יום אחד מקבל אדם את פירוט חשבון הבנק שלו ומגלה, כי התשלומים למעון של בתו בת השנה גבוהים יותר מהתשלומים עבור לימודי הסמינר של הבת הגדולה. הוא מקים קול זעקה: רק בשנה שעברה עמד התשלום החודשי למעון על 754 ש"ח בלבד, איך זה שהשנה נסק הסכום ל-2,187 ש"ח תבין ותקילין הנגבים ממנו על כל חודש שהפעוטה מבלה במוסד להשכלה גבוהה לזאטוטים?
טלפונים למעון: "זה לא אנחנו, זה התמ"ת. הגשתם בקשה לדרגה? כן? אבל עדיין לא קבעו לכם דרגת השתתפות בשכר לימוד".
טלפונים לתמ"ת: "לא אנחנו מטפלים בפניות ההורים. יש מוקד של חברת טלאול שמספרו כוכבית 2969".
טלפונים למוקד. ועוד טלפונים למוקד. ועוד טלפונים למוקד. אחרי שבועיים שאביה ואמה של הפעוטה היקרה, תרתי-משמע, מסתובבים עם הטלפון מחובר לאוזן, הם זוכים סוף סוף למענה אנושי. כן, הבקשה שלהם הגיעה. כן, היא עדיין בטיפול. למה? כי חסר תלוש משכורת של אחד החודשים. "אבל שלחנו הכל". "מצטערים, לא קיבלנו". הם שולחים שוב. מחכים כמה ימים, ועדיין אין דרגה. שוב מירוץ של טלפונים. בסוף עונה פקידה: "לא, התלוש לא הגיע". "אבל שלחנו וקיבלנו הודעה מהמערכת הממוחשבת שהמסמך נשלח!" "לא הגיע, תשלחו בפקס". "אנחנו יכולים לשלוח עכשיו, כדי שתראי אם זה מגיע?" "ממש לא", עונה הפקידה. "אחרי 48 שעות עבודה ממשלוח הפקס, אתם יכולים להתקשר ולברר אם הפקס הגיע".
וזה, כמו שצפיתם, ממש לא סוף הסיפור. בכל
הארץ מתמודדים הורים, מפעילי מעונות ומטפלות משפחתונים עם הכאוס ששמו 'תהליך קבלת דרגה'. מה שהיה עד שנת תשע"א תהליך פשוט וקל הפך להיות סיוט של ביורוקרטיה, שבו הוראות קבע חוזרות מהבנק, מטפלות משפחתונים אינן מקבלות את שכרן, והורים מוחים, צועקים ובוכים, אבל דבר אינו משתנה.
אין עם מי לדבר
משרד התמ"ת, כחלק ממטרתו לעודד עבודת נשים, מסבסד מעונות ומשפחתונים שעומדים תחת פיקוחו לילדי אימהות עובדות. דרגת הזכאות לסבסוד נקבעת על-פי שני פרמטרים: ההכנסה לנפש במשפחה ומספר שעות העבודה השבועיות של האם. בדרגת הסבסוד המקסימלית ישלמו ההורים למעון מידי חודש רק 754 ש"ח עבור תינוק או 574 ש"ח עבור ילד. במשפחתונים המחיר נמוך עוד יותר: 636 ש"ח לתינוק ו-612 ש"ח לילד. למחירים הללו זכאיות משפחות שבהן האם עובדת לפחות 36 שעות מידי שבוע, ובהן ההכנסה החודשית לנפש אינה עולה על 2130 ש"ח. אולם, גם מי שלא עומד בקריטריונים הללו זכאי לדרגה, שבה הוא נהנה מהנחה משמעותית מאד. מעטים ההורים בציבור החרדי שנדרשים לשלם את מלוא המחיר, 1,659 או 1,720 ש"ח במשפחתון ו-1,664 ש"ח או 2,187 ש"ח במעון.
עד שנת תשע"א תהליך קבלת הדרגה היה פשוט: כל הורה שרשם את ילדו למעון או למשפחתון מילא מספר טפסים במשרדי הארגון המפעיל כחלק מתהליך ההרשמה, צילם תלושים שלו ושל אשתו, וזכה לאישור.
"זה היה הרבה יותר פשוט אז", אומרת מ' גל, מנהלת מעון ותיקה בעברה המשמשת היום יועצת ארגונית למעונות חדשים. "הייתי שולחת את החומר לתמ"ת בפקס, והדרגות תמיד היו מגיעות בזמן. אם היו בעיות פה ושם הייתי אוספת את כל החומר הרלוונטי ועולה לירושלים לשבת עם הפקידות בתמ"ת. בפגישה אחת היינו מסדרים הכל. היום אין לך עם מי לדבר. אני עובדת עם מנהלות מעון שעבדו הכי נכון שאפשר: הן לקחו על עצמן את עבודת הגשת המסמכים עבור ההורים, עברו על כל המסמכים לוודא ששום דבר לא חסר, סרקו הכל, שלחו דרך המערכת המקוונת - ואפילו זה לא עוזר. מעונות שהתארגנו היטב אכן קיבלו יותר דרגות, אבל עדיין להרבה מאד ילדים לא נקבעה דרגה".
גל מפרטת את הכשלים של השיטה הנוכחית: "ראשית, ההנחיות לקביעת הדירוג יוצאות רק ביוני, ואת הערכות מקבלים לפעמים רק ביולי. מה שפעם היינו עושים מיד אחרי פסח, בעת הרישום עצמו, צריך לעשות בקיץ, בחופש הגדול, כשהמעון סגור והרבה יותר קשה להשיג את ההורים שיבואו לקחת ערכת רישום. בנוסף המוקד לא מספק מענה. צריך לשבת על הטלפון ימים שלמים כדי להשיג אותם".
המערכת המקוונת, שבה יכול כל הורה לבדוק את סטאטוס הבקשה שלו, אמורה להציג הערות על מצב הבקשה שיודיעו על מסמכים חסרים. אבל, אומרת גל, ואומרים רבים אחרים, המערכת איננה מדויקת. "בבקשה", היא מציגה שני צילומי מסך שנלקחו בהפרש של דקות ספורות. "בדקתי את סטאטוס הבקשה של הורה אחד וראיתי שרשומה הערה שהתלושים אינם ברורים, צריך לשלוח שוב. התקשרתי לאב והוא אמר לי 'מה את מדברת? קיבלתי דרגה'. נכנסתי שוב למחשב וכן! הפלא ופלא בתוך דקות ספורות ההערה הקודמת נעלמה והאב קיבל דרגה. אחת ממנהלות המעונים, אגב, דיווחה על מקרה הפוך: במערכת נרשמה דרגה עבור ההורים, אבל עד שהם חגגו, הדרגה השתנתה פתאום וחזרה לסטאטוס של 'בטיפול'. זה רציני?"
"גם אני עקבתי אחרי סטאטוס הבקשה דרך המערכת", מספרת ק', אם מאלעד. "באופן קבוע היה רשום שם שחסרים תלושים, על-אף ששלחתי אותם שוב ושוב. לבסוף, כשתפסתי את המוקד, הם אמרו לי שאכן התלושים הגיעו מזמן - אבל מה שחסר זה תאריך בטופס הקבלה למשפחתון. 'אז למה לא עדכנתם במערכת?' שאלתי. לא הייתה להם תשובה".
"העוולות זועקות לשמיים, גם כלפי ההורים וגם כלפי המוסדות", אומרת גל. "באחד המעונות שאיתם אני עובדת נתקלתי באם שהחליטה לקחת חופשת לידה של חצי שנה - זכותה המלאה על-פי החוק. אבל התמ"ת ספר לה 14 שבועות מיום הלידה ואז שלל ממנה את הדרגה. כל הדיבורים שלי עם המוקד נפלו על אוזניים אטומות. 'שתוציא את הילד מהמעון ותשמור עליו אם היא בבית' 'יעצה' לי המוקדנית ה'אמפטית'.
"במקרה אחר, הורים שזכו לדרגה לא זוכו רטרואקטיבית על החודשים הקודמים, כפי שצריך להיות. "האב היה צריך להתקשר ולהקים צרחות אימים כדי שהתיקון ייעשה. הוא רעד כולו אחרי השיחה הזאת. למה להביא הורים למצב כזה?"
מעונות בקריסה
במעון של רוחמה, מנהלת מעון חרדי במרכז הארץ, כמו במעונות חרדים רבים, מתחשבים בהורים וגובים רק סכום חלקי עד קבלת הדרגה. אבל לא כולם יכולים להרשות לעצמם את ההתחשבות, אומרת גב' גל. "רשתות מבוססות יכולות להרשות לעצמן לחכות לכסף, הבנק נותן להם אשראי. אבל אני עובדת עם מעונות חדשים שזה עתה נפתחו. הבנק לא מכיר אותם ולא מאפשר מרווח נשימה גדול, והוראות הקבע של ההורים שלא זכו בדרגות - חוזרות בזו אחרי זו. מדובר באוכלוסיות חלשות, פשוט אין להם בחשבון את הסכומים המטורפים הללו.
"כל הזמן מדברים על כך שחסרים מקומות במעונות תמ"ת", היא מוסיפה. "זו דרך לעודד אנשים לפתוח מעון? גם כך התמ"ת מקשה עם כל התקנות והכללים שלו, לפחות תדאגו שהכסף יעבור בזמן".
ומה עם מטפלות המשפחתונים? "לא נעים, אבל החודש נאלצתי לומר להורים שלא קיבלו דרגה, שהם יצטרכו להביא לי צ'ק על מלוא הסכום", אומרת רחל, מטפלת משפחתון ממרכז הארץ. "אני יודעת שזה קשה להם - אולם מסוף אוגוסט אני עובדת תמורת חצי משכורת". גם למטפלות משפחתון, מיותר לומר, הבנק לא נותן אשראי נדיב.
משיחות עם נציגים בכירים בגופים המפעילים מעונות ומשפחתונים התברר, כי גם הם כמעט והרימו ידיים. זו השנה השלישית שהכאוס חוגג. מלבד הייאוש, בולט גם החשש שלהם להתבטא בנושא. "רק בעילום שם", מתרה בי מנהלת ברשת ידועה, שמוכנה לומר ששישים אחוז מהילדים ברשת טרם קיבלו דרגות. "מדובר במשרד כושל לחלוטין", היא אומרת על התמ"ת. "אבל כבר אין לי כוח להילחם".
מנהלת אחרת אומרת בגלוי שאינה יכולה לבטא את דעתה האמיתית שכן, "התמ"ת ימצא דרכים להחזיר לנו על כך שאנחנו 'בצד השני'".
לא רק חרדים
פורום אחד שבו הרשו לעצמם כולם לדבר בגילוי לב הוא הוועדה לפניות הציבור של הכנסת. את הטיפול בעניין החל ח"כ הרב
אורי מקלב מ'יהדות התורה', ראש הוועדה הקודם, וממשיך אותו היום הרב
דוד אזולאי משס. אזולאי כינס ישיבה מיוחדת - תשיעית במספר - באלול האחרון כדי לדון בעניין ושם לא חסכו מנהלי הרשתות את שבט לשונם מהתמ"ת ומחברת טלאול שמפעילה את המוקד לפניות הורים. רחל שמחיוף, מנהלת מחלקת גביה ומעונות בגני בית יעקב, אמרה, כי "המערכת שלנו נתקלת בקושי לסבסד את ההורים... נכון להיום יש אחוז לא מבוטל של ילדים שטרם הסתיים הטיפול בהם משנה שעברה". ליאור גבאי, מנכ"ל 'נאות מרגלית', טען במקביל, שהתמ"ת לא יכול לבקש סבלנות בגלל מערכת חדשה ובמקביל להקשיח את הדרישות. "שמענו שיש מערכת חדשה, ויש מיכון וצריך לתת זמן להתארגן - הכול מצוין. אבל למה המשרד ממשיך במקביל לגזור גזרות חדשות? הדרישה לשלושה תלושים זה משהו חדש שקרה השנה. למה המשרד לא אמר, אוקיי, עד שמערכת המיכון לא תתמקד ותסתדר בצורה טובה וניתן דרגות בזמן לא נמציא דרישה חדשה?"
הבעיה, יש לציין, לא מטרידה רק את המוסדות החרדיים. בוועדה ישבה גם נציגת ויצ"ו ישראל, דורית ברכט, שאמרה במפורש: "בדקתי הבוקר, ולפני שהתחילה פרשת מוקד טלאול, היינו בקליטות של 30% - היום אנחנו ב-10%-12% בלבד". ושאלה בצדק: אם שינוי התהליך נועד להביא שיפור, איזה שיפור יש כאן?
בעקבות הישיבה, ח"כ הרב דוד אזולאי הצליח להשיג ממשרד התמ"ת הסכמה להעביר לפחות מקדמות למעונות עד שיתקבלו כל הדרגות, אולם מבדיקה שערכנו, התמ"ת משלם מקדמות חלקיות בלבד. "זהו אחד הנושאים שהקדשנו להם הכי הרבה זמן בגלל היקף הבעיה ומספר התלונות שהגיעו", אומר לנו ח"כ אזולאי. "תוך כדי עבודה גיליתי את הנושא של חברת טלאול המפעילה את המוקד, שעד היום לא קיבלתי תשובה לשאלה כיצד הגיע משרד התמ"ת לעבוד איתה. הכנתי שאילתה לשר התמ"ת בנושא אולם הכנסת יצאה לפגרת בחירות. בעזרת השם בכנסת הבאה אני מתכוון להעלות את זה בהזדמנות הראשונה".
"משרד התמ"ת הקצה עובד במשרה מלאה שנמצא פיזית במוקד טלאול לפחות 3 ימים בשבוע בנוסף לעובדים אחרים, שמבקרים במוקד לפי הצורך. תנאי המכרז קובעים, כי תתבצע הקלטה של 25% מהשיחות. בפועל מוקלטות כ-40% מהשיחות. כחלק מהליך בקרה ושיפור השירות מבצעת הנהלת המוקד הקשבות סמויות וגלויות לנציגים לשיפור השירות. המוקד מבצע הכשרות לעובדים בהתאם לצרכים ולהנחיות המשרד. משך ההכשרה תלוי בסוג ההכשרה ותוכנה ובהתאם להנחיות המשרד ותנאי המכרז.
"בנוגע איתור מסמכים שנשלחו: במידה שההורה שולח את העידכון באמצעות פקס, המסמכים נקלטים בתיקיית פקסים ומוקלדים על-ידי מוקדן לתוך טופס עדכונט. לאחר ההקלדה נשלחת אסמכתא להורה. במידה שההורה מקליד את העידכון לטופס עידכון נט, הוא מקבל מיד אסמכתא. לפי אסמכתא זו ניתן לאתר את המסמכים שנשלחו. לא ניתן להתייחס ללא קבלת פרטים מלאים, כולל ת.ז. הילד.
"באשר לאובדן זכאות בגין הארכת חופשת לידה: משך חופשת הלידה המוכר לצורך קבלת הזכאות הינו בכפוף להוראות חוק ביטוח לאומי לעניין דמי הלידה - השינוי בחוק מתייחס להארכת חל"ד מ-14 ל-26 יום ללא תשלום דמי לידה ובהתאם לכך נוהג המשרד לגבי הזכאות לסבסוד במעון.
"תשלום המקדמות החלקי נקבע ע"י הנהלת המשרד כדי לסייע באופן חלקי להורים שנמצאים בתהליך קבלת דרגת הזכאות.
"משרד התמ"ת פועל להקדמת מועדי הרישום למעונות והפצת ערכות ההרשמה במועדי ההרשמה. המשרד השקיע משאבים רבים בפיתוח מערכת מקוונת המאפשר הליך קצר ויעיל ולכן אנו ממליצים להורים להגיש בקשות ולשלוח מסמכים באמצעות מערכת מקוונת.
"חיסורים כגון ימי מחלה/חופשה בתשלום נלקחים בחישוב שעות העבודה. בהתאם למבחני התמיכה, כל הורה רשאי לעדכן את הדרגה בהצגת נתונים מעודכנים, קרי 3 תלושי שכר רציפים לחודשים עבודה מלאים.
"במערכת קלוטים כעת 67,700 ילדים, מתוכם 53,700 קיבלו דרגות ומתוך אלה שקיבלו דרגות - 20,400 קיבלו דרגה 12. יצוין כי בין אלה שקיבלו דרגות 12 ישנם כאלה שאינם זכאים לסבסוד עקב הכנסה גבוהה וגם אלה שויתרו על הסבסוד מרצונם. עוד נציין, כי אין המשרד יכול לקבוע דרגת זכאות כל עוד לא השלימו ההורים את כל המסמכים הנדרשים לקביעת הזכאות בהתאם לנדרש במבחני התמיכה לשנה"ל תשע"ג".