X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מושגים
עיקרון השוויון אינו מעוגן בחוק יסוד, אך הוא מיסודותיה של כל שיטת משטר דמוקרטי במסגרתו אסורה גם אפליה עקיפה או סמויה לעיתים הוא מחייב אפליה מתקנת הכל על שוויון במשפט
▪  ▪  ▪
הדיון בבג"צ ב'פרשת עמנואל'. "אין לך גורם הרסני יותר לחברה מאשר תחושת בניה ובנותיה, כי נוהגים בהם איפה ואיפה" [פלאש 90]
שנה לאחר הרצח - עדנה לקהילה הגאה
ענבל בר-און
כשנה לאחר פשע השנאה בבר-נוער התל אביבי, דווקא הקהילה הגאה הירושלמית יכולה לציין הישג קטן * סוף כל סוף היא תקבל תקציב ממלכתי * כמה פנינים משפטיים מפסק הדין
לרשימה המלאה

המהפכה ההומוסקסואלית במשפט
ענבל בר-און
פסק דין שניתן השבוע הורה לעירית י-ם לתקצב את הבית הפתוח * במסגרת פסק הדין סוקר השופט יצחק עמית את המהפכה ההומוסקסואלית במשפט הישראלי * כך הכירה שיטת המשפט הישראלית בזכויות ההומוסקסואלים - לסביות - בי - וטראנס - צעד אחר צעד
לרשימה המלאה

ההפרדה בעמנואל - בין גזענות לצביעות
איתמר ברתור
אין כמו החרדים כקורבן להאשמה של יצירת מסגרות חינוכיות נפרדות, הרי בחברה הכללית בוודאי שאין גזענות כזו
לרשימה המלאה

"מי זה הערס הזה שהבאת לי?"
ענבל בר-און
האם טענות כנגד אפלית מזרחיים הינן בגדר 'העלאת השד העדתי'? או שמא האפליה קיימת, אך יש מי שמטעמי נוחות מעדיפים להכחישה? * על מקרה פרטי של אפליה כשיקוף של הלכי רוח ציבוריים
לרשימה המלאה

המאבק שלה למשפט (א)
ענבל בר-און
רינת ברוך למדה משפטים ובקרוב תסיים את התמחותה * באמצעות ההפכותה לעורכת דין היא מתקנת את העוול שנעשה לה ולאחרים שכמותה * היא נאבקת על זכויותיהם של בעלי מוגבלויות לשוויון בתעסוקה ובחברה
לרשימה המלאה

ביהמ"ש הורה לעירית י-ם לתקצב את הקהילה הגאה
ענבל בר-און
לראשונה, לאחר שנים שבהם מנסים נציגי הבית הפתוח להתאים את ארגונם לקריטריונים תקציביים - וזאת בכדי לזכות בתקציבי עירייה - אולם קריטריונים אלו "בורחים" מהם - נפסק המירוץ, והבית הפתוח זכה בתקציב
לרשימה המלאה

בג"צ מציע מתווה פשרה לאפליה העדתית בעמנואל
עידן יוסף
מתווה בג"צ להחזרת האשכנזיות: השופט אדמונד לוי מציע פשרה ולפיה התלמידות יחזרו ללמוד במגמות נפרדות, משרד החינוך יקבע את התנאים והרב יעקב יוסף ישמש כבורר במקרה של מחלוקת
לרשימה המלאה

עיקרון השוויון הוא עיקרון מרכזי בשיטת המשפט הישראלית, הגם שאינו מעוגן בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וזאת עקב נסיבות הפשרה הפוליטית אשר הובילו - בהצבעה לילית - לכינונה של "המהפכה החוקתית". עם זאת, עיקרון השוויון מעוגן בחקיקה רגילה - בחוקים רבים - אשר אוסרים אפליה - כמו גם בליבת שיטת המשפט - בתי המשפט קבעו פעם אחר פעם, שהגם שעיקרון השוויון אינו מעוגן בחוק היסוד - הוא עיקרון מרכזי בשיטת המשפט הישראלית - הן משום שהוא היסוד והבסיס לכל שיטת משפט ומשטר דמוקרטית-ליברלית, והן משום שהוא נגזר - במישרין או בעקיפין - מערך כבוד האדם.
אנו מבחינים בין שוויון חוקתי אשר דן בפגיעה בזכויות יסוד על-רקע גזע, מין, נטייה מינית או גיל - לבין שוויון מנהלי אשר הוא טכני/פורמלי ביסודו ואשר אינו נועד להתגבר על אפליה היסטורית של קבוצות מיעוט על בסיס גזע/מין/דת/נטייה מינית, אלא אך ורק נועד להסדיר 'כללי משחק הוגן' במשפט המנהלי - כך לדוגמה דיני המכרזים מחייבים לנהוג בפרמטרים שוויוניים בין כל המציעים - ואין בכללים אלו כל עירוב של סוגיות התברות על אפליה היסטורית וכדומה.
עוד אנו מבחינים בין שוויון זכויות מדיני - ולפיו - כל אחד זכאי לבחור ולהבחר (ראה לדוגמה בג"צ 98/69 אהרן א' ברגמן נ' שר-האוצר ו-מבקר המדינה, פ"ד כג(1), 693 (1969) שם נפסק כי חוק מימון המפלגות סותר את עיקרון השוויון), לבין שוויון זכויות חברתי - בהקשר של הזכות לדיור, לתעסוקה, להזדמנויות שוות וכו'.
כמו-כן אנו מבחינים בין שוויון פורמלי, אריסטוטלי - שפירושו יחס שווה לשווים, לבין שוויון מהותי - אשר דורש יחס שווה בתוצאה, אשר לעיתים יחייב יחס שווה לשונים תוך נטילה בחשבון של נקודות פתיחה בלתי שוויוניות:
כאשר אנו דנים בשוויון - אנו דנים גם באפליה מתקנת - היינו - באפליה מתוכננת וממוסדת לטובת האוכלוסיה המופלית, וזאת כדי להתגבר על המציאות הנוכחית שבה לאוכלוסיית הרוב קרש-קידום 'טבעי' מכוחן של שנים - בהיסטוריה - שבהן זכו לעליונות, וגם באפליה סמויה או אפליה עקיפה - אשר במסגרתה - גם אם קבוצת הרוב מתווה קריטריונים "נייטרלים" לכאורה לקבלה לארגון/למוסד/למשרה מסוימת, קריטריונים אלו למעשה 'נתפרו' כך שיתאימו עצמם לחברי קבוצת הרוב.
המשפט מודע למלכוד של אפליה עקיפה, נוקט צעדי מנע: כך לדוגמה מכוח סעיף 2(ג) ל שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח - 1988 "אין רואים הפליה כאשר היא מתחייבת מאופים או ממהותם של התפקיד או המשרה", ברם, סעיף 9 לחוק זה מטיל על מפרסם המודעה/המעביד להוכיח כי השוני רלוונטי, וכי "האפליה מתחייבת ממהותם של התפקיד/משרה".
על עיקרון השוויון נאמר בפסיקה כי הוא "נשמת אפו של המשטר החוקתי שלנו כולו" (בג"צ 69/98 ברגמן נ' שר האוצר, פ"ד כג(1) 693, 698 (1969)); "עיקרון מן הראשונים במלכות - משכמו ומעלה גבוה מכל שאר עקרונות" (בג"צ 2671/98 שדולת הנשים בישראל נ' שר העבודה והרווחה, פ"ד נב(3) 630, 650 (1998)); "הוא מונח ביסוד הקיום החברתי. הוא מעמודי התווך של המשטר הדמוקרטי" ( בג"צ 4112/99 עדאלה נ' עיריית תל אביב-יפו, פ"ד נו(5) 393, 415 (2002); בג"צ 10026/01 עדאלה נ' ראש הממשלה, פ"ד נז(3) 31, 39 (2003)).
יש הרואים את עיקרון השוויון כמכנה המשותף וכבסיס לכל זכויות-היסוד של האדם ולכל שאר הערכים שביסוד הדמוקרטיה (יצחק זמיר ומשה סובל "השוויון בפני החוק" משפט וממשל ה 165, 166 (תש"ס)).
החובה לנהוג בשוויון משמעה מתן יחס שווה לשווים ויחס שונה לשונים. מכאן שהצד השני של השוויון הוא ההפליה, שהיא יחס שונה ובלתי הוגן לשווים, כאשר ההכרה בעילת ההפליה נותנת ביטוי מעשי למעמדו הרם של עיקרון השוויון.
על פגיעה בעיקרון השוויון נאמר כי היא "הרע-מכל-רע" (בג"צ 7111/95 מרכז השלטון המקומי נ' הכנסת, פ"ד נ(3) 485, 503 (1996)); ההפליה עשויה להוביל להשפלה ולפגיעה בכבוד האדם (בג"צ 4541/94 מילר נ' שר הביטחון, פ"ד מט(4) 94, 132 (1995)); ו"אין לך גורם הרסני יותר לחברה מאשר תחושת בניה ובנותיה, כי נוהגים בהם איפה ואיפה" (בג"צ 953/87 פורז נ' ראש עיריית תל אביב-יפו, פ"ד מב(2) 309, 332 (1988)).
בוודאי כך מקום שהמדובר בהפליה "גנרית" הנמצאת ב"גרעין הקשה" של ההפליה בשל מאפיין בזהותו של אדם, כמו למשל, בין היתר, דתו, גזעו או מינו. על הפליה שכזו נאמר כי היא "פוצעת אנושות בכבוד האדם" ( אהרן ברק שופט בחברה דמוקרטית 142 (2004)).
באותה רוח נאמר, כי "...הפליה (אמיתית או מדומה) מוליכה אל תחושה של קיפוח ותסכול, תחושת-קיפוח ותסכול מישירים אל קנאה. ובבוא קנאה תאבד תבונה [...] נכונים אנו לשאת בעול ובסבל ובמצוקה אם נדע כי גם זולתנו - השווה לנו - כמותנו ועימנו; אך נתקומם ולא נשלים במקום בו יקבל זולתנו - השווה לנו - את שאנו לא נקבל" (בג"צ 1703/92 ק.א.ל. קווי אוויר למטען נ' ראש הממשלה, פ"ד נב(4) 193, 204 (1998)).

שוויון חוקתי לעומת שוויון מנהלי

שוויון חוקתי

דוגמאות לשוויון חוקתי בפסיקה

מהו שוני רלוונטי

שוויון מהותי - קבוצת השוויון

שוויון כנגזרת מהזכות לכבוד

מבחן התוצאה של השוויון

אפליה מתקנת

שוויון בחלוקת משאבים

תאריך:  27/09/2010   |   עודכן:  27/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
האם ילד נכה זכאי לכך שהרשות המקומית תתאים את מתקניה לנכותו? כן    ואין זה מעשה חסד, אלא זכות חוקית של הנכה    בעייתו של הנכה אינה בעייתו שלו, אלא של החברה כולה
ענבל בר-און
חוק איסור לשון הרע אינו מאפשר לקבוצה שנפגעה מלשון הרע, לתבוע את המפרסם בתביעה אזרחית    רק תלונה פלילית אפשרית    וגם אז, רק בהסכמת היועמ"ש    בפועל, זו אות מתה בחוק
ענבל בר-און
עדיף שעשר נאשמים יצאו לחופשי מאשר שנאשם אחד יורשע לשווא    זהו עיקרון מנחה בשיטת משפט המקדשת את חזקת החפות    יש להוכיח את אשמתו של הנאשם מעבר לספק סביר    ומהו אותו 'ספק סביר'?
רועי קיש
בעלי עסקים רבים מאמינים שכאשר הם שכרו לשירותם איש מכירות או מנהל מכירות או סוכן מכירות, הם בעצם פתרו את הבעיה הגדולה שלהם במכירות
ענבל בר-און
האם מותר ל'אל על' לאלץ דיילי אוויר 'להתקרקע' (היינו - להפוך לדיילי קרקע) בגיל 60 בכדי שנוסעי המטוס לא יאלצו לחזות בדיילים מזדקנים? לא! שכן "מסלול הדיילות אינו תצוגת יופי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il