מעבדת פיסיקה לימודית ניידת ותיאטרון שחור המאפשר לילדים לבטא את עצמם בחסות החושך הם שניים מתוך 11 יוזמות יצירתיות שזכו אמש בפרס היוקרתי "רקנאטי-צ'ייס-רש"י למורה היזם". בטקס במעמד השר
מתן וילנאי ומנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר הוענקו אמש בירושלים פרסים כספיים לכל אחד מהמורים הזוכים.
11 יוזמות יצירתיות מתוך 420 שהוגשו זכו אמש בפרס המורה היזם. את הפרסים הכספיים בסך 10,000 ש"ח ותעודות הוקרה חילקו השר מתן וילנאי, מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר ויוזמי ונותני הפרס איש העסקים ליאון קרנטי ופרופ' יעקב קופ.
השר מתן וילנאי הודה לכל אחד מהמורים הזוכים ואמר כי החינוך מתמקד בהוראה ובמורים שכמוכם שמאמינים בחינוך ועושים את המלאכה.
מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר ציינה כי ישראל הפכה למעצמה בתחום הייזמות והמורים הזוכים מסמנים דרך לכלל המורים במערכת.
ליאון רקנאטי אמר בטקס כי הוא גאה להביט במורים שבורכו בעשיה אמיתית ויזמות משמעותית. רקנאטי ציין כי בנוסף ל-11 יוזמות תוענקנה תעודות הוקרה ל-14 יוזמות נוספות. הפרס מיועד למורים ולגננות ממגוון מוסדות החינוך והמגזרים בישראל ,מבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים, אשר יזמו ופיתחו היבטים ייחודיים בעבודתם. לשתי היוזמות הזוכות במקום הראשון יוענק פרס כספי נוסף בסך 25,000 ש"ח במטרה לשמש מנוף לפעילות מדעית-חינוכית של תלמידי בית הספר.
פרופ' יעקב קופ הדגיש כי המשאבים המועמדים למערכת החינוך אינם מספיקים וכי יש ירידה בתשלומי הממשלה למערכת החינוך. עוד הוסיף כי היוזמות הנבחרות גם משפרות באופן ניכר את הסיכויים של תלמידים רבים במערכת החינוך להתקדם ולהצליח גם לאחר סיום הלימודים הרשמיים.
בין המורים הזוכים היו אליה, כנרת ומוריה מבי"ס לחינוך מיוחד "אדנים" בחדרה שיצרו פלטפורמה ייחודית המאפשרת לתלמידים לבטא את עצמם פיסית ורגשית באופן מלא וללא מעצורים בחסות החושך. היוזמה "תיאטרון שחור" היא קבוצת עבודה המופיעה בחלל חשוך המאפשר ביטוי אישי בסביבה מוגנת.
מיכל גרוס מבי"ס לחינוך מיוחד "און" בתל אביב יזמה ופיתחה פרויקט המאפשר ומסייע לתלמידים בעלי נכויות פיזיות להשתתף בתוכנית לימודי השואה ולצאת למצעד החיים בפולין תוך שהם חווים את אותן החוויות שעוברים שאר בני הנוער בגילם. עדי קינן מפנימיית נווה צאלים לחינוך מיוחד פיתח תוכנית לשיקום וטיפוח הקשר בין הורים לילדיהם באמצעות עבודה משותפת בערוגות הירק והנוי בנוה צאלים.
המשותף ליוזמות אלה הוא "פרס רקנאטי צ'ייס רש"י למורה היזם" שיוסד בשנת 2003 למורים ולגננות ממגוון מוסדות החינוך והמגזרים בישראל. הפרס זוכה להכרה ממסדית כאחד המיזמים החברתיים החינוכיים הייחודיים שנועד לעודד מורים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך המהווים פריצת דרך.
פרס רקנאטי-צ'ייס-רש"י נוסד על-ידי איש העסקים, ליאון רקנאטי, פרופ' יעקב קופ, לשעבר ראש מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, אלי אלאלוף – מנכ"ל קרן רש"י וסטנלי צ'ייס ז"ל, איש עסקים מארה"ב. הפרס בא לעודד דפוסי עבודה של יזמים במערכות חינוך ורווחה ולהפנות את תשומת הלב הציבורית אליהם.
הפרסים מוענקים לאנשים מן השורה במערכות החינוך, אשר יזמו ופיתחו היבטים ייחודיים במלאכתם, בקדמם את יעדי השירותים הללו, תוך שימוש בכלים חדשניים ויצירתיים. אנשים אלה מגלים חזון החורג מפתרון בעיות מיידיות ומטרתו שינוי בחיי הפרט, הקהילה והחברה.
בין הזוכים בפרס השנה גם שבתאי שפיגלר מבית שאן שפיתח מעבדת פיסיקה לימודית מודולארית וניידת לטיפוח גישה מדעית ועידוד יצירתיות טכנולוגית והביא לגידול משמעותי במספר התלמידים הלומדים פיסיקה באזור. עוד בין הזוכים טוביה נאור מירושלים פיתח תוכנית לימודים בה התלמידים חוקרים את השורשים המוסיקליים של משפחתם. התוכנית עוסקת באינטגרציה חברתית, טיפוח סובלנות, העמקת הקשרים במשפחה והרחבת הידע בתחומים שונים בעזרת המוזיקה וסיפורי המשפחה.
זוכה נוסף הוא בנימין שוקרון מבאר שבע שפיתח שיטת לימוד להוראת המשנה בצורה חווייתית, איכותית ומזמנת למידה. זוכות נוספות הן דפנה צוקרמן, דליה יחזקאלי ויחזקאל קירשברג שיצרו את הכפר הארכיאולוגי- אקולוגי בבית ספר עין הרים במטה יהודה. כיום פועלים בכפר 550 תלמידי ביה"ס, מורים והורים, ומתארחים בכפר גני ילדים וגננות, השתלמויות מורים, סטודנטים ואורחים מחו"ל כשהחזון שליווה את היזמים הוא לצאת מהכיתה אל הטבע ולחנך לקיימות בסביבה בת-קיימא.