אחד המיצבים היותר מרתקים התופס את עין המבקר בתערוכת "מן-המוכן - מאה שנה לרדי- מייד", שנפתחה השבוע במוזיאון חיפה, הוא ה"מדפסת בלופ", עבודתו של גלעד ברעם. המיצב, בוחן את תפקידו של מנוע החיפוש של גוגל במציאות של ימינו, כארכיון עכשווי לויז'ואלס.
בלב היצירה נמצאת מדפסת פורמט רחב של אפסון, ה-EPSON Stylus Pro 4450, שמחוברת און ליין למחשב מקינטוש, עליו רץ עמוד התמונות של מנוע החיפוש של גוגל. אלגוריתם שפותח במיוחד לעבודה מניע סדרה של פעולות, היוצרות כל כמה דקות סדרת אותיות מעורבבות המוזנות למנוע החיפוש, שמעלה מצידו על המסך מגוון תמונות שהמנוע מעריך כרלוונטיות לחיפוש. האלגוריתם שברקע בוחר - באקראי - את אחת התמונות ומדפיס אותה על גליל נייר בן 9 מטרים המוזן למדפסת ב'לופ', כשהפעולה מתרחשת ללא הפסקה לכל אורך התצוגה, כך שתמונות מודפסות שוב ושוב ושוב זו על גבי זו. כל שישה ימים, הנייר מוצא מהמדפסת ונתלה לתצוגה בחלל התערוכה וגליל חדש מוטען להמשך ההדפסה. בסיום התערוכה ייתלו ברחבי החלל אלפי תמונות מעורבבות ברצף.
"בעבודה השתמשתי באובייקטים שכולנו מכירים: מדפסת ומחשב", אומר ברעם. "מדובר בסמלים עכשוויים של שני יצרנים האחראים ליצירת הדמיות, אבל, במבט שני רואים מייד שיש כאן בעצם מוטציה שלהם, מעין גירסה סיזיפית, כזו שאינה נגמרת, שמתוכננת להטיל ספק במציאות, בסדר הקבוע וליצור סדר חדש ולא צפוי". לדברי ברעם, ה"מדפסת בלופ", מבוססת על רעיון של בחירה אקראית, או אי-בחירה. "היא משבשת את האלגוריתם המאוד מסודר שתכננו מתכנתי גוגל, או את האשליה שהם פיתחו לגבי הגישה החופשית למאגרי מידע".
ברעם, יליד ישראל, חי ועובד בירושלים ובברלין. הוא בעל תואר תואר BFA מהמחלקה לצילום, בצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב, ירושלים. זכה בעבר בפרס מצויינות בצילום מטעם מכון שפילמן, ושני פרסי מצוינות מטעם קרן שרת, קרן התרבות אמריקה-ישראל.
לסרטון ההדגמה של המיצב:
[קישור]
התערוכה, תנעל בינואר 2014.
אפסון ישראל
אפסון ישראל הוקמה בשנת 1999, כחלק מאפסון אירופה. חברת אפסון היא חברה ציבורית, הנסחרת בבורסה בטוקיו, ומעסיקה מעל 93 אלף עובדים ברחבי העולם. החברה מתמחה בפיתוח, ייצור ומכירה של מוצרי הדפסה, סריקה והקרנה. לאפסון ישראל מרכז תמיכה טלפוני ואינטרנטי ומערך שירות לקוחות ייחודי לאפסון, עד לבית הלקוח. מנכ"ל החברה: אורן פליישר. אתר הבית:
www.epson.co.il.