X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מבנה תחנת הרכבת שאטה [צילום: באדיבות אורי בן ציוני , המועצה לשימור אתרי מורשת]
תחנת רכבת בתוך בית הכלא
אחת מתחנות הרכבת שהיו פזורות לאורך מסילת "רכבת העמק" הייתה "תחנת שאטה" ששכנה לא הרחק מקיבוץ בית השיטה. רק מעטים זכו לבקר בה, שכן מאז קום המדינה היא שוכנת "מוחבאת" משהו בתוך בית הסוהר "שאטה" המוקף חומות גבוהות
קיר ומבנה תחנת רכבת שאטה [צילום: באדיבות אורי בן ציוני המועצה לשימור אתרים]

לא רבים יודעים כי בתוך מתחם כלא שאטה שבעמק חרוד, או כפי שהוא נקרא כיום בית סוהר "שיטה", מצוי המבנה המקורי של תחנת הרכבת "שאטה", אחת מתחנות הרכבת של "רכבת העמק" המיתולוגית. רק מעטים שהורשו להיכנס למתחם בית הסוהר השמור זכו לראות מקרוב את המבנה ההיסטורי.
המבנה המדובר הוא מבנה אבן דו קומתי האופייני בצורתו לתחנות אחרות של רכבת העמק. בשנת 2003 שופצה התחנה על-ידי האסירים ושוחזרה חזית המבנה "ברמת שימור ראשונית". קודם לשיפוץ שימש המבנה כנגריית בית הסוהר. כיום שוכנים במבנה ההיסטורי משרדים של הכלא וכן סדנא ומחסן.
אנשי המועצה לשימור אתרים מבקרים בתחנה ומצלמים
צוות של נציגי המועצה לשימור אתרי מורשת ובהם אורי בן -ציוני מנהל מחוז הגליל והעמקים של המועצה לשימור, הורשו להיכנס לתחומי כלא שאטה כדי לעמוד מקרוב אחר מצבו של מבנה תחנת הרכבת "שאטה" ההיסטורי. הצוות צילם המבנה מכל זוויותיו. מהצילומים עולה כי נעשו שיפוצים ושינויים במבנה ההיסטורי. כמה חלונות במבנה ההיסטורי נאטמו ולאבני האבן המקוריים הוסיפו לבנים (בלוקים) רגילים. נודע לי כי לא הכל היו מרוצים מהשימור שנעשה במבנה בשנת 2003 מטעם שירות בתי הסוהר והיו שטענו כי התוספות והשינויים והשימור הראשוני שנעשה פוגע בצביונו המקורי של מבנה התחנה ההיסטורי, אולם על-פי הצילומים שצולמו על-ידי אנשי המועצה לשימור, נראה כי למרות התוספות והשינויים במבנה, עדין נשמר בסך-הכל צביונו המקורי, אבל כדי לתת תשובה מוחלטת ומדויקת לשאלה האם נשמר המבנה כראוי, יש לעיין כמובן בדקדקנות בצילומים שלו משנות ה-40 ולהשוותם לצילומים הנוכחים.
אורי בן ציוני מנהל מחוז הגליל והעמקים של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, אומר לי כי שפר מזלו של מבנה תחנת הרכבת שאטה שהוא נמצא בתוך בית כלא ונשמר היטב יחסית. כי לו היה ממוקם מחוץ לבית הכלא פרוץ ונטוש סביר להניח כי מצבו היה שונה לרעה.
תולדות התחנה
תחנת הרכבת שאטה, אחת מלמעלה מכמה עשרות תחנות שהיו פזורות לאורך מסילת "רכבת העמק". היא שימשה את תושבי הכפר הערבי שאטה ששכן באזור ועל שמו נקרא שם התחנה וכן את תושבי קיבוץ בית השיטה הממוקם לא רחוק משם וכן לצרכי הסעות הצבאות: הטורקי, הגרמני והבריטי ששהו באזור בתקופות השונות . התחנה כללה מספר מבני אבן אשר הבולט שבהן הוא המבנה בן שתי הקומות שנזכר בראשית הכתבה, מה עלה בגורלם של המבנים האחרים שהיו שייכים למתחם התחנה? לא הצלחתי לקבל תשובה על כך וראוי שהמועצה לשימור אתרי מורשת תפרסם דוח מפורט על כל אתרי השימור בתחום האתר כמובן תוך התחשבות במגבלות הביטחוניות שהרי מדובר בכלא ביטחוני שמור ביותר. בשנות ה-30 בתקופת שלטון המנדט הבריטי הוקמה לצד תחנה הרכבת מצודת טגארט ששימשה תחנת משטרה. המצודה הוקמה על גבי חאן עות'מאני. לאחר קום המדינה הועבר המקום לאחריות שירותי בתי הסוהר ובמקום ניפתח בשנת 1953 בית סוהר שאטה הפועל עד היום. בית הכלא הורחב והוקמו סביבו חומות וגידור. מבנה תחנת הרכבת "שאטה", "הוכנס" בן החומות ואילו מסילת הרכבת נותרה למעשה מחוץ לבית הכלא. כיום, כך נמסר, ניתן עדיין לראות את הסוללה שעליה הונחה המסילה וכן שרידים מהמסילה עצמה.
סיפורה של רכבת העמק על שלט שהוצב בתחנה
על מבנה תחנת הרכבת שאטה שבמתחם בית הכלא הוצב מטעם שירות בתי הסוהר ורכבת ישראל שלט גדול המספר בתמציות את סיפורה של "תחנת שאטה" וכן את סיפורה של "רכבת העמק ומסילת הרכבת החיג'אזית. בשלט נאמר בן השאר:
"תחנה שאטה הוקמה על-ידי הטורקים בתקופת הסולטן עבדול חמיד השני כחלק מתוכנית מסילת הרכבת החיג'אזית מדמשק למדינה ומכה שעליה הכריז הסולטן במאי 1900.
מסלול המסילה בן חיפה לדרעה (באורך 161 ק"מ)עובר דרך הישובים תל חנן, כפר- יהושוע, עפולה, שאטה, בית שאן, צמח ואל-חמה התוואי הארץ הישראלי המכונה "רכבת העמק" (קו חיפה דמשק)נחנך בתאריך 15.10.1905.
בתחילה הופעלה רכבת אחת בכל יום לכל כיוון והנסיעה נמשכה 11.5 שעות במהירות ממוצעת של כ-25 קמ"ש ובעונות הלחץ בימי העלייה לרגל למכה ומדינה בתדירות של 5 רכבות ביום. ב-1918 עם תחילת המנדט הבריטי נותקו המסילות הארץ ישראליות מהמסילה החיג'אזית. הרכבת המשיכה לפעול עד מרץ 1948 תחת שלטון המנדט".
ב-2006 במסגרת אירועי "העמק הוא מטמון" לציון יובל ה-100 לרכבת העמק הורשה הציבור באופן חד-פעמי בבחינת כל הקודם זוכה להיכנס לתחומי הכלא ולבקר באתר מבנה תחנת הרכבת. ראוי אולי למצא דרך לאפשר לפחות מספר פעמים בשנה לבקר במקום. אבל אני מודע לכך שהדברים לא פשוטים מבחינה ביטחונית.

קיר ומבנה תחנת רכבת שאטה [צילום: באדיבות אורי בן ציוני המועצה לשימור אתרים]
תוספת לבנים לקיר האבן במבנה תחנת הרכבת שאטה [צילום: צילום באדיבות אורי בן ציוני המועצה לשימור אתרי מורשת]
תאריך:  04/06/2015   |   עודכן:  04/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רכבת ישראל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחנת רכבת בתוך בית הכלא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
סמל השוטרים משה רוזנפלד
משה מ  |  3/07/17 19:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מגזין המזרח הקרוב
אירועי כיכר תחריר הצליחו לקרב באופן זמני בין זרמים פוליטיים יריבים במצרים: בין חילונים לאומניים, חילונים ליברלים ותומכי האחים המוסלמים. גם האולטרס - קבוצות של אוהדי כדורגל פנאטים - הניחו את היריבויות מעולם הכדורגל בצד והצטרפו למחאה
מעיין כפיר
נדב עטיה הקים עסק חברתי לעיצוב מתנות, בו הוא מעסיק אנשים עם מוגבלויות שונות כעובדים רגילים לכל דבר    בראיון להידברות הוא מספר על עסק שהמספר שהוא מתפאר בו איננו סך הרווחים אלא מספר האנשים שהצליח לשקם
יעל הרטמאיר
מחקר ישראלי חדש חושף את השפה המורכבת של שפני הסלע ומראה לראשונה עדות לקיום דיאלקטים שונים בקרב אוכלוסיות שפנים בארץ
אבישי בן-משה
שיעור ההוספה מבטא פער בין מחיר הקנייה של יחידה בקרן הנאמנות למחיר הכלכלי שלה. אין הצדקה כלכלית ואמיתית בשיעור ההוספה. זו דרך של מנהל הקרן להרוויח יותר, זו דרך של מנהל הקרן לווסת את התנועה - יצירות ופדיונות בקרן, זה סוג של קנס על אחזקה קצרה בקרן
עליס בליטנטל
הצגה שרצה כמעט 20 שנה, הן ב"סל תרבות", הן בארצות רבות בחו"ל ומצליחה עדיין לתפוס אותך בגרון אינה דבר של מה בכך. המחזה "מיי פרסט סוני" שכתב בני ברבש ומעלה רועי הורביץ, ממשיכה לטלטל את הצופים ולגרום להם להתחבר עם העלילה טוטאלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il