית מאליה. מהי המדינה אם לא המסגרת הפוליטית להוויה הלאומית? וכאן עובר יעקובסון למקרה של ישראל ומעיר ש"כאשר הקהילה הבינלאומית הכירה בקיומם של שני העמים בארץ שבן הים והירדן ובזכות של שניהם לעצמאות לאומית, היא כינתה את שתי מדינות הלאום שהיו אמורות לקום בעקבות החלוקה "מדינה יהודית" ו"מדינה ערבית". זהו הפירוש הסביר והמוסמך ביותר למונח "מדינה יהודית". אולם טיעון זה משטיח את מורכבות המציאות. ראשית, על-פי תוכנית החלוקה ההרכב הדמוגרפי של ה"מדינה היהודית" כלל 45% ערבים. זוהי מדינה דו לאומית מעצם מהותה. שנית, הישוב בארץ כינה את עצמו לשם התבדלותו מיהודי התפוצות - "הישוב העברי". הוא היה עובר למדינה העברית, שלכאורה קמה בשנת 1948 אבל מהר מאוד התברר כמדינה אתנוקרטית יהודית. כיום ברור שהישראליות היא סוג של יהודיות, פועל יוצא של מרכזיות האתניות היהודית. לעומת זאת, אם היה מתחולל שינוי פרדיגמטי בתודעה הקולקטיבית והאזרחים היו מגדירים את עצמם כאזרחים של הלאום הישראלי, כשהישראליות הנה לאומיות פתוחה לכלל האזרחים, הרי אז הייתה ישראל מדינת לאום אזרחי כמקובל במערב.
אז לא היה צורך בכתיבת הטיעון המתחכם "כדי שישראל באמת לא תהיה מדינה יהודית, צריך להחליף את העם שלה, ובאותה הזדמנות לבטל גם את שמה, שמעיד כאלף עידים על כך שהמדינה הזאת מעניקה עצמאות לאומית לאותו עם שהאו"ם החליט להעניק לו עצמאות ב-1947". שם המדינה " ישראל" אכן הוא שמו של יעקב לאחר נצחונו על המלאך. ומכאן גם נגזרים "בני ישראל" "מלכות ישראל", ו"עם ישראל". אבל כיום קימת אזרחות ישראלית ליותר מ-22% של אזרחיה שאינם יהודים.
הבעיה העיקרית של מאמרו של יעקובסון מצויה בסיפא: "תפקידה של ישראל, גם במצב של שלום, צנוע הרבה יותר אך מאתגר: להיות בית לאומי ראוי לעם היהודי, ובו בזמן – ביתם ומולדתם של כל הישראלים, בלי הבדל דת ולאום". כמובן שמדובר בטענה המפריכה את עצמה, אין הרישא יכולה להתקיים עם הסיפא וההפך. אין גם מדינה בעולם שהיא כזו. כדי להיות מדינת כל הישראלים,צריכה ישראל להיות מדינת לאום אזרחי טריטוריאלית של כל אזרחיה, כשזיקתם אליה גוברת על כל זיקה אחרת, דתית או אתנית אל מחוצה לה. אבל אני חושש, שבאמת יצטרכו להחליף את העם לצורך נרמולה הלאומי של ישראל.
הכותב הנו פובליציסט
תאריך:  27/09/2016   |   עודכן:  27/09/2016
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
הם מודאגים מהייאוש הפלשתיני ומהכיבוש הישראלי    הם לא מודאגים מכל שאר האירועים בעולם
יהודה דרורי
שמעון זיו
מוטב מאוחר, מאשר...
יהודה דרורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il