X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יאיר בן-חור [צילום: משה ויג]
"שירה היא צורך, משורר זו תכונת אופי"
ראיון עם המשורר ועורך הלשון יאיר בן-חור במסגרת ערב משוררים שהתקיים בחנות הספרים "הולצר ספרים" שבירושלים, לקראת שבוע הספר האלטרנטיבי

במסגרת שבוע הספר האלטרנטיבי התקיים בחנות הספרים "הולצר ספרים" שבירושלים התקיים )4.6.15) ערב משוררים, ובמהלך הערב שושנה ויג מנהלת הוצאת פיוטית וקהל שהצטופף בגלריה של החנות בקומה השנייה חוו חוויה מיוחדת שבה השתלבו תשובותיהם של המשוררים, בנוסף זכינו לשמוע את יוני גבריאל בשירים מקוריים שכתב והלחין אן-פלאג. זה היה ערב מיוחד שבסיומו הרגישו הנוכחים וגם משתתפי הערב התרוממות רוח, חום של אהבה ויצירה.
אלה תשובותיו של יאיר בן-חור, משורר ועורך לשון:
מהו השיר הראשון שפרסמתם? היכן התפרסם? אתם יכולים לקרוא אותו לחברים
השאלה למה את קוראת פרסום, האם פייסבוק נחשב? האם אתרי שירה וסדנת כתיבה נחשבים? אם כן, אינני זוכר מה השיר הראשון שפרסמתי בפייסבוק או באתרים כאלו, אבל השיר הראשון שלי שפורסם במקום אחר פורסם בגיליון 115 של אתר "זוטא", שמו "שירי מגירה". אז פורסם רק הבית הראשון בו.
האם כתבתם ספר שאינכם יכולים רוצים לדבר עליו?
כתבתי סיפורים לילדים, סיפורים למבוגרים וספרי לימוד לשון - ושום דבר מאלה לא התפרסם פרט לסיפור ילדים שהתפרסם בעבר בעיתון "מקור ראשון". בימים אלו אני בודק אפשרות לפרסם ספר אחר שכתבתי, מעין מדריך לחיים בריאים נפשית, עצות להרגשה טובה עם עצמך ולשקט נפשי.
מיהו המשורר(/ים) שהשפיע על כתיבתכם?
אני אוהב מאוד את כתיבתה של לאה גולדברג, גם דליה רביקוביץ אהובה עליי. אני מניח שכתיבתן השפיעה עליי כך או אחרת. בספרי הקודם יש שער "שירים בהשראת", ובו שירים שנכתבו בהשראת המקר, חז"ל והמשוררות שהזכרתי.
האם נראה לכם שמספר לספר השתנתה שירתכם? האם לכל ספר שלכם משהו שמייחד אותו?
אין ספק! אין בכלל מה להשוות בין ספרי השלישי לספרי הראשון. הספר הראשון התפרסם בהיותי בן 17, ומסמל כתיבה בוסרית, ילדותית ובלתי שירתית בעליל. גיל 17 אינו גיל להוציא ספר, זה גיל צעיר מדיי.
ספרי השני "תחילת הזריעה" מציג כתיבה יפה, שירתית ובעלת קו מאפיין אך עדיין לא בוגרת דייה.
בספר השלישי אני מרגיש שאני מציג כתיבה בשלה, בוגרת, בוטחת בעצמה, הממשיכה את הקו המאפיין של הספר השני. הספר השלישי בעיניי הוא ספר של הצהרות כוונות: הנה אני, אני משורר, ואני בטוח בשירה שלי.
נראה לי שמה שמאפיין את שירתי הוא הרמזים מקראיים, משחקי מילים והשפעות מן המקורות היהודיים.
האם כותרות הספרים יוצרות משפט כלשהו שמתחבר? מניין נולדו כותרות הספרים? האם הצטערתם על כותרת כלשהי וחשבתם שיש לשנות?
בספר הראשון לא חשבתי הרבה. היה לי בראש "שיר השירים אשר ליאיר" וזה מה שהיה. בשני הספרים האחרים הוקדשה מחשבה על שמותיהם, שיהיה קו מאחד ביניהם - תחילת הזריעה (על שם שיר שלי באותו שם) והעשב נרדם בשדות (על שם חלק משורה בשיר שלי).
ספרו על מקומות שיוצרים השראה עבורכם.
טבע. עצים, נוף, יער.
ציינו כמה שירים שאתם אוהבים לקרוא קריאה קולית מתוך הספר האחרון שלכם ותקראו לנו
יש כמה: גאולה (עמ' 31), לקראת (עמ' 12), איחוד (עמ' 39), פסל (עמ' 74), נוף (עמ' 78), הלם קרב (עמ' 90), געגוע (עמ' 82), מסקנה (עמ' 10), לילה פתולוגי (עמ' 24), בגידה (עמ' 18).
ספרו על תגובה מעניינת שזכיתם לה בעקבות ספר שפרסמתם, מי הקורא שריגש אתכם?
תגובה מעניינת הייתה לשיר "איוב", פרשנות מעניינת שהעלה ראובן שבת.
חלוקה לשערים מול כתיבה ללא שערים, האם ספר שירה צריך להיות מחולק לחטיבות או להיקרא ברצף?
שאלה טובה. תלוי, יש ויש. אם יש כמה נושאים אז אפשר לחלק לשערים, אם לאו - אז ללא שערים. וזה גם תלוי במספר השירים. למשל, ספר בן 50 עמוד לא הייתי מציע לחלק לשערים.
בספרים של דנה שוכמכר אין תוכן עניינים, בספר של גאולה הודס פלחן לשירים אין (כמעט) כותרות, לספר של יאיר נמצא סדר, מדוע לשירים אין כותרות? מדוע חשוב ליאיר לסדר את החטיבות ולערוך בצורה קפדנית
לא רק זה: אוסיף שלמיטב ידיעתי, רק אני מציין תאריכים - לועזיים ועבריים - בסופי השירים. אני אוהב סדר ודייקנות, אני מזל בתולה, אז זה אומר הכול, זה מטיל עליי אחריות מסוימת.
מבחינת תימות שלושה יוצרים שלהם מאפיינים שונים, דנה כתיבה כבת דורות ההמשך לשואה,גאולה כתיבה ברבדים מיסטיים,יאיר כתיבה על מהות החיים, נימות פילוסופיות מתגנבות אל השירה ראייה פסימית, כיצד התחברתם אל הנושאים הללו?
הראייה שלי כזאת: שירה היא צורך, משורר זו תכונת אופי. אתה מרגיש צורך לכתוב, יש בך דחף לא מוסבר להביע משהו בכתב. הדחף הזה נובע להבנתי מסוג של מחאה, מרד. בעצם פנייתך לכתוב אתה מביע מחאה על משהו, גם אם זה משהו קטן ושולי. לדעתי, אם הכול טוב, חיובי, ורוד ופורח - איזו סיבה שבעולם יש לך לכתוב שיר? למה שתעולל את זה לעצמך? אתה כותב כי העולם לא טוב, כי יש עוולות, כי יש דברים רעים וגרועים בעולם, וזה מה שמניע אותי לפחות, לכתיבה. אחרי שאני כותב אני מרגיש סיפוק. דבריי אינם כוללים שירי ילדים, שהם שירים שמלים בדרך כלל ואינם נובעים מהסיבות שכתבתי.
חלומות לעתיד בתחום הכתיבה והפרסום. מה יכול לסייע לכולנו?
כרגע אני מכַוון לפרסום ספר פילוסופי, כאמור, מכל מיני סיבות אני מרגיש שעכשיו זה הזמן לכך. בהמשך אני רואה את עצמי מפרסם את ספרי הילדים שלי וכמובן ספר שירה נוסף. לכול זמן ועת לכל חפץ.

תאריך:  07/06/2015   |   עודכן:  07/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שירה היא צורך, משורר זו תכונת אופי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
הפעם על כוכב סטורן (שבתאי) שנחשב גם מורה ומחנך    זה השלב שבו מומלץ לכל אחד לשאול את עצמו מה הוא אמור ללמוד מההתרחשויות, וזהו גם הזמן הנכון שכל אחד יבדוק מהי הנקודה החלשה שלו
חיים נוי
"קרום" - המעדן של חנוך לוין בהצגה עם שתי חתונות ושתי הלוויות - בית צבי    ההצגה עוסקת בקרום החוזר ארצה מאמריקה אל שכונת מגוריו, מקום עלוב ושופע דמויות הזויות
עידן יוסף
האם החברה חייבת להוציא אוטובוס נוסף לאיסוף נוסע שהושאר בתחנה? האם ניתן להעלות מעל 10 נוסעים בעמידה כאשר עדיין יש מקומות פנויים? במשרד התחבורה טוענים שכן, אבל באגד טוענים אחרת
עמי דור-און
אירן איננה השחקן היחיד    גם סוריה שמרה על מצבורי נשק כימי מוכן לשימוש, והחשש הוא שאמצעי לחימה זה יזלוג לידיהם של לוחמי דאעש, הקרובים להשתלטות על מדינתו המתמוטטת של אסד
יואב יצחק
הצו שניתן ביום 04.06.15 לבקשת המחלקה לחקירות שוטרים מונע פרסום ההתפתחויות בתיק החקירה פישר-מלכה-רות דוד    במקביל הוא משתק את כלי התקשורת, ומאפשר לפרקליט המדינה להתחמק ולהימנע מחקירת מעשיו של תנ"צ אפרים ברכה בשורה של פרשות ובראשן מעורבותו הפלילית בפרשת השוחד בעיריית אשדוד    וגם: על תרבות השקר והטיוח שהשתרשה בתקופת עדנה ארבל ודורית ביניש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il